Octaangehalte 95 of 98.

1997-2010
Kolsja
Geregistreerd lid

Octaangehalte 95 of 98.

Bericht door Kolsja » za 01 dec, 2018 17:02

Straks in het bezit van een 9-5 Aero van 2002.
In het instructieboekje staat octaangehalte 98.
Octaangehalte 95 is te schraal?

Groet,

Jacco.
Toyota Prius+ bouwjaar 2012
Saab 9-5 Aero bouwjaar 2002, medio december in bezit.

Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018

Re: Octaangehalte 95 of 98.

Bericht door Steve-O » za 01 dec, 2018 17:58

De 9-5 verwerkt alles vanaf RON 91. Het motormanagement regelt bij. Euro 95 bevat tegenwoordig standaard al 5-10% Ethanol, dat het octaangetal verhoogd. Niks aan de hand dus.

Als je RON 98 tankt, schijnt het mooier te lopen. Met aangepaste BioPowertune in je ECU loopt het met stijging van het Ethanolgehalte nog weer mooier. Het verschil is zo groot (zo'n 20PK) dat je het verschil echt voelt.

Maar misschien loopt dat even mooi als anderen beweren met 98. :?: Ik kan er niet van meepraten, omdat ik er minder in "geloof". Elke keer als ik bij de pomp sta waar ik de keuze heb, is er een klein stemmetje dat zegt dat vanwege de efficiëntie qua productie en transport, uit beide kraantjes hetzelfde komt. Ik kan het mis hebben, maar in tegenstelling tot tests van olie, heb ik nog geen benzinetesten voorbij zien komen. Maar de wereld draait om geld, dus waarom zouden ze je niet oplichten als je het toch niet ziet of ruikt en er van alles tussen je oren gebeurt als je het andere kraantje kiest.

Ik blijf in tweestrijd tot het tegendeel bewezen is ... De ervaringen van anderen die zeggen dat die en die benzine in Duitsland ... tot ik testen, chemische analyses, meetresultaten en acceleratiewaarden zie, zegt het me helemaal niks. E10 loopt ook prima, denk ik dan. Heeft ook een octaangetal ≥98 ... dus wat zou 't?

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » za 01 dec, 2018 18:24

Steve,

Dat vind ik dus ook.
Mocht hij straks iets minder mooi lopen is het alsnog de moeite waard om een ander octaangehalte te tanken.

Bedankt voor je reactie.

Jacco.

Motolab
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door Motolab » za 01 dec, 2018 19:15

"Interessant" "gesprek" van enkelen die geen enkel benul (niet boos worden :) ) lijken te hebben waar het octaangetal mee van doen heeft...

Niet met "schraal" in elk geval en ook toevoegingen hebben er (in basis) weinig mee van doen, althans met het getal "ansich"

Het RON getal staat voor de klopvastheid, wat betekend : in hoeverre de brandstof bestand is tegen pre detonatie...of te wel zelfontbranding VOOR het gewenste ontbrandingstijdstip....

Die zelf ontbranding voor het gewenste tijdstip, is killing voor een Otto motor (benzine, alcohol of gas) en doet je zuiger(bodem) smelten (gat er in) .

Deze pre detonatie ontstaat o.a. Door verkeerd onstekings tijdstip, te hoge compressie verhouding (en Bv ook vervuiling) etc..

Een sportiever gebouwd motorblok zal dus vaak een hogere compressie hebben dan een puur Tour modelletje..
Die compressie verhouding wordt o.a. Bepaald door boring/slag in relatie tot de verbrandingsruimte en dat weer samen met de lucht/debiet massa welke in je blok wordt geblazen door bij Saab via een turbo..

M.a.w dat octaan getal is belangrijk... Te laag, dan gevaar voor je blok... Nu is trionic een geavanceerd bewakingssysteem ( de hele reden waarom trionic überhaupt bedacht is, nl de max opzoeken van wat kan met dus als doel de hoogste performance bij het max aan betrouwbaarheid) waardoor hij bij regelt naar veilige waarden igv "verkeerd"

Doe je er dus consequent een (te) lage RON waarde in voor jou motor, doe je hem dus altijd te kort in efficiëntie , waardoor op de lange duur, het verbruik dus wellicht hoger is dan met de juiste RON waarde...

Met en zonder alcohol toeging, horen de RON 91,95, 98 en hoger altijd hetzelfde te zijn... Dus RON 95 aan de pomp met E nogwat er in wordt geen RON98 daardoor (wel als je er zelf een fles alcohol bij in gooit)

Wat wel zo is dat biopower (de pure vorm) de meest hoge klopvastheid heeft van alle gangbare brandstoffen, DE reden dat die dus zo hoog getuned kan worden...

Kort: RON niet verwarren met exotische termen als V-power / exellium en anderen, daar ben ik zelf nl ook net zo sceptisch in als bovenstaande heren :)
Laatst gewijzigd door Motolab op za 01 dec, 2018 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » za 01 dec, 2018 19:56

Bedankt voor de heldere uitleg.
Ik ben zeker niet boos hoor😊

Bedankt,

Jacco.

