9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

1997-2010
MichelHarderwijk
Geregistreerd lid

9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

Bericht door MichelHarderwijk » do 28 apr, 2016 22:32

Afbeelding
Ik heb een 9-5 Aero Estate en met een beetje volle kofferbak hangen de banden achter IN de wielkast. Als ik er binnenkort nog eens LPG in wil laten bouwen verwacht ik niet dat ik dit fijn vind rijden en het de slijtage (veel pos. camber) van de achterbanden niet ten goede komt.
Op het forum kan ik er alleen wat oude berichten van vinden. iemand een goed advies?
De meest eenvoudige lijkt me op de standaard veren achter te monteren? Als dit past. In ieder geval als de LPG tank er straks in ligt want dan heb ik continue gewicht in de koffer.
Hulpveren zijn er niet meen ik?
Niveau regeling achteraf best prijzig voor een 2002 wagen met bijna. 300.000km.
Serieuze bedrijfswagen verenset is geen optie. Zou jammer zijn als hij schuin voor over komt te staan ;-(+
Al vast mijn dank!
Michel

Injectie
Moderator

Re: 9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. ver

Bericht door Injectie » do 28 apr, 2016 22:35

HD veren?
Die heb ik ook onder mijn 9-5 Estate icm Met Bilstein B6 en LPG tank.
Ziet er dan ongeveer zo uit.
Afbeelding

MichelHarderwijk
Geregistreerd lid

Bericht door MichelHarderwijk » do 28 apr, 2016 22:39

[imghttps://picasaweb.google.com/100553026896505820899/6278705308065089153][/img]
https://picasaweb.google.com/1005530268 ... 8065089153

MichelHarderwijk
Geregistreerd lid

Bericht door MichelHarderwijk » do 28 apr, 2016 22:40

Hmmm dat ziet er goed uit! :D
Prijzige optie? En eventueel zelf uit te voeren als je wat handig bent?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 28 apr, 2016 23:16

Je kan ook voor de nivomat setup gaan. Of bestaan er tegenwoordig HD veren met de hoogte voor een Aero onderstel? Anders staat 'ie wellicht achter wat aan de hoge kant..

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 29 apr, 2016 6:03

HD veren zijn er niet voor een Aero. Maar ik denk dat die LPG tank dat hoogteverschil al redelijk vereffend.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 29 apr, 2016 6:14

klopt en is de fijnste (persoonlijke mening) en goedkoopste optie.
qua werk: reken op een half uur per kant wanneer de bouten een beetje los willen. Een wrik/wringijzer is dan wel makkelijk.

MichelHarderwijk
Geregistreerd lid

Bericht door MichelHarderwijk » vr 29 apr, 2016 8:52

REINO: bedoel je originele veren gebruiken van een "niet Aero" uitvoering? Het lijkt mij de meest logische stap.

martincc
Geregistreerd lid

Bericht door martincc » vr 29 apr, 2016 9:28

Hij bedoelt met hd (heavy duty) veren. Zijn extra sterke veren.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 29 apr, 2016 11:40

Injectie schreef:HD veren zijn er niet voor een Aero. Maar ik denk dat die LPG tank dat hoogteverschil al redelijk vereffend.
Zou me eigenlijk niks verbazen. Nivomats zijn een heel mooi alternatief (en wel gemaakt voor het Aero onderstel), maar vrij kostbaar. Ik vermoed dat je met HD veren achter en een LPG tank de kont misschien nog ietsje hoger dan stock Aero hebt liggen, maar dat betekent wel dat je met extra belading niet enorm gaat doorzakken. De ex-9-5 van m'n pa (met standaard onderstel) stond ook een beetje voorover geleund onbeladen, maar met 3 man achterin en bepakking voor 5 man op vakantie lag 'ie nog vrij recht.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 29 apr, 2016 13:37

onder mijn beide estates heb ik hd veren en B6. 1 met lpg tank en 1 zonder: die laatste is net niet te straf maar het scheelt niets.
Onder de ene heb ik voor de normale aeroveren met B6 'reins Aero estate'.

maar het blijft een persoonlijke voorkeur natuurlijk. nivomat lijkt me ook geweldig maar is iets prijziger en we weten niets van de levensduur.

MichelHarderwijk
Geregistreerd lid

Bericht door MichelHarderwijk » vr 29 apr, 2016 14:17

Dank u allen. Het wordt al iets duidelijker. Als er een LPG tankt in ligt vindt ik het fraai als hij achter net zo staat als de voorzijde. Het meest essentiele zijn voor mij de normale ritten straks met LPG er in en nog een kilo of 50 aan spullen die ik zakelijk altijd bij me heb. Zonder dat de wegligging vreemd wordt vanaf de achterkant doordat hij te hoog staat of de demping kwijt is. Dat hij dan nog een keer verder zakt met een Kampeeruitrusting tot aan het dak aan toe en 3 fietsen op de kogel is wel prima. Voor die ritten moet het alleen verantwoord zijn qua slijtage slag. Heb ooit een bestelwagen verlaagd met 18" Brabus er onder en toen vlogen de slierten rubber van de wand van de band de lucht in. :roll:
Iemand nog een idee waar ik het zou kunnen aanschaffen?

Superwox
Geregistreerd lid

Bericht door Superwox » vr 29 apr, 2016 19:30

[]Heb je die bestelwagen nog? Neem je die als extra mee voor al je bepakking, ipv de 9-5 als muilezel te gebruiken ;)

Verstuurd vanaf mijn PLK-L01 met Tapatalk
Reden: Quote verwijderd

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 29 apr, 2016 22:22

J en d
r en d

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 04 mei, 2016 15:39

Het sport onderstel staat er om bekend dat het na de jaren "inzakt". Is de onbeladen hoogte van de veren/achterkant en camber nog volgens de specificaties? Zo niet dan kunnen "spacers" uitkomst bieden. Ik heb die ook op mijn 9-5 een jaar geleden geinstalleerd en nog steeds erg tevreden mee. Ook bij lading achterin blijft het niveau good. Meer info: http://saabworld.net/showthread.php?t=28469" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie