9-5 2.0 automaat start (koud) en valt terug uit

1997-2010
sprankel
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Re: 9-5 2.0 automaat start (koud) en valt terug uit

Bericht door sprankel » ma 15 apr, 2019 14:17

Het uitvallen na starten heeft hij ondertussen al meer dan een maand niet meer gedaan. Ik zag dat hij warm stationair 10% tot 15% extra brandstof inspuit (short term fuel trim op OBD2/torque), ik had dat koud ook al willen zien maar ik dacht toen dat dit gewoon was omdat hij koud stond (koud heb je extra brandstof nodig).
Gezien ik wist dat de brandstofdruk ok was een goedkope gok genomen met een busje injectorcleaner in de tank, die 10% extra brandstof bij stationair is weg en sindsdien, hout vasthouden, geen starten en uitvallen meer.

De luchtmassameter die metingen doet met motor uit staat mij nog altijd niet aan, vermoed massa probleem, met name krimp verbinding J16 maar ik ben er nog niet aan toe geraakt.

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » ma 15 apr, 2019 16:09

Is dat STF1 bij de torque app?

Afbeelding

Bovenstaande was met een warme motor en na zoveel km gereden. Ik zal eens waarde bekijken bij koude start.
9-5 2.0T Lineair Estate 2002 B205E
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 15 apr, 2019 17:33

Ja dat is hem maar je kan beter een grafiek maken in torque zodat je de historiek ook ziet. Daarnaast moet je ook de long term fuel trim in de gaten houden. Long term trim gebruikt hij als hij merkt dat hij continu meer of minder brandstof nodig heeft, short term is de regeling die continu aangepast word.

Als je long term echter op +10 staat is -7 short term eigenlijk maar + 3. (vandaar dat je beide moet bekijken)
In mijn ervaring gaat houd hij de short term graag positief, als die teveel negatief loopt heeft hij de neiging om dat met long term fuel trim te fixen.

Short term tussen -10 en +10 is normaal, -20 & + 20 is abnormaal, +25 & -25 is maximaal, verder kan hij niet dus dat zijn waarden dat je zeker niet wil zien.

Eventueel ook een grafiek van lambda 1 bijzetten, dat is de voornaamste sensor dat hij gebruikt om de short term fuel trim te bepalen.

Let wel, als je dit soort waarden bekijkt bij oudere wagens, perfect zijn die nooit (tenzij je alles begint te vernieuwen)

(in de instellingen kan je PSI naar BAR zetten en MPG naar liter/100km)

Edit: nog handig om te weten, als er veel gas gegeven word negeert hij lambda 1 & komt short fuel trim sowiezo op 0% te staan, je kan dan enkel aan de grafiek van lambda 1 zien of hij genoeg brandstof krijgt, deze moet namelijk strak op 0.9V blijven hangen (rijk mengsel), als hij pakweg op 0.7V blijft hangen krijgt hij niet genoeg brandstof.
Als er afgeremd word op de motor staat short fuel trim ook op 0% maar maakt niet uit gezien er geen brandstof ingespoten word, lamda 1 staat dan helemaal beneden wat normaal is gezien het er geen verbranding is en dus veel zuurstof aanwezig is.

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » ma 15 apr, 2019 18:24

Je hebt er meer verstand van.

Over de long term en lamda sensor, welke zijn dat?
Ik gebruik de gratis torque app.

Hieronder de losse grafieken die ik ff geopend heb op mijn telefoon.
Mpg naar l/km kon ik niet vinden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 15 apr, 2019 18:55

Je kan ook zien welke sensoren waardes afgeven, Fuel presure bijvoorbeeld kan je niet uitlezen want word niet gemeten bij de 9-5 (screenshot 1), O2 1x1 is lambda 1 (screenshot 2), 9-5 heeft 2 lambdas maar de 2de is enkel om de werking van de katalysator te controleren.

Brandstofafstelling korte periode zal overeenkomen met short term fuel trim, je moet dus nog een brandstofafstelling lange periode hebben.

De overige brandstofafstellingen die in je screenshots staan gaan geen data krijgen. Nieuwe wagens hebben veel meer sensoren zitten, vandaar dat die lijst nogal lang kan zijn.

De MAF op screenshot 2 is de LMM, luchtmassameter, die meet hoeveel verse lucht er aangezogen word. Dat is nog diegene die bij mij beweert dat er lucht in het systeem gaat met motor uit, contact aan.

Voor de instellingen, van het hoofdscherm, tandwiel links onder (niet van het scherm in je screenshots, daar geeft het tandwiel andere opties), settings, units daar kan je allerhande units, miles, fahrenheit, pounds, psi en meer aanpassen

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » ma 15 apr, 2019 22:35

Uurtje geleden de auto gestart en viel daarna uit.
Heb de stf1 niet kunnen waarnemen toen.

