Onderschat de roest aan een 9-5 niet

1997-2010
Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Flybert » do 27 aug, 2015 19:48

Beste Saabcollega's.

Geïnspireerd door diverse verhalen op ons forum, ben ik op een goede dag onder de 9-5 gedoken om te kijken hoe het met eventuele roestschade stond.

Een bekend punt is rond de doppen die in de pak van het reservewiel zitten. Bij sommige 9-5's is daar heel veel schade. Bij onze 9-5 viel het gelukkig mee. Kijk maar op de onderstaande foto. Vergeet overigens niet de twee doppen (niet op de foto) die uiterst links en recht in de bodem van de kofferbak zitten.

Afbeelding

Het antidreun folie is goed te verwijderen door het warm te maken met een (verf)föhn. Het wordt dan zacht en het is er makkelijk af te trekken. Wasbenzine doet de rest. Binnen en buiten de auto heb ik de zaak ontroest. Toen met Rustol-Owatrol ingespoten en afgelakt met twee lagen Rust-Oleum combicollor. De plastik doppen er weer in en flink afsmeren met Tectyl Bodysafe. Neem voldoende tijd tussen de lagen om de zaak te laten drogen, vooral Rustol-Owatrol droogt langzaam.

Ik was benieuwd hoe de zaak er achter de binnenschermen en de kunststof onderdorpel uit zou zien. Dit alles zit gemonteerd met kunststof moeren op stalen tapjes, die weer op de carrosserie gelast zitten. Bij het repareren van het alarm had ik al gezien dat deze snel afbreken. De oplossing hiervoor is, om de moeren aan twee kanten met een dun vingerfreesje op een Dremel, open te frezen.

Afbeelding

Druk dan de moerhelften uit elkaar en spuit de zaak in met WD-40. Het blijft voorzichtig werken want deze moeren zitten volkomen vast geroest.

Van wat ik toen tegen kwam werd ik niet vrolijk. Tussen het metalen scherm (carrosserie) en het binnenscherm komt ter hoogte van de achterdeur blubber te zitten. Dat blijft vochtig en met strooizout van de wintersport gaat dat door roesten. Zowel links als recht waren door geroest. Links meer dan recht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de zaak door een carrosseriebedrijf laten aanpakken. Dit bedrijf A.Jansen BV in Wateringen heeft uitstekend werk geleverd. Aan beide kanten zijn plaatjes ingelast en ook nieuwe stiftjes voor de kunststof moeren. En dat deel van de dorpel weer getectyleerd. Ten slotte onzichtbaar bijgespoten. Ze doen overigens heel veel met Saab. Een echte aanrader, ook voor schades etc.

Afbeelding

Maar daar was het nog niet mee klaar. Vooral aan de achterkant in de schermen was op verschillenden plaatsen roest opgetreden. Ook de langsliggers onder de bodem waren aan het roesten ter hoogte van de punten waar het achterste subframe met rubbers onder de carrosserie staat. Dat punt is overigens heel goed te bekijken als je er de achterwielen vanaf neemt. En onder de kunststof onderdorpels waren op diverse roestplekken. O.a. rond de kunststof blokjes die in de metalen dorpel zitten en waarin de 8 montageboutjes gaan die de kuststof onderdorpel op zijn plaats houden.

Verder zitten er in de hele bodem plastic doppen. Die moet je op zijn minst controleren. En als je dan toch bezig bent, kijk dan ook naar de remleidingen op de punten waar ze in de kunststof beugels zitten.

Onze 9-5 heeft 350.000 gedraaid en wij zijn aan het derde paar winterbanden. Dus zij heeft haar best gedaan. Maar dat laat ook zijn sporen achter. Gelukkig waren we er nog net op tijd bij. Ik kan iedereen alleen maar aanmoedigen om op deze manier een keer serieus naar jouw 9-5 te kijken als je er lang mee wilt doen.

Overigens zie ik Mercedes'en van een vergelijkbare leeftijd, die op het eerste gezicht al heel veel meer roest vertonen. Het blijven gewoon heel goede auto's die 9-5's

Succes, Flybert
Laatst gewijzigd door Flybert op do 16 mei, 2019 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1885
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Areyonga » do 27 aug, 2015 21:59

Degelijk aangepakt idd. Onder het reservewiel is een bekende plek, net als de achterwielkasten achter het kunststof. In Zweden roesten veel 9-5's daar ook. Gelukkig valt het bij mijn kilometervreter gelukkig nog aardig mee met slechts 426K op de klok :)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Steve-O » vr 28 aug, 2015 1:01

In Zweden was een SAABmonteur erg verbaasd dat het daar bij mij achter nog zo goed is.
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 13 mei, 2019 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door ReinO » vr 28 aug, 2015 7:32

mooie aanpak maar:
die owatrol hoor je aan te brengen op de roest want daar gaat het de beschermende verbinding mee aan. je hebt er voldoende ander spul over
heen gespoten waardoor het alsnog goed lijkt. En een prettig idee dat je alles weer helemaal tiptop hebt.

