saab 9-5 met miljoen kilometers .
-
harolddevries
- Donateur (6x)

Re: saab 9-5 met miljoen kilometers .
Ik herinner me dat er ooit iemand was met een miljoen kilometers die van Saab een nieuwe kreeg...
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat was een Britse "Amerikaan" (Peter Gilbert) en die kreeg een nieuwe bij 1 miljoen mijl (1.609.000 kilometer).
http://www.jsonline.com/business/29181064.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermeldenswaardig is dat de koppakking van deze 1-miljoen kilometer Saab nog origineel is na inmiddels 1.027.000 km. Bij Gilbert is die 3x vervangen (wel een geheel ander blok, dus lastig te vergelijken). Voor de liefhebber die niet in bezit is van Saabberichten hier de onderhoudshistorie van de auto, dat is toch wel het vermelden waard aangezien er opmerkelijk weinig vervangen is.
Nog een paar opmerkelijkheden:
LPi pomp (Vialle) nog nooit vervangen
Kachelkraan nog nooit vervangen
Schokdempers nog origineel
Voorruit nog origineel
Uitlaat nog origineel
De bestuurdersstoel zi(e)t (er) nog prima (uit)
Gewoon één brok kwaliteit dus zo'n 9-5 in tegenstelling tot wat hier wel eens wordt beweerd... Ik zeg het nog maar eens: onderhoud en rijstijl is allesbepalend. De meeste auto's zijn na 3 ton gewoon finaal afgetrapt.
http://www.jsonline.com/business/29181064.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermeldenswaardig is dat de koppakking van deze 1-miljoen kilometer Saab nog origineel is na inmiddels 1.027.000 km. Bij Gilbert is die 3x vervangen (wel een geheel ander blok, dus lastig te vergelijken). Voor de liefhebber die niet in bezit is van Saabberichten hier de onderhoudshistorie van de auto, dat is toch wel het vermelden waard aangezien er opmerkelijk weinig vervangen is.
Nog een paar opmerkelijkheden:
LPi pomp (Vialle) nog nooit vervangen
Kachelkraan nog nooit vervangen
Schokdempers nog origineel
Voorruit nog origineel
Uitlaat nog origineel
De bestuurdersstoel zi(e)t (er) nog prima (uit)
Gewoon één brok kwaliteit dus zo'n 9-5 in tegenstelling tot wat hier wel eens wordt beweerd... Ik zeg het nog maar eens: onderhoud en rijstijl is allesbepalend. De meeste auto's zijn na 3 ton gewoon finaal afgetrapt.
Aankoop juli 2005 kilometerstand 329.000
APK Keuring 19 april 2012 kilometerstand 998716
Kilometerstand per 24 april 2012 kilometerstand 1.000.000
Benzinepomp september 2005 km.stand 355.000 € 250.-
Gaskabel november 2005 km.stand 380.000 € 100.-
Pomp stuurbekr. maart 2006 km. stand 430.000 € 700.-
DI Cassette juli 2007 km.stand 570.000 € 200.-
Koppeling + drukgroep febr.2008 km.stand 622.599 € 1300.-
Regel unit lpg inst. mrt 2008 km.stand 626.000 € 150.-
Rembekrachtiger april 2008 km.stand 635.891 € 250.-
Turbo vernieuwd oktober 2008 km.stand 663.916 € 900.-
Waterpomp december 2008 km.stand 683.086 € 300.-
Radiateur mei 2009 km.stand 723.154 € 125.-
Multiriem + spanrollen april 2010 km.stand 812.784 € 150.-
Remschijven juli 2010 km. stand 840.000 € 250.-
1 Nieuw wiellager november 2011 km.stand 952.747 € 115.-
Dynamo vervangen februari 2012 km.stand 980.358 € 155.-
Kachel vent. motortje april 2012 km.stand 998.716 € 50.-
Iedere 15.000 km. olie ververst en filters vervangen.
Iedere 40.000 km. bougies vervangen.
Iedere 100.000 km. nieuwe banden.
Twee maal nieuwe accu aangeschaft.
De kosten van het olieverversen, filters en bougies vervangen
en klein onderhoud komen op ca. 60 x € 120.- = € 7200.-
De kosten van de banden op ca. 7 x € 600.- = € 4200.-
Wegenbelasting op € 1.200,- per jaar
Verzekering gemiddeld op € 600.- per jaar
Afschrijving op ca. € 0.007 = 0,7 cent (!)/km (aanschaf € 5500.- restwaarde € 500.-)
Brandstof op gemiddeld € 0.06 per km.
Totale kilometerkosten zijn 10,5 cent/km (incl. brandstof!)
-
Ronald597
- Geregistreerd lid
Hoe kom jij aan al dit soort gegevens . ?
Volgens weten mensen hier op de forum zelfss meer van de auto dan dat de eigenaar weet .
Volgens weten mensen hier op de forum zelfss meer van de auto dan dat de eigenaar weet .
-
johnb52
- Donateur (7x)

