Auto 5 valve block

1997-2010

Auto 5 valve block

Berichtdoor Blacky Turbo S » vr 23 feb, 2018 10:44

Beste 9-5'rs,

na een krappe 290.000 begint de auto 5 bak hier en daar versnellingen wat lomp in te zetten. Vooral wegrijden en 3de versnelling.
Er zit schone olie in, hij is gereset, maar komt toch terug.
Omdat hij het voor de rest uistekent doet, en niet atijd lomp is, lijkt mij de slijtage in de hydraulische aansturingte zitten.

impele vraag:
Waar kan ik het hydralische ventielen blok kopen? Bij de R&D's van deze wereld kom ik em niet tegen.
Toch maar naar de Saab 'dealer'?
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut
Avatar gebruiker
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
 
Berichten: 760
Geregistreerd: di 08 nov, 2005 14:39
Woonplaats: Huizen

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor woes » vr 23 feb, 2018 12:30

Heb je al eens geïnformeerd bij transmissie bedrijven? bijvoorbeeld Autrans?
Saab 900 T8 turbo coupe
Saab 9-5 Aero estate
Avatar gebruiker
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di 08 maart, 2016 22:30

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor combinedforces » vr 23 feb, 2018 16:11

Dit is een bekend probleem bij de AUT5 bakken en kan liggen aan de B4 servo cover. Hard opschakelen tussen 2-3 is het meest bekende euvel. Hij doet het niet altijd.
Bij Volvo met dezelfde bakken is het een officiele fix.

Die cover is los te bestellen maar een crime om erin te drukken, ik moet het ook nog doen. Mocht je een garage vinden die het kan, dan hoor ik het graag.

https://www.youtube.com/watch?v=kGOv1y603-A

https://www.ipdusa.com/products/5538/10 ... aw55-50-51
combinedforces
Geregistreerd lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: zo 27 feb, 2011 23:19

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor new_editon » do 05 apr, 2018 21:49

hoi
sorry mijn taal is niet perfect;) weet ik:))
ik ook vocht met automaat...
software , oil ect...geen result
niuwe valve body gekocht:
http://midparts.com.pl/pl/p/AF23-AF33-A ... 85091/2386
https://fx-rate.net/PLN/EUR/

mag je ook hebben valve set:
http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Kom ... lSaab/2659

of 3 hoofd valves
1) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Ele ... yczka/1755
2) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Ele ... yczka/1756
3) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-ELE ... A-OEM/1757

in mijn geval was klein probleempje, in nieuw valve body
zwart walve was gedraaid ongeveer 60 graden (kabel was te kort)

succes als is niet te laat:)
new_editon
Geregistreerd lid
 
Berichten: 46
Geregistreerd: zo 04 maart, 2012 20:46
Woonplaats: Den Haag

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor PraamPiloot » za 14 apr, 2018 12:43

Ik heb in dit verschijnsel heel wat tijd gestoken en de verkopende dealer op kosten gejaagd (hulde!) Gereset, twee keer geflushed, streng naar laten kijken door de hoofd-Saab-monteur en uiteindelijk opgegeven.

Na een jaar of twee hiermee rijden een rubbertje van de motorophanging vervangen en het was helemaal weg.

Nu zul je zien dat dit totaal niet de oplossing is voor jou.

Maar toch.
2005 2.3t Estate
Avatar gebruiker
PraamPiloot
Geregistreerd lid
 
Berichten: 328
Geregistreerd: za 25 nov, 2006 1:36

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor Sapphire » za 14 apr, 2018 17:44

Ik heb zo’n valve block voor iemand laten vervangen bij een reeds uitgebouwde aut5 door ATR in Montfoort. Kostte €1450,- all in, best veel, vooral omdat de rest van de bak ook slijt, dus eigenlijk is er meestal meer dat z’n beste tijd heeft gehad.
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
 
Berichten: 28298
Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor bisonder » za 14 apr, 2018 23:20

Ik vermoed dat ik degene ben waar het kleppenblok van vervangen is. Inmiddels een jaar later is de bak alsnog stuk gegaan en heb ik er een hele nieuwe in laten zetten (bij 290.000km :? ) . Zelf zou ik er de volgende keer gelijk een nieuwe in laten zetten of als dat te duur is een ruilbak van een auto met weinig km's.

Bij mij ging de bak vooral slechter schakelen na een lange rit, dus als alles goed warm is.

Volledig reviseren is duurder dan een nieuwe bak plaatsen. Wanneer je de olie al vernieuwd hebt en je hebt nog problemen dan zou ik niet eens de moeite nemen om hem verder te laten analyseren, dat gaat namelijk niet zo makkelijk en kost al flink wat geld. Je bent dan al snel halverwege een ruilbak.

PB maar ff als je meer info wil over mijn ervaringen.
Saab 9-5 2.3t estate Vector 2001 DionHPT 300pk
Saab 900 2.0 1996 (verkocht)
Avatar gebruiker
bisonder
Geregistreerd lid
 
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 29 nov, 2009 0:53
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor Sapphire » zo 15 apr, 2018 0:00

bisonder schreef:Ik vermoed dat ik degene ben waar het kleppenblok van vervangen is.


Correct. En ter leringh ende vermaeck nog even een quote uit het toenmalige topic:

bisonder schreef:Voor de zekerheid is toch de automaat maar even langsgebracht in Montfoort. Tijdens de vakantie schakelde de bak na een lange rit met volle bepakking met een klap van N naar D. :( Waarschijnlijk wordt daarom het kleppenhuis vervangen en een nieuw filter geplaatst. Ik hoop dat dit voldoende is en dat er niet meer aan de hand is.


Inmiddels weten we dus met n=1 dat het niet voldoende was helaas.
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
 
Berichten: 28298
Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Auto 5 valve block

Berichtdoor Blacky Turbo S » ma 16 apr, 2018 17:22

Hoi allemaal,

Heb met Autrans gesproken.
Die geven (ook) aan dat met een krappe 3 ton op de teller, de eigenlijk gewoon gereviseerd moet worden. Snap de argumentatie En 3 ton is 3 ton voor een automaat
(Een ZF 5WG*** die vroeger in mobiele kranen zaten gingen maar iets van 60k mee ofzo)

Nou is 3 ton een best eindje om de kerk.
Auto rijdt prima, is volgens mij nog prima. Interieur is nog netjes (leer, niet gescheurd ofzo).
Hieren daar wat schrammen. Moet ook iets aangedaan worden.
Laatste 100k schoon carter gehad.
Maar blijf 3 ton. Hoewel ik ook wel weet dat je daar ook geen snars voor krijgt.

Ik denk dat ik een compressive test ga doen. Dan weet ik meer.

Weet iemand zo even of je met ee Tech2 een "compressie" test kan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hou jullie op de hoogte.

Blacky TS
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut
Avatar gebruiker
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
 
Berichten: 760
Geregistreerd: di 08 nov, 2005 14:39
Woonplaats: Huizen


Keer terug naar 9-5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten