Neem ik Sachs of Bilstein B4, B6 of B8?

1997-2010
DionHPT
Geregistreerd lid

Re: Neem ik Sachs of Bilstein B4, B6 of B8?

Bericht door DionHPT » di 07 jan, 2014 1:33

Ik raak nu nog niets, maar ik heb ook nog nooit zoiets comfortabels gereden... ooh ja mijn vorige 9-5 was zachter.
Voor de rest heb ik alleen nog maar schroefsets gehad... dus schiet mij maar lek, denk dat ik morgen die B8 met Maptun set bestel en alle onderstel rubbers maar eens ga vernieuwen volgende week.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 07 jan, 2014 7:37

Ik snap niet goed hoe je aan het idee komt dat b6 en compromis zou zijn? Tussen wat? Alle opties in mijn rijtje staan volgens mij redelijk voor zich.

Sachs is gewoon zoals SAAB het bedoeld had. Ik denk dat b4 daar gewoon heel dicht in de buurt komt. Ik zeg daarmee nog niks over de kwaliteit. Ik vind het al knap dat de Sachs al bijna 250.000 km eronder zitten en nog steeds wel wat wil doen. Je raakt op den duur gewend aan de slijtage en nieuwe schokbrekers zijn dan altijd een verbetering op wat je had, al is het Sachs of b4

Ik heb dit zelf ervaren, ik heb die (b5) namelijk een keer voor iemand gemonteerd op een 9-5 sedan. Wereld van verschil.

B6 is een sportieve schokdemper, maar waarbij je er van uit gaat dat je niet gaat verlagen. Staat volgens mij gewoon op zichzelf. Natuurlijk kan je ook 3,5mm verlagingveren monteren, maar dan kom je buiten het ideale werkgebied van de schokbrekers. Net als jij klaar bent met schuin over drempels, ben ik klaar met dat soort tuning. Dat was leuk toe ik 18 was en Suzuki reed.

B8 is een sportieve schokdemper waarbij je wel verlaagd. Staat ook op zich. Je kan daarbij ook weer de veren monteren die je zelf wil, zoals maptun of eibach. Mijn voorkeur gaat uit van eibach. Op de site van bilstein wordt zelf aangegeven dat deze twee bedrijven daarin samenwerken. Kan een verkooppraatje zijn misschien...... Dan trap ik daar maar in, so be it. :)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 07 jan, 2014 8:42

Ik had het misschien beter kunnen nuanceren. Ik denk persoonlijk dat het een compromis is, B6 met originele veren. Ben relatief huiverig om mijn huidige veren weer te gebruiken omdat ik zelf denk dat dit niks ten goede komt en een setje nieuwe aero veren zijn volgens mij niet heel gemakkelijk te regelen. Ik zelf vindt vaak een compromis tussen echt sportief of in dit geval comfortabel origineel vaak niet voldoen aan mijn verwachtingen, ik kies liever voor een van die 2.

Zoals er voor iedereen een op zichzelf staande beste keus zou zijn, kies ik voor die Bilstein B8 met die Maptun of Eibach veren.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 07 jan, 2014 10:13

Hoe zit het eigenlijk als je niveauregeling achter dempers hebt. Wat zijn dan je opties? Wat gebeurt er als je niveauregeling dempers achter hebt en b.v. B6 voor??
Ik neem aan dat je de niveauregeling dempers kunt verruilen voor normale dempers.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 07 jan, 2014 11:50

Niveaumats kun je vervangen doorgewoon. Volgens mij moet je wel ook de veren vervangen aangezien die anders zijn voor die combinatie (ws iets zachter omdat de demper een deel van het veerwerk overneemt.

Dennax
Geregistreerd lid

Bericht door Dennax » wo 22 jan, 2014 21:28

Is er nog verschil eigenlijk tussen estate en sedan met dempers/veren?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 23 jan, 2014 9:59

SAABforummers, hartelijk dank voor de ervaringen en adviezen. Zonder proef gereden te hebben in een 9-5 met B8 (of eigenlijk B12 (is B8 + Eibach)) heb ik besloten om voor de Bilstein B6 te gaan. Wegens nog niet geslaagde zoektocht naar nieuwe Aero veren, besloten de vorig jaar tweedehands overgenomen exemplaren van een Aero te gaan gebruiken.

