contactslot vervangen

1993-2002
Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12898
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door tanisha » vr 05 feb, 2010 22:43

:bluesleep: nog maar een keer bij mij zat er geen gaatje in die moet je boren! of het slot compleet vervangen!

kom anders morgen maar naar rutten dan zal ik het wel even doen want zo wort het niets!

kampen rutten is maar een half uurtje rijden!

en schaafie ommen is ook niet ver kan je meteen zien hoe het moet!
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » vr 05 feb, 2010 23:49

Ik weet het waarachtig zeker!
Heb er eerder ook een topic over gelezen maar de zoekfunctie kent de oude topics niet meer...
De cilinder kan los uit het huis, zonder leo-werk! 300%
Sloten bewerken met een grote schroevendraaier is not my cup of tee...
Ben meer van het netjes repareren.
En als je goed leest ligt het niet aan mijn sleutelervaring maar aan de startende sleutelaar Xar.
Maar goed...als niemand het weet moet ik het zelf maar inplannen.
Ik weet zeker dat het op mijn beschreven manier moet...
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12898
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door tanisha » vr 05 feb, 2010 23:57

he ik haal het ding er ook uit dat wil je toch kom maar gewoon langs!

zal ik er niet met een schroevendraaier op slaan goed :wink:

en die van mij had echt geen gaatje ik weet wel wat je bedoelt ik heb zo ook al eens het slot van mijn oude auto vervangen (opel omega)
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19593
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » vr 05 feb, 2010 23:57

tanisha schreef::bluesleep: nog maar een keer bij mij zat er geen gaatje in die moet je boren!
Dat je dat gaatje over het hoofd hebt gezien joh! :shock:
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19593
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » za 06 feb, 2010 0:08

Uit een oud topic:
clombart schreef:Eerst koppel je best de minpool van de batterij los.
Dan neem je de beschermplaat los boven het contactslot. Dat doe door met een platte schroevendraaier te wrikken onder het plaatje aan de voorkant. (de kant van de achterzetel) Als dit los komt, dan moet je het beschermingsplaatje aan de voorkant (versnellingshendel) omhoog heffen. Nu zet je de sleutel in de OFF stand. Daarna zoek je een klein gaatje aan de voorkant van het slot. Daar duw je een pinnetje (nagel van 2 mm dikte of iets dergelijks) in en hef je het slot omhoog. Nu heb je de cilinder. Die kan je openen door het witte plastiekje eraf te wrikken met een schroevendraaier. Je neemt het veertje en het rondseltje eraf.Dan draai je de sleutel in een stand dat je het dwarse borgpennetje kan verwijderen (1.5mm dik aan ene kant en 3.0mm aan andere kant) Je laat de sleutel in het contactslot zitten! Dit is zeer belangrijk! Dan schuif je het uit elkaar met de sleutel er nog in. Als je nu goed kijkt zal je zien dat sommige plaatjes iets hoger komen dan de ronding van de cilinder. Dit zijn dan de boosdoeners als het slot niet goed ronddraaid!Als je nu de sleutel er voorzichtig uittrekt komen de plaatjes met veertjes los. Die leg je op een stuk doek zoals ze eruit komen, samen met de veertjes. De plaatjes die te hoog zitten schuur je af zodat ze zeker niet verder dan de ronding van de cilinder komen. Ik heb alles eruit gehaald, goed gereinigd en terug geplaatst. Als er een plaatje te kort is of stuk, geen nood. Dan gebruik je dat gewoon niet meer. Elk plaatje is gewoon een extra bescherming tegen valse sleutels,maar als er ééntje weg is kan dat geen kwaad. Nu een beetje olie eraan, en je cilinder is als nieuw. Doe dit best als je voeld dat je cilinder begint te haperen. Als je te lang wacht zal je andere middelen moeten gebruiken :wink: Moest er iemand een probleem hebben, stuur maar een bericht. Bij het terug plaatsen de sleutel terug in de OFF stand plaatsen. Verdraai nooit het slot gedeelte dat blijft zitten in de auto.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » za 06 feb, 2010 0:19

