Auto 5 valve block

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
Berichten: 762
Lid geworden op: di 08 nov, 2005 14:39
Locatie: Huizen

Auto 5 valve block

Bericht door Blacky Turbo S » vr 23 feb, 2018 10:44

Beste 9-5'rs,

na een krappe 290.000 begint de auto 5 bak hier en daar versnellingen wat lomp in te zetten. Vooral wegrijden en 3de versnelling.
Er zit schone olie in, hij is gereset, maar komt toch terug.
Omdat hij het voor de rest uistekent doet, en niet atijd lomp is, lijkt mij de slijtage in de hydraulische aansturingte zitten.

impele vraag:
Waar kan ik het hydralische ventielen blok kopen? Bij de R&D's van deze wereld kom ik em niet tegen.
Toch maar naar de Saab 'dealer'?
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 81
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30

Re: Auto 5 valve block

Bericht door woes » vr 23 feb, 2018 12:30

Heb je al eens geïnformeerd bij transmissie bedrijven? bijvoorbeeld Autrans?
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

combinedforces
Geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 27 feb, 2011 23:19

Re: Auto 5 valve block

Bericht door combinedforces » vr 23 feb, 2018 16:11

Dit is een bekend probleem bij de AUT5 bakken en kan liggen aan de B4 servo cover. Hard opschakelen tussen 2-3 is het meest bekende euvel. Hij doet het niet altijd.
Bij Volvo met dezelfde bakken is het een officiele fix.

Die cover is los te bestellen maar een crime om erin te drukken, ik moet het ook nog doen. Mocht je een garage vinden die het kan, dan hoor ik het graag.

https://www.youtube.com/watch?v=kGOv1y603-A" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.ipdusa.com/products/5538/10 ... aw55-50-51" onclick="window.open(this.href);return false;

new_editon
Geregistreerd lid
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 04 mar, 2012 20:46
Locatie: Den Haag

Re: Auto 5 valve block

Bericht door new_editon » do 05 apr, 2018 21:49

hoi
sorry mijn taal is niet perfect;) weet ik:))
ik ook vocht met automaat...
software , oil ect...geen result
niuwe valve body gekocht:
http://midparts.com.pl/pl/p/AF23-AF33-A ... 85091/2386" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fx-rate.net/PLN/EUR/" onclick="window.open(this.href);return false;

mag je ook hebben valve set:
http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Kom ... lSaab/2659" onclick="window.open(this.href);return false;

of 3 hoofd valves
1) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Ele ... yczka/1755" onclick="window.open(this.href);return false;
2) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-Ele ... yczka/1756" onclick="window.open(this.href);return false;
3) http://midparts.com.pl/pl/p/AW55-50-ELE ... A-OEM/1757" onclick="window.open(this.href);return false;

in mijn geval was klein probleempje, in nieuw valve body
zwart walve was gedraaid ongeveer 60 graden (kabel was te kort)

succes als is niet te laat:)

Gebruikersavatar
PraamPiloot
Geregistreerd lid
Berichten: 327
Lid geworden op: za 25 nov, 2006 1:36

Re: Auto 5 valve block

Bericht door PraamPiloot » za 14 apr, 2018 12:43

Ik heb in dit verschijnsel heel wat tijd gestoken en de verkopende dealer op kosten gejaagd (hulde!) Gereset, twee keer geflushed, streng naar laten kijken door de hoofd-Saab-monteur en uiteindelijk opgegeven.

Na een jaar of twee hiermee rijden een rubbertje van de motorophanging vervangen en het was helemaal weg.

Nu zul je zien dat dit totaal niet de oplossing is voor jou.

Maar toch.
2005 2.3t Estate

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28224
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Auto 5 valve block

Bericht door Sapphire » za 14 apr, 2018 17:44

Ik heb zo’n valve block voor iemand laten vervangen bij een reeds uitgebouwde aut5 door ATR in Montfoort. Kostte €1450,- all in, best veel, vooral omdat de rest van de bak ook slijt, dus eigenlijk is er meestal meer dat z’n beste tijd heeft gehad.
9000, what else?

Gebruikersavatar
bisonder
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 29 nov, 2009 0:53
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Auto 5 valve block

Bericht door bisonder » za 14 apr, 2018 23:20

Ik vermoed dat ik degene ben waar het kleppenblok van vervangen is. Inmiddels een jaar later is de bak alsnog stuk gegaan en heb ik er een hele nieuwe in laten zetten (bij 290.000km :? ) . Zelf zou ik er de volgende keer gelijk een nieuwe in laten zetten of als dat te duur is een ruilbak van een auto met weinig km's.

Bij mij ging de bak vooral slechter schakelen na een lange rit, dus als alles goed warm is.

Volledig reviseren is duurder dan een nieuwe bak plaatsen. Wanneer je de olie al vernieuwd hebt en je hebt nog problemen dan zou ik niet eens de moeite nemen om hem verder te laten analyseren, dat gaat namelijk niet zo makkelijk en kost al flink wat geld. Je bent dan al snel halverwege een ruilbak.

PB maar ff als je meer info wil over mijn ervaringen.
Saab 9-5 2.3t estate Vector 2001 DionHPT 300pk
Saab 900 2.0 1996 (verkocht)

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28224
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Auto 5 valve block

Bericht door Sapphire » zo 15 apr, 2018 0:00

bisonder schreef:Ik vermoed dat ik degene ben waar het kleppenblok van vervangen is.
Correct. En ter leringh ende vermaeck nog even een quote uit het toenmalige topic:
bisonder schreef:Voor de zekerheid is toch de automaat maar even langsgebracht in Montfoort. Tijdens de vakantie schakelde de bak na een lange rit met volle bepakking met een klap van N naar D. :( Waarschijnlijk wordt daarom het kleppenhuis vervangen en een nieuw filter geplaatst. Ik hoop dat dit voldoende is en dat er niet meer aan de hand is.
Inmiddels weten we dus met n=1 dat het niet voldoende was helaas.
9000, what else?

Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
Berichten: 762
Lid geworden op: di 08 nov, 2005 14:39
Locatie: Huizen

Re: Auto 5 valve block

Bericht door Blacky Turbo S » ma 16 apr, 2018 17:22

Hoi allemaal,

Heb met Autrans gesproken.
Die geven (ook) aan dat met een krappe 3 ton op de teller, de eigenlijk gewoon gereviseerd moet worden. Snap de argumentatie En 3 ton is 3 ton voor een automaat
(Een ZF 5WG*** die vroeger in mobiele kranen zaten gingen maar iets van 60k mee ofzo)

Nou is 3 ton een best eindje om de kerk.
Auto rijdt prima, is volgens mij nog prima. Interieur is nog netjes (leer, niet gescheurd ofzo).
Hieren daar wat schrammen. Moet ook iets aangedaan worden.
Laatste 100k schoon carter gehad.
Maar blijf 3 ton. Hoewel ik ook wel weet dat je daar ook geen snars voor krijgt.

Ik denk dat ik een compressive test ga doen. Dan weet ik meer.

Weet iemand zo even of je met ee Tech2 een "compressie" test kan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hou jullie op de hoogte.

Blacky TS
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut

Plaats reactie