Onderschat de roest aan een 9-5 niet
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Roest op 9-5 is redelijk standaard binnenzijde wielkuipen richting bodemplaat zijn ook altijd problematisch.
Ik moet zelf ook nog met de 9-5 aan de bak met lassen.
Ik moet zelf ook nog met de 9-5 aan de bak met lassen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Ik vind het erg meevallen met de roest.
Als ik mijn 1998 9-5 met 370.000 km bekijk, is er bij de doppen alleen bij de voetenruimte achte de passagierstoel gelast en zijn nu de hoekjes van de achterschermen aan de beurt. ik verwacht dat er achter de wielkuipen nog wel wat zal zitten.
Maar als je dan terugdenkt aan de roest op de classic 900, de 96 en de 99 en ook de 9000 bij vergelijkbaar gebruik, is de 9-5 juist weer heel goed. deuren roesten amper, eigenlijk nooit, geen roest op de paravaan/voorruit, geen voorschermen en wielranden, en ga zo maar door. Compleet losgeroeste voor- en achterwielophangingen zoals bij de 90/99/900.....
Bij de eerdere series was het na vele jaren intensief gebruik gewoon 'rust all over the place', zonder uitzondering.
Dus laten we vooral het 'roestprobleem' niet overdrijven.
in de basis is de roestbescherming gewoon goed. Bij mij zit boven de wielkast achter zit een diep kras/deuk waar over een oppervlak van 1 x 9 cm de lak weg is en je op het kale metaal kijkt. Dat is al vier jaar zo en het gaat maar niet roesten!
Als ik mijn 1998 9-5 met 370.000 km bekijk, is er bij de doppen alleen bij de voetenruimte achte de passagierstoel gelast en zijn nu de hoekjes van de achterschermen aan de beurt. ik verwacht dat er achter de wielkuipen nog wel wat zal zitten.
Maar als je dan terugdenkt aan de roest op de classic 900, de 96 en de 99 en ook de 9000 bij vergelijkbaar gebruik, is de 9-5 juist weer heel goed. deuren roesten amper, eigenlijk nooit, geen roest op de paravaan/voorruit, geen voorschermen en wielranden, en ga zo maar door. Compleet losgeroeste voor- en achterwielophangingen zoals bij de 90/99/900.....
Bij de eerdere series was het na vele jaren intensief gebruik gewoon 'rust all over the place', zonder uitzondering.
Dus laten we vooral het 'roestprobleem' niet overdrijven.
in de basis is de roestbescherming gewoon goed. Bij mij zit boven de wielkast achter zit een diep kras/deuk waar over een oppervlak van 1 x 9 cm de lak weg is en je op het kale metaal kijkt. Dat is al vier jaar zo en het gaat maar niet roesten!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5484
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
bij mij zoveel roest dat ik er niet meer aan begin; de auto heeft 400K gedraaid, ziet er nog heel goed uit, mooi leer etc, maar het is niet slim om er voor een vermogen aan te laten verrassen om vervolgens met een kapotte automaat aan het eind van de straat te staan.
Dus het rijtje hieronder wordt tot kleiner.
Maar hij komt nog door de APK, dus voorlopig nog plezier mee.
Dus het rijtje hieronder wordt tot kleiner.
Maar hij komt nog door de APK, dus voorlopig nog plezier mee.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Haal jij 'm door de wasstraat Marius? Ik was altijd met de hand, ik vraag me af of dat helpt. Ik heb nog een hele mooie 2002 estate zonder enige roest te koop trouwens. Aero onderstel eronder en een zwaarder tuning erop en je kan weer jaren vooruit....
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
De wasstraat laat het meeste vuil zitten en verhult dat met een laagje glans.
Ik heb eens een test gedaan met een jaar oude witte Dacia die een maand geparkeerd had gestaan. Je gelooft niet wat voor rotzooi en aanslag verspreid over vele plekken er nog bleef zitten. En dat was alleen nog maar wat direct zichtbaar was. Daarnaast waren er ook nog zat naadjes en kiertjes bij de deuren waar alle troep bleef zitten. Maar ook op het dak nog grauwe plekken waar de borstel/flappen niet bij komen. Daarna nogmaals door de wasstraat gehaald, na beklag te hebben gedaan over het eerste resultaat. Uiteindelijk met de hand en schuim alles bij langs geweest en nog een keer afgespoten. Wat een drama.
Als je geen witte auto hebt, maar een donkerblauwe, grijze, rode of zwarte, dan valt dat allemaal veel minder op. Dat zal over de jaren heen zeker verschil maken.