Dat is nog. Es n goedkope radiator 
-
Timo9-5
- Geregistreerd lid
De berekening die hierboven te lezen is lijkt mij een theoretisch verhaal, dat kun je alleen halen als je alle onderdelen van de sloop haalt en je het er zelf op zet. Op grond van deze cijfers zou ik vooral niet besluiten om een 9-5 te gaan rijden!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Omdat ik het artikel in Saabberichten heb geschreven. De eigenaar heeft deze gegevens verstrekt aan mij. De genoemde bedragen kloppen weldegelijk, een gedeelte is inderdaad met gebruikte onderdelen gedaan en de eigenaar houdt de kosten stipt bij. Natuurlijk is dit geen reden om 9-5 te gaan rijden want je moet de rijstijl van deze meneer hebben en niet die van de gemiddelde forummer die bij 200k de koppakking er uit blaast of dergelijks. Het is wél een mooi bewijs van de kwaliteit van ons merk en een voorbeeld hoe het ook kan.Ronald597 schreef:Hoe kom jij aan al dit soort gegevens . ?
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Distributieketting ook nooit vervangen?Ronald597 schreef:eerste motor nog , dat wij weten sinds hij hem rond 3 ton had .
turbo is een keertje vv
en koppelig 1 keer altans dat wij weten ,
voor de rest niet zoveel , aleen ja slijt dele / remmen / en banden die gingen hard .
auto is binnenkort op de Saab Club Nederland / ANWB en autoweek
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Mooi, moet ik niet bang zijn als ik er zelf een koop met 4 ton op. (Tenzij ik hem hoor rammelen)
-
Sapphire
- Donateur (7x)

De distributieketting is inderdaad nooit vervangen.
-
Bengster
- Geregistreerd lid
Geniaal,
Ik heb er nu 280k km op staan en ik kan uit de onderhouds historie niet echt afleiden of de ketting wel eens is vervangen. Ik las hier al spook verhalen over preventief verwijderen bij 150k dus mijn portemonnee zat al te protesteren.
Hij draait als een zonnetje en geen gerammel, dus dan laat ik hem erop zitten tot de 1 miljoen kilometers tenzij er echt duidelijk rare geluiden optreden.

Ik heb er nu 280k km op staan en ik kan uit de onderhouds historie niet echt afleiden of de ketting wel eens is vervangen. Ik las hier al spook verhalen over preventief verwijderen bij 150k dus mijn portemonnee zat al te protesteren.
Hij draait als een zonnetje en geen gerammel, dus dan laat ik hem erop zitten tot de 1 miljoen kilometers tenzij er echt duidelijk rare geluiden optreden.
-
REWO
- Geregistreerd lid
heb nu 222K erop staan. Mijn voorganger is altijd erg zuinig op de SAAB geweest. Over 2 weken mijn eerste onderhoudsbeurt+APK voor de auto na 11 maanden in bezit. Ik hoor alleen een spanrol heel licht ratelen wanneer ik gas geef. Als die garagerekening me bevalt rijd ik er ook nog wel 800K bij.
-
wulf
- Geregistreerd lid
Weet iemand wat de huidige toestand is van deze 9-5? Het kenteken laat zien dat de APK vervallen is in April 2014. Het zou jammer zijn als deze ergens bij een autosloperij staat.
http://saabworld.org/one-million-kilome ... therlands/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saabworld.org/one-million-kilome ... therlands/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Gerrit-Jan
- Geregistreerd lid
Deze kilometermilionaire staat bij de Saabdealer in Lochem in de showroom. Gewoon als demo hoe degelijk een 9-5 bij normaal onderhoud kan zijn. Auto lijkt in goede staat (gebruikssporen daargelaten).
Actuele kilometerstand is ca. 1.136.000 km. Dit alles met het eerste motorblok en n.b. op LPG.
Actuele kilometerstand is ca. 1.136.000 km. Dit alles met het eerste motorblok en n.b. op LPG.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Heeft die 9-5 flashlube ofzo? Kan nl domweg niet geloven dat een T7 kop dat op lpg heeft volgehouden zonder hulp.