Pagina 1 van 104

SAAB 9-5, 414pk 466nm @ the wheels..

Geplaatst: zo 20 nov, 2011 23:33
door maxmink93
Het verhaal begon eigenlijk vorig jaar zomer. Ik deed wat vakantie werk bij mijn vader op de zaak, autobedrijf peter mink (voorheen autobedrijf drijer). Na een paar weekjes mee helpen enzo kwam er een mooie zwarte 9-5 sedan binnen. Deze auto kwam binnen met een kapotte turbo en een tik in het blok... Na diagnose bleek ook helaas deze auto blacksluge te hebben. En een goede reparatie zou duur worden, zodoende zag de eigenaresse er van af. Gelukkig voor haar wist mijn pa wel een koper! Hijzelf :mrgreen:. Met als doel : auto opknappen, blok reviseren en een leuk tunings project er van maken.
Door tijd gebrek heeft hij er bijna een jaar zo bij gestaan als hieronder op de foto...
Afbeelding
Autobedrijf drijer ging van locatie en naam veranderen. Dus ook mijn mooie 9-5 die daar gestald stond moest mee. hij liep natuurlijk niet dus kregen we de hulp van een oude vertrouwde 9000.
Afbeelding.

Na een maand wachten mocht hij dan eindelijk op de brug!
Met hulp van me pa (of me hij met de hulp van mij :-P+ ). Het blok eruit gehaald. En deze daarna klaar gemaakt voor de revisie.
Toen kon ik meteen zien wat blacksluge deed met een blok... Net of er zand in gegooit is.
terwijl ik een weekje op vakantie was met wat vrienden kreeg ik een paar leuke foto's toegestuurd via whatsapp.
Afbeelding
Een mooi blauw onderblok :wow:.
Nu kwam de volgende uitdaging. De nieuwe turbo, maar geen standaard turbo want dat is toch ook allemaal zo standaart :-P+. nee als je dan toch een nieuwe turbo moet kopen, koop dan meteen een groteren! Dus zo gezegt zo gedaan:

Afbeelding
Een dikke Garret T28, deze kwam oorspronkelijk van een getunde 9000. Dus deze moest eerst nog passend gemaakt worden. Dus ons pa ging aan de gang met een hamer en wat gekke tangentjes en draaide de huizen, ook boorde we een gaatje in de turbo met een schroefdraad erin zodat we hier de EGT sensor op aankonden sluiten.
Ondertussen was het blok al ver opgebouwd. En het idee voor de custom autobedrijf peter mink intake lag klaar!
Afbeelding

Een aantal avonden later was het blok dan bijna zo ver om eindelijk weer het vooronder in te gaan. Zo was de nieuwe dikkere koppeling gemonteerd en de bak er tegenaan geschoeft.
Afbeelding.

Toen was mile paal nummer 1 bereikt: het blok ligt eindelijk waar het hoort te liggen!
Afbeelding

uiteindelijk alles aansluiten. de nieuwe dikkere rode injectoren erin. en wat dingen passend maken, zoals onze zelf gemaakte intake. Ondertussen zijn er nog wat leuke spullen binnen gekomen :mrgreen:.
zoals 2 stri x-line meters dubbele A-style gaugse pod, samco intercooler slangen en samco koelwater slangen, speedparts strutbrace en een J&N air filter en natuurlijk de full 3" RVS abbott uitlaat!
Afbeelding
sommige mensen zijn jaloers op mijn mooie uitlaat!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nadat we heel de motor zo goed als af hadden kregen we onze ECU terug. Een mede saab pilot (ook een SF'er evo) heeft de software aangepast voor mijn auto. En heeft een mooi bin geschreven (thumps up)!

Het resultaat van het harde werken mocht er uiteindelijk zeker zijn! persoonlijk vind ik het een engine bay geworden waar je u tegen zegt :O:. Netjes, krachtige en een mooie uitstraling al zeg ik het zelf!

Afbeelding

De auto was dan eindelijk zo ver, de 1e keer starten. Helaas was ik er niet bij dus geen filmpje kunnen maken... Maar het geluid wat er uit kwam wou je niet filmen. Een soort traktor die ieder moment kon gaan ontploffen. 500 RPM volgas en bijna niet aan willen slaan. Dus toen begon de ellende. Waar kan het toch aan liggen ? Geen brandstof, misschien een foutje in de software? Nadat mijn vader en mede SF'er aan het testen geslagen waren kwam er ineens een idee in ze op. Zitten de nokken assen wel goed? Dus ik een foto opzoeken op me telefoon hoe het er uitzag voor de kleppen deksel erop ging. En ja hoor de in en uitlaat nokkenas waren omgedraait... Wie heeft dat nou weer gedaan :roll:. Dus nokken assen omgedraaid en starten met dit als resultaat !
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nTGYA5ErDpQ[/youtube]