Afbeelding

Ik zag wel daarna dat stf1vrij abnormaal was wanneer de motor nog koud is

Afbeelding
Afbeelding

Na een paar km gereden ging ie terug naar normale waardes.

Afbeelding

Afbeelding

Welke conclusies kun je nu zien?

Edit
Eenheden zie ik alleen deze

Afbeelding

Longterm heb ik nog niet kunnen vinden
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 16 apr, 2019 0:23

"Welke conclusies kun je nu zien?"

Geen, ik weet niet welke condities van toepassing waren. Stond hij warm, stond hij koud, was je aan het rijden of niet, ik zie dat je een gasinstallatie hebt, liep hij op gas of benzine.
Ik ken de historiek van de wagen niet, wat is er vervangen geweest, wat niet, welke diagnose is al gebeurd, met name Tech2 is en blijft een verdomd handig ding, veel beter dan een OBD2 app als torque maar spijtig genoeg nogal prijzig. Torque is dan aangewezen om continu bepaalde waardes te kunnen zien en bepaalde trends te kunnen waarnemen.

dat short term fuell trim naar 15% stijgt is aan de hoge kant maar zonder de long term fuel trim te zien kan ik er niets op zeggen.

Als ik je screenshots bekijk na een paar km te rijden valt mij op dat de lambda hoog blijft plakken (rijk mengsel) terwijl je short fuel trim negatief gaat ofwel er is teveel brandstof aanwezig of er is te weinig zuurstof aanwezig.

Echter, gas installaties zijn meestal maar half een half afgesteld waardoor de ECU alles mag lopen bijregelen, dat leid tot allerhande uiteenlopende fuell trims en plakkende lamda sondes, best kan je dan op benzine gaan rijden en eerst een reset aan de ecu geven, dat kan je via torque doen door een reset van foutcodes te geven (ook al zijn er geen foutcodes.) of zekering 17 trekken met contact aan, dan is hij zijn afstelling weer vergeten en kun je meten op benzine zonder invloeden van de lpg installatie.

Probeer de waardes die je wilt zien op 1 pagina te krijgen. Ik heb veel meer opties dan jij maar ik heb dan ook de betalende versie van de app, met de gratis versie heb ik geen ervaring.

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » di 16 apr, 2019 1:28

Ik zal morgen met nieuwe layout en reset, de waardes opnieuw doen en dan geheel op benzine.
Deze layout

Afbeelding

Hij start altyd op benzine en schakeld automatisch over naar lpg bij bepaalde temp.

Heb met dit probleem nog niet aan tech2 gehangen.
Vacuumslangen zijn vervangen voor silicone, terugslagkleppen nog niet vervangen.
Nieuw bougies 2k km geleden 0.9mm ngk BCPR7es-11
Verder kleine beurt. Brandstoffilter ook nog niet vervangen.

Dat zal het verschil wel zijn dat ik de longterm niet kan vinden met de gratis versie.
Ik zie dat de pro versie maar 3,55 kost, misschien het overwegen waard.

Edit
Pro versie gekocht 😀
Morgen eens testen met deze layout.
Zoveel meer opties erbij :shock:

Afbeelding

Afbeelding
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » do 18 apr, 2019 17:16

Bij koude start, geen cut out deze keer, maar wel dat ie ff beroerd loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ie weer normaal draait

Afbeelding

Afbeelding

Als de motor warm is gedraait na een paar km

Afbeelding

Valt me vooral op dat lamda 1 op en neer gaat ipv strak p een bepaalde voltage.
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » do 18 apr, 2019 18:46

Een perfecte lambda waarde schiet van 0.2 naar 0.9 en terug, continu, een sinus signaal dus. (tenzij hij de lambda negeert, dat is bij volgas of afremmen op de motor)
Jou lambda is rommelig, op zich wel te verwachten bij een oude wagen.

Ik zie hem maximaal pieken op 0.8, kan je eens op benzine volgas geven en kijken of hij naar 0.9 piekt? (idealiter blijft hij dan 0.9 geven tot je gas lost)

Heb je hem gereset voor je deze waarden genomen hebt? (om invloeden van je lpg te vermijden)
Zo ja, hij heeft een long term fuel trim van 6.2%, de lambda geraakt van wat ik zie meestal niet voorbij 0.7 ofwel hij heeft een arm mengsel wat hij probeert te corrigeren met die constante verhoging van 6.2% brandstof.

