1.9TiD. Max 999,9km

1997-2010
wbsmit
Geregistreerd lid

Re: 1.9TiD. Olielekkage.

Bericht door wbsmit » di 01 sep, 2015 16:03

Ik heb een ander merk filter gebruikt en geen probleem. De zwarte kunststof dop over het filter had bij mij géén aansluiting voor een dopsleutel, in tegenstelling tot wat Haynes meldde. Mijn dop kan alleen met een filtertang los. Welke heb jij?

Sterkte!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 01 sep, 2015 19:35

Ik heb ook geen dopsleutel aansluiting, moet ook met filtertang. Had vorige keer ook al gezien dat het daar een beetje pekkig was, dus wellicht al langer een klein lek? Kweet niet meer wel merk filter ik hiervoor gebruikt heb...

Zonet gecheckt en nog steeds lekkage, ondanks dat ik het aftappunt heb afgedopt. Misschien is die zwarte kunststof dop aan vervanging toe?
Zal dit weekend de bodemplaat eens los halen en langs onder kijken of ik dan meer zie :roll:

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » wo 02 sep, 2015 11:09

Tsja, die zwarte dop zou het kunnen zijn. Volgens mij zie je meer via de rechter wielkast dan van onderaf.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer continued :-(

Bericht door Vyv » za 19 sep, 2015 11:59

Vyv schreef:...
Na een paar ritjes nu toch weer ping-pong ping-pong en rood airbaglampje :evil:

Eerste gedachte is; 2e klokveer (Elferink) ook niet goed. 2e gedacht; of toch iets anders?

Het "ping-pong" gebeurt zodra ik een beetje stuurbewegingen maak, dus niet bij rechtdoor rijden. Duidt op slecht contact?

Nu lees ik bij R&D http://www.rendcarparts.nl/nl/rd-Saab/c ... -9-5-02-10:

Code: Selecteer alles

Contacteenheid Saab 9-5 '02-'10.
Let op: Bij auto's van 2002-2008 moet bij het aanbrengen van nieuwe contacteenheid 12779964 ook de nieuwe kabelboom 12779965 worden aangebracht.
Dit is de kabelboom vanaf klokveer tot airbag/stuurwielbediening. Zou het probleem dan hierin kunnen zitten?
PING PONG is al weer een tijdje terug, ook na modificatie van kabelboom stekker (mannetje) van het stuur :|

Heb nu een nieuwe klokveer (12779964) gekocht en zojuist gemonteerd en het contact (vrouwtje) is toch anders waardoor de gele stekker van het stuur niet past in de klokveer, heb dus toch een andere kabelboom nodig voor in het stuur =>12779965 maar de afbeelding van J&D lijkt totaal niet op de kabelboom in mijn stuur :-S+

Afbeelding

Maar als ik 12779965 opzoek op interwebs dan zie ik andere plaatjes op Google, die wel lijken op mijn stuur-kabelboom:

Afbeelding

Ikke bellen naar J&D... zijn ze vandaag gesloten, GRRRRRRRRRRRRRR.....

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 1.9TiD. Ping Pong....

Bericht door Mrwhoopie » za 19 sep, 2015 13:09

Hoe komen julie aan zo een laag verbruik?ik kom enkel onder de 7L als ik constant op autosnelweg rijd...nuja...dat ze drinkt wat ze wil,ze is zo heerlijk.

wbsmit
Geregistreerd lid

Re: 1.9TiD. Ping Pong....

Bericht door wbsmit » za 19 sep, 2015 13:26

Bij mij is het verbruik stukken lager sinds ik het roetfilter heb laten regenereren bij de garage.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 21 sep, 2015 14:37

Vettige boel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Krukaspoelie en omgeving is droog, dus daarkomt het niet vandaan.
Afbeelding

Oliefilter eruit en aftappen, valt ongeveer een 0.5liter uit.
Afbeelding

Oliefilter huis, met zwarte O-ring.
Afbeelding

Zwarte O-ring lijkt dunner dan de witte.
Afbeelding

Nieuwe witte O-ring.
Afbeelding

OEM filter is van het merk Mann.
Afbeelding

Gister een eerste proefritje gedaan van 50km en geen druppel lekkage te zien. Ik heb goede hoop.......