Waarom? Omdat als ik geen Aero veren zou nemen, waarschijnlijk de huidige veren ook waren blijven zitten.Wat dat betreft ook geen verschil in ouderdom van de veren, alleen een cm lager :D .

Ik heb niet voor de B12 gekozen omdat ik denk dat dat problemen op de keuring hier in België gaat geven.

Dit weekend gaat als het goed is de bestelling eruit. Toch gelijk voor alle 4 (wilde eerste 2 aan 2 doen te beginnen met voor).

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » do 23 jan, 2014 10:14

We hebben ooit eens instelbare schokbrekers gehad onder een Volvo 850 T5 R , dat beviel wel goed , misschien is dat een alternatief . :?:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 23 jan, 2014 10:51

Bedankt voor de tip, maar verstelbare schokbrekers zijn vaak behoorlijk aan de prijs. Ik vond een set b12 van €780,- (rondom) echt het maximale.

Nu voor de B6 ben ik voor een set van 4 € 550,- kwijt, incl. verzenden. De veren heb ik geloof ik eens voor € 50 overgenomen (maar zou ook € 25 kunnen zijn geweest, weet ik niet meer goed). Dus voor € 600 denk ik dat ik een leuke sportieve set heb voor de auto, die er voorlopig weer tegenaan kan op deze manier.

Bovendien vallen verstelbare schokbrekers wel heel erg op, op de Belgische keuring.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 23 jan, 2014 14:51

Fijn dat je er uit bent! Vergeet niet lagers/topmounts mee te pakken als alles los ligt!

Marijn900
Donateur
Donateur

Bericht door Marijn900 » do 23 jan, 2014 16:06

Precies! en let goed op dat je de goede heb, veel aftermarket topmounts missen om en om een kogeltje!
Ik had ze toen der tijd gekocht bij de dealer, en vond ze goedkoop, maar deze waren dus niet de goede.
De ontbrekende kogeltjes zijn er toen later bijgezet om de lager weer kompleet te maken.

Marijn

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 26 jan, 2014 16:58

Ze zijn besteld,de B6'en

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » ma 27 jan, 2014 0:19

Laat ons zeker weten wat je vind van de combo aeroveren / B6!
Ik ben zeer benieuwd. Ik twijfel nog steeds tussen koni FSD en de bilstein B6.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » ma 27 jan, 2014 1:34

My 2 cents: 9-3 caab met b6 (standaard veren)

Wegligging: prettig, erg prettig. Weinig overhellen en stuurt prima sinds deze eronder zitten.
Comfort op Nederlandse wegen: prettig, je voelt wel meer dan met standaard dempers maar is goed te doen wat mij betreft. Diep liggende putten probeer ik te ontwijken want dat geeft flink door als ik daar overheen rij.
Drempels: een feest! Kan sinds die dingen er onder zitten ook op drempels met het verkeer mee..
Comfort op Belgische wegen: Stuiteren en afzien. Kan er eigenlijk niets anders van maken. Af en toe heb je mazzel dat er een nieuwe laag op ligt, maar over het algemeen is het klote. Maar dat vond ik ook al met de oude dempers.

Als jouw vrouw comfort wil behouden kies je beter voor origineel of de B4. Dat zal al een stuk schelen met de huidige dempers (dus jij kunt sturen en de vrouw heeft haar comfort).

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 27 jan, 2014 12:15

Te laat, het is al besteld. Overigens vind ik geen enkele 9-3 tot nu toe zo fijn rijden als welke 9-5.... Twee totaal verschillende auto's in karakter. Ik stel je gebruikservaring met de B6'en zeer op prijs, maar het is denk ik niet te vergelijken met 9-5.

Wel waardevolle informatie voor de 9-3 bezitters... :lol:

Plaats reactie