Panne in Umbrië

1997-2010
Garrett
Lid van verdienste

Re: Panne in Umbrië

Bericht door Garrett » wo 08 aug, 2012 9:47

Ja, de BDP zit vrij rottig wat dat betreft. Mijn monteur begon er toch na ongeveer 30 minuten aan. Ondanks wat gevloek dat hij wat langer had moeten wachten, zat het ding er toch maar mooi in.
Misschien kun je 'm een beetje opjennen dat hij er wat sneller aan begint ;)

Geen leuke dingen in ieder geval op vakantie. Op vakantie wil je op vakantie zijn, en niet in een werkplaats staan.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » wo 08 aug, 2012 16:43

De nieuwe BDP sensor zit er in. Nu maar hopen dat hier de oorzaak van de uitval in lag. Uiteindelijk heeft de auto/sensor de afgelopen dagen probleemloos een krappe 400 km gereden...

192 euro lichter, maar toch ook wel een ervaring rijker. Je rijdt een stuk 'directer' met de auto; ieder hobbeltje, hubbeltje en hikje ervaar je volkomen.

De oude sensor heb ik terug gevraagd aan de (erg vriendelijke) Italiaanse monteur. Er is verder niets geks aan te zien:
Afbeelding
Afbeelding

Het enige wat mij opvalt is dat het kleine metalen stukje op het sensor-vlak er iets 'geschaafd' uit ziet. Alsof deze de krusas-nok heeft geraakt (zie de 2de zoom foto).

@heren electrotechneuten op ons forum: hoe kan ik zo'n sensor (inductieve naderingsschakelaar) doormeten? Ik heb een Flucke multimeter bij me... en ben ERG benieuwd of dit K-ding inderdaad de oorzaak was. Tussen wijntje 3 en 4 heb ik wel even om lekker te prutsen.

Duimen dat het verder goed gaat! Eergisteren Perugia, gisteren Gubbio, vandaag Assisi en morgen Norcia! Het gaat allemaal erg lekker!

Mannen, bedankt voor het meedenken! Mocht er nog gedoe/gezeik zijn, dan post ik dat.

Theo

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 08 aug, 2012 19:08

Goed om te horen dat hij het al 400 km probleemloos doet. :D

BDP doormeten is een ander verhaal
Je kan de weerstand meten maar ik kan niet meteen terugvinden hoeveel de standaard weerstand van deze sensor moet zijn. (zou 1000 omh zijn maar best kan iemand dat hier nog is bevestigen want ik ben niet zeker van mijn bron)
tweede test is de bdp sensor uitmeten op wisselspanning terwijl je met een ijzeren object langs de sensor gaat. Iedere keer je passeert met je ijzer zou je wisselspanning moeten krijgen.

Als je nog verder wil gaan zou je de sensor moeten verhitten. Liefst tot het niveau van een warme motor. Dan stijgt de weerstand waardoor je mogelijk geen signaal meer krijgt met als gevolg dat de auto niet meer wil starten :wink:

Maar om het echt deftig een diagnose te geven heb je iets meer dan een multimeter nodig. (al ben ik nu ook geen echte electrotechneut, de papa daar integen :lol: )

Geniet daar nog maar wat van je vakantie in de plaats!

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » wo 08 aug, 2012 20:22

Grmbldhhh.... Je wilt niet weten wat mijn vrouw nu over mij denkt (en de Saab) over het "even willen meten wat er loos is". Ik laat het idd maar eens rusten. Aan de wijn!

Maar als ik straks thuis ben ...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » za 11 aug, 2012 21:38

Potverdikkeme!! Vandaag, onderweg van Umbrië naar noord Italië, dus weer uitval gehad! Precies dezelfde manier: na een stuk behoorlijk warm weer, volle belasting en (vreemd genoeg een volle tank, iets van 15-20 min na het tanken). De motor viel gewoon uit, geen CE en de temp stond netjes op '9 uur'. Echt super klote, net na een tunnel (zoals er wel 80 zijn op het stuk Florence en Bologna); gelukkig nog net naar zo'n SOS parkeerhaven weten uit te rollen.

Direct tuutje op de benzinerail ingedrukt: benzine. Toen goed naar de tankdop geluisterd terwijl ik die opendraaide: geen enkele pssst.

Niets 'technisch' kunnen bedenken om te doen. Ik baalde (nog steeds) gigantisch. De BDP sensor was het dus níet.

30 min gewacht, met open motorkap. Toen, 'op hoop van zegen' gestart, als een dulle ingevoegd binnen 20m en vervolgens strak achter een vrachtwagen gereden (90km/uur) zonder airco. Ik dácht een paar keer de toerenteller te zien dansen wanneer ik het gas er af haalde, maar de motor is niet meer afgeslagen. 500km op die manier gereden. Nu in een huisje in Friuli... en ik weet het helemaal niet meer. Echt kak!

Twee gedachten:

1- aircopomp loopt heel zwaar en gooit de toko plat als het toerental net toevallig op dat moment terug valt. Al lijkt het regelsysteem dit 'terugvallen'' niet zo netjes/soepel te doen.

2- De downpipe stookt het eea lokaal zo warm, de BDP sensor, dat deze de geest geeft en/of buiten zijn werkgebied komt. Het uitvallen is tot nu toe gebeurd bij zeer warme omstandigheden.

Verder weet ik het niet meer. Aanstaande vrijdag moeten we weer ri Nederland (in twee dagen).

HELP!

