Panne in Umbrië

1997-2010
Plaats reactie
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 17:29

Vandaag een erg goed gesprek gehad met mijn garage (Fase, Woerden). De Saab monteur kent mijn auto inmiddels goed en heeft het ding een week voor mijn vakantie nog een beurt gegeven, inclusief 'rondje auto'.

Onze voorzichtige conclusie is dat het níet is: GKH, DI cassette, brandstof(pomp), LMM... Maar toch 'iets' te maken heeft met de BDP sensor.

Mijn auto heeft een 3" downpipe met racecat. Deze loopt zeg maar rond de BDP sensor. Wanneer het erg warm wordt, dan straalt de DP/cat zo veel warmte uit, in combinatie met de sowieso hoge omgevingstemp, dat de sensor nét te heet wordt en dan pulsjes gaat missen.

Het is eigenlijk de enige kandidaat die de motor plotsklaps stil kan gooien zonder CE en/of foutcodes achter te laten. Het stopt er gewoon mee. NB in lijn met wat enkele experts zeggen die ik heel hoog heb zitten (waaronder mijn tunert).

Ook klopt het met de symptomen die ik de laatste (dikke) week heb: na landurige zéér warme omstandigheden uitval. De motortemp blijft binnen de marge, maar rónd de motor zitten enkele (stralings) hotspots... de BDP zit in zo'n prut hoekje. Met een normale uitlaat, cat en software is het aanwezige hitteschildje voldoende - maar in mijn setup, onder deze bijzondere situatie dus net níet.

Wat nu? Het beste zou zijn om de DP/racecat hitte af te schermen met van die 'zwachtels' (volgens mij heeft Evo die eens een tijdje geleden gebruikt en laten zien op het forum). Nu kan ik er iig niets aan doen. Gelukkig is het in noord Italië nu een stuk koeler (slechts 31 graden). Als we vrijdag weer maar NL gaan is het gewoon een kwestie van wat rustig aan doen áls het warm is en/of veel file en/of er een zware belasting is (helling).

Ik hoop dat dit het inderdaad is. Zodra ik terug ben gaat de auto naar Fase!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Panne in Umbrië

Bericht door evo » ma 13 aug, 2012 18:30

Tja, die BDP sensor is idd de eerste kandidaat bij het scenario wat je beschrijft. Echter, zou een goede BDP makkelijk tegen die hitte moeten kunnen die jij daar in het vooronder stookt. Ik heb dezelfde DP als jij eronder op mijn 9-5, onafgeschermd, en ik heb zo'n vaag vermoeden dat het blokje in mijn Aero het mogelijk wel eens warmer krijgt dan die van jouw. Als je IAT's van boven de 80 C ziet staan weet je dat je daar niets wilt aanraken... (file, in de bergen, op weg naar de Toscane, je kent het wel :lol: )
Maargoed daar heb je niets aan. Ik kan je niet meer dan succes wensen... En probeer zo min mogelijk (zelf) aan de wagen te doen, maar meer met je vrouw. Hopelijk mag je eenmaal thuis er nog wel wat aan doen :wow:

Overigens... hier een pica van de "trigger" zoals g-ice 'em noemt. Als je deze in de richting van het pijltje beweegt hoor je "klak" en zit je GKH in limphome. Ik heb dit nog nooit bij een GKH gedaan op een auto maar mijn verwachting is dat je ECU/computer er even niets van zal snappen om vervolgens ook zelf limphome te activeren via het solenoid die je links ziet...

GKH in normale mode, pijltje wijs naar het palletje (trigger) en in welke richting deze bewogen moet worden om het GKH in Limphome mode te laten springen. De solenoid doet niets anders...:
Afbeelding
GHK in normale mode maar vanaf de voorzijde van de auto gezien (wel gekanteld...):
Afbeelding
GKH als in foto 1 maar dan in Limphome mode, dus na het palletje opgetild te hebben (schroevedraiertje of ijzerdraadje voldoet prima hiervoor...):
Afbeelding
En zo ziet het er dan uit aan de voorkant:
Afbeelding

Wil je je GKH weer uit Limphome mode halen is het een kwestie van het uiteinde van het veertje opzij te duwen (uit de lock) en de draaischijf (met/dmv de tandjes, zie rechts) terug te draaien totdat je weer "klak" hoort en het palletje weer achter/onder het andere palletje (trigger) zit... Geloof ik :wink:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 18:59

Thx evo! Ik ga er zelf de komende week inderdaad maar niet aan klooien - dat met mijn vrouw komt wel goed... ik doe mijn best (ondanks de hitte)! ;)

Via de iPhone kan ik geen onderschriften zien, maar is er wie-weet verschil tussen MY09 blokken (die van mij) en die van jou? Deze uitval kwam door landurig warme omstandigheden, niet na relatief kort jennen met de motor.

In ieder geval houd ik mij maar vast aan deze 'wamteoverload' hypothese.. anders maak ik me helemaal zorgen vrijdag!

Stekkers van de BDP (naast het GKH) ga ik nog even goed insprayen met contact reiniger.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » ma 13 aug, 2012 19:25

Knap waardeloos wat je overkomt als je op vakantie ben, Je moet steeds maar hopen dat hij er niet mee stopt midden in een van de tunnels.
Maar over de BDP sensor volgens mij kan je snel genoeg bepalen en heb ik het nog niet in deze tread gezien, als het je weer overkomt want maar volgens mij is het zo, laat iemand anders mij corrigeren als ik het fout heb, dat bij het starten de toerental meter moet uitslaan zoniet dan is het de BDP sensor.

