Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door vel0city » wo 11 jun, 2025 20:42

Google is je beste vriend daarin. https://speakerrepairshop.nl/nl/foam--o ... anden-/c-9 is er bijvoorbeeld eentje die ze in allerlei soorten en maten heeft. Ik heb ze zelf niet hersteld maar laten herstellen bij audiolab.nl, maar als je zelf de tools, tijd en know-how voor hebt kan je het prima zelf voor elkaar krijgen.

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » wo 11 jun, 2025 20:45

Mijn startmotor zit er ook aan te komen.
Is dat een beetje te doen? Hij lijkt nogal onbereikbaar aan de achterkant van de motor.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 21:31

KeesB schreef:
wo 11 jun, 2025 20:45
Is dat een beetje te doen? Hij lijkt nogal onbereikbaar aan de achterkant van de motor.
ik heb net mijn startmotor los gehaald uit mijn saab 9-5 van 2000. OMdat ik olielekkage had bij mijn Olie druk sensor.

Ik vond het een klote klus, vooral omdat ik geen grip kreeg op de bovenste schroef.

Mijn volgorde, even uit mn hoofd:
1. accu loskoppelen
2. Bovenste schroef losdraaien
3. auto op de brug omhoog en er onder kruipen. Neem een zaklamp mee.
4. Startmotor losmaken van de dynamo(?) Er liep een stroomdraad en die is vele malen makkelijk lost te schroeven van de dynamo(?) dan van de startmotor.
5. Onderste schroef los maken en de startmotor eruit halen.

als je dan toch bezig bent daar kan je ook de Olie druk sensor vervangen, ook een klote klusje. Maar nu ben je al halverwege.

dan voor jou: Stroomdraad van de oude naar de nieuw startmotor overbrengen en alles weer erin zetten en schroeven.

https://saabwisonline.com/9-5-9600/2000 ... der-engine

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 21:36

vel0city schreef:
wo 11 jun, 2025 20:42
Google is je beste vriend daarin. https://speakerrepairshop.nl/nl/foam--o ... anden-/c-9 is er bijvoorbeeld eentje die ze in allerlei soorten en maten heeft. Ik heb ze zelf niet hersteld maar laten herstellen bij audiolab.nl, maar als je zelf de tools, tijd en know-how voor hebt kan je het prima zelf voor elkaar krijgen.
ja je hebt gelijk, maar wist niet precies waar ik naar moest zoeken, welke woorden etc. En ik had haast, dus dacht ik vraag het gewoon. Bedankt voor je antwoord. Ik ga kijken of ik het idd zelf ga doen of lekker laat doen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 11 jun, 2025 22:27

KeesB schreef:
wo 11 jun, 2025 20:45
De WIS is wat karig in het omschrijven, maar ik heb mezelf wel meer ruimte gegeven. Eigenlijk wat Psdb omschrijft met wat extra stappen, dit is wat ik heb gedaan:

-accu los
-motorcover eraf
-demonteer de plastic inlaatbuis vanaf de intercoolerslang tot het gasklephuis (meer ruimte). 2x slangenklemmen dopje 7, 1x dop 13 boutje die de buis aan de kop vasthoudt (ding zit rechtsvoor op de kop net onder waar een vacuümpomp zit als je een automaat hebt). Dan nog het stekkertje van de inlaatdruksensor en het vacuümslangetje van de dumpklep (haal deze los waar je wilt, maar los moet 'ie)
-dop of sleutel ringratel 18 diep laten zakken rechts langs het inlaatspruitstuk voor de bovenste bout. Een paar slagen is meestal genoeg, de rest kan met de vinger (tip: koop een werklamp met een magneet en hang die aan de onderkant van de motorkap zodat je kan zien wat je doet)
-auto omhoog op de brug (of op de parkeerplaats hoog opkrikken onder het subframe en op assteunen zetten, alles kan natuurlijk :wink: )
-neem de lamp mee en frummel deze ergens bij het schutbord vast zodat je de startmotor goed kan zien
-er loopt een dikke pluskabel vanaf de accu naar zowel de startmotor als de dynamo. Haal deze los op die twee punten met dop 12(en haal de tywrap los die om de startsolenoid zit) en wurm deze pluskabel los van de startmotor.. Reden dat je hem los haalt van de dynamo is om wat meer aan de kabel te kunnen wurmen om hem los te krijgen, hij zit best strak op positie.
-LET OP LET OP dit is wat de WIS slecht omschrijft, bovenop de startsolenoid, boven het aansluitpunt van de pluskabel, zit nog een geel draadje om de solenoid te activeren met het starten. Dop 10 is dat, Het ding zit uit het zicht, dus dit is even op gevoel doen. De dop moet je ongeveer plaatsen tussen de twee grote draadaansluitingen op de solenoid, iets richting het blok toe. Haal deze niet in de war met de oliedruksensor, da's ook een enkele draad en een stekkertje, maar die kan lekker blijven zitten.
-onderste moer startmotor los met dop 16
-startmotor iets naar achteren trekken en iets naar onderen kantelen zodat deze langs het olie catchtankje komt van de carterventilatie (zit verschil in startmotoren t/m 2001 en 2002-2009, de latere zijn iets korter voor de eerder genoemde catchtank)
-monteren in omgekeerde volgorde, check voor je de boel vast zet of de stekkers goed schoon en corrosievrij zijn (beetje scotsch brite erover) en geef de elektrische aansluitingen een likje zuurvrije vaseline of kopervet om corrosie te voorkomen in de toekomst.

