wervelkleppenstang 1.9TiD

1997-2010
Plaats reactie
Goosse
Geregistreerd lid

wervelkleppenstang 1.9TiD

Bericht door Goosse » wo 06 mei, 2015 21:15

Mijn 9.5 klinkt soms ruw bij een koude start en draait dan onregelmatig. Na enkele meters rijden gaat dit meestal over. Ik lees dat de wervelkleppen op deze motoren dikwijls problemen geven, dus ik heb de stang, die de kleppen bedient eens gecontroleerd. Deze staat nog steeds op zijn originele plaats (en ligt er dus niet naast zoals bij sommigen), maar ik vind wel dat deze stang veel speling heeft. Wanneer ik deze aantik met een schroevendraaier kantelt deze heel eenvoudig naar voor en achter (dus eigenlijk haaks op de bedieningsrichting). Is het normaal dat hier zoveel speling op zit, of is dit een aankomend te repareren item?

Verder geen foutcodes op de motor, verbruik lijkt normaal (iets van een 6.2l bij gemengd gebruik) en qua trekkracht ook geen problemen.

hugo32
Geregistreerd lid

Re: wervelkleppenstang 1.9TiD

Bericht door hugo32 » do 07 mei, 2015 21:39

ik heb vorige week de zelfde historie meegemaakt ,maar latje lag er helemaal naast.
heb dan een reparatiesetje aangekocht in GB en probleem is verholpen.koste ongeveer een € 55 incl transport.

Goosse
Geregistreerd lid

Bericht door Goosse » di 12 mei, 2015 21:23

ik denk eraan klep 1,2 en 4 in de 10 uur stand te zetten (volledig open), en 3 nog te laten sturen zodat er geen foutmelding komt.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 12 mei, 2015 21:34

Volgens mij kan je ze allemaal ertussenuit laten zonder foutmeldingen.

hugo32
Geregistreerd lid

Bericht door hugo32 » za 16 mei, 2015 21:53

ik heb ook deze overweging gemaakt maar dan start deze bij koude motor zeer moeilijk.
heb dat ondervonden.
ik heb in GB een nieuw latje aangekocht en de motor behandelt met een reinigingsmiddel voor het roet.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » zo 17 mei, 2015 19:33

Dat komt, denk ik hugo32, omdat ze zonder stang in verschillende posities kunnen staan. In rust, tijdens starten en in lage toeren staan de kleppen open. Naarmate de toeren stijgen, sluiten ze meer.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 17 mei, 2015 20:08

Ik heb de wervelkleppen volledig verwijderd (was niet kapot trouwens, gewoon preventief).
Sindsdien koude start alleen maar beter.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 17 mei, 2015 23:27

Same here. (bij mijn 1.9 zijn ze volledig verwijderd)

Goosse
Geregistreerd lid

Bericht door Goosse » do 21 mei, 2015 20:54

Vyv, hoeveel werk was dat ongeveer? Moet er nadien een software aanpassing gedaan worden?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 22 mei, 2015 11:39

Denk dat ik er een uur of 12 mee bezig was, op het gemakje...
Had een beetje tegenslag met het tandwiel van de distributieriem waar de brandstofpomp aan vast zit. Anders was het het een paar uur eerder klaar.

Geen aanpassingen in de software nodig, want de stappenmotor die de kleppen bedient die blijft gewoon aangesloten zitten.
Wat heb je nodig; de alu bussen (E-bay) om af te doppen en een nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk; kosten: € 57,47 + € 21,00.
Kreeg het advies van de garage om het zelf te doen want er gaan zo 8uur in zitten, dat maal 75euro per uur dan ben je zo 600 euro aan arbeid kwijt.

Zie ook hier: viewtopic.php?f=8&t=137777&start=15#p1542689

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » za 23 mei, 2015 20:05

Is dit te doen voor de doe het zelver Vyv? Moet de distributieriem eraf?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 23 mei, 2015 21:51

Is te doen voor een doe het zelver. Ik had het ook nog nooit gedaan. Gewoon je tijd nemen...

Distributie hoeft er niet af. Je kan het tandwiel van de brandstofpomp vast zetten met 2 boutjes.

Plaats reactie