Revisie aan huis voor SID en ACC displays

1993-2002
Koen-Kolibri
Donateur
Donateur
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 14:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Koen-Kolibri » za 07 mar, 2009 3:27

“Kijk, hier heb ik een display van een 900, een 93 en een 95 waarvan pixels zijn uitgevallen. En hier heb ik er nog een hele stapel. Jij bent handig. Los dit nou eens voor me op in die werkplaats van je.”
Tja, wat doe je dan. Je kijkt eens op internet en leert hoe het vooral niet moet. Daarna raadpleeg je die speciale grijze cellen die verantwoordelijk zijn voor je reputatie als bovengemiddeld handig en... je vindt zowaar ‘de’ oplossing! :D
Het probleem van de uitvallende pixels is absoluut op te lossen. Je hoeft hiervoor echt geen nieuwe SID of ACC unit te kopen. Dat is het goede nieuws!
Helaas is het niet een oplossing die je zelf kunt uitvoeren.

Op dit moment heb ik zo ongeveer al een stadsparkeergarage vol met Saabs voorzien van gereviseerde displays en heb nog niemand teruggezien voor garantie. (Op een revisie geven we een jaar garantie). En de kans dat ik iemand terug zal zien wordt almaar kleiner, want onze nieuwste revisies zijn nog weer beter. Soms wel jammer eigenlijk. Ik heb vaak hele leuke gesprekjes, maar ik zie die mensen nooit meer terug. :?

Voor Saab-rijders die niet in de buurt van Arnhem wonen hebben we trouwens een speciale service bedacht: de Revisie-aan-huis-service. :D
Het werkt als volgt: Geïnteresseerden plaats ik op een ‘bezoeklijst’. Als voldoende mensen zich hebben aangemeld om een route rendabel te maken, prik ik een datum, maak afspraken en kom dáár langs waar je je Saab op dat moment hebt staan. Voor iedere klant is de revisie voorbereid en ter plaatse heb ik nog hooguit 15 minuten nodig om het werk af te maken.
Voorlopig beperken we ons met deze service tot Nederland en de noordelijke helft van België.


Wetenswaardigheden:

Waardoor vallen de pixels uit in de SID en ACC Display ?
De SAAB display/SID/boordcomputer en/of ACC (unit die de airconditioning regelt) is ontworpen op langdurig gebruik. Echter door een ontwerpfout bij SAAB ontstaan er microscheurtjes in de flatcable (plastic velletje met elektrisch geleidende baantjes). Dit zie je als uitgevallen pixels op de display. Soms is ook de display kapot, maar de rest van de unit werkt doorgaans gewoon naar behoren en kan nog vele jaren mee (een enkele uitzondering daargelaten). Vervangen van de gehele unit is dan ook meestal niet nodig. :roll:

De strijkbout-revisie
Als je googlet op SAAB-display zul je info vinden over eenvoudige zelfreparatie van SAAB displays. Deze reparatiemethodes gaan uit van het plaatselijk verhitten met een heet voorwerp (de strijkbout) van de flatcable. Het is inderdaad mogelijk om op deze manier de display te reviseren. Echter de kans dat je met deze revisie nog meer schade aanbrengt is erg groot. :evil:

Revisie met wrijfhoutje
Een ander revisie-trucje dat je op Internet kunt tegenkomen is de revisie met het wrijfhoutje. Door het opwrijven/aandrukken van de lijmlaag waarmee de flatcable op de printplaat vast zit lukt het soms om het lijmvlak rondom de microbreuk in de flatcable iets te vergroten waardoor de breukhelften toch weer contact te laten maken. Maar pas op: de kans dat door het gewrijf nog veel meer verbindingen breken, is zo groot dat deze methode mogelijk nog erger is dan de strijkboutrevisie. :twisted:


Ik heb er ook een website voor gemaakt: http://www.autodisplay-pixel-reparatie.nl . 8)
Als je geïnteresseerd bent en langs wilt komen of op de bezoeklijst wilt worden geplaatst, lees ik dat graag. :D :D

Rien905
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 nov, 2010 1:51
Regio: - kies een regio

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Rien905 » wo 10 nov, 2010 22:43

Zojuist gebruik gemaakt van de service van Koen-Kolibri en geheel tevreden.

