Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

1997-2010
WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » di 15 sep, 2020 8:16

Marius0404 schreef:
ma 14 sep, 2020 22:59
Heb je hem nog proberen te starten?
doet ie niks meer?
Ja geprobeerd. Draait rond maar slaat niet aan. Ook geen enge ‘bijgeluiden’. Ik krijg weet n beetje hoop.

Weet iemand wat er beschadigt aan een automaat als er gesleept wordt in D?(met 180 kmph)?
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 3060
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: Kies een regio:

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door 9000-95 » di 15 sep, 2020 8:31

Automaten werken met druksmering. De oliepomp van de bak wordt aangedreven vanaf de motor, daarom is er geen smering meer in de bak als de motor stilstaat. Maar als de motor afslaat met de bak in D draait de krukas gewoon mee tot je stilstaat, niets aan de hand. Als je op snelheid gas loslaat gaat de motor immers ook niet gelijk stationair draaien maar rem je af op de motor. Tenzij het blok compleet in één keer vast slaat natuurlijk, maar dan zouden er allicht ook wat onderdelen naar buiten steken nu en zou het blok niet meer rondgaan.

Het wordt pas vervelend als je een luie berger treft die een gestrande automaat kilometers gaat afslepen ipv hem op de autotransporter te zetten.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 5547
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door RoccoH » di 15 sep, 2020 11:21

Tjøørd schreef:
ma 14 sep, 2020 17:48
... Als de motor afslaat (bijvoorbeeld als DI acuut stopt, been there done that) gaat het olielampje ook direct branden omdat de oliepomp dan ook stilstaat. ...
Als de motor afslaat tijdens het rijden dan drijven de wielen de motor aan (mits je de auto in de versnelling laat staan). Je oliepomp wordt door de krukas aangedreven dus als de motor nog de draait dan zou jij nog oliedruk moeten hebben. Tenzij er intern iets dus grondig mis is met de motor, of bv oliedruksensor of bedrading stuk.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2665
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door Tjøørd » di 15 sep, 2020 15:12

Goed punt, klopt. Zolang de krukas draait, draait de oliepomp. Maar zodra je de koppeling intrapt of de automaat in z'n vrij zet, stopt dat en gaat (terecht maar onschuldig) je olielampje branden.
9-5 Vector Estate 2004
95 L V4 1973

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » di 15 sep, 2020 17:05

Vanaf olielampje oplichten, linker rijstrook, 180kmph, tot stilstand stond ie in D. Ik was meer bezig met veilig rechts vd weg af te komen (stuurbekrachtiging viel natuurlijk ook uit), dan nog gaan schakelen.

Repatriering naar verwachting rond 21e, ik hoop diagnose daar vlak na...

Bijrijder wilde de 180 fotograferen maar is staat daarvan heb ik n foto met ALLEEN het rode olielampje, geen kerstboom, toerenteller op 1000, km-teller op 160. Van slag dus...
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2665
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door Tjøørd » di 15 sep, 2020 17:34

Hmmm da's geen goed teken nee
9-5 Vector Estate 2004
95 L V4 1973

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur
Donateur
Berichten: 4583
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door Saapie » di 15 sep, 2020 19:34

Ik denk dat je turbo is geploft...

Als je een vastloper hebt draait ie niet meer rond..
Nog een Saab over: restauratie project 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » di 15 sep, 2020 21:26

Dank voor de tips en tech-support tot dusverre. Ik meld me tzt met de diagnose....🤞🏽
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » wo 16 sep, 2020 22:42

1 zuiger kapot. Compressie beland in carter. Of dat gevolgschade of oorzaak is...wie zal het zeggen.

Ruilmotor wordt gevoelsmatig het pad tenzij dat te prijzig wordt.

Wat betreft de kapotte motor: ik heb best zin om die uit elkaar te trekken als er iemand met verstand v zaken mee wil zoeken naar d oorzaak
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » wo 16 sep, 2020 22:45

Dikketrip schreef:
di 15 sep, 2020 0:35
Laat je even goed informeren.

Een 2.3 turbo blok is dacht ik een 2.3 turbo blok

De E heeft een garret (2.3t) en de R een TD04. (2.3 aero)
De E heeft 185pk en de R 250 of 260pk afhankelijk bouwjaar. De motoren zijn verder gelijk.
Je hebt ook nog een L die heeft een TD04 met software begrensd op 220pk (2.3T)

Ik heb dit ergens van het forum
Dank voor de gene van wie het was;)

Waar vind ik op het blok die letter?
En als ik blok +bak (automaat)koop, zijn er ook sterkere en minder sterke bakken?

Ik zou dus eerder kiezen voor een blok met minder vermogen ivm minder slijtage en waarschijnlijk goedkoper. en die met de juiste turbo als aero maken.

Grote kans dat het woord aero blok hem duurder maakt.

Maar goed, check it out!
Ok ik begrijp hem nu denk ik. 2.3 blok met ECU en turbo van mijn AERO maken het weer n AERO
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1701
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door Dikketrip » wo 16 sep, 2020 23:31

Ik hoor graag een reactie van iemand die dit kan beamen.
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 250pk

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4581
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door evo » wo 16 sep, 2020 23:33

Nokkenassen van de Aero zijn nog anders. Maar verschil is niet zo bijzonder groot.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » do 17 sep, 2020 16:35

Na wat inventarisatiewerk lijkt het dat een ruilblok erin laten leggen met (waarschijnlijk) turbo vervangen en pakking etc op zo'n 3000EU uitkomt (met bon). Dat ligt toch wel een 1000EU van waar ik op had gehoopt. Het is de familiebak dus ik kan ook niet eindeloos gaan hobbyen en een avontuurtje zelf blok in/uit doen (afgezien vd tijdsbesteding zelf).

Dus vraag is enigzins veranderd. Waar kan ik een mooie 2001 SAAB 2.3 AERO met automaat & kapotte motor nog te gelde maken? Is er een SAAB sloop waar ie engizins op waarde wordt geschat, of een ander geinteresseerde?
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2665
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door Tjøørd » do 17 sep, 2020 16:42

Ik heb goede ervaringen met Elferink maar reken je niet al te rijk..
9-5 Vector Estate 2004
95 L V4 1973

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

WouterB9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 18 nov, 2018 2:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Blok KAPUTT!!!, tips gevraagd

Bericht door WouterB9-5 » do 17 sep, 2020 21:16

Dank. Ik ga ze bellen.

De klaarliggende upgrade onderdelen achter (B6 , stofkappen, veren en remschijven+ blokken) gaan NU in de uitverkoop!!
alive:
2003 9-5 AERO :)
1967 Mercury Cougar :twisted:

Plaats reactie