Motor uitgevallen en start niet meer

1997-2010
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door ReinO » wo 09 nov, 2016 12:36

nee hoor: de hulp op een zondag (tijdje daarvoor) werd gratis gedaan, op locatie zonder voorrijkosten.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Pieter56
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door Pieter56 » wo 09 nov, 2016 18:35

Sorry voor de verwarring, ik heb de volgorde van de afkorting omgedraaid.
Het is niet CID maar DIC de Direct Ignition Cassette, ontsteking dus.

Groeten Pieter
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door ReinO » wo 09 nov, 2016 18:42

DI, ok.
Hopelijk is dit het. Heb je je bougies al goed gegapt op .9? Verkeerde ontsteking verkort de levensduur van je DI,
vandaar is het met 2e handsjes altijd onzeker hoe de vorige eigenaar met het ding omgegaan is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1799
Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door Olle 2.1 » do 10 nov, 2016 13:19

Olle 2.1 schreef:Maar om nou te zeggen dat dat het verkopen van een onderdeel voor € 177,- dat normaal € 110,- kost rechtvaardigt... Ik vind dat relatief wel een erg groot verschil :roll:
ReinO schreef:nee hoor: de hulp op een zondag (tijdje daarvoor) werd gratis gedaan, op locatie zonder voorrijkosten.
We zijn nu natuurlijk op grond van beperkte info en aannames aan het filosoferen. Ik in ieder geval, want ik weet niets meer dan in dit topic is geschreven.
Ik vind dat gratis service dergelijk hoge kosten voor een later aan te schaffen onderdeel niet legitimeert. Anders is die gratis service ook niets anders dan mooidoenerij, een wassen neus, die even later gewoon in rekening wordt gebracht.
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver

Gebruikersavatar
Pieter56
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door Pieter56 » vr 11 nov, 2016 19:13

Tja, we hebben twee Saabs bij Schaap lemmer gekocht. De eerste was de monteur vergeten er weer olie in te doen na de service beurt dat liep gelukkig goed af en ik kreeg extra garantie op de motor. Het was een erg fijne 99 . De tweede was een 900 met een opgevoerde motor, wat ze mij pas vertelden toen ik kwam klagen over de snelheidsmeter. Op LPG reed dat ding de teller uit volgens mij kon dat niet kloppen, dus wel. man wat een power.
Toen een oom van mij er in wou rijden vroeg hij of ik ook een lenspomp in de auto had, hoe zo lenspomp? Hij reed altijd zonder schoenen aan en had nu natte voeten. De voorruit lekte. Ik ben 7 keer terug geweest, gelukkig was het een regenachtige zomer. Wel leuk ze hadden butyleen kit tussen het raamrubber gespoten en de restjes niet goed verwijderd. Toen ik thuis de auto aan het wassen was kwamen er zomaar zwarte strepen over het dak, maar weer terug.
En toch ben ik best te spreken over Schaap in Lemmer. Ik ben er namelijk ondanks alles en ondanks mijn stug volhouden terug te komen totdat het probleem was opgelost (met dat raamrubber zag ik de monteurs zich verstoppen als ik weer lachend voorreed :)) altijd goed, en ik bedoel dan echt goed behandelt. Nooit een verkeerd woord en altijd weer even vriendelijk en behulpzaam alsof je net een gloednieuwe Saab had gekocht. En dat is gewoon erg prettig.
Dan kun je wel kwaad naar een ander stappen maar die heeft ook zijn gebreken. Bij Schaap weet ik waar ik kom.
Ik heb zelf een service bedrijfje in jacht reparatie , motoren elektra en aandrijving en de rest. Ik maak ook wel eens een fout en als een klant dat dan niet zo moeilijk opneemt en je de gelegenheid geeft de fout te herstellen is dat ook erg prettig.
dat tja, ik heb de service wel beleefd bij Schaap en met dat alles in mijn achterhoofd betaal ik soms gemakkelijker wat meer dan ik zou willen.
Er zijn grenzen de cid komt niet bij hun vandaan en de reserve uit China.

groeten Pieter
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch

Gebruikersavatar
Pieter56
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door Pieter56 » di 29 nov, 2016 23:04

Vandaag is de DI cassette uit China aangekomen €86 + €26 ( waarvan bijna€10 btw) douane kosten totaal heeft de cassette dus €112 gekost . Ook nog 4 denso irirum bougies aangekomen voor ruim €10 (4 stk).
Alles gemonteerd en hij starte ook nog :)
De DI cassette van €210 ligt als reserve achterin. Als de cassette van WenZhouShi uit Zhejiang het opgeeft zal ik dat hier melden. Kilometerstand is aan het eind van de week 460000.

Groeten Pieter
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch

Gebruikersavatar
Pieter56
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 12:19
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Motor uitgevallen en start niet meer

Bericht door Pieter56 » za 16 sep, 2017 10:32

Met bijna 500.000 km op de teller heb ik afscheid moeten nemen van mijn trouwe Saab. Negen jaar lang en 350.000 km een mooi prestatie. Onlangs begon het oliedruk alarm bij warme motor en stationair toerental te protesteren.
Bij controle bleken de middelste krukas lagers ( 2,3 en 4) tot op de metalen schaal afgesleten. Omdat ik niet direct een oorzaak kon vinden heb nieuwe hoofd en drijfstanglagers gemonteerd. Maar bij het vastzetten van de hoofdlagers wilde de krukas bijna niet meer rond. Waarschijnlijk door de overmatige lagerspeling is de krukas krom geraakt en met de nieuwe lagerschalen weer recht gedrukt. De startmotor kreeg de krukas nog redelijk op gang. Bij het demonteren van de oliezeef in het carter bleek de afdichting van de aanzuigbuis niet perfect af te dichten. Dit met het feit dat de kettingspanner een keer gelekt heeft en er waarschijnlijk ook schade aan de lagers is ontstaan zal samen wel het einde van de motor hebben betekent.
We hebben een rode Saab 9-3 vector Hirsch op lpg uit 2003 met ruim 250.000 km aangeschaft. Beetje erg snel en wat laag maar rijdt heerlijk.
Eerder in dit topic heb ik gemeld twee CID units te hebben gekocht 1 bij Porza voor € 210 en 1 Bij alie express voor € 83. Dit bleken (zo te zien exact) dezelfde te zijn. Die van Ali heeft het 35.000 km volgehouden en begint nu als hij goed warm wordt kuren te vertonen. Die van Porza heb ik gedemonteerd . Ik heb dus twee CID units liggen waarvan 1 het niet meer goed doet.
De Saab 9-5 staat bij demontagebedrijf G.A.O.S in Emmeloord. De turbo is goed, die zit er ook nog niet zo lang op. En oktober 2016 zijn er 4 crossclimate banden opgekomen.
Ik ga het Saab 9-5 deel verlaten en stap over naar 9-3.
Mocht iemand belangstelling hebben voor de CID units, laat het weten maar ik stuur ze nergens heen.

Groeten Pieter
Saab 9-3 Sport Sedan 2003 Hirsch

Plaats reactie