Panne in Umbrië
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Mannen bedankt voor het meedenken!! Ik zit toch redelijk in de zenuwen moet ik zeggen. Vakantie, fok end weg, gezin mee, ergens op een warme berg in the middle of nix. Normaal beslist fantastisch! ... Maar nu dus even niet.
Vanochtend op-neer naar Ubertide geen centje pijn. Voor en na de rit naar de 'psss' van de tankdop geluisterd: niets.
Maandag ga ik proberen de codes te laten uitlezen... kijken hoe me dat gaat lukken met een norse-Italiaanse-monteur... in het Italiaans. Zijn er nog andere dingen die hij kan/moet checken?
Vanochtend op-neer naar Ubertide geen centje pijn. Voor en na de rit naar de 'psss' van de tankdop geluisterd: niets.
Maandag ga ik proberen de codes te laten uitlezen... kijken hoe me dat gaat lukken met een norse-Italiaanse-monteur... in het Italiaans. Zijn er nog andere dingen die hij kan/moet checken?
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Re: Panne in Umbrië
In de WIS staan de voorwaarden waarbinnen codes verschijnen en verdwijnen en gewist worden. Is wel eens interessant om te weten/zien.millerman schreef:Meestal is het bij die CE's zoiets: "na 3x euvel niet meer voorkomen binnen bepaalde meetgebieden, lampje uit" en dan "na 25x euvel niet meer voorkomen binnen bepaalde meetgebieden, code wissen".
U-poll: volgende keer op-com en laptopje mee (zo ben ik op vakantie gegaan dit jaar (zie topic over weer eens een ander verhaal)), ik weet het, soort van mosterd na de maaltijd, zie het als een tip. Ik ben benieuwd wat de garage morgen zegt.
PS: Perugia is ook erg mooi als dagtrip
-
inactief
- Geregistreerd lid
idem, ook al is hij pas vervangen.sprankel schreef:eerste gedacht is bdp sensor
2e is brandstofpomp / verstopping / blokkade.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Pruttel-de-mopper-de-prut... kan nu niets zinnigs doen tot morgenochtend. Wat een gezeik. Kak.

(Schuldige) Baas in Umbrië @ 37C

(Schuldige) Baas in Umbrië @ 37C
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Voor iets dat zo bokkig is ziet ze er wel goed uit!!
-
ivo 71
- In memoriam †
Het eerste waar ik in dit geval aan denk is verstopte tankont-/beluchting. Dat defect gaat vacuum trekken waardoor er op een zeker moment geen/onvoldoende brandstof meer de motor bereikt. Als je de tankdop eraf draait (Werner's psssjjjjjt effect) dan zou de motor gewoon moeten starten nadat het systeem weer met brandstof gevuld is.
Haperende benzinepomp kan natuurlijk ook, of een verstopt brandstoffilter dankzij slechte benzine.
Ivo
Haperende benzinepomp kan natuurlijk ook, of een verstopt brandstoffilter dankzij slechte benzine.
Ivo
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Die be/ontluchting gaat toch via de tankdop? Hoe kan ik (simpel) checken of deze goed werkt? Het ding ziet er iig nog normaal uit.
-
evo
- Donateur (2x)

Nee, daar is je evap klep/systeem voor.
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Wéér EVAP klepjes - ik krijg daar nog eens een punthoofd van!! Hoe kan je die op ont/beluchten werking checken? Er zit er maar eentje in mijn auto (vanaf MY06 zit er maar eentje: níet degene die altijd de 'missing mAir' veroorzaakt). Effe los halen en blazen? Het is er (inmiddels) zo'n alu versie (ook een tijdje geleden preventief vervangen). ... Of is het dat ding waaraan de klep zit aangesloten, met stekker enzo?
Edit (na 3de wijntje): kan ik ook de tankdop gewoon wat losser zetten?
... alleen staat er wel een waarschuwing op dat als je minder dan 3 kliks doet, er een kans is dat je een CE krijgt.
Edit (na 3de wijntje): kan ik ook de tankdop gewoon wat losser zetten?
-
evo
- Donateur (2x)

Bij mijn weten heeft elke SAAB maar 1 EVAP (Evaporative Emission Control System) klep, namelijk de electrisch aangestuurde purge valve, de anderen zijn terugslag kleppen...
Simpel plaatje geleend van het internet... (http://www.aa1car.com/library/evap_system.htm" onclick="window.open(this.href);return false;):

