Svarta Blixten (Montagedag! yes ! )

1997-2010
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » zo 02 feb, 2020 22:52

Goed, vandaag in de middagzon (zij het +4 graden) de BDP-sensor vervangen. Het chinese exemplaar dat eruit kwam doorgemeten: 854 Ohm. Het exemplaar dat erin ging mat 862 Ohm. Herkomst onbekend, wellicht orgineel. Maar op geen van alle sensoren staat tekst. Dus het blijft gissen. Starten leek vlotter te gaan. Morgen lange rit voor de boeg. Dan doe ik een koude en warme starttest met een stuk je loggen en kan ik kijken of het protest van het blok bij accelereren nu ook is verdwenen. Als het geen verschil maakt
Als dit de problemen oplost, vervalt mijn weerstandstheorie weer.
Ik zal Bosch een mailtje sturen of zij weten of hun sensor nu inductief funtioneert of dat het toch een Hall-sensor betreft; de reactie koppel ik hier dan weer terug.

Verder heb ik de Calix motorverwarmset uitgebreid met een kabel naar binnen in de auto. Ik wilde geen gat in het schutbord boren en mogelijk iets in de motorruimte beschadigen. Hij loopt mooi met de multiconnector van de ecu mee naar binnen. Alles netjes waterdicht afgekit waar de gewapende kabel door het rubber heen gaat. De rotzooi onder de parafaan viel reuze mee. Ik haal nog een verlengstuk om het 230V stopkontakt in het vooronder op een geschikte plek te kunnen monteren.

Verder met een lakstift de stormschade op de motorkap vooreerst maar bijgewerkt. En roest voorbehandeld bij het linker achterwiel. Dat wou prima in het zonnetje. Als het van de week zo zonnig blijft bouw ik de AS3-set met subwoofer op de reservewielplek ook maar even in.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » di 04 feb, 2020 11:48

Goed, het startprobleem is nu opgelost. Heb met mijn lokale SAABmonteur nog een en ander doorgepraat. We vermoeden op dit moment verkeerde mapping in de ECU. Ik ga de ECU van de Blackbird eens testen of een standaard 150PK ECU.

Het voorstoelenproject heeft gisteren een andere wending gekregen. Een compleet geventileerd en verwarmd lederen interieur met wat schade aan de bestuurdersstoel op de kop getikt in dezelfde kleur. Geruild tegen een set winterwielen en een doosje Leffe Blond (6x 0,75 liter). Het kan verkeren.
Zouden die stoelen zomaar werken in een DE waar dat niet in zat? Ik heb de AC-unit erbij (vanwege de bedieningsknopjes van de de stoelventilatie).
Ze moeten even goed geventileerd en schoongemaakt.

De stoelverwarming in de orginele textiele voorstoel was er gisteren me opgehouden. Zul je net zien, het vries buiten en dan uitvallen. En juist nu mijn onderrug wat extra warmte kan gebruiken. Nou ja, wellicht een geluk bij een ongeluk. Als ik Ewouts beschouwing lees, moet ik het design van de rugleuning maar voor lief nemen. Van de voorkant valt het toch niet zo op. En het scheelt mogelijk heel veel tijd en dan heb ik wel mooi ventilatie.
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 04 feb, 2020 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 5566
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Svarta Blixten

Bericht door Gele aero » di 04 feb, 2020 12:05

Ben benieuwd wat er ligt qua aansluitingen! Ik weet dat bij de eerdere 9-5’s er geen voorbereiding ligt voor stoel ventilatie als dat niet al op de auto zat bij aanschaf. Dus dan zou je draden moet gaan trekken. Kan het me haast niet voorstellen dat met al die bezuinigingen op de laatste model serie ze die aansluitingen op eens er wel in hebben gezet, maar Saab weet me wel vaker te verbazen dus wie weet.
Zou mooi zijn, want dan ga ik zelf ook maar op zoek naar een setje geventileerd, dat vind ik echt zo’n fantastische optie, heerlijk!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Svarta Blixten

Bericht door Tubbe » di 04 feb, 2020 13:42

Oh jee, dan bevinden we ons op hetzelfde jachtterrein! Pzenden had een tijdje geleden een dergelijk interieur volleder DE interieur, maar was toen al te laat. In combinatie met de knoppen (gehele unit) is het niet eenvoudig te vinden. Evt zou een oplossing kunnen zijn het kopen van een mk2 set icm het ombouwen van een Amerikaanse unit maar ik weet niet of dat weer andere verrassingen oplevert...
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » za 08 feb, 2020 19:51

