Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

1993-2002
Gebruikersavatar
rikengelkes
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 10 aug, 2005 21:58
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door rikengelkes » zo 17 mar, 2019 15:28

Hallo allen,

Ik ben vandaag mijn Turbo aan het vervangen. Heb alle bouten los behalve een Banjo bout van de olieleiding die het blok in gaat.
Probleem is dat deze bout dol is en krijg hem met normaal gereedschap niet los.
Is er iemand die mij kan helpen met loskrijgen van deze dolle bout. Ik ben In de regio Den Bosch aan het klussen.
Saab 9-3 SE 2.0t cabrio 1999
Saab 9-3 S 2.0t Coupe Abbott Racing 1999
Saab 900S LPT 5dr 1994
ex Alfa 166 JTD 2.4 20V 2004
ex Saab 9000i CS 1998 LPG G3 1998
ex Saab 900i 8v 3dr 1989
ex Saab 900i 8v 5drs 1985
ex Alfa 156 JTD 1.9 8V sedan 1999
ex Renault 5 campus 1993

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2025
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door busy » zo 17 mar, 2019 16:00

Beitel methode gebruiken. Kleine inkeping aan zijkant bout maken en dan met beitel en hamer een tik geven. Als er beweging in zit, griptang gebruiken. Of er een moer op lassen.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5647
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door werli » zo 17 mar, 2019 16:02

heey
ik zou daar geen brut geweld geweld gebruiken ,
2 kantjes bijvijlen tot er een steek12 opgaat
mvg werner

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2025
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door busy » zo 17 mar, 2019 16:21

Beitel methode kan ook gentel. Gaat alleen om lossen.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5977
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Funky Dude » zo 17 mar, 2019 17:22

Wat is er dol? De kop of de schroefdraad?

Gebruikersavatar
rikengelkes
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 10 aug, 2005 21:58
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door rikengelkes » zo 17 mar, 2019 17:35

kop is dol. De bout zit nog vast in de het blok.
Saab 9-3 SE 2.0t cabrio 1999
Saab 9-3 S 2.0t Coupe Abbott Racing 1999
Saab 900S LPT 5dr 1994
ex Alfa 166 JTD 2.4 20V 2004
ex Saab 9000i CS 1998 LPG G3 1998
ex Saab 900i 8v 3dr 1989
ex Saab 900i 8v 5drs 1985
ex Alfa 156 JTD 1.9 8V sedan 1999
ex Renault 5 campus 1993

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5977
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Funky Dude » zo 17 mar, 2019 17:52

Als de ruimte het toelaat zou je met een ijzerzaagje of dremel een - of + in de kop kunnen zagen/frezen om er een schroevendraaier in te zetten.
Er zijn bij gereedschapsleveranciers ook setjes om dolle bouten mee te kunnen verwijderen, bijv: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... =&perPage=

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4500
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Gele aero » zo 17 mar, 2019 18:28

Heb destijds ook helemaal tot dolle aan toe lopen prutsen om een bout los te krijgen. Bij mij was uiteindelijk de truc dat een forummer met een echt goede Zweedse tang/wurgtang/griptang (geloof dat zo’n ding zo heeft) langs kwam en die had hem binnen 4 minuten los....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Motolab » zo 17 mar, 2019 21:32

Busy zijn bijtelmethode kan goed werken bij niet holle bouten, maar bij holle bouten vind ik dat wel link..

Oplassen moer is een goede! Of Werli,s methode..

Een 1 maat kleinere 6 kant dop er op tikken met een hamertje lukt niet?

Overigens ALTIjD met 6 kant gereedschap werken op dit soort plekken, 12 kant of steek en of Engelse sleutel (=“Baco”) is vragen om dolle koppen...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5193
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Steve-O » zo 17 mar, 2019 21:46

@Gele Aero: Je bedoelt een "Moordenaar"? (nooit geweten dat dat een zweedse tang heette: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Zweedse_tang
Dat werkt ook prima op vastzittende lambdasonde's die met het normale lamba-gereedschap niet los willen.

