Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: vering

Bericht door Gele aero » ma 19 jun, 2023 8:27

Als je aan de aansluitingen voelt, kun je voelen of bij een er olie langs lekt. Anders is wellicht door het sjorren aan die bak de afsluiting niet 100% meer, maar hoop op het eerste voor je. Succes, je kunt altijd wat foto's sturen zodat we mee kunnen denken en je weer rustig vakantie kunt gaan vieren.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 20 jun, 2023 12:15

Als die 3/4L allemaal lekkage zou zijn zou de complete motorruimte onder de olie zitten. Ik denk dat je ook (een deel) verbruik ziet.

Check de plek van de BDP sensor, die o-ring lekt soms en dat komt precies op de uitlaat, zelfde geldt idd voor oliedrukschakelaar. Lekkage rond het carterventilatiepotje komt ook nog weleens van daarboven, het zogenoemde 'drielandenpunt' waar onderblok, distributiedeksel en cilinderkop bij elkaar komen. Da's een behoorlijke ingreep om goed te fixen.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: vakantie!

Bericht door el-barro » do 22 jun, 2023 21:13

Een vakantie update;
Vandaag een markering achter gelaten bij het Saab car museum.
Afbeelding

We zijn gisteren van Moss (N) naar Sikhall aan het Vänernmeer gegaan, camping Sorbo (ja, het is hier echt niet normaal schoon, je moet zelfs je schoenen uit in het toiletgebouw! :lol: ) Met het afbreken van de DeWaard door m'n rug gegaan, want dat kon er ook nog wel bij... dus nog niet onder de auto gekropen.

Het was de bedoeling om vandaag weer door te gaan, maar door mijn blessure besloten om Midsommer hier te gaan vieren! Morgen op Sikhall Camping aanschuiven aan een gezamenlijk banket en de jongens mogen daarna om de Meiboom dansen. Echt leuk om mee te gaan maken.
Zondag, als mijn doosje ibuprofen leeg is gaan we verder en zal ik even een foto schieten om de vakantiecombinatie te showen in het betreffende topic.
Eerste stop is dan Biltema voor olie en wat E85 er bij, heb het toch aangedurfd en heb echt het idee dat de auto het lekker vindt.

Ik blijk toch wel een Zweedse combinatie te rijden, vandaag twee andere Dame Edna's met alu 36's zien rijden. En een staat er zelfs naast ons!

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 04 jul, 2023 10:54

Ondertussen zijn we 2000km totaal weer in NL aangekomen, we staan nu op camping De Berken in Gasselte na een lange rit gisteren. Vanaf de Funen in Denemarken via 3 overtochten met de boot gegaan.
In Zweden heb ik geen olie bij hoeven vullen, ook de rook uit de motorruimte kwam niet meer voor. Je rook nog wel olie, maar echt rook zag je niet meer.
Het peil bleef hangen op 1/4 ongeveer.
Gisteren op de terugweg plots weer rookwolken langs het raam! Ook het oliepeil was weer gezakt.
Nu hebben we in Zweden niet echt lange tochten gemaakt, 200km max en nu opeens 600, dan wordt de olie natuurlijk wel echt lekker dun.
Andere variabelen zijn dat ik in Zweden e85 heb getankt, maar dat zou niet uit moeten maken voor de hoeveelheid olielekkage, hooguit de temperatuur van de kat.

reiernumans schreef:
di 20 jun, 2023 12:15
Als die 3/4L allemaal lekkage zou zijn zou de complete motorruimte onder de olie zitten. Ik denk dat je ook (een deel) verbruik ziet.
Als de achterklep en de aanhangwagen onder de vette spetters zitten, telt dat ook? :|

Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 04 jul, 2023 11:04

Ik zou de turbo maar eens inspecteren. Als het via de uitlaat op de achterklep terecht komt is of je turbo gaar of (nog erger) je blok. Of je E85 of E10 tankt zou voor het olieverbruik niet zoveel uit moeten maken. En rookwolken langs het raam zijn nooit goed (maar zover was je zelf denk ik ook wel). Kan ook nog zijn dat hij langs de pakking van de turbo lekt. Zou de onderkant ook eens inspecteren als ik jou was, wellicht dat dit helderheid geeft over waar lekkage vandaan komt.
Wat mij opvalt met mijn 9-5's is dat ze met name op hogere snelheden wat meer olie verbruiken. Dan heb ik het over 150 a 160+ op de autobahn.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 04 jul, 2023 11:31

