9-5 Aero MY01 van Koppelbaas

1997-2010
dirk7942
Geregistreerd lid

Re: 9-5 Aero MY01 van Koppelbaas

Bericht door dirk7942 » do 17 sep, 2015 16:24

Ja en ook bij een Italiaan, Zweed en Belg. Duitsland heeft het ook lang niet altijd voor elkaar. Ik had Koppelbaas al getipt en helaas is in CH het leeggewicht veel zwaarder en dat bleek ook in zijn geval. Rij je op benzine is er niet zo veel aan de hand maar door inbouw gastank zit je een schaal hoger. Je kunt je dan afvragen hoe interessant een dergelijke import is......

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » do 17 sep, 2015 16:25

Moest opnieuw gewogen worden en dat pakt ongunstig uit, nu hogere wegenbelasting categorie als ik LPG ga inbouwen. Daarnaast mag ik nu 0 kg trekken :cry:
Was inderdaad door Dirk gewaarschuwd, maar trekgewicht had ik me niet gerealiseerd.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » zo 10 jul, 2016 16:54

Al weer bijna een jaar verder. Ondertussen heb ik een afneembare trekhaak ingebouwd en de Di vervangen. Uiteindelijk toch besloten om LPG in te bouwen.
Maar dan eerst wel even een Stage 1 tune door DionHPT laten uitvoeren. Whoop, 270 pk en 400 Nm

Dag erna werd LPG ingebouwd door Agin in Rotterdam en de mannen hebben vakwerk geleverd. Waren er ook 4(!) dagen mee bezig. Stevigheid vulnippel achter de tankklep was hij niet gerust op en hij heeft er een hele steunconstructie aan gelast (niets van te zien aan de buitenkant). Er is een 69 liter LPG ringtank in gegaan, en een BRC / IMPCO installatie. Bodemklep kan nog net dicht en rust op de tank, maar 69l is en superprestatie, had gemikt op 67l. Nog steeds en vlakke laadvloer.
Verder
- NGK bougies meegegeven en die hebben ze meteen op de juiste afstand gezet en ingebouwd
- bedrading is netjes weg gewerkt en ook de computer en de bediening.
- Reservewiel een hoes voor mee gekregen, en meteen ook airco gevuld en lampje vervangen.

Motor loopt zeer soepel (beter dan zonder tune en LPG), pas na 5000 km gas vol opentrekken dus nog even geduld geduld voor de duurtest. Hieronder wat beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 10 jul, 2016 18:40

Bij mij zat ie onder de vulopening waardoor 'ie meer in een hoek zat. Er heeft ook nooit speling op gezeten bij mij. Maar mooi dat ze er een oplossing voor zochten.

Kan je installatie de 270pk aan? Kun je me de logica uitleggen van 5.000km niet mogen doortrekken? Ik zou m liever zsm met open SID gelijk even alle toeren en gasstandposities laten zien eigenlijk.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Re: 9-5 Aero MY01 van Koppelbaas

Bericht door Thieuke » zo 10 jul, 2016 18:42

Vind dat ook wel raar van die 5000 km. Hebben ze daar een reden voor opgegeven?

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » zo 10 jul, 2016 19:23

Niet naar gevraagd maar kan me voorstellen dat nieuwe delen zich eerst een beetje moeten zetten, net zo iets als een nieuwe motor denk ik. Zal aan de andere kant best kunnen maar hoef niet zonodig 250 te rijden en 5000 tpm.

270 pk kan de BRC installatie aan is mij gegarandeerd door Agin.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 10 jul, 2016 19:37

Voor de motor maakt dat niet uit. Die past zich redelijk snel aan.

Zou dan typisch iets van de lpg installatie zijn dan, tenzij de installateur denkt dat het saab t7 management 5000 km nodig heeft om te adepten.....

Die brc installatie kan je nog wel uitbreiden indien nodig. Injectoren en pomp gedeelte zijn erg goed verkrijgbaar ook met grotere bereiken. En als je er voor in bent zelf te tunen zoals in een t7suite-achtig programma.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 10 jul, 2016 19:42

Is het niet 500km?

