VIGGEN coupe>>>moter R.I.P.

1993-2002
Plaats reactie
900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

VIGGEN coupe>>>moter R.I.P.

Bericht door 900 t8 » do 25 dec, 2008 4:09

ahhhhhhhhh, :!: :!:

Heb je netjes alle beurtjes en altijd euro 98 en dure olie gehad de nieuwste carter mods en geen tuning.gaat je moter aan de haal tikke tike tik. :( :evil: :!:

Netjes gestopt niet meer door gereden EN NU WAT NU!!!

Dit is al zijn tweede moter in 230.000km(met kop revisie en nieuwe td04) :!: :!: :!: en laat het nu dan gewoon aan mij liggen en niet weer B.S. want dan heb ik er nog vrede mee.

Heb vandaag gekeken naar: De waterpomp/ps pomp/ airco pomp/dynamo geen defecten. mocht een van deze de rare geluiden maken.

multi snaar voor de zekerheid gedemonteerd en moter laten lopen en nog tikie tik.

Distrubutie deksel er afgehaald alles brand en brand schoon ketting was ook nog lekker strak dus daar zal het niet aan liggen. Moter gestart zonder brandstof pomp alles gaat mooi rond en olie komt gewoon boven in de kop met start toerental dus olie pomp zal ook wel werken.

Denk dat een drijfstang lager er uit ligt. Moter loopt en start gewoon netjes tot dat je toeren gaat verhogen dan hoor je geluiden waar bij de tranen in je ogen komen. Ga maar na de kerst het carter er af halen en de drijfstangen loshalen, kijken of ik nog mazzel heb met me krukas want als deze nog goed is :idea: :) :) kan ik altijd nog proberen deze te vervangen (de drijfstang lagers) en iedere zondag bidden in de kerk dat ze mooi inlopen :roll: ,maar daar heb ik een hard hoofd in :evil: .

Ik heb Maptun in zweden ook maar gebeld hoe duur het is om een short blokje gebalanceerd en wel met wosner zuigers over telaten komen.Maarja dat kost al gauw 3000 euries wel goed gespendeerd :twisted: :twisted: :twisted: save tot 500pk zij hij mij.
Want het vertrouwen in het t7 b235r concept is bij mij wel heeeeel diep gezonken.En dan wil ik nog niks zeggen over de balans assen :(
Doe mij maar het oude t8 blok. kun je nog de 4 ton halen met 1.3bar :D

Maargoed als iemand nog goede raad heeft omtrent van revisie mogelijk heden hoor ik het graag.(wie/wat/waar/hoe)(elferink heeft het al af laten weten)

Ben niet bang omtesleutelen het is nm. niet de eerste keer dat ik een saab blok heb ontmanteld en weer op heb gebouwd.

Graag alleen nuttige comments waar ik echt iets mee kan.

ps. Als je denkt dat het een klep stoter is, dan doe dat geluid x 4 en dan heb je het geluid waar ik het over heb.

A.V.B.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 25 dec, 2008 14:17

hey
ik deel mee in je verdriet hoewel voor jou dat maar een mager iets zal zijn
de wekwijze die ik ging volgen
carter eraf en bekijken van drijfstang 3 .........is deze blauw dan heb je zeker de juiste diagnose gesteld
indien niet dan deed ik toch de lager kap eraf van deze drijfstang
als er iets mis is dan zal je daar de eerste tekenen zien

de olie zeef controleren

blok is beter van prijs bij j&d

is je krukas kapot kan je nog altijd overwegen om deze te vervangen ;maar dan demonteerde ik de motor

is het de onderblok duidelijk aan de krukas liet ik de kop gemonteerd om deze kosten al uit te sparen of je moest kiezen om ineens alles te willen doen

laat iets weten na je diagnose ik ben benieuwd

mvg werner

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » do 25 dec, 2008 16:08

Is drijfstang nr 3 meestal het haasje?

Kan ik wel geloven, want nr 2 en 3 hebben de minste koeling.

Ga na de kerst JD bellen maar ik denk dat als de schade aan krukas of een vrentende zuiger die bij zijn buur man op de koffie wou :shock: :? , van meer dan 1500 euries is. Ga ik voor het maptun blok :roll: :twisted: .
Weet ik teminste zeker dat als ik nog een ecu tuning wil, dat alles draait zoals het hoort. :idea:

Bedankt voor je jd tip :D .

Ik ga verder met het rouw proces :cry: .

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » ma 05 jan, 2009 20:25

Nou komt ie dan.

