9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

1997-2010
Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. ver

Bericht door Koppelbaas » di 08 nov, 2016 16:57

Ik lees dit topic met interesse. Ik heb LPG in laten bouwen in mijn 9-5 Aero estate en met een fietsenrek achterop kan ik werkelijk geen enkele verkeersdrempel nemen zonder de grond te raken.
Ook zonder fietsenrek is hij behoorlijk laag en raak ik wel eens een drempel. Bij Mink in Breda gaven ze aan dat HD veren een oplossing kan zijn maar vanwege het extra gewicht achter (en niet voor) zal de voorkant van de auto iets hoger liggen dan de achterkant. Hoe is dat bij jou @Reino?
ReinO schreef:onder mijn beide estates heb ik hd veren en B6. 1 met lpg tank en 1 zonder: die laatste is net niet te straf maar het scheelt niets.
Onder de ene heb ik voor de normale aeroveren met B6 'reins Aero estate'
Heb je nou onder allebei HD veren of niet?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 08 nov, 2016 18:30

onder de Aero hd veren en zelfs met 125kg op de trekhaak blijft ie keurig recht.
Idem voor onze caravan: 75 kg trekhaak en nergens last van, drempels gaan zelfs op toegestane snelheid.
Je hebt wel iets van een 'dtm look' door de 1 cm verhoging, maar dat vind ik zelf erg mooi.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » za 12 nov, 2016 14:30

Dag Rein, is deze zijn van jou toch (even door je album gebladerd)?
Afbeelding

Afbeelding

bovenstaande lijkt vrij hoog op zijn wielen te staan. En onderstaande van jou dan weer niet.

Afbeelding

Ik zag ook nog ergens een foto met verlagingsveren. Welke is normaal, welke met HD en welke verlaagd?

ronald121
Geregistreerd lid

Bericht door ronald121 » zo 13 nov, 2016 2:01

Ooit een paar bussen laten maken die onder de achterveren geplaatst konden worden.
Lang mee gereden en mooi op hoogte gebracht.

Tegenwoordig zijn er KONI FSD dempers onder mijn 9-5 estate Aero gemonteerd en ook daar weer bussen voor laten draaien om de wagen hoogte goed te krijgen.
Ik vind het de makkelijkste en goedkoopste manier om dit probleem aan te pakken.

Ik heb die 2 bussen ergens nog liggen van 3,5 cm hoogte en mag je overnemen.
Hier heb ook de tekeningen van die bussen mocht je bussen willen maken.
Afbeelding

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 nov, 2016 8:02

die onderste grijze heeft een lpg tank achterin en nog de originele veren: die worden toch slapper met de jaren.
Hij deint heerlijk maar je kan er geen echte vracht meer mee vervoeren, maar goed comfortabel is
het wel met al die drempels hier.
Met volle belading en caravan zakt die zwarte een 2 cm ongeveer meer niet. Het rijgedrag vind ik super maar
dat is weer smaakgevoelig. De voorkant heeft aeroveren die ook wat ingezakt zijn maar dat vind ik wl mooi.

Die bussen: maar dan los je het probleem van die slappe veren maar ten dele op toch? en wat kosten die fsd shocks? volgens
mij meer dan B6/HD icm eibach?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 13 nov, 2016 14:09

door het plaatsen van de bussen verhoog je de nominale spanning op de veer iets. Aangezien de veren prograssief reageren, zal dit op zich naast een kleine verhoging van de achterzijde, ook leiden tot minder (makkelijk) inveren. Voor doorslaan hoef je niet snel te vrezen, ook al is de veerweg wel korter geworden. Ik weet niet of de combinatie van LPG en caravan/zware aanhanger hier optimaal mee bedient is.

Recent heb ik verhuisd met een zware aanhanger en met boven en onder een rubberen ring in de Bilstein B4 achterveren. Dit bevalt erg goed. Heeft ongeveer hetzelfde effect als de bus, maar werkt dan van twee kanten. Na het 2x vervoeren van de >200kg beton op de achterbank (lading tussen de wielen houden verbetert de wegligging) lijkt het wel of er iets is veranderd, maar ik heb nu ook 15ich winterwielen eronder, dus ik moet het eigenlijk in het voorjaar nog een nameten.

@Superwax: de 9-5 is een geweldige muilezel. Weglegging blijft formidabel bij zware belading. Zware aanhanger beviel minder, ook al mag het technisch allemaal. Remweg wordt drastisch langer. Dus nog meer afstand houden. Dat kan moeilijk zijn op drukke snelwegen. Dan wordt het soms iets natter on de oksels. Vooral als een Deense BMW 8-serie vindt dat het mogelijk moet zijn om op de vluchtstrook, naast (NB) de uitvoegstrook, vanuit stilstand (jawel), over het verdrijvingsvlak (ja hoor, toe maar ;-|+ ) , vlak voor je invoegt en ook nog op de rem trapt als jij te waarschuwing claxoneert, omdat zijn ego ook nog iets te melden heeft :fight_headbang: ...

ronald121
Geregistreerd lid

Bericht door ronald121 » zo 13 nov, 2016 21:31

Bussen plaatsen vermindert ook nog eens de progressieve verende werking van de gas gevulde schokdemper omdat de zuigerstang minder diep in de schokdemper beweegt bij zware belasting.
Het lost het probleem van de slappe vering niet op maakt het misschien zelfs nog iets erger.
Bij mijn oude originele schokdempers was het bijna zeker das er geen gas meer in de dempers zat dus wat had ik te verliezen?
Mijn Aero 95 estate met 340.000km.
Dus het is eigenlijk alleen een optische oplossing.
Als ik het nu allemaal over zou doen zou ik HD veren achter proberen.
en opkoop toe nemen dat ik geen aero/sport veren meer achter zou hebben.