RoccoH
Donateur 2015
Donateur 2015

Bericht door RoccoH » zo 02 dec, 2018 14:13

En het is geen octaangehalte maar een octaangetal ;)

Marius0404
Geregistreerd lid

Bericht door Marius0404 » zo 02 dec, 2018 15:29

ik voel me prettig bij
BP98 in m'n 9-5,
V-Power m'n 900turbo
en gewoon Euro95 met een shotje loodvervanger bij m'n oldtimer
voor het gemak doe ik V-power in de caab 2.1-16 en 9000Aero. (maar als er tips zijn, rij ik naar een ander merk)

zo heb je nog wat te kiezen :lol:
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Motolab
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door Motolab » zo 02 dec, 2018 15:51

Marius0404 schreef:
zo 02 dec, 2018 15:29
ik voel me prettig bij

Gewoon Euro95 met een shotje loodvervanger bij m'n oldtimer (maar als er tips zijn, rij ik naar een ander merk)
Daar appelleert de commercie graag op :)

Technisch gezien kun je direct stoppen met die loodvervanger..
Voor de jaren '70 zat er in benzine helemaal geen lood...

Het hielp mee de klopvastheid te verhogen van laagoctaan benzine waardoor het hoger octaan benzine werd..
Maar dat is met euro 95 en hoger dus niet meer nodig.. Die zijn al hoog octaan vergeleken met benzine uit de jaren 60 en 70

Een zgn "dempende" werking op klepzetels wat een toevallige bijkomstigheid, maar "geharde" klepzetels zaten er voor de jaren '70 ook niet in... En dat ging ook heeeeeeeel lang goed... Mijn 1940 bsa heeft inmiddels met de huidige ongeharde klepzetels zo' n 3 ton gereden... Niks aan het handje... Als er wel iets heet wordt rondom de klepzetels is het een wel een zijklepper van gietijzer met luchtkoeling ...

Maar ja.. Dat gevoel hè.... Bij een "dierbaar" ding als je hobby voertuig... Snap het wel :)
Wellicht 1 beter argument... Loodvervanger is vreselijk milieu vervuilend goedje..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » di 04 dec, 2018 22:16

Allen bedankt voor de reacties.
Wat ik ga doen is om en om tanken 95 en 98.

Groet,

Jacco.

Marius0404
Geregistreerd lid

Bericht door Marius0404 » di 04 dec, 2018 22:58

Technisch gezien kun je direct stoppen met die loodvervanger..
thanks, zo kom je op een 9-5 forum nog iets te weet over een 95 :O:
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017

Bericht door Marc_B204 » do 06 dec, 2018 10:12

Op het gevaar af voor onbenul te worden uitgemaakt toch maar mijn ervaring:
hoe hoger het octaangetal, hoe mooier en zuiniger hij liep. Tankte in Duitsland weleens vPower Racing 100 of Aral 102 en daar voelde hij zich aanzienlijk prettiger bij dan op '95.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 06 dec, 2018 11:48

Marc_B204 schreef:
do 06 dec, 2018 10:12
Tankte in Duitsland weleens vPower Racing 100 of Aral 102 en daar voelde hij zich aanzienlijk prettiger bij dan op '95.
Verschil Oktaangetal tussen 95/98 en 100/102 is goed merkbaar , verschil tussen 95 & 98 vind ik niet merkbaar.
Zeker niet wanneer je de hogere ltrprijs in ogenschouw neemt.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

93Rookie
Donateur 2017 + 2018
Donateur 2017 + 2018

Bericht door 93Rookie » do 06 dec, 2018 19:22

De onmiskenbare kennis van Motolab :besserwisser: en mijn Rookie kennis :-S+ van brandstoffen brengt mij ook naar wikipedia op Internet:
Klopvastheid
iso-octaan
n-heptaan

Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren (ottomotoren) wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuurverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding ontstaat een onregelmatige loop van de motor, kloppen of pingelen genoemd, waardoor op den duur schade aan de motor ontstaat.
Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.

Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal,[1] vaak ten onrechte octaangehalte genoemd.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan).
Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.
Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100.
Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110. ( voor mij nieuwe kennis)

Verbetering

Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetra-ethyllood (TEL) toegevoegd.
Deze zeer giftige verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig.
Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste bron van loodvervuiling van het milieu.

Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor.
Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's.
Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine.
Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.

In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.

Handel

Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders onbeheerst zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden.
Omgekeerd mag wel, maar is duurder en niet nuttig.

De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen.
Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
Nu dus met alle info iets minder een no no know :wow:

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » do 06 dec, 2018 21:54

93Rookie schreef:
do 06 dec, 2018 19:22
De onmiskenbare kennis van Motolab :besserwisser: en mijn Rookie kennis :-S+ van brandstoffen brengt mij ook naar wikipedia op Internet:
Klopvastheid
iso-octaan
n-heptaan
👍😀
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren (ottomotoren) wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuurverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding ontstaat een onregelmatige loop van de motor, kloppen of pingelen genoemd, waardoor op den duur schade aan de motor ontstaat.
Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.

Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal,[1] vaak ten onrechte octaangehalte genoemd.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan).
Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.
Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100.
Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110. ( voor mij nieuwe kennis)

Verbetering

Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetra-ethyllood (TEL) toegevoegd.
Deze zeer giftige verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig.
Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste bron van loodvervuiling van het milieu.

Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor.
Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's.
Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine.
Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.

In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.

Handel

Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders onbeheerst zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden.
Omgekeerd mag wel, maar is duurder en niet nuttig.

De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen.
Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
Nu dus met alle info iets minder een no no know :wow:

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » do 06 dec, 2018 22:06

Hetzelfde wat motolab ook al (heel duidelijk) in jbf taal heeft geschreven. Wil ik er nog iets aan toevoegen: hoe hoger de compressie verhouding van de motor, des te beter het is een brandstof te tanken met een hoger octaangetal.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Plaats reactie