Maandagavond hang ik hem weer aan de Tech2 om de Svarta Blixten te vertellen dat hij nieuwe stoelen heeft gekregen. Dan wordt het even spannend, omdat ik vanwege transport de bijrijdersstoel in gestrekte stand heb gedemonteerd en de bestuurdersstoel in V-vorm. Vooral vanwege dat laatste ga ik eerst met de bijrijdersstoel aan de slag. Bovendien ben ik het bedieningsknopje van de bestuurdersrugleuning onderweg kwijtgeraakt en moet het leer van de instapzijde eigenlijk eerst netjes gerepareerd. Ik zal zonodig bij de bestuurderszijde het kussen van de voormalige bijrijdersstoel monteren en de veren overzetten. Dan zit dat ook weer lekker strak.

Heeft iemand voor mij de pin-out van de connector voor het geval de bedrading inderdaad niet voorbereid blijkt te zijn?

@Tubbe: Waarom een Amerikaanse unit???
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » do 13 feb, 2020 16:46

Goed, de stoelen zitten op hun plek en zitten heerlijk. Eindelijk na jaren weer een stevig zittende bestuurdersstoel. Ook al leek de bedrading voor Electric+Vented wel in de DE aanwezig te zijn en zitten de dedicated zekeringen op hun plek. Toch zegt de Tech2 de stoelen niet te zien, waardoor de bediening ook niet lukt. Ik vermoed dat de juiste kabel er toch niet zit en dat in elke 9-5 wel alle zekeringen werden gemonteerd.

Maar niet getreurd: De +12 volt hoofdleidingen zijn zowel aan de bestuurderskant als aan de bijrijderskant goed en duidelijk toegankelijk. Op Youtube tref je alleen filmpjes aan van personen die de vooruit/achteruit-motor aan weten te sluiten. Geen idee waarom ze niet verder keken. De bedrading en kleurcodes zijn namelijk overduidelijk. Je kunt gewoon de +12V aansluiten en alle knoppen bedienen. Als ik voor nu een adapterkabel naar de cigaretteaansluiting maak (wegens eveneens 30A gezekerd), kan ik de stoelen op de spaarzame momenten dat het nodig is, gewoon bedienen en kan ik rustig omkijken naar passende kabels of de misssende draadjes trekken. Dit kunnen er nooit veel zijn. Ik zal kijken of de sloper waar ze uit komen niet al naar Walhalla is verhuisd, dan is het appeltje/eitje.

Straks even goed reiningen en verzorgen. De leerreparatieset laat nog even op zich wachten.

Ik heb nu een nette set leren stoelhoezen L+R voor de MK1 beschikbaar + een stevig bijrijderskussen met stoelverwarming + stevig zitframe. Want die ombouw is nu niet meer nodig. Daar zal ik nog even een advertentie voor aanmaken.

De stoelventilatie wordt volgens het dash keurig aan- en uit geschakeld, maar ik weet niet wat/waar ik moet voelen of iets horen. Misschien is het subtieler dan de normale interieurfans?

Plaatjes bij de praatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stekker onder de bestuurdersstoel (dikke ROOD/ZWART is +12V voor de gehele stoelbediening m.u.v. geheugen)
Ik heb geen foto van onder de bijrijdersstoel, maar daar kun je hetzelfde doen via de zwarte separate plug.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 14 feb, 2020 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Svarta Blixten

Bericht door Tubbe » do 13 feb, 2020 23:16

Mooi voor elkaar!

Een Amerikaanse unit omdat daar vaker geventileerd is geleverd en er veel makkelijker units te vinden zijn op eBay bij met de gezochte knoppen. Weet alleen niet of het frontpaneel eenvoudig te wisselen is met een Europese ivm Fahrenheit/gradenaanduiding) en of de software voor Europese instelling ook gewoon te laden valt.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » vr 14 feb, 2020 9:56

Ik kan je bevestigen dat de Tech2 aparte instellingen voor de US-markt kent. En op verschillende niveaus. De Fahrenheit/Celsius-optie is gescheiden, maar ook knipperlichten, parkeerlicht, temperatuurcurves (EU wordt bijvoorbeeld tot de koudste regio's gerekend, er zijn nog 2 opties voor de rest van de wereld) - Er is alleen niet voorzien in een Brexit :wink:
De ontbrekende bedrading zal betreffen (1x plus12V per stoel + stuurdraad fan naar bijrijdersstoel + stuurdraad naar centrale unit onder de bestuurdersstoel.