Maar... daar zou ik het niet in zoeken
Oveigens ik zou helemaal niet zoeken... en lekker vakantie gaan vieren. Hij doet het nu toch weer als vanouds, begreep ik?
Perugia? Jep, leuk stadje
Simpel plaatje geleend van het internet... (http://www.aa1car.com/library/evap_system.htm" onclick="window.open(this.href);return false;):

Maar... daar zou ik het niet in zoeken
Oveigens ik zou helemaal niet zoeken... en lekker vakantie gaan vieren. Hij doet het nu toch weer als vanouds, begreep ik?
Perugia? Jep, leuk stadje
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Vandaag bij een (voormalige) Saab garage in Perugia (Automotor Srl). De monteur kende -gelukkig- Saabjes erg goed en heeft de Tech2 er aan gehangen... Niente, nada, niks. Géén foutcodes in het systeem. Best balen, want nou weet ik nog niets.
Een heel gesprek met de man gehad. Mijn vrouw heeft een Italiaanse achtergrond, dus die was druk bezig termen over-en-weer te vertalen waar ze in de verste verte nog nooit van had gehoord. De monteur vermoedt tóch de BDP sensor, ondanks dat deze een half jaar oud is. Alles duidt er immers op!? Ik heb besloten deze te laten vervangen.
Uiteraard hadden ze het ding niet op voorraad en moest deze 'met spoed' in Zweden worden besteld. Woensdag of donderdag kan/wil hij 'm dan inbouwen. Hij zegt het in 30min te kunnen doen.
Ik weet niet 100% zeker of dit de oorzaak van het probleem is. Maar ik zit hier met mijn gezin (jonge kinderen) en wil gewoon IETS doen. Stranden in de middle of nix is echt een nachtmerrie.
... en tot nu toe draait het beestje netjes zijn km's...
Een heel gesprek met de man gehad. Mijn vrouw heeft een Italiaanse achtergrond, dus die was druk bezig termen over-en-weer te vertalen waar ze in de verste verte nog nooit van had gehoord. De monteur vermoedt tóch de BDP sensor, ondanks dat deze een half jaar oud is. Alles duidt er immers op!? Ik heb besloten deze te laten vervangen.
Uiteraard hadden ze het ding niet op voorraad en moest deze 'met spoed' in Zweden worden besteld. Woensdag of donderdag kan/wil hij 'm dan inbouwen. Hij zegt het in 30min te kunnen doen.
Ik weet niet 100% zeker of dit de oorzaak van het probleem is. Maar ik zit hier met mijn gezin (jonge kinderen) en wil gewoon IETS doen. Stranden in de middle of nix is echt een nachtmerrie.
... en tot nu toe draait het beestje netjes zijn km's...
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Ik zou hem ook laten vervangen....zijn onbetrouwbare krengen. Bij de een blijven ze 4 ton heel.....bij een ander (zoals bij een bevriende Alfist) zit je bij km.stand 190.000 aan BDP sensor nummer vier 
-
Garrett
- Lid van verdienste
De tankdruk wordt gemeten. In Europa is dat géén CE, maar in Amerika levert dat wel een motorstoringslampje op. Afwijkende tankdruk zou overigens als geregistreerde storing uit de Tech2 moeten komen rollen. Ook in Europa.U-Poll schreef:Edit (na 3de wijntje): kan ik ook de tankdop gewoon wat losser zetten?... alleen staat er wel een waarschuwing op dat als je minder dan 3 kliks doet, er een kans is dat je een CE krijgt.
Maakt dus verder niet veel uit, maar eerlijk gezegd zou ik het daar niet zo snel in zoeken...
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Panne in Umbrië
Monteur belde net - BDP sensor is binnen! Morgenochtend moet ik me om 08:00 melden. De klus duurt alleen 2 uur... de motor moet namelijk eerst voldoende afkoelen. Ik hoop echt dat deze k# sensor de oorzaak is.
-
Pleeboy
- Geregistreerd lid
Kan je het laatste stukje niet uitbollen, dan duurt het misschien maar 1.5u?
Nee, ff serieus: ik hoop dat je zorgen dan over zijn en je van je vakantie kan gaan genieten!
Nee, ff serieus: ik hoop dat je zorgen dan over zijn en je van je vakantie kan gaan genieten!