Laatste tip die ik mee wil geven, doe jezelf een lol en doe dit met koude of in ieder geval flink afgekoelde motor. Zeker bovenaan die dikke bout vast proberen te zetten terwijl je voorover gebogen staat boven een warm blok is alles behalve prettig :mrgreen:

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 22:34

vel0city schreef:
wo 11 jun, 2025 22:27
De WIS is wat karig in het omschrijven, maar ik heb mezelf wel meer ruimte gegeven. Eigenlijk wat Psdb omschrijft met wat extra stappen, dit is wat ik heb gedaan:

-accu los
-motorcover eraf
-demonteer de plastic inlaatbuis vanaf de intercoolerslang tot het gasklephuis (meer ruimte). 2x slangenklemmen dopje 7, 1x dop 13 boutje die de buis aan de kop vasthoudt (ding zit rechtsvoor op de kop net onder waar een vacuümpomp zitt als je een automaat hebt). Dan nog het stekkertje van de inlaatdruksensor en het vacuümslangetje van de dumpklep (haal deze los waar je wilt, maar los moet 'ie)
-dop of sleutel ringratel 18 diep laten zakken rechts langs het inlaatspruitstuk voor de bovenste bout. Een paar slagen is meestal genoeg, de rest kan met de vinger (tip: koop een werklamp met een magneet en hang die aan de onderkant van de motorkap zodat je kan zien wat je doet)
-auto omhoog op de brug (of op de parkeerplaats hoog opkrikken onder het subframe en op assteunen zetten, alles kan natuurlijk :wink: )
-neem de lamp mee en frummel deze ergens bij het schutbord vast zodat je de startmotor goed kan zien
-er loopt een dikke pluskabel vanaf de accu naar zowel de startmotor als de dynamo. Haal deze los op die twee punten met dop 12(en haal de tywrap los die om de startsolenoid zit) en wurm deze pluskabel los van de startmotor.. Reden dat je hem los haalt van de dynamo is om wat meer aan de kabel te kunnen wurmen om hem los te krijgen, hij zit best strak op positie.
-LET OP LET OP dit is wat de WIS slecht omschrijft, bovenop de startsolenoid, boven het aansluitpunt van de pluskabel, zit nog een geel draadje om de solenoid te activeren met het starten. Dop 10 is dat, Het ding zit uit het zicht, dus dit is even op gevoel doen. De dop moet je ongeveer plaatsen tussen de twee grote draadaansluitingen op de solenoid, iets richting het blok toe. Haal deze niet in de war met de oliedruksensor, da's ook een enkele draad en een stekkertje, maar die kan lekker blijven zitten.
-onderste moer startmotor los met dop 16
-startmotor iets naar achteren trekken en iets naar onderen kantelen zodat deze langs het olie catchtankje komt van de carterventilatie (zit verschil in startmotoren t/m 2001 en 2002-2009, de latere zijn iets korter voor de eerder genoemde catchtank)
-monteren in omgekeerde volgorde, check voor je de boel vast zet of de stekkers goed schoon en corrosievrij zijn (beetje scotsch brite erover) en geef de elektrische aansluitingen een likje zuurvrije vaseline of kopervet om corrosie te voorkomen in de toekomst.

Laatste tip die ik mee wil geven, doe jezelf een lol en doe dit met koude of in ieder geval flink afgekoelde motor. Zeker bovenaan die dikke bout vast proberen te zetten terwijl je voorover gebogen staat boven een warm blok is alles behalve prettig :mrgreen:
lekker klusje he...man man...

