Beetje te fanatiek de ECU opnieuw ingeleerd, Ernst?Ernsth schreef:Toen was de multiriem gesprongen en een koelwaterslang gescheurd.
koelvloeistof weg
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Janwa
- Geregistreerd lid
Absoluut zo snel mogelijk vervangen.
Bij mij ging het kapot op vakantie rijdend net voorbij Lyon richting Z-Frankrijk. Opeens de melding coolant level low op de SID. Het bleek dat het koelwater eruit liep. Gelukkig met een paar liter gewoon water weer kunnen bijvullen.
Als je je verwarming/aircosysteem op econ zet gaat de klep dicht en is de lekkage over. Je hebt dan wel geen airco meer. (bij 35 gr.)
Wel even doen iedere keer als je het contact weer aanzet.
De reparatie kost je je kop niet. Iets van 80 euro.
De Saabdealer wist direct hoe het zat. Blijkt dus veelvuldig voor te komen.
Ik snap overigens niet dat in een kwaliteitsauto een zo belangrijk onderdeel zo slecht is gemaakt. Dat had als garantie al lang geupdate moeten zijn.
Ik zou die klep zowiezo (laten) vervangen.
Opels oa vectra/calibra ed. hebben hetzelfde systeem.
Suc6,
Jan
Bij mij ging het kapot op vakantie rijdend net voorbij Lyon richting Z-Frankrijk. Opeens de melding coolant level low op de SID. Het bleek dat het koelwater eruit liep. Gelukkig met een paar liter gewoon water weer kunnen bijvullen.
Als je je verwarming/aircosysteem op econ zet gaat de klep dicht en is de lekkage over. Je hebt dan wel geen airco meer. (bij 35 gr.)
Wel even doen iedere keer als je het contact weer aanzet.
De reparatie kost je je kop niet. Iets van 80 euro.
De Saabdealer wist direct hoe het zat. Blijkt dus veelvuldig voor te komen.
Ik snap overigens niet dat in een kwaliteitsauto een zo belangrijk onderdeel zo slecht is gemaakt. Dat had als garantie al lang geupdate moeten zijn.
Ik zou die klep zowiezo (laten) vervangen.
Opels oa vectra/calibra ed. hebben hetzelfde systeem.
Suc6,
Jan
-
SALA
- Geregistreerd lid
-
collega
- Donateur (3x)

-
Ernsth
- Donateur (2x)

nee, niet eensBubba schreef:[]Beetje te fanatiek de ECU opnieuw ingeleerd, Ernst?
gewoon na 100 meter rijden met en al warme motor...
@ collega :
bi-pass robinet-vanne
volgens http://www.mijnwoordenboek.nl/vertalen.php
verder kom ik aussi ne pas.
maar misschien ca suffit.
-
collega
- Donateur (3x)

volgens mij werkt de franse saabdealer met werkstudenten...Marc schreef:Werkt de Franse wegenwacht met jobstudenten?
Ik vrees iig dat je probleem verre van opgelost is.
ik naar Perigueux, neen, niet gesport, maar lekker gejogt en ik kom bij de dealer (overigens: ander adres dan op de site van Saab.fr: dealer nu bij Volvo, Jaguar, Landrover in 1 gebouw, niet meer bij Opel, Fiat, Alfa: dealer: saabrijders willen niet naar Opel
uiteraard het bekende gezeur: druk druk druk, maar ik bleef er gewoon staan en suggereerde dat het een simpel klusje was (geholpen door jullie suggesties, dank dank). zijn reactie: dat zeggen ze allemaal.
Na enig aandringen toch kijken, en jawel, de bypass lekt!!!!
toen volgende probleem: niet op voorraad, vier dagen levertijd; maar ik wil naar huis!!!!
na enig zoeken bleken ze er toch 1 te hebben; 45 euro voor een stukkie plastic.
na lang lang wachten was het klaar; 1,5 uur werktijd, totale factuur (ad 59 € per uur): 145€
daar wassen ze wel je auto voor (althans ze spoelen m af)
ik weer weg, en na 30 km: "FILL COOLANT FLUID".
goed, na afkoelen kijk ik
1. dop zit niet vastgedraaid
2. ergens achteraan tegen schutbord (boven de bypass, hangt een los stuk plastic, met onderaan een dingetje met het woord "getest" erop en een scheur aan de bovenkant. iemand enig idee wat die dealer nog meer verkloot heeft. het zit tegen het schutbord, tussen de derde en vierde cylinderpijp. Hoor t dat zo of heeft deze franse
t rijdt allemaal wel, en na de volgende 60 kilometer ging t allemaal prima, maar dat loshangende ding bevalt me niet...
-
collega
- Donateur (3x)