Misschien is er een goedkopere oplossing te vinden maar deze Koen weet waar hij over praat/wat hij doet. Ik heb telefonisch een afspraak gemaakt voor reparatie aan huis en alles ging verder ok. De reparatie op zich is eenvoudig maar goed!!

Ook het kontakt met Koen ging ok, hij belde dat hij iets later zou zijn dan de afgesproken tijd en de reparatie nam (met uitleg) ca. 15 minuten in beslag.

Nu kunnen we weer lezen wat er op het display staat!!! :mrgreen:

Oh ja, de kosten: 95 euro reparatie + 17,50 euro voorrijkosten (beide ex BTW).

Dus Gemakkelijk, snel en correct!

Groeten,

Rien :P

CELESTE
Geregistreerd lid
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 19:23
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door CELESTE » do 11 nov, 2010 11:59

heb het ook laten doen door hem maar ben wel in Arhnem geweest! is nu al een tijdje geleden en werkt nog altijd en is een leuke kerel die weet waar hij over praat!
Saab 93 cabrio diesel 2006
Saab 93 break diesel 2006

Gebruikersavatar
keesvanputten
Geregistreerd lid
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 03 mar, 2010 15:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door keesvanputten » do 11 nov, 2010 12:16

Je kunt ook gebruik maken van ene Simon uit de UK, zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=7&t=8596&hilit=simon+sid&start=195" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn positieve verhalen van vele forummers over zijn diensten, voor minder geld (inclusief verzending).
Saab 9-3 1.8t Arc LPG (2003)
Saab 900 NG 2.0i (1998) (verkocht)
Saab 9-3 2.0t (2002) (rip)

Rien905
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 nov, 2010 1:51
Regio: - kies een regio

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Rien905 » do 11 nov, 2010 22:12

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nieuw op dit forum (eindelijk een 9-3 cabrio gekocht!!!) en ik wist niet dat er zoveel actieve leden zijn!!!

Hulde

Helemaal waar dat je voor minder geld uit en thuis kunt zijn, echter Koen Kolibri wees mij voor de revisie van de SID er telefonisch op dat bij een cabrio de knipperlichten en claxon niet meer werken!!!!

Toch lullig als je ermee in het verkeer gaat en hiervan niet op de hoogte bent!

Ik had de SID op mijn werkbank liggen en ben verschillende keren met de 9-3 weg geweest, ervan uitgaande dat alles werkte, immers de verklikkerlampjes richtingaanwijzer doen het gewoon!!!. Geluk gehad dat er geen (terechte) scheldpartijen van medeweggebruikers zijn geweest!

Ik sluit me graag aan bij de uitspraak dat Koen Kolibri weet waarover hij praat en wat hij doet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marrrcel
Geregistreerd lid
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 24 nov, 2008 1:20
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Marrrcel » do 11 nov, 2010 22:38

Het is zeker een makkelijke service kan ik mij zo voorstellen. Volgens mij werken de knipperlichten wel gewoon zonder SID, je hoort alleen het klikje niet. De claxon doet het inderdaad niet, kan knap l*llig zijn.
Vreemdganger met Volvo 850R
Zwarte '99 9-3 LTP SE --> Verkocht 02-'12
Fiat Punto cabriolet

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door inactief » do 11 nov, 2010 22:51

Toetertje doet het idd niet, knipperlichten gewoon wel!
Fijn dat er mensen zijn die zich in zaken verdiepen zoals Koen, een alternatief voor dure oplossingen als vervanging is altijd prima om te hebben.

Hulde voor de hobby-ondernemer!

GrIJnS

Rien905
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 nov, 2010 1:51
Regio: - kies een regio

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Rien905 » do 11 nov, 2010 23:36

Knipperlichten deden het bij mij echt niet zonder SID....... misschien een 2001-eigenaardigheid? :|

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door inactief » do 11 nov, 2010 23:44

Net naar buiten geweest, thanx daarvoor, het is ... weer!

SID eruit getrokken, knipperlichten aan en... ze doen het gewoon, als verwacht!
Ik heb een 2001 cabrio.