Aangezien ik ook op termijn achterbankverwarming (opwarmtijd in Tech2 in te stellen) op het lijstje heb staan (zat er ook in namelijk) en daarvoor ook kabels moeten worden getrokken. Stel ik dat uit tot een moment waarop ik dat integraal aan kan pakken. Weet iemand of de kabel voor de achterbankverwarming los te bestellen is en/of waar die in het harnas wordt ingeplugd? Ik kan wel schema's lezen maar de locatie van waar kabels/stekkers samenkomen staan niet in de Haynes. Wel in de WIS misschien.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
busy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2864
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Svarta Blixten

Bericht door busy » vr 14 feb, 2020 13:14

De kabels, een gele en zwarte draad lopen langs de rand van de zitting. Daar zit aan de bodemplaat ‘boutjes’ gelast waar je de clips van de bedrading op moet klikken. Ik heb dat niet gedaan, want dan moet je de bekleding helemaal omhoog halen. Ik heb de draden naar de middenconsole gelegd. Daar is deze met een relais op de aanstekeraansluiting gelegd zodat de verwarming na 10 minuten zichzelf uitschakelt. Je moet alleen de originele stekkers met draad van een sloper halen. De verwarmingsknop heb ik nog wel liggen.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2002, Hazelnut

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop,9500 euro volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » vr 14 feb, 2020 13:31

Ik heb zelf meerdere verwarmingsknoppen voor de achterbankverwarming liggen. Da's het probleem niet, maar dank voor het aanbod. Bij de meeste slopers die ik tegenkom (bijna zij-aan-zij en neus aan neus) kom ik tussen de voorstoelen er niet bij. Ik heb nu een afgeknipt gedeelte met de contrastekker voor de achterbankverwarmingsschakelaar. (3x woordwaarde) De zwartgele bekabeling aan de zijkant ken ik en heb ik ook liggen. Die loopt naar een lichtgroene multiconnector linksvoor bij de bestuurder, waar de binnenrelaisbak ook zit. Ik vraag me alleen af hoe de kabel van de schakelaar (stoelverwarmingsknop achterbank) voor vanuit het midden verder loopt. Komt die ook bij die lichtgroene multiconnector uit? Of wordt 'ie al eerder in de hoofddraadboom opgenomen? En is dat dan met een connector aan de draadboomzijde of ligt er een compleet andere draadboom in?
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Svarta Blixten

Bericht door Tubbe » vr 14 feb, 2020 14:04

En is de achterbankverwarming ook eenvoudig te splitsen, dus met twee knoppen te regelen? Begrijp nl. niet zo goed waarom alles met een knop gaat daar.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
busy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2864
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Svarta Blixten

Bericht door busy » vr 14 feb, 2020 15:44

Je kunt de achterste aansteker aansluiting gebruiken. Jansen bij mij gedaan. Je hoeft de draden dus niet door de gehele middenconsole. te leiden. Of het ook in combinatie met elektrische/geventileerde stoelen kan weet ik niet.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2002, Hazelnut

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop,9500 euro volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » vr 14 feb, 2020 21:28

Electrische geventileerde stoelen beschikken over 3 motoren elk voor de zittingverstelling + 1 fanmotor. Daarom zijn die alleen al gezekerd op 30A. De aanstekeraansluitingen zijn samen ook gezekerd op 30A, maar als je daar ook nog de achterbankverwarming + eventueel een telefoonlader op op hebt hangen, zal de zekering vermoedelijk vrij snel doorknallen.

