Svarta Blixten (culprit of fuelcut discovered)

1997-2010
johnssons
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten (further down the road)

Bericht door johnssons » wo 10 feb, 2021 11:52

... ik snap het, duidelijk ... misschien een idee om contact te zoeken met de expert http://dionhpt.nl/home/ ..

Succes John

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » wo 10 feb, 2021 13:26

Dank je, die weg is bekend. Maar ik zal toch eerst zelf de hardware helemaal bij langs moeten gaan.
East of the Sun, West of the Moon

Gele aero
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Gele aero » wo 10 feb, 2021 16:38

Misschien heb je hier wat aan https://www.uksaabs.co.uk/UKS//viewtop ... 2&t=169519
Fuelcut kan ook weer niet zoveel oorzaken hebben, begin bij de basis; vacuumslangen en klepjes. Check vooral de drie slangen van de driewegklep, die zitten neem ik aan wel in de goede volgorde aangesloten?!?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » do 11 feb, 2021 10:42

Dacht ik wel, maar die driewegklep zet ik op het lijstje. De vacuümslangen stonden er al op, ook al dacht ik die gedeeltelijk of al geheel te hebben vervangen. Mijn geheugen laat me daar in de steek, vandaar dat die nog op het to-do-lijstje staat. Gisteren data opgenomen (ook al was het weer niet zo geschikt voor tests). Maar ik had kennelijk de verkeerde app gestart, dus alleen verslag van de meest simpele dingen zoals rpm en snelheid.

@Dikketrip: Welke app hadden we nou gebruikt toen met Tubbe?

Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door Tubbe » vr 12 feb, 2021 14:16

Steve-O schreef:
di 09 feb, 2021 19:14
Kon je nou ook bij de DE-teller een printplaat wisselen voor het toevoegen van een turbometer? Of was dat alleen bij de MkI en II mogelijk? Het tellerhuis ligt er nu toch uit, dus ik zou het mee kunnen nemen.
Nee, dat kon sowieso niet. Printplaat wissel kon alleen bij de MK1 voor de km stand (behouden ervan). In MK2 & 3 moet je dat met de tech 2 doen (kan alleen omhoog).
Programmeren van de turbometer moet in alle gevallen met een tech2. Vereist even handigheid met een aanpassing van de vincode die de meter activeert in combinatie met herprogrammeren van de MIU. Er zijn verschillende forummers die het trucje inmiddels kennen.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 14:14

Ik heb mijn to-do lijstje aangaande de fuelcut aangepast. Ik heb IAT- en MAP-sensor met elkaar verward. D.w.z. niet door ze op een verkeerde plek te monteren. Maar qua wat ik al het uitgewisseld met een alternatief. Ook heb ik het stukje van johnssons nog even teruggelezen. Dat beschrijft mogelijk wel precies wat er loos is.

MAP-sensor (Charge Air Absolute Pressure Sensor; lekker handig die verschillende aanduidingen) is nr 16 in de tekening, die overigens niet duidelijk maakt waar die in het inlaatspruitstuk gemonteerd moet worden. Wat dan weer raar is. Is No. 9 wellcht een oude versie van die sensor of is dat de IAT-sensor? Of is dat de sensor vooraan op de zwarte kunststof buis die op de slang naar de intercooler en de BOV is aangesloten?
Afbeelding

Aangezien ik van beide MAP-sensoren waar ik de beschikking over heb niet 100% zeker weet of ze wel of niet correct functioneren en "even een nieuwe kopen om te kijken of dat het werkelijk is" een te dure gok is, voreg ik me af of iemand weet hoe ik deze sensor kan testen. Ik vermoed dat op 1 pin +12V moet komen te staan, 1 pin 0 V en op andere pinnen dan iets gemeten moet worden dat verandert gerelateerd aan de druk op het tuitje van de sensor.

- Wat is het bereik aan druk dat de sensor aankan? 0-2bar, wellicht?
- Wat is het bereik aan te verwachten meetresultaten?
- (En in welke eenheid?) x-y Volt, of een weerstandswaarde in Ohm?
- Weet iemand de pinout van deze sensor of is deze terherleiden uit een schema van de bedrading?