Bij mijn FSD Koni schokdempers die nieuw +/- 600 euro de set waren lag ie achter weer erg laag na montage.
Ik had geen zin discussies met leverancier de boel opgemeten en bussen laten maken omdat de veerschotels anders zijn dan de originele saab veerschotels.
De tekeningen die ik gepost heb zijn voor originele saab veerschotels achter.

De FSD schokdempers zijn aangeschaft om meer confort in de stad en slechte wegen te hebben en dat doen ze ook.
Maar op de Autobahn in Duistland als de weg niet zo goed is gaan de schokdempers over op comfortabele demping
en dat is wanneer ik dat niet wil en daarom bevallen ze mij niet.

Als ik het nu allemaal over zou doen zou........

nog een paar foto's
1)verhogingsbus voor originele vering
2)het optische effect

Afbeelding
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 14 nov, 2016 2:02

bij de rubber ringen variant is het optische effect niet zo extreem als op jouw foto met geïnstalleerde bussen. Ik vermoed dat de top 5 er als volgt uitziet:

1 HD-veren met B4 of B6 schokdempers
2 Nivomat schokdempers met standaard veren (op 2 omdat deze bij extreme belading het toch zwaarder hebben dan met HD-veren; Nivomat werkt uitsluitend i.c.m. standaardveren, omdat veer en schokdemper elkaar ander tegenwerken en de veer in de Nivomat is een hulpveer)
3 Nieuwe standaardveren met rubber ringen en B4 of B6 schokdemper
4 Nieuwe standaardveren met metalen bus als Ronald 121 en goede schokdempers
5 Set nieuwe standaardveren en goede schokdempers

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 14 nov, 2016 8:46

Afbeelding
Dit is met Bilstein B6 rondom. Aero voorveren. HD achterveren volle lpg tank en 240 liter potgrond in de kofferbak.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 nov, 2016 8:52

eigenlijk geloof je je ogen niet en het rijdt ook nog eens super.
(alhoewel mijn vrouw het vliegend tapijt prefereert, maar ja rijdt alleen in lelystad).

Ik neem trouwens aan dat die HD veren ook gewoon dikker staal bevatten dat langer bestand is tegen inveren itt gewone veren met bussen of
opvulrubbers. En dan 600 euro: is dat rondom?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 14 nov, 2016 10:34

Ik had vergeten te melden dat mijn voorvering ook een enkele set rubbers in de veren heeft. Anders is het verschil in voor- en achtersouplesse te groot. Ik weet niet of er HD-veren voor de voorkant bestaan. Kwam ze nog niet tegen.

Met de >200kg beton tussen de wielen, veerde mijne nog iets verder door. Maar ik denk dat het soortelijk gewicht van potgrond iets lager ligt. En ik heb 's zomers achter een bredere band met een dikkere wang. Dat maakt het wat moeilijk 1:1 vergelijken. Maar het rijdt nog steeds prima.

Me dunkt dat HD-veren achter (op termijn) toch het beste bevalt. Het staal is niet alleen iets dikker, het is ook meer gehard. Daardoor behoudt het zijn oospronkelijke veerkracht langer.

Ik zal eens een foto maken als ik de rubber ringen weer verwijderd heb.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » ma 14 nov, 2016 10:51

Mooi mannen, dit topic wordt een echt naslagwerk! Ik ga maar voor de HD veren denk ik, ondanks dat ze niet voor de aero bedoeld zijn. Als het zover is dan zal ik voor en na foto's maken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 nov, 2016 11:18

het ligt natuurlijk ook aan wat je er aan wilt besteden en waar je voorkeur naar uitgaat.
Maar het kiezen wordt er idd wel iets makkelijker op zo: suc6 in elk geval.
En eerst de achterkant he? dan kun later indien nodig altijd nog de voorkant aanpakken.

ronald121
Geregistreerd lid

Bericht door ronald121 » di 15 nov, 2016 0:04

Steve-O schreef:bij de rubber ringen variant is het optische effect niet zo extreem als op jouw foto met geïnstalleerde bussen. Ik vermoed dat de top 5 er als volgt uitziet:

1 HD-veren met B4 of B6 schokdempers
2 Nivomat schokdempers met standaard veren (op 2 omdat deze bij extreme belading het toch zwaarder hebben dan met HD-veren; Nivomat werkt uitsluitend i.c.m. standaardveren, omdat veer en schokdemper elkaar ander tegenwerken en de veer in de Nivomat is een hulpveer)
3 Nieuwe standaardveren met rubber ringen en B4 of B6 schokdemper
4 Nieuwe standaardveren met metalen bus als Ronald 121 en goede schokdempers
5 Set nieuwe standaardveren en goede schokdempers
Mooie lijst ben het er helemaal mee eens.

Ik heb zelf achter oude Aero/sportonderstel veren en gisteren na gogelen op het forum vond ik een webshop die ze verkoopt.
Leuke site wel lastig zoeken.
http://www.auto-onderdelen24.nl/saab/9- ... 213/vering" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaardveren zijn iets hoger dan Aero/sportonderstel veren als ik me niet vergis en HD veren dan nog hoger en sterker.

ronald121
Geregistreerd lid

Bericht door ronald121 » di 15 nov, 2016 0:07

ReinO schreef:eigenlijk geloof je je ogen niet en het rijdt ook nog eens super.
(alhoewel mijn vrouw het vliegend tapijt prefereert, maar ja rijdt alleen in lelystad).

Ik neem trouwens aan dat die HD veren ook gewoon dikker staal bevatten dat langer bestand is tegen inveren itt gewone veren met bussen of
opvulrubbers. En dan 600 euro: is dat rondom?
600 euro de set Koni FSD dempers

Plaats reactie