Stalen velgen vervangen voor lichtmetalen

1993-2002
Plaats reactie
Jojakim
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Stalen velgen vervangen voor lichtmetalen

Bericht door Jojakim » ma 13 mei, 2019 23:04

Onlangs weer de halfjaarlijks bandenwissel gedaan, wat me weer aan het denken bracht of dat nou wel nodig is met hoe ik de auto gebruik. Ik rij een 9-3 2.0t uit 2000, ongever 15.000km per jaar, vrijwel alleen in NL, zeker geen wintersportvakanties.

M'n winterbandenset waren ondertussen wel aan vervanging toe en voor zomerset wellicht ook wel het laatste seizoen. Ik wist dat m'n huidige banden niet echt een nette set zijn (van vorige eigenaar), maar bij nadere inspectie zijn zie ik dat zelfs maten verschillen voor en achter. Nu 195/60 R15 voor en 185/65 R15 achter. Ik zou het zelf nooit zo hebben gedaan, maar rij er ondertussen wel al tijdje een rond zonder klachten. :?

Enfin... vorige week een setje leuke velgen op de kop getikt, die van origine bij de 9-3 YS3F sport sedan uit 2003 hoort met 195/65 R15 banden er op, die niet meer echt in goede staat zijn.

Ik dacht er nu dus aan om eind dit jaar een frisse set Continental AllSeaonContact's op de lichtmetalen velgen te zetten en de stalen velgen weg te doen.

Wat is nu de beste bandenmaat om er op te zetten? De standaard voor m'n auto is 195/60 meen ik. Maakt het nog wat uit dat ik een ander type velg ga gebruiken?

jonasewp124
Donateur 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2018 + 2019
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Stalen velgen vervangen voor lichtmetalen

Bericht door jonasewp124 » zo 19 mei, 2019 7:56

Hoi, ik ben eens even gaan zoeken in het boekje van onze 9-3. Op jou wagen zouden inderdaad 195/60r15 moeten staan ongeacht of je nu een originele 9-3og velg of nieuwer type 9-3ng gebruikt. De 9-3ng gaat waarschijnlijk iets verder naar buiten staanndoor de lagere et-waarde.
De bandenmaat heeft vooral invloed op je snelheidsmeter.
Dat verschil in bandenmaten wat je nu hebt zou ik persoonlijk zo snel mogelijk oplossen ook al rijdt het goed.
4 seizoensbanden hebben voor en nadelen, ik zou het nooit kopen. In veel gevallen slijten ze sneller en zijn ze door het compromis-profiel ook merkelijk luidruchtiger.
De ouders van mijn vrouw, en dit zijn zeer rustige chauffeurs met een 206 dieseltje, hebben ooit continental 4-seizoensbanden laten zetten na 30000km was het geraas van de achterbanden door cuppen niet meer te doen en waren de voorste banden reeds compleet versleten waar ze met het eerste stel gewone zomerbanden van dunlop bijna 60000km hadden gedaan.
In mijn ogen bestaat er geen comprimis tussen een goede zomerband en goed winterband. Of je 4 seizoensband werkt goed in de zomer maar minder in de winter of omgekeerd.

Dit heb ik nog op internet gevonden.

Voordelen van vierseizoenenbanden
Het grootste voordeel is natuurlijk dat je niet halfjaarlijks naar de bandencentrale of garage hoeft. Dat spaart enerzijds tijd uit, maar anderzijds ook geld. Je betaalt immers de werkuren en eventueel de stockage van je banden. In de winter zijn vierseizoenenbanden veiliger dan zomerbanden. Ze zijn een goede oplossing voor wie weinig kilometers maakt en een alternatief voor de wagen heeft bij winterse omstandigheden als sneeuw.

Nadelen van vierseizoenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller. Ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met een gewone set kun je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer. Qua veiligheid zijn ze in de winter beter dan zomerbanden, maar slechter dan winterbanden. Die zijn namelijk echt gemaakt voor koude, regen, ijs en sneeuw, terwijl all-seasonbanden een gulden middenweg zijn. In landen die winterbanden verplichten, worden vierseizoenenbanden niet aanvaard, tenzij het sneeuwvloksymbool erop staat.
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk

Plaats reactie