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 21 sep, 2015 14:48

Misschien interessant voor toekomstige lezers: welk merk had het vorige filter, waarvan mogelijk de ringen te dun waren?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 21 sep, 2015 14:58

PPS: Professional Parts Sweden

Afbeelding

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 21 sep, 2015 15:05

Ik heb een Knecht oliefilter gebruikt, tot nu toe prima.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer continued.

Bericht door Vyv » wo 30 sep, 2015 11:38

Vyv schreef:
Vyv schreef:....
Heb nu een nieuwe klokveer (12779964) gekocht en zojuist gemonteerd en het contact (vrouwtje) is toch anders waardoor de gele stekker van het stuur niet past in de klokveer, heb dus toch een andere kabelboom nodig voor in het stuur =>12779965 maar de afbeelding van J&D lijkt totaal niet op de kabelboom in mijn stuur :-S+

Afbeelding

Maar als ik 12779965 opzoek op interwebs dan zie ik andere plaatjes op Google, die wel lijken op mijn stuur-kabelboom:

Afbeelding

Ikke bellen naar J&D... zijn ze vandaag gesloten, GRRRRRRRRRRRRRR.....

Heb ondertussen contact gehad met J&D en het kabelboompje is besteld (lijkt niet op tekening/foto op de website) en geleverd.

Bottom-line: bij het nieuwe type klokveer hoort ook het nieuwe type kabelboom voor in het stuur. Bij 12779964 hoort 12779965. Als je gaat mixen dan past de gele stekker niet in de contact unit. Airbag melding is vooralsnog weer verdwenen... :wtf:

Afbeelding
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Verse APK

Bericht door Vyv » vr 02 okt, 2015 10:40

Na fix van olielekkage en Airbag storing weer verse APK voor een jaar. Geen verdere opmerkingen behalve dan dat het een zeer nette auto is 8)
Airbag melding is trouwens geen APK afkeur werd mij verteld (ABS wel).

Afbeelding

Ook 2 nieuwe banden gemonteerd en de velgen netjes gemaakt; stoeprand schade wegwerken, binnenzijde schoonmaken en naaf pasvlak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister ook tot de ontdekking gekomen dat mijn 9-5 totaal geen sleepoog aan de achterzijde heeft :?
Onderstaand zwarte beugel ding ontbreekt...

Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 1.9TiD. Verse APK.

Bericht door Tubbe » zo 04 okt, 2015 19:33

Wordt verwijderd bij montage van een trekhaak. Of zou het bezuiniging zijn geweest?!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Sleepoog

Bericht door Vyv » ma 05 okt, 2015 17:13

Mss vergeten? Leek alsof het nooit gemonteerd was...
Heb er nu eentje zitten iig, met dank aan SAAB Tholen.

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Raamrol

Bericht door Vyv » wo 14 okt, 2015 10:26

Afgelopen zaterdag hing het raam los. Had de nieuwe raamrollen al eens een keer mee laten komen want dit is zo'n ding waar iedere 9-5 eens last van gaat hebben.
Is een simpel klusje maar ik mag het nog eens overdoen want heb de kogel niet goed in de raamrol gedrukt. Maar dat merk je pas als de boel weer in elkaar zit, plop en hij floept er weer uit, jaja had volop getest met de deurkaart nog los... :blue_susp:
Een bijkomend voordeel; een boutje van de speaker-omhuizing zat los en trilde mee, dus dat kon gelijk even aangedraaid worden.

Deurkaart eraf
Afbeelding
Afbeelding

De boosdoener, groen ding zit niet meer op zijn plek.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe rollen. Raam hoeft er niet uit maar is wel makkelijk.
Afbeelding

Oude rollen, 1 rol kapot.
Afbeelding

Plaats reactie