1.9TiD. Max 999,9km

1997-2010
Plaats reactie
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Airbag melding.

Bericht door Vyv » za 23 mei, 2015 21:58

Vbak in vrij zetten. Grote sleutel op centrale moer van nokkenas tandwiel zetten en kracht zetten. Dan komen de markeringen om het tandwiel van de brandstofpomp vast te zetten van zelf voorbij.

De as van de pomp kan maar op 1 manier in het tandwiel geschoven worden er zit een losse spie in. Niet kwijt raken...

Er zit geen noemenswaardige druk op het systeem. Dat is pas al de motor draait.

Nog een tip; eerst kvs aftappen voor dat je het spruitstuk lost, anders heb je kans dat er een cilinder vol loopt :wink: :wink:

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 24 mei, 2015 0:07

Dank voor de tips!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 mei, 2015 13:31

Distributietandwiel geborgd met 2 boutjes.
Brandstofpomp is al los, je ziet in het tandwiel de uitsparing voor de spie.
Afbeelding

As van de brandstofpomp, weederom de uitsparing van de spie.
Afbeelding

Plaast van de brandstofpomp.
Daar ging het mis bij mij toen ik de boel in elkaar aan het zetten was...
De spie zat niet goed op zijn plek. Bij het aandraaien van de 3 moeren van de pomp drukte de spie het distributietandwiel kapot.
Afbeelding

Afbeelding

Zo'n beetje alle foto's zijn terug te vinden hier => https://picasaweb.google.com/1153464135 ... uH8pq_cQA#

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » di 26 mei, 2015 15:53

Helemaal geweldig, met al deze informatie moet het lukken!

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » di 26 mei, 2015 19:33

Mooie reportage. Wat een vetzakkerij zit er toch altijd in die spruitstukken :(

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 31 mei, 2015 11:57

Gisteren is het inlaatspruitstuk vervangen. Een succesvolle operatie van ca. 8 uur, met dank aan je tips Vyv! Fijn is dat de auto nu wat sneller op het gaspedaal reageert, lekker!

Het lastigste was het demonteren en monteren van de dieselpomp.
Demontage
Bij het demonteren wilde hij met de hamer niet los. Uiteindelijk heb ik langere bouten gepakt om het tandwiel van de dieselpomp op zijn plaats te houden. Die kon ik verder indraaien, om daarmee de pomp er vanaf te duwen. Daarbij was ik ervan uitgegaan dat die schroefgaten door en door waren, wat ik dacht te hebben gezien op jouw foto. Dat bleek niet zo, maar gelukkig is er maar een klein brokje afgebroken:
Afbeelding
Ik zou een ander aanbevelen om dat voorzichtig door te boren. Uiteraard zonder de schroefdraad te beschadigen en zonder te ver te boren de dieselpomp in.

Montage
Het monteren ging de eerste keer mis. Ik had de spie iets schuin, dus niet exact parallel aan de conische as van de pomp, in zijn spiebaan geduwd, met wat kogellagervet als plakmiddel. Ik verwachtte dat hij daarmee makkelijker in de spiebaan in het tandwiel zou glijden. Dat bleek niet het geval, en vervolgens blokkeerde de spie zowel het verder duwen van de pomp, als het weer verwijderen van de pomp. Uiteindelijk hebben we de pomp weer kunnen verwijderen door veel te rommelen en door het tandwiel vast te zetten met ca. 8cm lange bouten, waardoor het tandwiel ook ruimte had om te bewegen. Met de spie exact parallel aan de conische as gepositioneerd ging het goed.

Kan jij me vertellen of er een voorgeschreven aanhaalmoment is voor de moer die het tandwiel op de as van de dieselpomp houdt? Ik heb helaas geen werkplaatshandboek. Deze dus:
Afbeelding

Bij het loshalen van de EGR twijfel ik of er een pakking is gevallen, ik meende iets te horen. Maar misschien was dat het flensje dat wat naar beneden schoof. Zit er een pakking op de volgende leiding naar de EGR?
Afbeelding

Iets onder/achter het spruitstuk zat een zwarte pot die aan de kant moest. Ik weet eigenlijk niet wat het is, een filter misschien? Middenboven in dat ding kwam een leiding uit met een aan de binnenzijde messingkleurige aansluiting.
Afbeelding
Die zat los en kwam er vanzelf uit. Bij het terugplaatsen bleek hij er niet helemaal terug in te gaan, er blijft nog misschien 5mm ruimte. Verder duwen lukt niet. Was dat bij jou ook zo? Is het correct dat die er los inzit? Wat is dat ding?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 31 mei, 2015 16:43

Goed bezig!!

Volgens mij zat er metalen pakking bij de aansluiting van de EGR, weet ik niet meer zeker... :wacko:

Aanhaalmoment zal ik opzoeken, ik heb een Haynes boek liggen. Ik heb ook Loctite gebruikt om de bout moer te zekeren.

Die zwarte pot is de afscheider voor de caterventilatie dampen; olie gaat terug naar onder in het blok, damp en condens gaan richting turbo en dan weer het inlaattraject in. Die koperen bus kan ik ook zo lostrekken, heb me er ook wel eens over verbaasd of dat normaal is...

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 31 mei, 2015 17:09

Dankjewel. Nou, die pakking ligt dan ergens onderin. Ik ga maar een nieuwe bestellen.

Loctite is inderdaad een goed idee! Alvast bedankt voor het koppel..

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 31 mei, 2015 17:20

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 31 mei, 2015 17:28

Thanks, ja kan niet missen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 31 mei, 2015 17:39

Haynes manual zegt: High-pressure fuel pump sprocket nut: 50Nm.

Haynes zegt ook dat die moer niet herbruikt mag worden... tja Haynes zegt wel meer rare dingen... :roll: Zo zou ook de hele motorsteun-gebeuren eraf moeten voor dit spruitstuk verhaal.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 31 mei, 2015 18:09

Dank je. Dan heb ik hem met 80 iets te vast gezet. Ik haal hem gewoon weer los en doe hem dan met loctite op 50 Nm.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Oliebeurt en intercoolerslangen.

Bericht door Vyv » ma 01 jun, 2015 9:17

Afgelopen zaterdag ben ik ook bezig geweest; olie beurtje en omdat de auto toch al omhoog stond dan ook maar de onderste intercoolerslangen vervangen.

Olie + filter
Afbeelding

Afbeelding

Onderste lange intercooler slang had ook al een slijtplek en was een kwestie van tijd dat deze ook kapot ging gaan...
Rot slangklemmen die niet los willen komen ;-|+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 01 jun, 2015 11:10

Kijk eens aan, ook goed bezig!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 01 jun, 2015 13:06

Vyv schreef: Afbeelding
Wat ben jij hier aan het doen?

Plaats reactie