Kan koppeling hangen bij starten en wegrijden?

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5725
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Bericht door werli » za 14 jul, 2007 20:29

hey
morgen bij de eerste start eens proberen de koppeling een paar x te laten gaan zonder dat de motor draait

mijn eerste gedacht is een veer afgebroken van de drukgroep
wat natuurlijk 1 van de vele mogelijk heden kan zijn
plaatje onderaan de motor even eraf doen en kijken of er iets ligt

lucht in de leiding?
druklager dat blijft hangen ?

mvg werner

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5725
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Bericht door werli » zo 15 jul, 2007 15:08

hey
1- remvloeistof pijl nakijken -niet bijvullen
oorzaak : remvoering versleten er dienen misschien remblokken vervangen te worden en dan komt het olie pijl terug omhoog

komt je pijl terug omhoog gaat de koppeling terug voldoende vloeistof krijgen

maar indien dit niet het geval is zit ik aan de druklager te denken (volgens de dealer in 90% van de gevallen en 10% de masterpomp)

dus weer wat na te kijken

mvg werner

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Bericht door jwaterink » zo 15 jul, 2007 22:19

werli schreef: maar indien dit niet het geval is zit ik aan de druklager te denken (volgens de dealer in 90% van de gevallen en 10% de masterpomp)

dus weer wat na te kijken

mvg werner
Yep de slave, dat is inderdaad de rotte appel. Hier hetzelfde geintje.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
Daantje
Geregistreerd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: di 21 mar, 2006 21:59
Contacteer:

Bericht door Daantje » vr 20 jul, 2007 23:47

Mijn 900NG heeft hier ook last van.....en die koppelt toch met een kabel..
Ik had het al onder `het zal wel zo horen` geplaatst...en ben inmiddels gewent als ik voel dat de koppeling te laat pakt, hem in z´n vrij te zetten en een paar keer op het pedaal te trappen..Daarna is het altijd wegrijden zonder schok...En verder geen enkel probleem..

Maar dit duid op een defect in de koppeling? Daar wordt ik niet vrolijk van :?
Een voorbode van kosten die gaan komen?
Of kan de koppeling met bovenstaande gebruiksaanwijzing nog lang mee gaan?
Nu Saab-loos....., van de Caab, naar een boot en 2 Toyota Aygo's

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Bericht door jwaterink » za 21 jul, 2007 1:49

De 900 tot medio 1997 heeft een kabel. De late 97ers en 98ers hebben een hydraulische net als de 9-3 daarna heeft.

De kabels rekken in de loop der tijd uit, daarvoor zit er een zelfspannend mechaniekje in de kabel, wat vaak stuk gaat. Dus de kabel rekt uit en de kabel spant zich dan niet bij wat hetzelfde gevoel geeft.

TS heeft een 99er dus een 9-3 en die moet het dus echt bij de slave cylinder gaan zoeken.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
Troll fan
Geregistreerd lid
Berichten: 1310
Lid geworden op: di 22 feb, 2005 22:54

Bericht door Troll fan » za 21 jul, 2007 12:15

Ik zou eerst eens nagaan of bij de voorgaande onderhoudsbeurten ook de remvloeistof in de koppeling ontlucht/doorgespoeld is.

Veelal zie je dat de remvloeistof alleen in bij de remklauwen wordt doorgespooeld /afgetapt en niet bij de koppeling.
Hierdoor kan drap in de leiding en slave cylinder ontstaan waardoor de boel blijft hangen.

Bij een defecte koppelings slave cylinder treed meestal lekkage op, dan komt het ingrijp punt steeds lager te liggen en zie je ook remvloeistof verdwijnen uit het vaatje.

Normaal wordt drie jaar aangehouden als verversingstermijn voor de remvloeistof, ongeacht het aantal km. Maar het kan geen kwaad om dit eerder te doen, zeker als de onderhoudshistorie niet aangeeft of het al eens eerder gedaan is. Let echter wel op dat je geen lucht in het koppelings systeem krijgt ! Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit er lastig uit te krijgen is !

Werli waarschuwt voor bijvullen, als je dit doet en daarna de remblokken rondom gaat vervangen dan is de kans groot dat het vaatje overloopt !!! Maar zorg er wel voor dat het niveau altijd boven het "MIN" streepje blijft, anders krijg je uitval van remmen of koppeling !!!

werli schreef:hey
1- remvloeistof pijl nakijken -niet bijvullen
oorzaak : remvoering versleten er dienen misschien remblokken vervangen te worden en dan komt het olie pijl terug omhoog

komt je pijl terug omhoog gaat de koppeling terug voldoende vloeistof krijgen

maar indien dit niet het geval is zit ik aan de druklager te denken (volgens de dealer in 90% van de gevallen en 10% de masterpomp)

dus weer wat na te kijken

mvg werner
9-3SE Lpt 2001 voorheen 900i '87 met 285k daarvoor 900 EMS '82 met 310k

Gebruikersavatar
coolyo0o
Geregistreerd lid
Berichten: 407
Lid geworden op: za 01 jan, 2005 20:10

Bericht door coolyo0o » za 11 aug, 2007 20:56

ik heb hier een hele tijd geleden al eens een topic over gestart lees daar eens er staat veel info

viewtopic.php?p=41560&highlight=#41560

maar hier staat ook info die je eigenlijk niet wil weten het heeft iets te maken met de synchroonmesh ringen in de versnellingsbak
http://trolltuner.com/tech/files/hardtrans.htm

ik heb er wel 120.000km meegereden dus het kan niet echt veel kwaad denk ik.
rij(of vlieg) nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

Plaats reactie