Midlifecrisis in m'n 9-5

1997-2010
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Midlifecrisis in m'n 9-5

Bericht door collega » zo 24 apr, 2011 17:36

oké,

als ik het zo hoor moet ik het volgende doen:

1. behaatje of dobbelstenen aan de binnenspiegel 5 Euro
2. alu dashboard 270 Euro (R&D)
3. stage 1 tuning BSR 500 Euro(of wellicht een andere? iemand een advies)
4. spoilertje op achterklep Elk Parts (wellicht via Elferink) 300 Euro (excl spuiten)
5. leren stuur en pookknop (wellicht ruilen?) via Elkparts 500 Euro excl montage en ombouw airbag

ik heb de V6 gekocht vanwege het rijcomfort op de snelweg en niet vanwege het messcherpe weggedrag, dus allerlei onderstelaanpassingen heb ik niet zo nodig. Wellicht wel betere remmen i.v.m. het grotere vermogen

dus voor 1575 Euro (+ remmen, + montage) ben ik het heertje en kan hij er weer 120.000 km tegen (dan staat ie op 400.000). Moet ik nog wel even de koppen laten reviseren, want die zijn niet perfect meer (nog wel goed genoeg om nu kwa CO2 door de APK te komen, maar niet perfect, aldus wijlhuizen).

Alternatief is de 9-5 inruilen voor een knappe 9000, dan rij ik die op de zaak (35% bijtelling op de dagwaarde ad € 3000) en het scheelt me ook nog wat cash, maar dan kom je in de eeuwige discussie wat beter is: een mooie 9000 met alles of een mooie 9-5

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » zo 24 apr, 2011 20:39

Arbilen schreef:Arme buurman Ivo, wat zal ie geplaagd zijn :-)
Viel wel mee hoor, een tolerant buurtje daar.

@ collega: jep, dat is het wel zo ongeveer. En ik volg je redenering m.b.t. de 9000 helemaal. Alleen die laatste weifeling moet je even vergeten.

Ivo

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 26 apr, 2011 19:02

dus jij zou voor die 9000 gaan?

maar dan alleen een Aero zeker?

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » wo 27 apr, 2011 1:17

Aero is best leuk, je kunt er met de extra 23 pk's (met handbak), het sportievere onderstel en diepere zit meer mee scheuren. Maar ik ben zelf toch behoorlijk happy met mijn 2.3 FPT omdat ik het onderstel op langere trips comfortabeler vind (heb er trouwens wel powerflexen en Bilsteins onder laten stoppen) en de stoelen prettiger om te zitten, je zit er meer op dan in, maar dat zal iets persoonlijks zijn. De 2.3 FPT kun je best doortunen richting Aero-prestaties en hoger als je dat wilt. Maar vergeet niet dat een Aero met automaat precies dezelfde motor en turbo heeft als een 2.3 FPT, allebei 202 pk af fabriek. Dus het is wat mij betreft geen wet van Meden en Perzen dat een Aero per definitie de beste keus is, het hant er maar van af wat je wilt, schakelen of automaat, snel en sportief of snel en comfortabel. Ik denk dat je, als je echt in de sfeer van de midlifecrisis verkeert, toch ook de leeftijd hebt om het rijcomfort op waarde te schatten. En een 9000 is imho toch niet DE auto om door bochten mee te scheuren, ook al heeft hij breder bandjes (vond ik zelf ten koste van gedrag in lange bochten gaan) en wat extra pk's. De fun zit'm in de rechte-lijn-versnelling door de turbo en het bijpassende vernederen van sjonnies en zo :D . En natuurlijk de extra veilogheid bij het inhalen, sprak hij schijnheilig. Als daarentegen snel bochtenwerk datgene is wat je zoekt dan zijn er andere Saabjes (de Viggen b.v.) en ook non-Saabjes die daar veel beter voor geschikt zijn.

Als je een goede 9000, Aero of FPT, zoekt dan moet je imho trouwens een beetje opschieten. De écht goede worden zo langzamerhand aardig zeldzaam. Maar je moet ook een beetje geduld betrachten tot de juiste configuratie met een sluitend en correct onderhoudsverleden -anders loop je erop leeg- voorbij komt. Ik weet het, een beetje contradictio in terminis, dit, maar toch moet je proberen om beide criteria aan te houden. Niet makkelijk, een midlijverig mens wordt al snel verliefd op een auto (weet er alles van :oops: ) en ik wens je dan ook veel, heel veel wijsheid toe.

Ivo

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 27 apr, 2011 14:38

Poeh, sinds ik een lpt leen 9000 mee heb gehad, ben ik helemaal om wat 9000 betreft. Itt tot leeftijdsgenoot 900ng is de 9000 wat rijden en aanvoelen betreft nog immer een zeer moderne en fijn rijdende limousine. Ik vind inderdaad niet voor het betere bochtenwerk, maar wel voor het grote mannenauto werk (als ik het zo mag noemen). Mijn 9-5 is echt een geweldig fijn sturende bak, maar als ik over zou moeten stappen naar een 9000 met een beetje pk's, zou dat geen straf zijn. In tegendeel!

Mooie zwarte of rode Aero is natuurlijk top of the bil, maar ook een gewone 9000 kun je er nog heel actueel uit laten zien. Tis een echte stayer!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 20 nov, 2011 2:57

Heren (en dames natuurlijk)
toch nog even een vraag:

van de zomer ging ik in Frankrijk een stukje scheuren (vrouw en dochter bij het zwembad, ik ging ff "boodschappen doen")

Toen stond ik in een scherpe bocht zomaar opeens bijna in een franse boerenschuur :(
mijn remmen deden niet wat ze moesten doen :oops:

nu zag ik op de Abbott site dat de heren daar schijven en remmen hadden voor een 9-5. Ik heb ooit voor mijn 2e 900 classic T16S Abbott remmen laten monteren en dat hielp écht!

is dat ook zo voor de 9-5, helpen de Abbott schijven en blokjes daar echt? (en ik vind dat de standaard 9-5 remmen bij de 200 PK van de 3.0V6 eigenlijk net niet genoeg grip hebben!.
Heeft iemand ervaring met die Abbott schijven?
en overigens: 't kost ongeveer € 700; is t dat waard?

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 20 nov, 2011 3:36

Reken maar uit: Wat zou het gekost hebben als je ín die boerenschuur had gestaan...?
Afbeelding

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 20 nov, 2011 9:36

Gewoon een jonge 9-5 Aero kopen, daar hoeft niks meer aan geüpgrade te worden! Onderstel en remmen zijn standaard al beter en het motorkarakter is compleet anders. Zo'n 9000 is ook leuk, maar inmiddels wel erg oud. Qua crashveiligheid ook een flinke stap achteruit t.o.v. de 9-5 en zeker met vrouw en kinderen zou dat voor mij een doorslaggevend argument zijn om geen 9000 te gaan rijden.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 20 nov, 2011 12:36

Funky Dude schreef:Reken maar uit: Wat zou het gekost hebben als je ín die boerenschuur had gestaan...?
Afbeelding
maar heb je ervaring met die Abbott set voor de 9-5? Werkt ie echt?
En ze hebben ook speciale sets voor de Aero, dus daar zou ook wel iets aan te verbeteren zijn...
Ze hebben overigens ook voor 1750 pond echte raceremmen (gemodificeerd van Jaguar), waarbij ze zelf zeggen: werkt vooral erg goed bij snelheden boven de 100 mijl... :roll:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 20 nov, 2011 16:28

collega schreef:maar heb je ervaring met die Abbott set voor de 9-5? Werkt ie echt?
Op m'n 95? :-S+

Plaats reactie