Na een 200 kilometer te hebben gereden bleef hij maar extreem veel roken. Dus wat blijkt de turbo is niet goed. deze is er inmiddels af gehaald en word opgestuurd voor een revisie.
verder vond ik de velgen toch wel een beetje oubollig. Maarja aftermarkt velgen is voor mij een no go... Maarja originelen velgen betaal je de hoofdprijs voor... Zeker als je dikke alu 65's wil hebben. Nu verkoopt een maat van mij binnen kort zijn auto en wou hij voor een hele mooi prijs zijn bijna gloednieuwe alu 65's verkopen. En deze kans laat je natuurlijk niet gaan! De 9-5 is verandert van een mooie auto naar een droom auto :mrgreen::
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik hoop dat jullie mijn foto verslag wat vonden! En ik zal zodra er weer wat nieuws te vertellen is weer op de hoogte brengen !

Max

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: zo 20 nov, 2011 23:48
door nelfrikandel
Lekker project. Mooie velgen
Kwam vroeger bij Dreijer, toen ik in Etten Leur werkte.
Fijn bedrijf. Waar verhuizen ze heen?

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: zo 20 nov, 2011 23:53
door christaero
Ziet er netjes uit! Onder en boven de kap!

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: zo 20 nov, 2011 23:58
door tanisha
mooi projectje!

geeft het niet recirculeren van de b.o.v je geen een check-engine?

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:00
door maxmink93
dankje!
nelfrikandel schreef:Lekker project. Mooie velgen
Kwam vroeger bij Dreijer, toen ik in Etten Leur werkte.
Fijn bedrijf. Waar verhuizen ze heen?
Ze blijven in Breda alleen nu meer noord-west Breda. Op de site staat wat meer informatie.

http://www.autobedrijfpetermink.nl/
tanisha schreef:mooi projectje!

geeft het niet recirculeren van de b.o.v je geen een check-engine?
Dat is iets wat we gaan proberen werkend te krijgen. Dus dat horen jullie vanzelf of dit gelukt is. Overigens al 200 km gereden zonder check-engine. Maar de open sid gaf al wel aan dat hij lucht miste dus op den duur geeft hij wel een check.

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:04
door Thieuke
Super mooi onder de kap zo, zeker met die inlaatbuis!

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:10
door tanisha
dan ben ik bang dat je toch zal moeten gaan recirculeren of je moet iets met t5 aansturing gaan doen

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:17
door maxmink93
We zijn van plan iets te maken waardoor hij alleen open gaat bij afblazen. Het probleem zit er namelijk in dat hij valse lucht aanzuigt. Zodra je het gas los laat heeft hij een fuel cut dus vraagt hij ook geen lucht meer dus mist hij niks. Dat is beetje het idee er achter. Hoe we dit precies gaan aanpakken weten we nog niet helemaal. maar dat laat ik aan ons pa over :mrgreen:

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:30
door millerman
Heeeel gaaf! Meteen goed aanpakken die hap :D

Over die dumpvale: het Saab Trionic7 systeem wordt gestuurd op basis van luchtmassa. Zodra je gaat afblazen kloppen de waardes van de luchtmassameter niet meer met wat er daadwerkelijk naar binnen gaat. Dat gaat problemen geven, hoe dan ook. Ik vrees dat afblazen bij de T7 motoren gewoon niet lukt... Of je moet zo weinig afblazen, dat je nog binnen toleranties van adaptiewaarde zit. Maar dan heb je geen tolerantie meer over als er daadwerkelijk bijgestuurd moet worden.

Neemt niet weg dat het mooi is als je het wel werkend zou krijgen natuurlijk, dus gewoon prutsen en proberen, wie weet vind je de gouden oplossing :P

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:40
door maxmink93
Precies millerman! Als we niet naar de gouden oplossing opzoek gaan kom je er nooit achter toch? En als het dan echt niet lukt is het ook zo weer vermaakt ey :wink:.

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 0:51
door millerman
Hoop dat je iets vind, zou mooi zijn :D Echt gaaf hoe mooi je het aanpakt!

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 1:32
door BartB.
Leuk project, en ook gelijk goed aangepakt :). Maar hebje enige idee wat het blok er nu uit gooit qua vermogen, of waar je naartoe wil?

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 1:40
door Sapphire
Prachtig werk en idd deze velgen staan toch echt het allermooist onder een 9-5 ! Waanzinnige auto zo. Vind de oude neus het mooist en deze velgen dus de combi ervan is helemaal gaaf :D

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 9:55
door inactief
Er zijn mensen die de luchtmassa meter in het drukgedeelte hebben gezet (net voor het gasklephuis), maar ik vrees dat dat niet "plug & play" is.
Een mooie reportage van en mooi project Max, jij en je vader hebben een mooie Saab gemaakt!

Re: saab 9-5 opknappen + tuning.

Geplaatst: ma 21 nov, 2011 20:24
door Davione
mooie projectje ! echt proper motorcompartiment :D :
En wat zijn de stats van deze set-up ? of nog niet kunnen testen