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 12 jun, 2025 5:34

Sja, het heeft wel geholpen dat ik de huidige startmotor zelf heb gedemonteerd uit een sloopauto, dus ik wist ongeveer wat er gedaan moest worden. Dat was wel zonder brug, dus het kan, maar fijn is het niet zo op je rug liggen en achter het motorblok te moeten frummelen :wink:

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » do 12 jun, 2025 19:09

Bedankt voor de uitgebreide omschrijving. Even goed nadenken of ik dit zonder brug zie zitten.... :roll:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 12 jun, 2025 20:03

Er zullen in jouw omgeving vast wel doe-het-zelf garagebedrijven zitten waar je zo binnen kan rijden en een brug kan huren voor een uurtje of wat. Dan is het relatief eenvoudig sleutelen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 13 jun, 2025 16:43

Nog een projectje gedaan:

Afbeelding

Met de hoedenplank op z'n plek en opgevouwen is het erg donker achterin de kofferbak. Nu niet meer! Met een setje portierverlichtingen met warm-witte LEDs en wat draadjes trekken is er nu ook licht onder de hoedenplank bij de leuning van de achterbank. Geen gedoe met plakstrips onder de hoedenplank of semi-vaste oplossingen, maar gewoon perament op z'n plek. Hoe? Nou, zo:

Afbeelding

Net onder de gordel van de achterbank zit een ruimte in het chassis waar precies een lamp in past van de instapverlichting die ook onder de deuren zit. Dat past ook precies op die plek in het plastic, er is ook genoeg ruimte om nog de bedrading te trekken. Alsof Saab het zelf bedacht heeft :wink: Even een beetje meten en daarna het plastic uitslijpen met een Dremel. Stukje bij beetje, want als het gat te groot wordt klemt de verlichting niet meer vast en kan je op zoek naar een nieuwe interieurkap.

Afbeelding

Zo dus.

Afbeelding

De bedrading volgt aan beide kanten hetzelfde traject naar boven toe, waar in de plastic kap boven in de kofferbak de originele verlichting zit. Daar de + en - draad aftappen en de bekabeling via de D-stijl naar beneden toe naar de lampjes. Alles is LED, ook de originele lampjes in het plafond, dus stroomverbruik is geen issue. Het licht is ook warm wit van kleur (3400-4000K) en niet standaard 6000k wit, zoals de meeste LEDs zijn. Dit maakt het prettig licht om naar te kijken, ook al is het alleen maar als je wat moet pakken achterin :mrgreen:

Afbeelding

En zo ziet dat er uit met de achterklep bijna dicht om donkere dagen te simuleren. Ik kan tenminste weer zien wat ik moet hebben :mrgreen:

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » zo 15 jun, 2025 14:32

Netjes gemaakt zo! Maakt de auto weer meer Premium..

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 15 jun, 2025 16:24

Leuke upgrade! Die kan je zo in setjes verkopen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 15 jun, 2025 18:56

Ha, iedereen met een Dremel en een setje deurlampjes (12787007) kan er zo wat van maken hoor :wink:

Nog een plaatje tegoed van de lampjes in actie in het echte donker:

Afbeelding

Daar doen we het voor 8)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 11 aug, 2025 18:50

We zijn alweer twee maanden verder sinds de laatste post. De achterbakverlichting werkt nog steeds uitstekend en er is al meermaals gebruik van gemaakt, maar verder is er niet veel aan de auto gebeurd, afgezien kilometers maken. Sinds de laatste onderhoudsbeurt in juni zit er al weer 5000km extra op de teller, vooral doordat ik veel tripjes maak richting de garagebox waar ik m'n 900 Classic restaureer, de kilometers lopen dus gestaag op.

Ik heb vandaag wel weer eens wat gesleuteld aan deze Dame:

Afbeelding
Iemand een ligstoel nodig in een 9-5? :mrgreen:

Zonder dollen, dit was niet zonder reden. Het zitkussen hoort namelijk om een rand gevouwen te zijn onderaan de stoel om de zitting in vorm te houden maar die schoot bij mij steeds los. Ik kon met de stoel vast gebout op z'n plek alleen maar de voorrand vast zetten, maar dat heb weinig zin als je ook niet de zijranden vast zet en dat gaat nou weer net niet met de stoel op z'n plek.

Afbeelding

De hoes hoort dus met de rode pijl om het staal gevouwen bij de blauwe pijl. Dat zit het nu ook weer rondom, dus hopelijk blijft de zitting nu wel weer goed in vorm (zo ver dat nog gaat bij een stoel met 385.000km ervaring). Je merkte namelijk meteen als de zitting los kwam, deze schoot meteen een stuk omhoog onder de dijbenen en dat reed niet echt lekker :wink:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 11 aug, 2025 19:04

Ha, mooi werk! Echt zo’n klusje waar je zo een jaar mee doorrijdt voor je het doet.. Of ben ik de enige die dit soort werk in z’n hoofd veel groter maakt dan het is :lol: :lol:

Plaats reactie