Niet in die kop van de banjo gaan zagen voor + of - schroevendraaiergleuven. Het metaal van de banjo is te zacht om veel kracht van een schroevendraaier te acepteren, dat wordt drama. ;-(+ Als je pech hebt valt er daarna helemaal niks meer om grip op te krijgen. Die 'kapotte boutentools' die Funky Dude adviseerde kunnen wel goede diensten bewijzen.

Tip van Werli is het kortst door de bocht. Maar doe het dan zo dat er een ringsleutel (i.p.v. een steeksleutel) met behulp van en hamer met een weinig maar echte moeite op moet worden geslagen. Hoe strakker de ringsleutel erop zit, hoe minder kans op opnieuw doldraaien.

Nog een optie: Neem een kobaltboor van een passende diameter bij een tapuitdraaier (zie foto). De tapuitdraaier zet zich vaster t.o.v. de losdraairichting van je banjobout. Als je niet met e grootste begint, kun je het nog een keer fout doen.

Maar ik zou eerst de bijgelslepen-kop-met-ringsleutel-methode proberen.

Gebruikersavatar
rikengelkes
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 10 aug, 2005 21:58
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door rikengelkes » ma 18 mar, 2019 1:03

Thanks allemaal voor de reacties! Ik heb een setje besteld om dolle bouten te verwijderen wat Funky Dude aangaf. Ik ga dit eerst proberen.

Maar is het ook mogelijk om de turbo eruit te krijgen als deze leiding aan het blok vast blijft en alleen aan de kant van de turbo los gehaald wordt.
De leiding waar het om gaat loopt om de turbo heen....
Saab 9-3 SE 2.0t cabrio 1999
Saab 9-3 S 2.0t Coupe Abbott Racing 1999
Saab 900S LPT 5dr 1994
ex Alfa 166 JTD 2.4 20V 2004
ex Saab 9000i CS 1998 LPG G3 1998
ex Saab 900i 8v 3dr 1989
ex Saab 900i 8v 5drs 1985
ex Alfa 156 JTD 1.9 8V sedan 1999
ex Renault 5 campus 1993

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5647
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door werli » ma 18 mar, 2019 9:04

heey
het zal prutsen zijn, als je de andere leidingen weg kan doen heb je wat meer bewegingsruimte
of de koeler leidingen los doen, het filter eraf en de filterbehuizing in het slechtste geval
mvg werner

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12808
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door tanisha » ma 18 mar, 2019 10:26

Bijtel er op en rond tikken en als je de zooi toch breekt het oliefilterhuis vervangen.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28624
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door Sapphire » di 19 mar, 2019 2:25

Gele aero schreef:
zo 17 mar, 2019 18:28
Bij mij was uiteindelijk de truc dat een forummer met een echt goede Zweedse tang/wurgtang/griptang (geloof dat zo’n ding zo heeft) langs kwam en die had hem binnen 4 minuten los....
Amerikaans... Vise-Grip griptang van Irwin international tools.
Een Zweedse tang is een 'moordenaar' ofwel pijptang, maar die werken vooral goed op hele grote diameters zoals de topmoeren van schokdempers.

Zich vastvretende doppen zoals Funky aangeeft werken ook vrij goed op buitenzeskanten, maar niet bij de Torx die bij Gele aero vast zat (rond van buiten, en te weinig ruimte rond de kop om een dop kwijt te kunnen). Als je deze doppen niet hebt kun je ook een vlakbij liggende E-torx dop nemen (als je die wel hebt) of een XZN profiel dop. Beitels zou ik niet gebruiken omdat een banjo hol is. Met een beetje pech sla je de kop van de bout af door zijdelingse belasting.
9000, what else?

TonS
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 mar, 2019 14:02

Re: Hulp gevraagd bij dolle Banjobout

Bericht door TonS » di 19 mar, 2019 12:14

Is het gelukt? Ik heb zelf ooit eens in de US een setje van Craftsman gekocht. Zitten overzet dopjes in die je er overheen schuift.. door een soort van “freesprofiel” in deze doppen vreten deze zich vast over de rondgedraaide zeskant van de bout en draaien hem dus los.. je auto rijdt niet? Anders zou ik zeggen kom langs en probeer het met mijn setje los te krijgen..

Plaats reactie