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » za 11 aug, 2012 21:50

Niet echt leuk maar om optie 1 uit te sluiten, ramen open en airco uit. Net als vroeger. Al lijkt het me niet waarschijnlijk dat de airco de oorzaak is.....lijkt ontstekingsgerelateerd?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » za 11 aug, 2012 22:03

Zonder de hele historie gelezen te hebben verdenk ik de DI cassette.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » za 11 aug, 2012 22:20

Maar dan krijg je normaliter toch foutmeldingen ?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » zo 12 aug, 2012 8:19

Zou het ook het gasklephuis kunnen zijn? Dus die rottige potmeters die daar op zitten? Door de grote warmte in het motorcompartiment geven ze dan nét een verkeerd signaal of haperen ze even...

@experts: zou dit kloppen met de verschijnselen? Is er een manier om de potmeters schoon te maken? Bv met contactreiniger (heb ik bij me)?

Redaero
Geregistreerd lid

Bericht door Redaero » zo 12 aug, 2012 13:25

Theo,

Vervelend! Als non-techneut kan ik je maar 1 ding adviseren: morgenochtend even naar je dealer in Gouda bellen. Die kent jouw auto het beste. Sterkte en goede terugreis.

Groet, Willem

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 12 aug, 2012 20:13

Gkh zou in noodloop, limphome, moeten springen bij vreemde waardes.kun je overigens ook forceren door door het palletje opzij te drukken... Klak, en hij zit in limphome en is gaskabel gestuurd.

Maar ik neig toch ook richting DI, heb je hem er al af gehad? Zie je barstjes in de onderzijde? Die komen vaak doordat er toch iets is doorgebrand binnenin.

Vervelend, sterke!

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » zo 12 aug, 2012 21:43

@Evo

Re(1): iets van 3 jaar geleden (vorige 9-5) had ik ook plots uitval van het GKH. Deze kon echter niet meer stationair meer lopen - no way. Zo ver ik het weet, is het ding toen niet in limp-home gegaan... Ik vermoed nu dat mijn GKH last van de warmte kreeg en dat deze 'af en toe' een klein steekje liet vallen. Beide keren dat het zich heeft voorgedaan, leek er een soort warmteophoping te zijn (omgevingstemp + motortemp door veel file en bergen).

Re(2): ik had, met mijn zotte kop, een oude DI cassette mee genomen op vakantie. Deze had waarschijnlijk wel wat troubles, maar deed het wel. Ik heb de eerste keer dat het gebeurde DI gewisseld; kort daarna echter weer uitval. OF het reserve ding kan óók niet tegen de warmte, OF het ligt niet aan de cassette. Ik zal, voor de zekerheid, morgen het ding goed inspecteren.

Op de een of andere manier verdenk ik het GKH van hikjes bij grote warmte...

NB: hóe zet ik het ding handmatig in limp-home?? Kan je een fototje posten met een pijl/vinger die het palletje aanwijst? Als ik dit doe, rijdt de auto dan verder normaal of ben ik vermogen/snelheid kwijt?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 13 aug, 2012 10:39

Bij te weinig benzine krijg je eerst "knipper knipper knipper" van het CE lampje (missfires).
Die is dus idd uit te sluiten.

Je DI ook niet, die heb je getest / verwisseld, 2 DI's met exact het zelfde kapot?!
Bij GKH kapot zou ie in limp home moeten springen is mijn ervaring.
Zelf in limp home zetten zonder iets te slopen is vrij moeilijk, aan de achterkant zit een "trigger" maar die wil er niet makkelijk af.

Stekkertje / contactje dat bij extreme uitzetting / hitte geen contact meer maakt?

Dat na 20 minuten weer starten, echt een BDP kwaaltje normaliter...

Spannende vakantie zo U-Poll :-S+

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » ma 13 aug, 2012 13:03

G-ice schreef:Stekkertje / contactje dat bij extreme uitzetting / hitte geen contact meer maakt?
Op advies van Werner (om te voorkomen dat ik de hele boel sloop), heb ik de contacten van de stekker op het GKH goed ingespoten met contact reiniger. GKH schoonmaken maar beter door iemand die weet waar hij het over heeft. Zelf heb ik, als we-doen-toch-iets-actie, de plastic afdekkap boven het GKH weggehaald... Kan de lucht beter langs het GKH ventileren.
G-ice schreef:Dat na 20 minuten weer starten, echt een BDP kwaaltje normaliter...
Maar er zit nu #3 in! Nummer 2 heb ik er een half jaar geleden in laten zetten, verleden week dus de derde. Als het idd de BDP sensor is, dan wie-weet om dezelfde reden als hierboven: warmte > ding gaat net buiten z'n werkgebied. ... of jouw Downpipe :) maakt het allemaal net te warm...

En ja, het is zo een erg spannende vakantie. Normaal vind ik het heerlijk om 3-4000 km te tuffen door berg ende dal, nu is dat wat minder (understatement). Mijn vrouw heeft het effe gehad met Saab (niet goed voor toekomstige Saab support...).

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 13 aug, 2012 13:08

Dat zou je kunnen testen door het ding (downpipe / sensor / ...) op die plaats te isoleren / van een hitte schildje te voorzien.

Zou het kunnen dat de stekker van de BDP (waar hij aan de kabelboom zit, en die dus al regelmatig los is geweest) slecht contact maakt op enig moment.

Heb je die stekker al goed bekeken en evt schoon gekrabd en van contact spray voorzien?

Detzelfde zou je kunnen doen met alle andere stekkers / massa punten. Controleren op omgebogen / loszittende contactjes, schoonmaken en in de contactspray zetten.

Hittip: Na iedere stekker ff starten, dan weet je aan welke stekker het ligt als ie niet meer start. :wink:

Plaats reactie