-
SALA
- Geregistreerd lid
Zoals ik hierboven schreef had ik een lekkage aan de klep di8e met de verwarming in verbinding staat. Je kunt hem zelf makkelijk repareren als de garage het niewt kan en je snel naar huis moet. Ik heb het volgende gedaan:(ca 1 uur werk):
- een klep gekocht bij de Opeldealer (was het dichtste bij) a 43 euro
- auto 2 a 3 uur laten afkoelen
- je moet eerst een apparaatje dat ook aan het schutbord zit weghalen, deze zit in de weg. D.m.v. dopsleutel 10 2 boutjes losdraaien
- het dunnen slangetje dat aan de bovenkant zit, losmaken.
- de klep zit bevestigt aan een dunne metalen lip; daar moet hij vanaf geschoven worden met enige kracht en evt. mbv schroevendraaier
- dan de drie slangklemmen 1 voor 1 losmaken en onthoudt
welke slang op welk pijpje moet. Ontspan de klem met je waterpomptang, en schuif de klem van de klep af, verder de rubber slang op (dus niet van de rubberslang af, dat voorkomt dat je hem kwijtraakt en de slang gaat er dan bovendien gemakkelijker af)
- rubber slangen losmaken en nieuwe apparaat in omgekeerde volgorde bevestigen. Zorg ervoor dat je de rubberslangen zover mogelijk weer terugschuift en de slangklemmen op de originele positie zet.
- water bijvullen, tot ruim boven het maximum. Na een tijdje rijden een keertje controle uitvoeren.
Het is handig als je met 2 man bent.
ps: zorg ervoor dat je onder de auto bijv een groot stuk karton legt om de koelvloeistof of evt. gevallen onderdelen op te vangen
Arriverdici e buon viaggo!
- een klep gekocht bij de Opeldealer (was het dichtste bij) a 43 euro
- auto 2 a 3 uur laten afkoelen
- je moet eerst een apparaatje dat ook aan het schutbord zit weghalen, deze zit in de weg. D.m.v. dopsleutel 10 2 boutjes losdraaien
- het dunnen slangetje dat aan de bovenkant zit, losmaken.
- de klep zit bevestigt aan een dunne metalen lip; daar moet hij vanaf geschoven worden met enige kracht en evt. mbv schroevendraaier
- dan de drie slangklemmen 1 voor 1 losmaken en onthoudt
- rubber slangen losmaken en nieuwe apparaat in omgekeerde volgorde bevestigen. Zorg ervoor dat je de rubberslangen zover mogelijk weer terugschuift en de slangklemmen op de originele positie zet.
- water bijvullen, tot ruim boven het maximum. Na een tijdje rijden een keertje controle uitvoeren.
Het is handig als je met 2 man bent.
ps: zorg ervoor dat je onder de auto bijv een groot stuk karton legt om de koelvloeistof of evt. gevallen onderdelen op te vangen
Arriverdici e buon viaggo!
-
collega
- Donateur (3x)