Als ik johnssons goed begrepen heb, wordt de druk die de sensor meet, beperkt door de valve aan het schutbord. Klopt dat? Zo ja, dan is dat een logischer verdachte van wat de MAP-sensor meet, dan een defecte MAP-sensor. Immers, de druk loopt te ver op. (1,4 bar kwam al eens voorbij ...)

Verder ga ik zo nog even de vacuümslangen triple-checken en de klep op het schutbord afkoppelen en aan een donor-klep aansluiten. De klep zit met popnagels aan een beugel van de multiconnector, die bij de Dame Edna feitelijk twee multiconnectoren betreft. De houder is daardoor ook anders dan die van de donor. DIe gaan we dus eerst even van de popnagels waamee hij aan de houder vast zit verlossen. Het zonnetje schijnt erbij. Dat maakt het klusje leuker.

Gele aero
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Gele aero » di 23 feb, 2021 14:49

Ja het is wat met al die sensoren. De IAT-sensor (Intake Air Temperature Sensor) is degene die in de kunststofbuis zit vanaf de intercooler richting gasklephuis, net boven de dumpvalve/blowoffvalve. En ziet er zo uit https://www.eeuroparts.com/Parts/29253/ ... -55563262/ En dat is dezelfde als nummer 16 op jouw afbeelding alleen dan voor de 9-5's na 2006. Bij een 9-5 vanaf 2006 praten ze dus over de MAP sensoren bij die van daarvoor over de Charge Air Absolute Pressure Sensor.
Zie hier het overzicht van welke je moet hebben per bouwjaar:
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =315067371
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019

Bericht door reiernumans » di 23 feb, 2021 15:28

Nummer 16 op die illustratie komt op dezelfde plek in het spruitstuk als nummer 7 in de illustratie. Maar beide sensoren zijn niet de versie zoals die op jouw auto zal zitten. Vanaf de Dame Edna zijn de MAP/IAT sensor in de delivery en de MAP sensor in het inlaatspruitstuk namelijk hetzelfde onderdeel. De stekker vanuit de motorkabelboom voor de MAP sensor in het inlaatspruitstuk mist gewoon één draadje tov de stekker voor de MAP/IAT sensor in de delivery.

Ik heb die MAP/IAT sensoren zelden kapot zien gaan. Fuel cut wordt veroorzaakt door een (veel) te hoge druk in het inlaatspruitstuk, dus óf de MAP sensor(en) zien een druk die niet klopt, óf de druk loopt daadwerkelijk te hoog op. Weet je 100% zeker dat de slangen naar de APC-klep allemaal goed zitten? Weet je ook zeker dat de wastegate zelf bij de juiste druk opengaat? Als je met een klein handpompje (liefst met meter) druk op de actuator zet zou de stang vanaf 0.35 bar moeten beginnen de flapper open te duwen. Wordt de gevraagde luchtmassa geleverd (met tech2 of openSID te controleren), of verschilt de geleverde hoeveelheid lucht (significant) van de gevraagde hoeveelheid?

Als je zeker weet dat de vacuümslangen rond de turbo juist zijn aangesloten en de wastegate niet vast zit zou ik beginnen met het aansluiten van een geschaald turbodruk metertje. Gewoon zo'n goedkoop onding. Als je daar de druk ook richting de 1.4 bar ziet gaan weet je dat het in ieder geval dat de druk daadwerkelijk te hoog oploopt en dat de oorzaak bijv zit in het verkeerd bepalen van hoeveel lucht de motor binnen komt.

De driewegklep op het schutbord zit er voor bediening van de dumpklep, voor zover ik weet heeft die geen (directe) verbinding richting de MAP/IAT sensoren. Aansluitingen van die driewegklep komen vanaf het gasklephuis, het dubbele nippeltje op het inlaatspruitstuk en van de driewegklep naar de dumpklep. Ook die klep heb ik nog niet vaak kapot zien gaan, maar dat zou eerder turbo flutter (sutututu geluidjes als je abrubt van het gas gaat bij hoge turbodruk) veroorzaken dan overshoot.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 15:59

1 - slangen APC-klep; kunnen haast maar op 1 manier aangesloten door lengte en vorm. Maar laten we ze even doorlopen.

bovenste slang op APC-klep naar: de cobra
middelste slang op APC-klep naar: waste-gate
onderste slang op APC-klep naar: turbo-huis

Heeft iemand een referentietekening in de aanbieding? HIer heb je namelijk niet zo veel aan:
https://www.esaabparts.com/static/image ... /20772.jpg
Wacht ... er staat natuurlijk nog een 9-5 op de oprit. Kan het afkijken ... dom dom dom.