Wat steve-o aangeeft over zweedse saabs is meteen een goede reden om niet zo gauw een Scandinavische auto te importeren.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Flybert » vr 28 aug, 2015 8:35

Klopt, Owatrol over roest, dat heb ik dus gedaan. Owatrol mag ook over blank metaal volgens de specificaties. Het is de eerste laag. Met de staalborstel ontroest metaal is nooit 100% schoon overigens.

Gebruikersavatar
Deca
Geregistreerd lid
Berichten: 169
Lid geworden op: za 03 mei, 2014 20:02
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Deca » vr 28 aug, 2015 9:17

Tell me about it!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
9-5 Aero Estate 2001, Dion Stg3

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Flybert » vr 28 aug, 2015 10:50

Wat een nachtmerrie, maar ook een mooie reparatie! Is hiervoor een origineel nieuw stuk plaatwerk gebruikt? Of een stuk van een sloper?

Is dit overigens vooral een kwaal van de eerste generatie 9-5's, of hebben alle 9-5's er last van en is het een ouderdomskwaal?

Gebruikersavatar
Hans9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: ma 11 feb, 2008 1:54
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Hans9-5 » vr 28 aug, 2015 13:39

Lijkt wel een Mercedes :shock:

Goede aanpak van de kwaal :wink:
Megane Cabrio of Mercedes 230CE ('82), zolang het maar een automaat is en lekker rijdt.

GTS van ant zeetje, Hans

SAAB loos, want verkocht.........

Gebruikersavatar
nico mario
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 13:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door nico mario » vr 28 aug, 2015 18:07

Hoe heb je de skirts weer terug gezet, met nieuwe originele plastic moertjes of met universele metalen exemplaren?
900 T16 S ('91) verkocht
9-5 aero estate ('03)
alfa Giulietta 2.0 (‘83)
alfa 75 T.Spark ('90)

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door Flybert » vr 28 aug, 2015 19:52

Met nieuwe originele kunstsof moertjes. Zijn nog volop te krijgen bij een Saab dealer. Er schijnen ook universele kunststof moertjes te krijgen te zijn.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door ReinO » vr 28 aug, 2015 22:10

dat het ook op blank metaal kan: ok natuurlijk maar niet waar owatrol oorspronkelijk voor gemaakt is.
maar hoe dan ook een mooie gedegen aanpak.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ahbijker
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1419
Lid geworden op: di 07 aug, 2007 17:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door ahbijker » zo 12 mei, 2019 12:13

Zeer informatief dit. Ben er denk ik ook aan toe dit met mjn 9-5 DE my 2006 op te pakken. Dus ‘follow’!
Deelnemend organiserend lid van "De Schuur". Trotste eigenaar van:
MY85 900 Turbo SE Coupe 3-deurs
MY89 900 Turbo 16S Coupe 3-deurs
MY93 900 S Coupe 5-deurs
MY93 900 S Convertible
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero

paso
Geregistreerd lid
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door paso » zo 12 mei, 2019 15:56

Kofferbak was bij mij ook een ramp, verder de langsligger boven de achteras links daar moest ik ook al een plaatje in zetten. Volgende klus is de wielrand achter links bij de bumper.
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Gebruikersavatar
blafwoef
Geregistreerd lid
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 22:59
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door blafwoef » zo 12 mei, 2019 18:08

de 2005 9-5 van ons heeft er (nog) geen last van en dat is de daily driver (900 km per week), maar de '99 9-5 wel, vooral aan de rechterkant.. Zal ook moeten, want voor de rest is hij supergaaf...
9-5 2.3 T SE Midnight Blue
9-5 2.2 TiD Estate Linear, Smoke Beige (Sold)
9³ 2.0 T SE Embassy Bleu (Sold)
9³ 2.2. TiD S...Black (Sold)
9-5 2.3 T Aero, Midnightblue.(Sold)
9³ 2.2 TiD Black Performance Edition (Sold)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Onderschat de roest aan een 9-5 niet

Bericht door 9323 » ma 13 mei, 2019 8:46

Mijn 9-5 Estate is binnenkort ook aan de beurt. Roest aan bodemplaat rond rubber doppen ter hoogte van achterzetels. Kuip reservewiel is ook niet helemaal fris meer, maar die laat ik volgend jaar doen. Rond wielkasten achter nog helemaal roestvrij, opvallend genoeg.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Plaats reactie