Stotteren (en uitvallen) op benzine, perfect rijden op LPG

1997-2010

Re: Stotteren (en uitvallen) op benzine, perfect rijden op L

Berichtdoor Bert M » do 12 okt, 2017 12:29

Moderne benzine veroudert vrij snel door alle "plantaardige" toevoegingen en dat wordt met de E10 benzine straks alleen nog maar erger. Je zou Forte Moto Power II kunnen overwegen te gebruiken. Dat spul reinigt en voorkomt veroudering/verzuring van de alcoholcomponenten in de benzine. Deze toevoeging wordt door motorfietsfanaten gebruikt, voordat de motor de winterstalling in gaat. Zonder dat spul is het brandstofsysteem er vaak niet fraai aan toe na een paar maanden stilstand.
Rijd nooit harder dan dat je beschermengel vliegen kan. Zeker niet als hij wel weet waar de trajectcontroles staan...
Bert M
Geregistreerd lid

Berichtdoor 9-5jv » do 12 okt, 2017 22:05

Bert M schreef:Moderne benzine veroudert vrij snel door alle "plantaardige" toevoegingen en dat wordt met de E10 benzine straks alleen nog maar erger. Je zou Forte Moto Power II kunnen overwegen te gebruiken. Dat spul reinigt en voorkomt veroudering/verzuring van de alcoholcomponenten in de benzine. Deze toevoeging wordt door motorfietsfanaten gebruikt, voordat de motor de winterstalling in gaat. Zonder dat spul is het brandstofsysteem er vaak niet fraai aan toe na een paar maanden stilstand.

Zal wellicht de oorzaak geweest zijn.
Wagen heeft voorbije jaren bij de vorige eigenaar haast altijd stilgestaan.

Toen ik hem enkele dagen geleden de laatste keer startte voor ik hem naar de garage bracht, heb ik de motor 2 minuten lang op 3000 toeren laten draaien. Dit heeft wellicht de verontreiniging verholpen.
Door de LPG installatie rijd ik altijd slechts 1 minuut per dag op benzine op zeer lage toerentallen.

Voorlopig rijd ik de komende dagen de benzinetank leeg met een paar stukjes goed doorrijden.
Hierna vul ik hem terug met kwaliteitsbrandstof + een additief. Hopelijk zijn de leidingen dan wat "gecleand". :)

Duimen dat het hierbij blijft, starten en rijden gaat nu 200% perfect..

Bedankt voor alle hulp, bijzonder veel bijgeleerd.
9-5jv
Geregistreerd lid

Berichtdoor Motolab » do 12 okt, 2017 22:55

9-5jv schreef:

Voorlopig rijd ik de komende dagen de benzinetank leeg met een paar stukjes goed doorrijden.
Hierna vul ik hem terug met kwaliteitsbrandstof + een additief. Hopelijk zijn de leidingen dan wat "gecleand". :)

HO!!!! STOP!! Niet doen!!
Zie mijn eerdere reactie in je topic...

Lpg auto's hebben gemiddeld veel residu in de benzine tank... Hoe leger je die rijd hoe meer rotzooi hij aanzuigt..
Helemaal leeg rijden, gaat je op kosten jagen/in de problemen helpen...

Mijn vrouw, was zo eigenwijs dat te willen testen... (Of dat wel zo was) ... Heeft haar een nieuw pomp gekost en mij eea aan werk...

Je hebt 2 keuze's in mijn optiek: pomp er uit en tank geheel leeg zuigen met een externe pomp, of bij vullen en nooit verder leeg rijden dan 70%.... En dan regelmatig ff op benzine rijden zodat eea blijft spoelen...

Is je tank geheel schoon gemaakt, volstaat om de 3 maand tank bijna leeg rijden en weer beetje bijvullen...

"Kwaliteits" benzine bestaat niet... (Oei oei wat stel ik nou! ;-) ). Hooguit verse en oude of met meer of minder of geen alcohol toevoeging... Je kunt in duitsland benzine tanken welke daar aangegeven wordt als boven de 100 octaan, daar is een soort bij zonder alcohol toevoeging, echter ook dat veroudert (maar veel minder snel)
Laatst bijgewerkt door Motolab op do 12 okt, 2017 23:00, in totaal 2 keer bewerkt.
Saab 9-3 2.0T Coupe M00 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
Motolab
Geregistreerd lid

Berichtdoor ReinO » do 12 okt, 2017 22:57

Volg Motolab.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016

Berichtdoor busy » do 12 okt, 2017 23:22

En wat dacht je van een nieuw benzinefilter, rechtsachter onder achterportier (passagierszijde) vervangen.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
busy
Donateur 2014
Donateur 2014

Berichtdoor Motolab » do 12 okt, 2017 23:28

busy schreef:En wat dacht je van een nieuw benzinefilter, rechtsachter onder achterportier (passagierszijde) vervangen.

Klopt, NA dat je de tank gecleaned hebt... Alleen filter vervangen is te weinig..
Saab 9-3 2.0T Coupe M00 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
Motolab
Geregistreerd lid

Berichtdoor Bert M » vr 13 okt, 2017 7:32

Ik sluit me volledig aan bij het waarschuwende advies van @Motolab. Een brandstoftank leeg rijden is inderdaad altijd onverstandig, vanwege de rommel op de bodem. Geldt niet alleen voor LPG, maar eigenlijk voor alle brandstofsoorten.
Rijd nooit harder dan dat je beschermengel vliegen kan. Zeker niet als hij wel weet waar de trajectcontroles staan...
Bert M
Geregistreerd lid

Berichtdoor marijn dekker » vr 13 okt, 2017 8:57

Kan natuurlijk ook het relais zijn geweest die van benzine naar gas omschakeld. Hij loopt dan na het starten op 2 brandstoffen. Dan loopt hij ook niet echt lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
2002 9-3 2.0t zwart lpg g3
2000 9-3 2.0t T5 automaat stage 1 morello red verkocht
Renault scenic 2003 1,6 16v lpg g3 verkocht
2001 9-3 2.0t lpg g3 zwart verkocht
1999 9-3 2.0i laser red verkocht
marijn dekker
Donateur 2014
Donateur 2014

Berichtdoor 9-5jv » vr 13 okt, 2017 17:19

Motolab schreef:
9-5jv schreef:

HO!!!! STOP!! Niet doen!!
Zie mijn eerdere reactie in je topic...

