Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate
Blijft echt een prachtige kleur op een 9-5!! En deze is helemaal de bom. Zuinig op zijn. Modeljaar 2010
Is uniek.
Is uniek.
-
Oosthoek
- Donateur

Wellicht een poging waard om uit te sluiten dat het de speaker is door de werkende speaker te proberen in de deur waar de andere speaker niet werkte. Mijn wissel speaker (met juiste weerstand) werkte ook niet direct, speaker was prima maar het contact bleek gammel.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Dat heb ik al reeds gedaan ja, zelfs getest met een huis-tuin-en-keuken luidspreker los erin geplugd. Een werkende speaker werkt ook aan deze kant, dus dat is het helaas niet
Stekker en contacten waren ook nog heel en zonder corrosie, dan blijft de speaker over als boosdoener

Ik heb mij laten vertellen dat het in totaal 368 MY2010 Sport Estates zijn. Hoeveel daarvan dan weer de 2.3 met automaat zijn weet ik dan weer niet, maar ik denk niet dat het er erg veel zijn, op dit forum ken ik er welgeteld 3. Ik denk dat ik met Style in ieder geval de enige twee Arctic Whites heb in dit landSaapie schreef: ↑wo 30 apr, 2025 18:29Blijft echt een prachtige kleur op een 9-5!! En deze is helemaal de bom. Zuinig op zijn. Modeljaar 2010
Is uniek.
-
Pelendur
- Geregistreerd lid
-
vel0city
- Donateur (2x)

Aero Griffin zelfs, poah! Wat een dik ding 
-
Ewout
- Donateur (5x)

Zou best kunnen... Een buurman heeft er ook een, maar hij is vorig jaar op tijdelijke basis geëmigreerd naar Italië.vel0city schreef: ↑wo 30 apr, 2025 21:48Ik heb mij laten vertellen dat het in totaal 368 MY2010 Sport Estates zijn. Hoeveel daarvan dan weer de 2.3 met automaat zijn weet ik dan weer niet, maar ik denk niet dat het er erg veel zijn, op dit forum ken ik er welgeteld 3. Ik denk dat ik met Style in ieder geval de enige twee Arctic Whites heb in dit land![]()
-
vel0city
- Donateur (2x)

Hier moet ik toch even op terug komen, want kennelijk waren mijn testmethodes niet waterdichtvel0city schreef: ↑wo 30 apr, 2025 21:48Dat heb ik al reeds gedaan ja, zelfs getest met een huis-tuin-en-keuken luidspreker los erin geplugd. Een werkende speaker werkt ook aan deze kant, dus dat is het helaas nietStekker en contacten waren ook nog heel en zonder corrosie, dan blijft de speaker over als boosdoener
![]()
Als ik de speakers namelijk allen los aansloot op een externe radio, kwam er prima geluid uit. Maar dan wel als ik de stekker omzeilde. Wat blijkt:

Een dun laagje corrosie voorkomt dat het signaal uit de versterker de speaker bereikt
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Zocht Gele Aero niet nog een onderdeel van AS3?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Een veel voorkomend probleem op onze oude Saabs: vergane haaienvinnen. Stuk was 'ie nog niet, lelijk wel. Opgelost door een dummyantenne te kopen en de voet over te zetten, zodat de telefoon en GPS antenne wel behouden blijft, ondanks dat m'n huidige radio daar geen gebruik van maakt

Oogt weer een stuk frisser

Oogt weer een stuk frisser
-
Oosthoek
- Donateur

Fijn als je weet dat het kan
Maar maken radio's überhaupt nog gebruik van deze connectiviteiten?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

De GPS antenne kan voor veel aftermarket radio’s prima gebruikt worden. In het geval van een 9-5 met Denso navigatie af fabriek heb je dan alleen vaak een wat weinig-voorkomend verloopkabeltje nodig.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Precies hetzelfde gehad met de speakers. Heb net de upgrade gedaan van as2 naar as3, en bij een speaker werkte het maar niet lekker. Gisteren geïnspecteerd en inderdaad lichte corrosie op de aansluiting. Nu de subwoofer nog inspecteren want die geeft nog geen sjoegen. Zocht inderdaad nog een achterdeur speaker maar dat lijkt goed te komen. Heb de speaker wel maar het frame waar een as3 achterdeur speaker inzit is wezenlijk anders dan as2, en ik had van de sloper alleen de speaker verwijderd.
-
vel0city
- Donateur (2x)

380.000km gepasseerd! Dat betekent weer tijd voor het bijbehorende ritueel van een onderhoudsbeurtje. Olie+filter, scharniertjes smeren, algehele check van de auto, etc etc. Bijkomend was deze keer de startmotor. Deze had er steeds meer moeite mee om rond te komen wat na zo'n kilometerstand niet gek is. Hij is vervangen voor een gereviseerd origineel exemplaar en het verschil is echt dag en nacht. Geen huggah huggah huggah meer, gewoon ouderwets starten-lopen, binnen 2 tellen. Ik dacht, nou mooi, gewisseld, kan mooi de oude gereviseerd worden voor de volgende Saab, maar aangekomen bij het revisiebedrijf (dat ook de starter van de Classic en dus de nu nieuwe in de 9-5 heeft gedaan) was de monteur aan de balie verbaasd dat de oude starter überhaupt nog rondkwam
Het lager in de neus van de startkrans was op sterven na dood en de gehele roterende assemblage had daardoor idioot veel speling en slijtage, dus het was de moeite waard om hem te wisselen zeg maar
De oude is meteen de oudijzerbak in gegaan, die nog moeten reviseren zou meer gaan kosten dan een aftermarket nieuwe. Maar goed, daar hoef ik voorlopig hopelijk nog even niet aan te denken
Afijn, nog wat plaatjes. De doe-het-zelf garage in Amsterdam-West waar ik zo vaak kom was weer een uitstekende sleutelplek, zoals altijd

Zoek de verschillen

Afijn, nog wat plaatjes. De doe-het-zelf garage in Amsterdam-West waar ik zo vaak kom was weer een uitstekende sleutelplek, zoals altijd

Zoek de verschillen

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Deze auto heeft echt zo'n idioot goed thuis gevonden, doet me altijd goed om je updates te lezen.
Op naar de volgende beurt!

Op naar de volgende beurt!
-
Psdb
- Geregistreerd lid
waar kan ik foamen speakerranden kopen? Ik heb ook last van speakers die het niet doen en redelijk kapot zijn. Wil even kijken of het idd ook roestvorming op de stekkers zijn of echt kapot. Als ze het wel doen, wil ik ze wel ook mooi herstellen zoals jij hebt gedaan.vel0city schreef: ↑vr 18 apr, 2025 15:50
De versterker gaat op de plank, de speakers uit de voordeuren zijn inmiddels weer schoongemaakt (en nog puntgaaf) maar de 5 tweeters (3x dashboard en uit beide achterdeuren) zijn allen in enige staat van (hevige) ontbinding. De conussen zijn nog wel heel en de spreekspoelen meten ook nog goed door met een multimeter, maar de foamen speakerranden zijn zoals gebruikelijk bijna foetsie. Die gaan dus eerst even gerepareerd worden, waarna ik de hele set van 7 speakers wissel met wat er nu in de auto zit, die daarna weer opgelapt kunnen worden om uiteindelijk de verkoop in te gaan. De subwoofer is vorig jaar al gerepareerd met een nieuwe rand, alles is dan weer helemaal nieuw![]()