2 - de wastegate kwam gemonteerd geleverd op de nieuwe (Chinese) turbo. Ik er tot nog toe vanuit gegaan dat die gewoon correct af fabriek is geleverd.

Heb drukmeter opgespoord. Eigenlijk een testding voor je KVS-circuit. Als ik er met mijn mond op blaas, komt het wijzertje echter niet in beweging: Vertrouw die dus niet.
Even kijken of ik een losse turbodrukmeter kan vinden en wat daar voor schaalaanduiding op zit. Ik herinner me PSI, dus dat moet ik dan gaan omrekenen.

Hoeveel mm was de voorspanning van de Wategate nog maar weer?

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019

Bericht door reiernumans » di 23 feb, 2021 16:18

Afbeelding

R = return (cobra)
W = wastegate (actuator)
C = compressor (inlaathuis turbo)

2. Je zou zeggen dat het goed moet zitten ja, maar als je auto daadwerkelijk 1.4 bar turbodruk draait gaat er ergens in de aansturing iets niet goed. Volgens mij moet het ongeveer een half oog voorspanning zijn, maar uiteindelijk gaat het om de druk waarbij de wastegate flapper open gaat. Als die dicht blijft kan de turbo ongecontroleerd druk opbouwen (beetje wat er gebeurt als je gaat rijden met de slang naar de wastegate actuator losgekoppeld).

Heb je bij het vervangen van de turbo de o-ring voor afdichting van de cobra vervangen? En weet je 100% zeker dat de cobra goed op de turbo zit? Je zou niet de eerste zijn die het zo terugzet dat er een luchtlek op die plek ontstaat.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 16:38

Dank voor de tekening. Ik kon namelijk niet afkijken. Was even vergeten dat de kabel van de motorkapopener bij mijn andere is afgebroken.

Het probleem met de o-ring op de cobra was in de week na het monteren van de turbo al aan het licht gekomen en opgelost. Veranderde niks aan de te grote drukopbouw.
Moet even nadenken hoe ik 0,35 bar druk op ga bouwen met de turbometer ertussen. Denk aan slang+t-stuk+slang naar wastegate en dan blazen terwijl ik mijn hand bij de stang van de wastegate houdt en kijk of die zich verplaatst?

Gezien jouw commentaar eerst maar eens gewoon blazen op die slang, zonder meter ertussen en kijken of 'ie beweegt. Of moet ik een fietspomp pakken om die 0,35 bar op de bouwen?
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 23 feb, 2021 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019

Bericht door reiernumans » di 23 feb, 2021 16:48

Ik denk dat je het met blazen niet redt. Ik ben altijd wel fan van zo'n setje om makkelijk mee te testen;
Afbeelding

HBM heeft dit soort pompjes voor een paar tientjes. Fietspomp werkt ook wel, denk ik.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 16:53

Fietspomp met drukmeter gelocaliseerd. Ik ga zo checken.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 17:22

Goed, er blijkt meestal geen en soms wel druk op te bouwen te zijn. DIe Wastegate lijkt dus stuk. Maar voor het vervangen van de turbo, met de nieuwe wastegate speelde het probleem ook al.edit: Dit was onzin, want ik had voor de turbo wissel immer een dode turbo. Het was dus vanaf monteren nieuwe turbo met wastegate erop.
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 23 feb, 2021 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » di 23 feb, 2021 17:40

Blijkt niet aan de slang te liggen. Fietspomp => enkele reis afvalbak. Nieuwe Prio: Motorkap van de ander 9-5 open zine te krijgen zonder schade en acculader aansluiten. Eerst even opwarmen binnen. Verloren dag, helaas. Althans, zo voelt het. Misschien straks even een wasbeurtje doen om de moraal op te peppen.

Plaats reactie