Gr GaIJeS

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door tanisha » vr 12 nov, 2010 1:39

en wederom maakt de 9-3 het mogelijk welke van de grote selectie kabelbomen doet wat? :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Bratus
Geregistreerd lid
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 17 jan, 2011 18:04
Regio: - kies een regio

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Bratus » za 29 jan, 2011 11:49

Van de week bij Koen langs geweest. Erg aardige man, die weet waar hij over praat.
Terwijl hij bezig was met het vervangen van de display, heeft hij uitgebreid uitgelegd waar het nu aan ligt en wat de beste manier is om het te verhelpen.

Het klopt dat ze het in Engeland goedkoper doen, maar ik ben niet zo technisch dat ik zelf een SID eruit ga halen en weer terug zetten (hoewel ik vond dat dat verrassend simpel ging). Anyway, hét verschil tussen wat ze in Engeland doen en wat Koen doet is dat men in Engeland een nieuwe flatcable op de SID smelt (waardoor het probleem weer terug kan komen) en dat Koen de nieuwe kabel klemt. Hierdoor heeft de kabel wat meer speelruimte om uit te zetten en te krimpen en zal ie minder snel kapot gaan.

Koen, bedankt voor de reparatie en je geweldige uitleg!

egon
Donateur
Donateur
Berichten: 170
Lid geworden op: do 31 mar, 2005 13:12
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door egon » ma 16 okt, 2017 20:18

Vanmiddag bij Koen/Kolibrie geweest. ACC vakkundig gereviseerd. Superaardige gast die Koen en een vakman. Ga nou niet zelf aan een ACC of SID lopen klooien met strijkbouten, heimachines e.d. Een Saab kost nu eenmaal geld en wat zijn de kosten nou eigenlijk, relatief tegenover een grote beurt! (moest helaas wel zelf m'n koffie zetten)
9-5 2.3 Turbo Vector 220 pk (Dion 270 pk)

exen laatste 36 jaar:
9-5 Aero
9-5 se 2.3t (Dion 230 pk)
9000 cs 2.3 Lpt Anni '97 Hirsch (230 pk)
9000 cs 2.3 FPT Maptun (230 pk)
9000 cs 2.0 lpt
9000 cd 2.0 lpt/lpg
9000 cd 2.3 FPT (200 pk) automaat
9000 cs 2.0 i
9000 i
99 GL

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Motolab » ma 16 okt, 2017 22:36

@egon:

Jij dacht ik reageer ff op een 8 jaar oud topic??

Daarnaast, iedereen mag geld verdienen hoor, goede service is zeker geld waard , ook deze! maar de ts claimt in de opening dat dit niet zelf te doen is.. zo'n klusje kan "tegenwoordig" iedere handigerd zelf met een nieuwe ribbon van max €23..
Saab fora staan er vol mee... Ook dit forum..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Orphy » ma 16 okt, 2017 23:23

Die uitspraak is inderdaad een beetje achterhaald ja....(niet dat ik het kan hoor 8) )
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Psychotic
Geregistreerd lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: di 23 nov, 2004 10:54
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Revisie aan huis voor SID en ACC displays

Bericht door Psychotic » za 21 okt, 2017 18:49

Motolab schreef:@egon:
"tegenwoordig" iedere handigerd zelf met een nieuwe ribbon van max €23..
Saab fora staan er vol mee... Ook dit forum..
Ah, goed om te weten, heb het destijds door die Simon(s)uit Eongeland laten doen en die houdt het nog steeds goed, echter mijn andere auto heeft het euvel ook... Vind het altijd wel leuk om zelf zaken te repareren als ze kapot zijn, geeft dubbele voldoening.

Ik ga even zoeken naar die ribbon(s), thanks!
9-3 Viggen 1999 rhd cabrio Monte Carlo yello, origineel 225pk, 350Nm (gestald)
voorheen;
9-3 Viggen 1999 rhd coupé lightning blue, 265pk, 420Nm, getuned in vele opzichten
9-3 SS 1.8t 2003 laserred, G3 tuned: 200pk
9-3 2.0t 2000 lhd ambassy blue, G3 tuned: 235pk

Plaats reactie