Wat een prachtige reacties allemaal van allemaal mensen die hun 9-5 liefhebben en er van genieten en ook oog hebben voor de schoonheid van andere auto's!
Vooral valt me op dat iedereen voor de andere auto's niet alleen mooie auto's kiest, maar ook fijne rij-auto's. Het één zonder het ander is niet voor dit topic: een Mitsubishi Lancer EVO past hier niet: wel kek, wel toprijden, maar niet stijlvol.
Toeval bestaat overigens niet: gisteren werd ik ingehaald door een Alfa 166 (ook al zo'n mooie fijne auto) met als kenteken XX-XX-66: hoe mooi kan het zijn!
@sapphire: de 9-5 om van te genieten en te rijden en de 9000 om in te rijden (want mooi kun je de 9000 toch waarachtig niet noemen; wel karakteristiek natuurlijk): ik ben ooit, jaren geleden een topic begonnen omdat ik mijn eerste 9-5 (3.0V6) een beetje saai begon te vinden en dat eindigde ermee dat ik 3 maanden later mijn 3e 9000 kocht, die

. Dat was een dure beslissing en ik denk niet dat ik die deur nog eens doorga. Ik ben er nu overigens van overtuigd dat de 9-5 beter rijdt: net wat lichtvoetiger dan de 9000, en 260 Pk is natuurlijk ook niet te versmaden.
Als het om puur autorijplezier gaat schuif ik trouwens ook mijn beide 900 T16S (uiteraard in zwart, met cognackleurig interieur) naar voren: de sportcoupé uit de jaren 80 die menig Amerikaans Porscherijder, toen zijn status veranderde van DINK naar DIWK, verleidde om Saab te gaan rijden.
Och wat was het lekker rijden met die auto in de Griekse bergen: dak open, airco aan en gaan! En dankzij het toespoor ook op de snelweg heerlijk stabiel.
Helaas komt een 900 eigenlijk niet meer in aanmerking (tenzij ze eer één zouden bouwen met meerdere airbags, ESP en ABS) vanwege de veiligheid. Maar qua weggedrag en schoonheid: jazeker: die prachtige lange daklijn, die superieure C-stijl, die ronde voorruit, een lijn als een uitgestrekte panter, klaar voor de sprong. En dan die grappige niet-kloppende achterlichten waardoor je de auto al van mijlenver herkent.
Eigenlijk vind ik die achterspoiler van de 9-5 Estate niet zo mooi. die losse standaards maken het net een beetje té
@steve-o:
inderdaad die eerste Aerodeck, (en natuurlijk de bijpassende Volvo 480)
@ levensnevel: Mijn ouders hadden in 1963 een plymouth suburban 1957, vergelijkbaar met die Buick, 3 banken, waarvan 2 vooruit en ook zo'n openklappende achterkant. Zou er nog steeds wel één willen hebben
@gunar, dank voor je poëtische en smaakvolle bijdragen