Schurend geluid

1993-2002
Plaats reactie
jan kamerling
Geregistreerd lid

Schurend geluid

Bericht door jan kamerling » vr 03 sep, 2010 19:42

Al weken heb geeft mijn Saab 900 Se 1995 een schurend geluid als ik een bocht naar rechts neem of wanneer ik afrem. Mijn garage kan niets vinden. De remmen zijn volgens de garagehouder niet de oorzaak,bovendien zijn er geen plekken te vinden die duiden op aanlopen of iets van die strekking. Ik sta voor een raadsel. Wellicht heeft een van onze super forumleden een suggestie waar ik iets mee kan.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: Schurend geluid

Bericht door De900C-GAS » vr 03 sep, 2010 19:52

Ik vraag mij af hoe ze de remmen hebben beoordeeld?? :roll:
Vaak wordt dat gedaan door door de gaten van de velgen te kijken met een lampje, maar het zou in dit geval best wel eens
een wiellager zijn die speling heeft en dat zie je niet met het eerder genoemde lampje, zeer zekers wanneer de wielen nog
op de grond staan. :idea:

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » vr 03 sep, 2010 21:00

Zelfde probleem hier, de 2 veerpoten los gehad, dus alles er af ook schijven eraf en mooi proper gemaakt.
Geen verschil, wel nog het schurende geluid en voelbaar op de rempedaal!
Dus ik sta ook voor een raadsel!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 03 sep, 2010 21:08

Vreemd, niet de axiaal lager op de kop van de McPhersons vervangen, of waren die nog goed. Kunnen ook schurende geluiden maken als ze zijn beschadigd.

jan kamerling
Geregistreerd lid

Bericht door jan kamerling » vr 03 sep, 2010 22:32

Ik kan mij alles voorstellen bij een schurende lager,maar dan zal deze toch ook moeten schuren op een rechte weg. Dan hoor ik niets.Alleen bij rechtsaf en remmen het schurende geluid. Ik laat in elk geval nog eens kijken naar de lagers. De axiaal lagers zijn reeds eerder vervangen,daar kan het dus niet aan liggen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 03 sep, 2010 22:42

haal je rechter wiel er eens af en buig de bescherm kap wat van je remschijf af!

het kan zijn dat die erg dicht bij je remschijf zit en de wiel lagers kunnen iets bewegen zonder dat deze af hoeven te zijn

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 03 sep, 2010 22:48

Zo'n top- of axiaal lager, daar draaien de veerpoten op. Als je recht door rijdt kun ze dus stil zijn, maar ga je aan het stuur draaien dan kunnen ze geluiden maken. Hangt er van af wat er aan is. Ze kunnen b.v. drooglopen als het vet is ontsnap. Het is in principe een kogellager.
Ga je remmen dan komt op de kop van de McPherson een forse druk, de veren worden ingedrukt en drukken op dat lager.

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » za 04 sep, 2010 13:50

oké even de symptomen noemen:
- schurend geluid, ook op rechte stukken
- geluid wordt wel luider bij het remmen.
- is voelbaar op de rempedaal.
- is kort merkbaar geworden na wissen van velgen van 16duims naar 18 duims ( toeval ? of niet )

ondernomen acties:
- Velgen gecontroleerd op aanlopen => niet geval nergens aanloopsporen te zien zowel niet op de velg als op de binnenkant van de wielkast
- 2 poten los gehad, alles eraf gehaald en proper gemaakt, 2 nieuwe wiellagers er in = > geen resultaat
- Beschermplaat zoals tanisha zei naar achter geduwd en hier en daar wat afgeschuurd = > geen resultaat
- Wagen op de krik gezet, beide wielen van de grond en laten draaien => :idea: geen geluid meer te horen en niets voelbaar op de rempedaal.

Dus de wagen heeft het enkel bij weerstand op de wielen, dat doet mij denken aan een lager die speling heeft.
Wiellagers zijn nieuw, dus kan volgens mij niet, en auto had het ervoor ook al.
Welke lagers zitten daar nog? eentje uit de versnellingsbak?

Wie weet raad. ik heb even het punt bereikt van rijden en blijven rijden ofwel stopt het ofwel wordt het erger :?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 04 sep, 2010 14:09

Weet je zeker dan die 18 inch velg met band (maat?) niet ergens aan aanloopt als de wagen rijdt. Bij remmen gaat de wagen altijd wat duiken mogelijk gaat hij dan pas licht aanlopen. De kantelende stabilisator stang gaat ook druk uit oefenen op het pendulum dat de stabilisatorstang met de veerpoot verbindt. Dat gebeurt ook bij het nemen van een bocht.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 04 sep, 2010 18:25

@ eddracket

trek je achter remmen maar eens uit elkaar en vernieuw de boel daar maar eens ik denk dat het in de remmerij van de handrem ligt

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » zo 05 sep, 2010 20:40

kan ik proberen tanisha en zal ik ook doen, maar mijn gevoel zegt dat het geluid toch van de voorkant komt, maar
als we weer iets kunnen uitsluiten doen we het!
Ik heb het geluid ook zonder remmen, dus dan moeten de banden ook aanlopen zonder te remmen en dit zou wel zichtbaar
moeten worden op de banden na 3 maanden en dat is het niet.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » zo 05 sep, 2010 22:51

is kort merkbaar geworden na wissen van velgen van 16duims naar 18 duims ( toeval ? of niet )
Dan zou ik beginnen met oude wielen terug te zetten.

Plaats reactie