Hoe kom jij nou wel weer bij die oude topic's?
zoekfunctie werkt bij mij voor geen meter....
Maar.....het gaatje bestaat :twisted:
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19593
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » za 06 feb, 2010 0:40

Ik mail een moderator dan even... of ze voor mij heel eventjes de zoekfunctie weer willen activeren. Dan mag ik weer 3 minuten zoeken... da's ruimschoots voldoende.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » za 06 feb, 2010 0:43

Ahhhhhhh, das't geheim... :D

No offence tanisha, maar ik wist zeker dat het zo zat met dat gaatje. :wink:
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5109
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door Arbilen » za 06 feb, 2010 0:46

Brinky is een man met privileges, das wel duidelijk nou.....
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector sedan, 99GL '82, 9-3 Estate Vector, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 turbo sedan 1982, .

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 cabrio 2.0t 2003, 9-3 cabrio 2.0T 2007

Twentse Saabvrienden:
https://www.facebook.com/twentsesaabvrienden?fref=ts" of @saabvrienden

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » za 06 feb, 2010 0:50

Zeker Pieter. Ik vond vanmiddag z'n armen al zo bruin en hij was niet eens op vakantie geweest... :D
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5109
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door Arbilen » za 06 feb, 2010 0:52

Aha, weer met de downpipe aan de slag geweest dus!
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector sedan, 99GL '82, 9-3 Estate Vector, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 turbo sedan 1982, .

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 cabrio 2.0t 2003, 9-3 cabrio 2.0T 2007

Twentse Saabvrienden:
https://www.facebook.com/twentsesaabvrienden?fref=ts" of @saabvrienden

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » za 06 feb, 2010 0:57

Laten we het daar maar op houden...
(heb een paar borrels op en dan ga ik dubbelzinnig denken) :wink:
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Gebruikersavatar
xar
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: di 05 mei, 2009 23:19

Bericht door xar » za 06 feb, 2010 2:51

merci, merci, driewerf merci!!! ik ga aan de knutsel en laat nog wel ff horen of het gelukt is ;)
- 900NG '96

Gebruikersavatar
xar
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: di 05 mei, 2009 23:19

Bericht door xar » za 06 feb, 2010 19:12

tanisha schreef::bluesleep: nog maar een keer bij mij zat er geen gaatje in die moet je boren!

Afbeelding

and that's all I'm gonna say about that ;)

dat gaatje zit voor de duidelijkheid aan de kant van de bijrijderstoel...

Het trucje (wat voor mij werkte) is de sleutel in de cilinder doen, omdraaien naar een punt net voor acc, en dan met een spanningzoeker (schroevendraaier dus) en een flinke dosis geduld op zoek gaan naar het palletje (als de bijrijderstoel gruwelijk in de weg zit weet je dat je warm bent):

Afbeelding

DAT palletje moet je indrukken en dan trek je de cilinder er zonder enige moeite uit... en dan schuif je de nieuwe cilinder er ook zo weer in, kan maar op 1 manier.

zoals ik al zei, ik ben helemaal geen ervaren sleutelaar (veel verder dan mn mistlicht fixen en een parrot inbouwen ben ik nooit gekomen), maar zelfs dit klusje kon ik makkelijk aan :)

bedankt voor het meedenken iedereen!!! :D
- 900NG '96

Gebruikersavatar
schaafie!!!
Geregistreerd lid
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 22:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door schaafie!!! » za 06 feb, 2010 20:33

Kijkerdekijk.... :twisted:
Ik pak ff de quote van forummer lars erbij.
"ik ben alleen eigenwijs als ik gelijk heb"

Ik mag misschien wat ouder worden met de nodige gebreken maar met mn geheugen is niks mis :D
9-5 compleet hirsch
9-5 LPG-G3 '99
900SE cabrio '94
96 Jubileum '79
96 '72
99 '84
900 Turbo '86
9000 2.3i '92

Plaats reactie