Ik heb eens een test gedaan met een jaar oude witte Dacia die een maand geparkeerd had gestaan. Je gelooft niet wat voor rotzooi en aanslag verspreid over vele plekken er nog bleef zitten. En dat was alleen nog maar wat direct zichtbaar was. Daarnaast waren er ook nog zat naadjes en kiertjes bij de deuren waar alle troep bleef zitten. Maar ook op het dak nog grauwe plekken waar de borstel/flappen niet bij komen. Daarna nogmaals door de wasstraat gehaald, na beklag te hebben gedaan over het eerste resultaat. Uiteindelijk met de hand en schuim alles bij langs geweest en nog een keer afgespoten. Wat een drama.
Als je geen witte auto hebt, maar een donkerblauwe, grijze, rode of zwarte, dan valt dat allemaal veel minder op. Dat zal over de jaren heen zeker verschil maken.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Minder bekend roestpuntje van de 9-5 estate zijn wellicht de metalen strips op kleur onder het achterste deel van de dakrails.
Ook zak ik het tankklepje nog niet voorbijkomen.
Ook zak ik het tankklepje nog niet voorbijkomen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Mijn persoonlijke verwachting is dat met 3 jaar de helft van alle 9-3 en 9-5 van de weg zijn verdwenen door roest schades.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- Flybert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Een extra argument om roest aan te pakken. Ik denk na 3 jaar, dat deze Dinitrol behandeling zinvol is geweest. viewtopic.php?f=8&t=154076&p=1711118&hi ... l#p1711118 Binnenkort krijgt onze 9-5 een Dinitrol nabehandeling. Ik houd jullie op de hoogte.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Tsjonge, wat een negatieve gedachte, Tanisha. Maar ook weer niet heel onlogisch. Veel eigenaren zijn meer gebruiker, dan liefhebber. Zou zonde zijn als dat bewaarheid zou worden. Laten we hopen dat het aantal liefhebbers toeneemt.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Flybert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Helemaal waar Steve-O. Het blijven geweldige auto's en vooral reiswagens. Keep them rolling
Dit is een plaatje van onze 9-5 bij KM 280.000.
Inmiddels staan we op KM 411.000. Wel de distributie vervangen bij 3 ton, viewtopic.php?p=1357328#p135732, maar dan blijft zo'n 9-5 gaan. En ja, regelmatig onderhoud is belangrijk. Maar onze 9-5 ziet er per vandaag nog net zo uit.
Dit is een plaatje van onze 9-5 bij KM 280.000.
Inmiddels staan we op KM 411.000. Wel de distributie vervangen bij 3 ton, viewtopic.php?p=1357328#p135732, maar dan blijft zo'n 9-5 gaan. En ja, regelmatig onderhoud is belangrijk. Maar onze 9-5 ziet er per vandaag nog net zo uit.
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Tja de meeste eigenaren zien de kosten van goed laswerk niet zitten.
Goed laswerk is een puzzelstuk naadloos in de carrosserie zetten of een compleet paneel vervangen.
Je werkt op de millimeter precies en daar gaat tijd in zitten.
De tijd en het brandrisico zie je terug in de kosten.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Je kan een tijd doorrijden met doffe lak, slechte/doffe koplampen, wazige voorruit, slappe veren, zompig interieur, krakende versnellingsbak, af en toe rokende turbo etc. Een ook met een hoop roest.
Als er dan voor de apk gelast moet worden ben je dan gauw klaar met de kosten afweging.
Maar is het dan de roest waardoor de auto weggaat?
Als de auto verder goed is hoort een beetje laswerk af en toe gewoon bij het onderhoud van een 20+ auto.
Als er dan voor de apk gelast moet worden ben je dan gauw klaar met de kosten afweging.
Maar is het dan de roest waardoor de auto weggaat?
Als de auto verder goed is hoort een beetje laswerk af en toe gewoon bij het onderhoud van een 20+ auto.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Schokbrekers is ook meestal een kostenpost die lang uitgesteld wordt als je dat bij laswerk optelt heb je al een andere auto.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- Flybert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Het blijft een discussie tussen liefhebbers en gebruikers, ook in dit topic. Want dat gaat over het behoud van de auto. Als je een gebruiker bent, niets mis mee, dan wordt een 9-5 op een goed moment te duur. Zoek er dan een liefhebber voor, zodat de auto op de weg blijft en niet wordt gesloopt.
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet
Als daily rij ik een hoge instap bejaarde koekjetrommel dat is ook beter voor mijn hernia
De 9-5 blijft als hobby gelegenheid auto.
De 9-5 blijft als hobby gelegenheid auto.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!