dat loshangende ding dat bij mijn cylinderblok hangt, dat is dat apparaatje waarvan SALA schreef dat je t los moet maken. alleen hebben ze het kapot gemaakt (er hoort toch niet aan de bovenkant een stuk plastic afgescheurd te zijn en het hoort toch niet los tegen je blok aan te bungelen?)
de ellende is alleen dat terugrijden naar Perigueux en verhaal halen in moeizaam frans tegenover een dealer die dan niet-begrijpend kijkt en zegt dat t al zo was zo weinig oplevert behalve een verhoging van je bloeddruk...
in Nederland maar gauw weer naar Wijlhuizen...
de ellende is alleen dat terugrijden naar Perigueux en verhaal halen in moeizaam frans tegenover een dealer die dan niet-begrijpend kijkt en zegt dat t al zo was zo weinig oplevert behalve een verhoging van je bloeddruk...
in Nederland maar gauw weer naar Wijlhuizen...
-
collega
- Donateur (3x)

update
dankzij een vriendelijke saabrijder (zijn er eigenlijke anderssoortige saabrijders?) met een prachtige donkergroene 9-5 2.3t estate ben ik weer verder geholpen. Hij had ducttape bij zich en we hebben de kapotgemaakte hoes provisorisch vastgemaakt.
of dit overigens een eind aan de problemen betekent weet ik nog niet.
ik moest weer een halve liter koelvloeistof bijvullen...
dankzij een vriendelijke saabrijder (zijn er eigenlijke anderssoortige saabrijders?) met een prachtige donkergroene 9-5 2.3t estate ben ik weer verder geholpen. Hij had ducttape bij zich en we hebben de kapotgemaakte hoes provisorisch vastgemaakt.
of dit overigens een eind aan de problemen betekent weet ik nog niet.
ik moest weer een halve liter koelvloeistof bijvullen...
-
SALA
- Geregistreerd lid
Ik was nieuwsgierig wát er nu stuk was aan die bypass valve en heb hem uit elkaar gehaald.
Het lijkt erop dat de valve bedient wordt door het slangetje dat bovenop zit. Door drukverschil wordt er een element omhoog gezogen. Dat element trekt een metalen pennetje mee omhoog welke aan de klep verbonden is. In de afdichtingsring tussen het metalen pennetje en het zwarte kunststof van de behuizing zat een scheurtje van enkele mm. Daardoor komt de koelvloeistof omhoog en verdwijnt door de behuizing via een klein vierkant gaatje, dat je vanaf de buitenkant niet kan zien als je in de motor kijkt, maar je ziet wel het koelwater eruit lopen (hoe warmer de motor, hoe meer druk, hoe meer vloeistof).
Tip
Als je met een kapotte klep het uitstromen wilt verminderen - bijvoorbeeld om thuis te komen- , kan je denk ik het beste zelf testen wanneer je het minste water verliest (op ECON zetten hielp bij mij niet. Zodra ik hem op airco zette, was het lekken bij mij veel minder; dat was de laatste stand waarop-ie stond toen ik de lekkage ontdekte. Overigens lijkt het mij het beste om hem te vervangen.
Groet!
Het lijkt erop dat de valve bedient wordt door het slangetje dat bovenop zit. Door drukverschil wordt er een element omhoog gezogen. Dat element trekt een metalen pennetje mee omhoog welke aan de klep verbonden is. In de afdichtingsring tussen het metalen pennetje en het zwarte kunststof van de behuizing zat een scheurtje van enkele mm. Daardoor komt de koelvloeistof omhoog en verdwijnt door de behuizing via een klein vierkant gaatje, dat je vanaf de buitenkant niet kan zien als je in de motor kijkt, maar je ziet wel het koelwater eruit lopen (hoe warmer de motor, hoe meer druk, hoe meer vloeistof).
Tip
Groet!
-
collega
- Donateur (3x)

-
WimZ
- Geregistreerd lid
Het is vrij normaal dat je na werkzaamheden aan het koelwatersysteem van een motor eerst nog een of twee keer vloeistof moet bijvullen. Dit doordat er luchtbellen worden opgesloten wanneer de boel wordt afgevuld.
Slordig dat die dop niet goed vast was gezet en echt suf dat ze dat kapje hebben gemold. De betreffende monteur had dit klusje duidelijk niet eerder gedaan.
Slordig dat die dop niet goed vast was gezet en echt suf dat ze dat kapje hebben gemold. De betreffende monteur had dit klusje duidelijk niet eerder gedaan.