Snoekie's 9-5 3.0t......
-
berta
- Donateur (2x)

Re: Even voorstellen
Uiteraard welkom op het forum.
En houd er ook rekening dat onze Saabjes, bij temp. lager dan 7-8 graden altijd wel wat roken. (zou niet weten waar dit aan ligt)
Een extra controle kan natuurlijk geen kwaad, zeker nu de wagen nog in de garantie zit.
En houd er ook rekening dat onze Saabjes, bij temp. lager dan 7-8 graden altijd wel wat roken. (zou niet weten waar dit aan ligt)
Een extra controle kan natuurlijk geen kwaad, zeker nu de wagen nog in de garantie zit.
-
Bartone
- Geregistreerd lid
Heeft meen ik te maken met de lengte van de gehele uitlaat -> warmt wat langzaam op.
-
snoekie
- Geregistreerd lid
Nou, in het filmpje valt het nog mee, die dag stond er een felle laagstaande zon. Als het typisch hollandsch weer is, dan zie je de blauwe walm veel beter.
Probleem is, dat ik de auto wel kan wegbrengen naar Eersel of Breda, maar die jongens werken ook niet gratis. Je zal een deel moeten demonteren om erachter te komen dat het een defect is. Daarna zou ik met die diagnose (die dan mijn diagnose bevestigd) naar de handelaar moeten om alsnog hem te overtuigen dat het een probleem is, dat hij moet verhelpen.
Enfin, ik zal er morgen wel weer een telefoontje aan plegen
Probleem is, dat ik de auto wel kan wegbrengen naar Eersel of Breda, maar die jongens werken ook niet gratis. Je zal een deel moeten demonteren om erachter te komen dat het een defect is. Daarna zou ik met die diagnose (die dan mijn diagnose bevestigd) naar de handelaar moeten om alsnog hem te overtuigen dat het een probleem is, dat hij moet verhelpen.
Enfin, ik zal er morgen wel weer een telefoontje aan plegen
-
Bartone
- Geregistreerd lid
Da's waar, maar nu schiet het ook niet op en heb je het gevoel te worden afgescheept.
-
snoekie
- Geregistreerd lid
Voorlopig is het todo lijstje aan het groeien:
- Uitlijnen en wielen balanceren voor de korte termijn
- Versnellingsbak olie verversen (gewoon 3 keer verversen ipv voor 300 euro laten spoelen)
- 17" Aero velgen
- AS1 audio systeem "upgraden"
Nog meer tips om te doen?
- Uitlijnen en wielen balanceren voor de korte termijn
- Versnellingsbak olie verversen (gewoon 3 keer verversen ipv voor 300 euro laten spoelen)
- 17" Aero velgen
- AS1 audio systeem "upgraden"
Nog meer tips om te doen?
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Re: Snoekie's 9-5 3.0t ARC
Ik heb mijn AS1 unit destijds vervangen door een pioneer aftermarket dubbeldin met behoud van stuurwielbediening. Ziet er toch echt niet verkeerd uit want je kan exact de juiste amber kleur als verlichting instellen.
-
pzenden
- Geregistreerd lid
ik raad je toch aan om hem te laten controleren bij peter heijnes
alleen al om een hoop misere te voorkomen
en ja dan kost het maar wat maar je bent wel zeker van je zaak
als je uit de garantie komt en hij loopt dan stuk kost het je het drie dubbele
en in de film hoor ik hem tikken?
alleen al om een hoop misere te voorkomen
en ja dan kost het maar wat maar je bent wel zeker van je zaak
als je uit de garantie komt en hij loopt dan stuk kost het je het drie dubbele
en in de film hoor ik hem tikken?
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Tikken doen ze denk ik allemaal, injectiren. Blauwe pluim is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de turbo. CE is meestal tweede zuurstofsensor .
-
snoekie
- Geregistreerd lid
Klopt, er zat een klein tikje in, die snel weer weg was. Waarschijnlijk een klepstoter die niet genoeg druk kreeg.
Kwam waarschijnlijk omdat de olie oud was, die zouden ze bij afleveren ververst hebben, maar helaas "vergeten"
De olie is inmiddels ververst en de tik is verdwenen.