Voor diegenen zonder electrische+geventileerde stoelen zou het wel kunnen. Ik ga op zoek naar de orginele bekabeling, zodat ik de stoelen t.z.t. op de standaard manier heb aangesloten, evenals de achterbankverwarming. Apropos achterbankverwarming: Ik kwam in de Tech2 een instelling tegen voor de maximale verwarmingstijd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 6458
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Svarta Blixten

Bericht door Steve-O » wo 08 apr, 2020 13:43

Even het overzichtbijwerken van "DONE en TO-DO"

De volgende issues opgelost/afgehandeld/bij langs geweest:

- carter gedemonteerd en gereinigd
- één keer gespoeld met verse olie en filter
- nieuwe turbo besteld en gemonteerd
- servopomp stuurbekrachtiging vervangen
- distributieketting vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- rubber dop kleppendeksel vervangen (bekende lekkerij aldaar)
- gebroken abs-ring LV vervangen
- motorsteun RV gecheckt en OK bevonden
- baksteun voorzien van poly-urethaan rubbers
- motorsteun LV + AM gecheckt
- mistlampen gemonteerd (incl. kabel en relais) - en ja hoor. Na 1500km beide al door steenslag kapot. Het oude ontwerp was solider!
- set velgen geruild tegen ALU86 en winterbanden op gemonteerd.
- meterhuis aangepast met oranje wijzers en matzwarte randen i.p.v. van standaard zilver)
- tankklepje vervangen
- ventilatieopeningen achterpassagiers vervangen
- 3e remlicht vervangen
- interieur grondig reiningen
- interieurfilter vervangen
- nog een paar vacuumslangen vervangen
- alu-beugel op motorsteun (bijrijderskant) gepolijst
- lak eens grondig gewassen en hard-wax gepoetst

to-do list:

- roest achterschermen aanluiting achterbumper aanpakken (mee bezig)
- checken speling bussen achterwielophanging
- waterpomp preventief vervangen
- parafaan mooi zwart maken
- ruitenwissermechanisme goed smeren (piept)
- oranje naalden snelheidsmeter beter bevestigen (kijken of ik de orginele naaldkoppeling kan overzetten)
- meterhuis met turbometer instelleren
- handrem beter afstellen (vermoed dat de veertjes ook vervangen moeten worden; piept/kreunt vaak bij achteruitrijden)
- ventiel kvs/interieurverwarming bij schutbord preventief vervangen
- alle 4 portieren zwart 170 RA vervangen exemplaten zonder roest en deukjes
- roest voorportier(en) onder voor buitenkant verhelpen of portier t.z.t. vervangen
- tune met OpenSID uitbreiden
- binnengekomen Alu-klepjes op vacuümslangen monteren
- roest aan hundbenen aanpakken (mee bezig)
- achterveren vervangen (week levertijd)
- voorremschijven+blokken (geperforeerd+geventileerd) van Red Baron overzetten (nieuwe blokken als versleten uiteraard)
- achterremschijven (geperforeerd) en blokken vervangen (liggen al een tijd klaar)
- remvloeistof verversen
- wiellagers achter vervangen (door een set dit ik een aantal jaar geleden al had geprept met nieuwe remschoenen en veren + ontroest)
- complete voorpoten Red Baron overzetten ( die hadden namelijk reeds nieuwe wiellagers ontvangen)
- orginele bekabeling naar electrische+geventileerde voorstoelen localiseren en monteren
- bekabeling achterbankverwarming monteren
- lak kleien en poetsen
- donor subframe in ere herstellen en huidige roestige versie vervangen
- lederreparaties uitvoeren (bestuurdersstoel)
- kussen bijrijdersstoel van een donor in bestuurderszitting monteren
- trekhaak van roest ontdoen en spuiten (mee bezig)
- ruitdemontagegereedschap (Biltema nr. 19-0001) aanschaffen voor vervangen achterzijruiten
- kleine deukjes carrosserie verwijderen
- lakschade bumpers herstellen
- SAAB-audio vervangen door Marantz Car-audio en goede speakers + hard opgehangen subwoofer
- pookmechanisme vervangen/repareren (Heb bij J&D de vraag uit staan naar de binnendiameter van die messing busje. Als die gelijk zijn aan die van het oude mechanisme heb ik nog twee goede alternatieven liggen.)
- ...


Zo ziet 'ie er primitief gepoetst uit:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steve-O op wo 08 apr, 2020 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Gebruikersavatar
busy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2864
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Svarta Blixten

Bericht door busy » wo 08 apr, 2020 14:42

Mooi werk Steve! Go for the extra mile :D
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999, Frost Grey
SAAB 9-3 SE 2.0 Lpt 5-deurs 2002, Hazelnut

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop,9500 euro volledig gerestaureerd)

Plaats reactie