Drijfstang lager nr 2 is naar de eeuwige jachtvelden verhuist en heeft in zijn kielzog een drijstang dmv overhitting en een krukas tap mee genomen.

Word dus blok uitbouwen en krukas wegbrengen... aflaten draaien en uit laten balanceren.

Ik heb een beetje rond gebeld en er is mij verteld dat de krukassen van een saab nog wel eens aantal grammen aan onbelans bevatten. dus het blokje zal dan heeeel mooi lopen :twisted: :twisted:

verder ga ik denk ik voor gesmeden zuigers met uitgewogen drijfstangen.

Kunnen we altijd nog over de 300pk.

kosten van dit alles rond de 1600 euries ex btw :? maar ja daar rij je een viggen voor en eerlijk is eerlijk... lastig toegeven maar het is het waard :P

Me viggen wordt morgen geschorst en dan ga ik even rustig na denken wanneer ik het blok ga uitbouwen als ik maar alles voor de zomer weer in elkaar heb. :wink:

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » ma 05 jan, 2009 23:10

Sjesus, wordt niet blij van jou verhaal aangezien ik ook een (nog) trotse eigenaar v.e. Viggen ben met nu zo'n 180dkm op de teller :?

Sta wel verbaast dat je niet een fabrieksnieuwe motor bij J&D haalt voor 1.750,- ex.... :roll:

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » di 06 jan, 2009 22:20

daar heb je gelijk in... is het DAN WEL een b235r blok?? :?

Want een 2de hanse kost al 2200 euries met 85000 op teller en wat heb ik dan... een derde moter... over gem.40.000 km is het toch weer einde oefening.

En als ik het doe zo als ik het wil. Is de krukas / poelie en vliegwiel/drukgroep wel ff mooi gebalanceerd op hoog niveau.

:twisted: :twisted:

Wat betekent meer rendement uit je vermogen dus meer pk op de wielen.
minder slijtage/trillingen... kort om moter loopt gewoon beter dan orgineel.(misschien gaat dan het balans as kettinkje ook een leven mee).

Gesmeden zuigers zijn over het algemeen sterker/lichter dan orgineele zuigers. Dus minder roterende massa is meer rendement en dus ook minder slijtage. gewicht wossner 370 gram.. orgineel weet ik niet zal hem wel wegen als ik het blok aan het demonteren ben.
En ik heb een goede basis voor evt tuning over de 300pk

Moet wossner in Duitsland nog ff bellen/spreken, misschien dat daar zuigers bestellen goed koper is. :idea:

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 08 jan, 2009 21:52

900 t8 schreef:daar heb je gelijk in... is het DAN WEL een b235r blok?? :?

Want een 2de hanse kost al 2200 euries met 85000 op teller en wat heb ik dan... een derde moter... over gem.40.000 km is het toch weer einde oefening.
...
het betreft een B235S blok, weet niet precies wat het verschil is. Gaat om het draaiend gedeelte terwijl de Viggen motor kompleet is voor 2275,-
Afbeelding

40dkm is wel errug weinig hey :roll:

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » wo 11 feb, 2009 17:18

klopt Psychotic!

Een b235e blok kan ook.

Maar ik ga toch voor verdi drijfstangen en wossner zuigers.
Wacht nu op antwoord van een leverancier wat het allemaal precies gaat kosten.

Bevalt me de prijs dan neem ik ze :twisted: :twisted: en met een 19T turbo in het achterhoofd.

Ik hou jullie op de hoogte dit gaat nm. niet lang meer duren doet echt pijn nm. als je naar je werk gaat met een 90pk auto :x :x

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » vr 24 jul, 2009 21:30

Ja mensen,

Het is lang geleden ik weet het. :D
Maar ik wil het jullie toch ff laten weten.
Ik heb de nieuwe motor ingebouwd.
:twisted:
Het is een maptun blok geworden gebalanceerd en met wossner zuigers..
resultaat?? Loopt als een naaimachine.
:D

Groeten.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 24 jul, 2009 22:19

Wat goed. Je niet gewonnen geven, je verlies pakken en van de nood een deugd maken. Super!

Veel rijplezier (als het al zover is)....!

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 24 jul, 2009 23:46

...en sparen voor een nieuwe versnellingsbak ;)
Veel plezier ermee!

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » ma 27 jul, 2009 2:32

Die zit al in de planning :wink:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 07 aug, 2009 22:37

Goed om te horen dat er een dik Maptun blok in ligt! Rijd voorzichtig ;)

Plaats reactie