Kwam waarschijnlijk omdat de olie oud was, die zouden ze bij afleveren ververst hebben, maar helaas "vergeten"
De olie is inmiddels ververst en de tik is verdwenen.
-
red head
- Geregistreerd lid
wat betreft het roken bij koude start.
Wij hebben precies het zelfde gehad.
De vorige eigenaar gebruikte de v6 voor kleine stukjes.
Wij hebben hem vervolgens naar de dealer gebracht (saab apeldoorn).
De saab daar een nachtje geslapen om een goede koude start te doen.
Echter niets kunnen vinden, het was in elk geval geen turbo.
Misschien lambasonde 2 want het ce lampje branden maar ging ook weer vanzelf uit.
De lamdasonde is vervangen maar soms brand het lampje wel maar gaat ook weer vanzelf uit.
Dit kan te maken met te krappe toleranties in de software van de computer.
Nu wordt onze saab voor 90% op de snelweg gebruikt en het roken is nu weg.
De witte rook is condens van warme uitlaatgassen in een koude uitlaat.
Wat ik bij jou op het filmpje zie is precies het zelfde wat wij ook hadden.
Het is overigs bekent dat de v6 motoren bij een koude start een beetje rauw lopen.
Het tikken kunnen de injectoren zijn.
Ik wens veel probleemloze kilometers toe.
Wij hebben precies het zelfde gehad.
De vorige eigenaar gebruikte de v6 voor kleine stukjes.
Wij hebben hem vervolgens naar de dealer gebracht (saab apeldoorn).
De saab daar een nachtje geslapen om een goede koude start te doen.
Echter niets kunnen vinden, het was in elk geval geen turbo.
Misschien lambasonde 2 want het ce lampje branden maar ging ook weer vanzelf uit.
De lamdasonde is vervangen maar soms brand het lampje wel maar gaat ook weer vanzelf uit.
Dit kan te maken met te krappe toleranties in de software van de computer.
Nu wordt onze saab voor 90% op de snelweg gebruikt en het roken is nu weg.
De witte rook is condens van warme uitlaatgassen in een koude uitlaat.
Wat ik bij jou op het filmpje zie is precies het zelfde wat wij ook hadden.
Het is overigs bekent dat de v6 motoren bij een koude start een beetje rauw lopen.
Het tikken kunnen de injectoren zijn.
Ik wens veel probleemloze kilometers toe.
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Bij mij was de blauwe rook (was maar een heel klein beetje) bijna 3 maanden weg nadat we onze 1500kg caravan met 130 de Apenijnen over hadden getrokken.....ff goed doorstoken ?
-
snoekie
- Geregistreerd lid
'k heb geen caravan
en dat wil ik wel zo graag houden.
Maar daar zit wel een kern van waarheid in. De auto werd ook maar zelden gebruikt, daarom slechts 155.000 km in 11 jaar en ook vaak korte stukken....
Maar daar zit wel een kern van waarheid in. De auto werd ook maar zelden gebruikt, daarom slechts 155.000 km in 11 jaar en ook vaak korte stukken....
-
snoekie
- Geregistreerd lid
Het gaat een welles/nietes verhaal worden, ik zeg dat 'ie rookt, garage zegt van niet. Hij zegt dat de turbo pas kapot is als er een enorme rookwolk achter hangt......
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Zou ik ook zeggen.....denk dat ie ook wel een beetje een punt heeft. Alles werkt immers. Klinkt lullig maar ik betwijfel of je een indicatie van een mogelijke slijtage onder garantie kan claimen bij een auto van deze leeftijd
-
gws
- Geregistreerd lid
In de turbo zitten een soort oliekeerringen, die willen wel eens heel iets lekken, de blauwe pluim op het filmpje is een haast te verwaarlozen hoeveelheid olie.snoekie schreef:Het gaat een welles/nietes verhaal worden, ik zeg dat 'ie rookt, garage zegt van niet. Hij zegt dat de turbo pas kapot is als er een enorme rookwolk achter hangt......
Als je het niet vertrouwt, regelmatig olie peilen.
Een andere mogelijkheid is dat de klepseals minimaal lekken.