Lpg auto's hebben gemiddeld veel residu in de benzine tank... Hoe leger je die rijd hoe meer rotzooi hij aanzuigt..
Helemaal leeg rijden, gaat je op kosten jagen/in de problemen helpen...

Mijn vrouw, was zo eigenwijs dat te willen testen... (Of dat wel zo was) ... Heeft haar een nieuw pomp gekost en mij eea aan werk...

Je hebt 2 keuze's in mijn optiek: pomp er uit en tank geheel leeg zuigen met een externe pomp, of bij vullen en nooit verder leeg rijden dan 70%.... En dan regelmatig ff op benzine rijden zodat eea blijft spoelen...

Is je tank geheel schoon gemaakt, volstaat om de 3 maand tank bijna leeg rijden en weer beetje bijvullen...

"Kwaliteits" benzine bestaat niet... (Oei oei wat stel ik nou! ;-) ). Hooguit verse en oude of met meer of minder of geen alcohol toevoeging... Je kunt in duitsland benzine tanken welke daar aangegeven wordt als boven de 100 octaan, daar is een soort bij zonder alcohol toevoeging, echter ook dat veroudert (maar veel minder snel)

Bedankt voor de waarschuwing (en het geroep en getier)! :lol:

Het is nog maar zeer recent een LPG wagen. Vermoed dat het residu in de benzine tank dan nog zal meevallen?

Tank is nu halfleeg, dus niet verder enkel op benzine rijden? Maar wél additief toevoegen of niet?

Met kwaliteitsbrandstof bedoelde ik eerder gewoon van een bekend merk, weet dat er nogal wat mythes bestaan. :roll:

Tank laten reinigen + filter vervangen, ok.
Echter zoek ik nog een echte "liefhebbersgaragist" regio Belgisch Limburg, Vlaams-Brabant, Antwerpen, Nederlands Limburg of Noord-Brabant die de wagen kent als zijn broekzak. :roll:

Tips? :)
9-5jv
Geregistreerd lid

Berichtdoor Dave » vr 13 okt, 2017 21:34

Dan kan ik je ten zeerste Saabsupply aanbevelen, zit nu in Aartselaar, Marc denkt met je (portemonnee) mee en levert nog echte service! Misschien is SF-er Werli ook een optie, zit in Wuustwezel, maar ken ik niet persoonlijk.
2001 9-5 SE Sport 2.0 FPT
Dave
Geregistreerd lid

Berichtdoor Dikketrip » za 14 okt, 2017 7:29

Het is al opgelost lees ik?

Ik zou ook eerst de injectors cleaner gebruiken in de tank/ relais checken die je brandstof wisselt.

Ik had ook dat benzine ff gaar werd tot niets deed.
Verbreek-wissel Relais contacten schoongemaakt met contactspray en voila.

Vuil / plakkende injector kan ook na weinig rijden op benzine.
Dikketrip
Geregistreerd lid

Berichtdoor ReinO » za 14 okt, 2017 7:59

zit ene ' Werli' niet bij je in de buurt?
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01.
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016

Berichtdoor 9-5jv » za 14 okt, 2017 16:01

Dikketrip schreef:Het is al opgelost lees ik?

Ik zou ook eerst de injectors cleaner gebruiken in de tank/ relais checken die je brandstof wisselt.

Ik had ook dat benzine ff gaar werd tot niets deed.
Verbreek-wissel Relais contacten schoongemaakt met contactspray en voila.

Vuil / plakkende injector kan ook na weinig rijden op benzine.

Ik vrees dat het probleem nog niet geheel is opgelost.

Eenmaal heb ik nog een kleine stottering na het starten waargenomen (op benzine) + eenmaal tijdens het rijden op LPG.

Komende week ga ik een afspraak maken bij SaabSupply. Dan zullen we wellicht beginnen met het geheel intern te reinigen en op zijn minst het relais te checken. :roll:
Misschien hebben zij nog een ander voorstel...

Ik evalueer de situatie verder.
9-5jv
Geregistreerd lid

Berichtdoor 9-5jv » ma 16 okt, 2017 13:44

Probleem is weer bijzonder hard aanwezig. Wagen valt uit na het starten als ik hem niet in toeren houd (2000-3000RPM).

Vandaag benzinetank opnieuw bijgevuld, met additief.
Heb hem niet leeg gereden zoals aangeraden.

Woensdagvoormiddag heb ik een afspraak bij LPG installateur Mesman. Het lijk mij raadzaam eerst uit te sluiten of het daadwerkelijk aan de installatie ligt. Ook aangezien dit nog onder de garantie valt.
Hierna neem ik contact op met SaabSupply.

To be continued.. :cry:
9-5jv
Geregistreerd lid

Berichtdoor ReinO » ma 16 okt, 2017 16:50

is er iets bekend over je amul / heb je een open sid?

Het kan zijn dat je LPG te rijk staat en dat dat toch slecht lopen op benzine leidt.
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01.
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016

VorigeVolgende

Keer terug naar 9-5