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » ma 11 jul, 2016 14:26

4 dagen werk + materiaal, dat zal een aardige investering zijn? :mrgreen: Hoe lang doe je erover voordat je die er uit hebt?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jul, 2016 14:42

Ik neem aan dat het gewoon een marktconforme prijs is geweest. Veel bedrijven maken vooraf een inschatting en zit het mee houden ze meer over dan wanneer het tegen zit (overhouden doen ze altijd).

Er is bovendien niet gezegd dat ze 4 dagen vol continu aan zijn auto hebben gewerkt.

Mijn Suzuki garage (eerste auto was een Suzuki) vertelde ooit dat ze vaste prijzen hebben voor alle werkzaamheden. Soms zit het mee, houden ze meer over. Zit het tegen verdienen ze wat minder.

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » di 12 jul, 2016 14:59

Het gaat mij er niet om of het een marktconforme prijs is of niet. Ik vroeg mij gewoon af wanneer je ervoor kiest om dit te investeren in een auto. Het is een financiële afweging dus wanneer heb je dit terugverdiend?

Overigens vind ik het model zoals jij dat opschrijft lekker transparant klinken maar in de praktijk hoop je dan toch maar dat je niet de eigenaar bent van de wagen waarbij de klus tegenvalt. Zodra er verlies wordt geleden op het werk zal de aandacht toch wat minder worden vermoedelijk...

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 jul, 2016 15:35

Dat denk ik niet. Een terugkerende klant omdat een werkje niet naar behoren is uitgevoerd kost nog veel meer geld omdat je daar niks meer op verdient. Dan moet je toch weer heel wat jobkes goed uitvoeren vooraleer je dat terug hebt verdient.
Deze garage (kluitmans in Tilburg) deed dit zo omdat ze dan vooraf een prijs konden afgeven, waar je dan ja of nee tegen kon zeggen.

Ik ageerde op jou opmerking omdat het zoals je het schreef erop leek dat je een relatie legde tussen gewerkte uren en een prijskaartje dat daar aan zou hangen. Terwijl dit helemaal geen relatie hoeft te hebben.

Terugverdienmodellen zijn er namelijk genoeg te vinden. Ik zou uitgaan van een prijs tussen de 1500 en 2500 euro voor een installatie tegenwoordig (tenminste, dat was mijn conclusie toen ik aan het shoppen was voor een lpg installatie).

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » di 12 jul, 2016 18:39

Nou je hebt wel gelijk dat ik doelde op een prijskaartje maar niet in die zin of dat "duur" of "goedkoop" zou zijn. Meer met de vraag wanneer dit interessant voor iemand is. Als het in een auto zit die je koopt is het toch iets anders dan wanneer je die extra kosten maakt?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 12 jul, 2016 21:07

Voordeel van deze keuze is dat je de auto naar wens kunt kopen (met een veelal lagere km stand dan een lpg exemplaar) en vervolgens met een relatief lage investering goedkoop kilometers kunt knallen. Er zijn weliswaar onkosten maar het omslagpunt voor lpg is bij bijna 300k in 9 jaar op lpg bij mij al voorbij (incl kop vervangen en kleine vervangingen aan de lpg jnatallatie

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » di 27 dec, 2016 9:37

Ik rij nu een half jaar met LPG en heb mijn bevindingen in het LPG hoekje van het forum gezet: viewtopic.php?f=51&t=154566
De foto's van de verzwaarde achterveren staan in dit topic: viewtopic.php?f=8&t=151450&start=30#p1716374

Daarnaast rij ik nu ook al een paar maanden rond met een Bluesaab kitje. Via facebook besteld en via Ebay uit de VS gekocht en werkt prima. Heerlijk audio streamen van mijn telefoon naar de originele AS3 Audio.
Switcht automatisch tussen de bluetooth carkit en de Bluesaab bij een inkomend telefoontje, en schakelt ook weer automatisch weer terug. Alleen als je begint met rijden dan weet mijn telefoon niet of bij moet verbinden met de carkit of de bluesaab. Audio kwaliteit is uitstekend!

Plaats reactie