King cobra aanpassingen

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » di 05 nov, 2019 12:54

Zoals te lezen in mijn topic over de Zweedse Zweedse, overweeg ik een TD04 shortnose met king cobra icm een tune. Nu moet je een andere leidingen set aanschaffen (alhoewel maptun aangeeft dat je de leidingen ook kunt bijbuigen), zijn alle leidingen anders trouwens? Het lijkt alsof de oliepijp hetzelfde is namelijk.

Maar waar ik niet wijs uit word, is dat op ongeveer alle sites staat dat als je de King Cobra plaatst op een andere auto dan een 9-5 Aero van 06-09, er ook een aanpassing moet worden gedaan aan de slang van de carterventilatie. De grote vraag is echter wat er aangepast moet worden, want dat vind je nergens terug. Wie weet dit? En is deze aanpassing ook nodig voor een 2.3T uit 2007?

Mocht iemand nog een TD04 leidingen set hebben liggen, dan hoor ik dat ook graag!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5509
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Steve-O » di 05 nov, 2019 14:25

De informatie betreft de carterventilatie is voor mij nieuw. O.a. hier verkoopt men de upgrade als set: https://www.jendvandenbosch.nl/shortnos ... 60602.html

Ik zou de vraag bijvoorbeeld daar neerleggen, of bij Peter Mink of bij EVO of DionHPT, maar wel fijn om hier het antwoord terug te lezen.

Zelf heb ik een Hirsch Cobra die in ieder geval geen aanpassingen aan het carterventilatiesysteem vereiste.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Killercave86 » di 05 nov, 2019 19:50

viewtopic.php?t=131754

Hier staat het een en ander aan de foto’s te zien (in de link) zit de aansluiting op de zelfde plek
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » di 05 nov, 2019 20:11

Ja dat topic had ik doorgelezen, erg nuttig. Maar lees niet wat er nu exact moet gebeuren rondom de slang bovenop.
Op de site van maptun staat het volgende:
Please note modification will be required for Crank Ventilation Kit to fit for non 9-5 06-09 Aero models.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2403
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door busy » di 05 nov, 2019 21:10

In principe kun je bij maptun ook direct de leidingen meekopen. Heb ik ook gedaan. En als het goed is heeft je 9-5 ook al de juiste crank ventilation set-up. Ik heb nl zelfde gedaan met mijn nieuwe biopower motor indertijd. Ook een upgrade naar de td-04.

Zie links op de foto

Afbeelding
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » di 05 nov, 2019 21:35

Dat maakt het helder! En dat systeem heb ik ook al; rode plastic hulsje waar de slang in gaat en een hard plastic slang met restrictor ertussen (bleek geen klepje te zijn dat open gaat/sluit, maar de luchtdoorvoer alleen beperkt). Dat scheelt dan weer, tenminste 1 deel plug & play!
Heeft de hobbyclub niet toevallig nog een setje leidingen liggen voor een td04?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2403
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door busy » di 05 nov, 2019 21:57

Ik zou voor 95 euro een setje nieuwe kopen. Krijg je alles erbij bij JenD. Maar ik kan deze week kijken voor je voor gebruikt.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » vr 08 nov, 2019 17:38

Qua leidingen ook weer wat opgehelderd;
Turbo leidingset TD04 bestaande uit aanvoer koelwater, aanvoer olie , retour koelwater. Voor Saab 9-3 versie 1 en 9-5, motorcode B205 en B235, van bouwjaar 1998 tot en met 2010. Ook beschikbaar met olie retourleiding. De olie retourleiding van een GT17 turbo is ook te gebruiken door deze andersom te monteren.
Aldus de site van J&D. Viel je al op dat r&d zelfde typenummer hanteert voor zowel de td04 olieleiding als de GT17 en hij niet in de set zit van RenD.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » za 09 nov, 2019 11:43

Weet iemand trouwens of de banjo bouten wel hetzelfde zijn bij een gt17 en td04?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Saapie
Geregistreerd lid
Berichten: 4064
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: Kies een regio:

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Saapie » za 09 nov, 2019 12:15

Naar mijn weten zijn ze hetzelfde, alleen de leidingen zijn anders. Maar ik zou altijd nieuwe monteren, want dan weet je zeker dat alles lekker doorloopt.

Overigens is het inbouwen van een king Cobra en de turbo een echt super klllvllllooooooooooote klus. Ik heb het uitbesteed.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5753
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: Kies een regio:

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door werli » za 09 nov, 2019 13:00

Gele aero schreef:
vr 08 nov, 2019 17:38
Qua leidingen ook weer wat opgehelderd;
T. Viel je al op dat r&d zelfde typenummer hanteert voor zowel de td04 olieleiding als de GT17 .
heey
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd55559432
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd55559429
ik ben dus nu onderweg naar de optieker want volgens mij is er iets niet goed met mijn bril :-P+ :-P+ :-P+


de banjo bouten zijn niet hetzelfde, anders had je geen andere leidingen nodig (das logisch) er zijn koper vulringen om dat op te lossen maar ik stond er bij en keek ernaar en daar bedank ik voor

gt17 heeft m14
td04 heeft m12

mvg werner

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5753
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: Kies een regio:

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door werli » za 09 nov, 2019 13:15

heey
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd55559428
deze leiding kan wel eens moeilijk doen bij het plaatsen van een king
het kan dat je die met zachte aandrang dient te verbuigen naar de waterpomp toe, dit met de banjo handvast aangedraaid aan beide zijde
mvg werner

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4884
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Gele aero » za 09 nov, 2019 13:22

Zie het van de banjo’s! Op turbo is anders, op het blok zijn hetzelfde. Bij neobrothers is de hele set (geen oem, maar het zijn stalen leidingen dus what can possible go wrong?!?) 64 euro, voor dat geld ga je niet rommelen met oude leidingen en daar zitten ook de banjo’s bij. Wat een gepuzzel voor zo’n turboswap.
dan nog een vraagje zonder een hele discussie te willen ontketenen: is het technisch noodzakelijk om de olie af te tappen? Heb 1500km geleden de oliewissel gedaan, dus olie is zo goed als nieuw. Is niet uit zuinigheid, maar meer zonde van de bijna nieuwe olie en zo bespaar ik het milieu ook weer de verwerking van 4 liter olie :O:
Want volgens mij zit alles boven de Carter dus stroomt er hoogstens een paar druppels uit. Verneem het graag! Nogmaals; geen zuinigheid, als het vereist is dan doe ik het natuurlijk. Maar de wis maakt ook geen melding van het aftappen van de olie bij de turbowissel.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5753
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: Kies een regio:

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door werli » za 09 nov, 2019 14:04

heey
er komt een beetje uit bij het los zetten van de leiding
tip:
maak eerst het olie filter leeg dat scheelt heel wat gedruppel
mvg werner

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: King cobra aanpassingen

Bericht door Killercave86 » za 09 nov, 2019 16:20

Volgens mij heb je dan geen garantie meer op de turbo
Bij een 2e hands turbo zou ik de olie dan ook laten zitten
Belangrijker is dat je even een minuutje de motor start met een losse DI steker zo dat de turbo olie heeft
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Plaats reactie