Dat kan 3 oorzaken hebben, ofwel meet die lambda heel slecht, ofwel komt er minder benzine door je injectoren dan wat de ECU verwacht ofwel komt er veel meer lucht in het systeem dan wat hij meet (slechte LMM of vacuumlekken)

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » do 18 apr, 2019 19:11

sprankel schreef:
do 18 apr, 2019 18:46
Een perfecte lambda waarde schiet van 0.2 naar 0.9 en terug, continu, een sinus signaal dus. (tenzij hij de lambda negeert, dat is bij volgas of afremmen op de motor)
Jou lambda is rommelig, op zich wel te verwachten bij een oude wagen.
Dat is de voorste lambda?
Ik zie hem maximaal pieken op 0.8, kan je eens op benzine volgas geven en kijken of hij naar 0.9 piekt? (idealiter blijft hij dan 0.9 geven tot je gas lost)
Volgas geven in zijn vrij?
Heb je hem gereset voor je deze waarden genomen hebt? (om invloeden van je lpg te vermijden)
Zo ja, hij heeft een long term fuel trim van 6.2%, de lambda geraakt van wat ik zie meestal niet voorbij 0.7 ofwel hij heeft een arm mengsel wat hij probeert te corrigeren met die constante verhoging van 6.2% brandstof.
Ja had hem gereset vantevoren en alleen op benzine gereden.
Dat kan 3 oorzaken hebben, ofwel meet die lambda heel slecht, ofwel komt er minder benzine door je injectoren dan wat de ECU verwacht ofwel komt er veel meer lucht in het systeem dan wat hij meet (slechte LMM of vacuumlekken)
Had laatst wel flink doorgetrokken in zijn 4(met de auto dan) en begon boven de 4000toeren volgens mij in te houden,maar geen foutcodes/melding gekregen.
Ik kan eens proberen de lmm open te maken bekijken en evt schoonmaken. Vaccuumslangen zijn meerendeels vervangen door siliconen, behalve die met terugslagkleppen.
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » do 18 apr, 2019 21:06

Dat is de voorste lambda?
Ja, de 2de boeit niet, die gebruikt hij enkel om te controleren of de katalysator werkt maar verder heeft de 2de geen nut.
Volgas geven in zijn vrij?
Tenzij je wil testen of hij de boel op tijd afknijpt om schade te voorkomen, nee, al rijdend :wink:
Ik kan eens proberen de lmm open te maken bekijken en evt schoonmaken. Vaccuumslangen zijn meerendeels vervangen door siliconen, behalve die met terugslagkleppen.
LMM is enorm gevoelig, je hebt daar zeer specifiek kuis product voor. Niet met iets anders opzitten of je kan meteen een nieuwe bestellen.
Met terugslagkleppen bedoel je die EVAP kleppen? Als die nog origineel zijn zou ik ze sowieso vervangen.

Tec2 diagnose is wel handig in jou geval, afwijking in misfires per cilinder en hoeveel % valse lucht hij denkt te hebben (berekend de ECU) want ik vrees dat je momenteel te breed gaat moeten zoeken. Of je moet beginnen gokken.

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » do 18 apr, 2019 22:29

Met volgas piekt ie idd de 0.9 aan. In zijn 4 van 80-120. Hij hield trouwens niet in.

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel vreemd is dat ie piekte naar 1.3 terwijl ik 50 reed.

Afbeelding

De evapkleppen bedoelde ik idd. Die kunnen wel alvast preventief vervangen worden.
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » do 18 apr, 2019 23:26

1.3V is buiten het bereik van die sensor. Loop de bekabeling na van die sensor op beschadigingen (zit op de uitlaat rechts van de turbo, je kan hem zien zitten zonder iets te moeten demonteren) en kijk het massapunt na, zit achteraan op de behuizing van de thermostaat. (rechts achter het motorblok gezien als je voor de auto staat, onder de inlaat naar het gasklephuis). Als dat in orde is zou ik overwegen die sensor te vervangen.

(ps: nooit de bekabeling van een lamda sensor solderen of krimpkousjes op aanbrengen)

Bullus
Geregistreerd lid

Bericht door Bullus » wo 24 apr, 2019 6:50

Gister de tijd gehad om het te bekijken.
Zag wel wat olie lekkage bij de gkh en snorkel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles schoongemaakt en bekabeling bekeken maar zag geen beschadigingen. Waar kan de olielekkage aan liggen?
Ook de maf sensor bekeken en was besmeurt met olie, contacten waren ook beschadigd en gefixed,nu sluit ie beter aan met de stekker.

Nadien gestart en liep een stuk rustiger en pakte beter op. Maar toch nog pieken richting 1.2V van de lambda.

Vanmorgen gestart met koude motor en had hetzelfde probleem maar niet zo erg.

Screenshit na een kwartier rijden.
Afbeelding

Eerst maar afwachten op de tuv en dan de lambda vervangen. 1x evapklep wordt besteld.
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

Plaats reactie