Een in limphome staande GKH geeft onmiddelijk een check engine je mag dus aannemen dat het GKH niet in limphome staat.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 19:34

René Stoop schreef:...bij het starten de toerental meter moet uitslaan zoniet dan is het de BDP sensor...
Da's een goeie! Mocht het ding nog een keer uitvallen, dan check ik dit direct! Bedankt René.

Kan ik een automaat eigenlijk starten tijdens het uitrollen? In de N zetten ofzo en dan contact uit-aan-start? Of praat ik nu volkomen poep?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » ma 13 aug, 2012 19:41

Volgens mij moet de automaat, althans zo is het bij mij, in de P staan anders kan ik niet starten.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 13 aug, 2012 21:24

In N zou ie ook moeten werken. Als ik me niet vergis geven N en P dezelfde waarde door aan de ECU.

Maar rustig naar een veilige plek uitrollen en als je stil staat proberen te starten lijkt me beter :wow:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 22:24

U-Poll schreef:Via de iPhone kan ik geen onderschriften zien, maar is er wie-weet verschil tussen MY09 blokken (die van mij) en die van jou? Deze uitval kwam door landurig warme omstandigheden, niet na relatief kort jennen met de motor.
@G-ice: jij weet precies wat voor meuk ik op/onder mijn auto heb (hard- en software) en waarschijnlijk weet je ook wat Evo heeft. Zóu het kunnen dat die van mij wat gevoeliger is voor warmte?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 13 aug, 2012 22:46

Hoi Theo, wat een perikelen en dat tijdens de vakantie. Ik heb het voor de zekerheid net even voor je getest in mijn eigen auto (Aero 2008) maar je kunt de auto ook starten in de N van de automaat tijdens het uitrollen!

Mocht ik je kunnen helpen door met TNT Express naar je vakantieadres een extra BDP sensor op te sturen dan moet je het maar zeggen. Als ik hem morgen verstuur is hij er woensdag en voor de kosten hoef je dat niet te laten. Ik schat een €20,00 aan transportkosten. Mocht je de sensor niet nodig hebben krijg ik hem wel weer terug. Laat maar even weten!

Succes en sterkte!
Groet, Dirk

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 23:07

Hoi Dirk - hartelijk dank voor je aanbod! Er is een week geleden een nieuwe BDP sensor in gezet. Op de terugreis van Umbrië naar noord-Italië is de motor echter wéér (1 maal) uitgevallen. Het vermoeden is dat de sensor 'goed' is, maar wanneer de omstandigheden te warm worden (motor-, omgevingtemp en stralingswarmte van de DP/racecat), de sensor steekjes wat laat vallen.

Evo lijkt het hier niet helemaal mee eens te zijn. Voor mij zou het echter een goed verklarende oorzaak zijn (en het stelt me wat gerust voor de aanstaande terugreis).

Sensor is dus niet nodig, toch erg bedankt voor je vriendelijke aanbod. Ook heb ik de (dus) nog goede sensor nog die ze er verleden week uit hebben gehaald.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 13 aug, 2012 23:34

er is nog 1 ding wat een motor totaal lam legt en geen foutcodes achter laat dat is een gare ecu en ook dit heeft met warmte te maken

symptomen er van zijn klikkende relais onder het dashboard tijdens het uitvallen en na een ongeveer 15 minuten is er vaak al weer te starten en doet die het een tijd (dagen/uren) goed

heb ooit eens 4 maand naar dit euvel gezocht bij een 900ng

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 14 aug, 2012 0:01

Die BDP-test met de toerenteller is een makkelijke. Om op oververhitting te testen, kun je met een fles water (met drinkdop) op de BDP spuiten om te koelen. Vaak heb je aan 0,5-1L genoeg om hem voldoende te koelen om weer te kunnen starten.

Succes, Theo! Als ik het iemand niet gun, ben jij het wel!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 14 aug, 2012 0:08

U-Poll schreef:
U-Poll schreef:Via de iPhone kan ik geen onderschriften zien, maar is er wie-weet verschil tussen MY09 blokken (die van mij) en die van jou? Deze uitval kwam door landurig warme omstandigheden, niet na relatief kort jennen met de motor.
@G-ice: jij weet precies wat voor meuk ik op/onder mijn auto heb (hard- en software) en waarschijnlijk weet je ook wat Evo heeft. Zóu het kunnen dat die van mij wat gevoeliger is voor warmte?
Nee, daar zit geen verschil in. Storing aan een sensor door warmte is een hardware probleem, geen software probleem.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » di 14 aug, 2012 8:17

Vannacht nog eens heel goed nagedacht.. ja, het deed pijn... Maar de vorige keer dat mijn GKH faalde (vorige 9-5, 3 jaar geleden), is het ding níet in Limp home mode gegaan. Immers: ik kon het ding niet stationair houden tenzij ik gas bleef geven. Als het limp-home zou zijn, dan werkt het GKH toch via een kabel en heb je (dus) stationair? Bovendien kan ik me geen CE lampje voor de geest halen.

Vandaag een dagje naar het strand van Bibione... spannend!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 14 aug, 2012 8:59

In limp home is stationair vaak klote. Dit kun je wel iets regelen met het stel gedeelte van de kabel bij het gkh... Maar het blijft klote...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Plaats reactie