Het is echt lekkage tegen het brandschot, bij de turbo is het droog. Met kortere ritten zakt het oliepeil ook niks, dus verbruiken doet ie niet. Hij rookt ook niet uit de uitlaat.
Ach, vanavond zijn we weer thuis, niks aan de hand toch? :lol:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 04 jul, 2023 11:46

Dan gok ik toch dat je de aansluiting van de olievangbak iets beschadigd hebt (of toch een van de slangen niet goed zit).

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 04 jul, 2023 14:01

Daar lijkt het inderdaad op. Oliedruppels vallen dan ook op uitlaat dat verklaart nog niet de zwarte spetters achter

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 05 jul, 2023 0:29

Symptomen matchen qua rook ook met lekkage langs de oliedruksensor. Lastig om bij te komen. Gaat waarschijnlijk beter met gedemonteerde startmotor.

(tip: spiegeltje + lampje om te checken)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: olie op katalysator

Bericht door el-barro » vr 21 jul, 2023 13:09

Werk aan de winkel!
Afbeelding

Oorzaak is toch de oliedruksensor, maar die ligt al bij de post.
Afbeelding

Nu verder met het carter te laten zakken.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 22 jul, 2023 11:49

Easy fix. Is toch vaak het euvel bij rook op de uitlaat

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » za 22 jul, 2023 17:21

Nu we toch zo ver waren ook besloten om het carter te laten zakken.
Bij verkoop was aangegeven door het verkopende autobedrijf dat zij een black sludge controle hadden uitgevoerd door het carter te laten zakken, maar het zelf zien voelt toch beter.

Op het eerste gezicht klopte het wel dat het carter gedemonteerd is geweest, want de vloeibare siliconenpakking zat langs de hele rand van de carterpan.
Ook bij het uitdraaien van de boutjes kwamen rondjes siliconenpakking mee.

Na het carter gedemonteerd te hebben was te zien dat er langs de hele binnenkant ook een rand siliconenpakking zat:
Afbeelding

In de zeef zat geen black sludge, helemaal niks, maar er hing wel een dingetje siliconen in!
Ook onder de zeef lag een hoopje siliconenpakking, zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zit er gelukkig nog een zeef, maar de aangezogen olie gaat ook door een pasvlak heen waar de aanzuigzeef in steekt( links op de foto te zien), als daar een sliertje pakking los zou laten gaat dit door je oliekanaal heen!

Het advies hierin luidt: gebruik het juiste pakkingmateriaal! Nu had juist door de black sludge controle motorschade op kunnen treden. Blij dat we de moeite hebben genomen om het te controleren.

Nog een plus: de turbo voelt heel goed, geen speling te voelen, dus die kan nog wel even mee.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 25 jul, 2023 10:19

Het carter is weer lekker schoon met behulp van Dasty en een fijn staalborsteltje.

Afbeelding
Ondertussen zit hij weer gemonteerd.

Vanavond en of morgen verder met uitlaat terug monteren,
Vacuumleiding van de rembekrachtiger moet nog vervangen worden (nu wel een originele genomen) en dan niet vergeten olie er in te doen natuurlijk 8)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 25 jul, 2023 11:25

Mooi werk! Heb je wel de o-ringen vervangen?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 25 jul, 2023 13:56

Uiteraard een set o-ringen aangeschaft en niet overbodig. Het kan eigenlijk niet dat deze door de verkopende partij ook vervangen zijn bij de blacksludge controle, leken wel plastic vierkante ringen die je hoorde breken bij demontage.
Ik heb ook de ring van het bovenste deel van de vulopening vervangen. Die zit niet in de set, maar was ook verhard en dichte niet meer af.

Nog even een plaatje van de glimmende onderkant, hier blijft nog wel voorlopig regenboogkleurig water vanaf komen bij een rit in de regen....

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaat krijgt ook nog een Dasty behandeling

Afbeelding

Plaats reactie