De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

1993-2002
Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 21 okt, 2018 21:12

Verslag van de 'na-aankoop-aankoopkeuring' van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001.

Sinds kort in het bezit van een Saab 9-3 Cabrio. Aangeschaft als hobbyauto, de eerste de beste gelijk maar gekocht. Goede achtergrond, gehele onderhoudshistorie beschikbaar, 14 jaar in bezit bij één eigenaar die de auto zelf heeft geïmporteerd uit Duitsland. Vermoedelijk betreft het een Amerikaanse Aero.

De auto rijdt heerlijk, zal wel komen door het (origineel) Aero en Hirsch verlaagd onderstel, en de (vele) pk's. Lekker vermogen en goede wegligging.

En toen een 'na-de-aankoop aankoopkeuring' uitgevoerd (oja, da's dus eigenlijk te laat ;-)).

Hierbij het overzicht met aandachtspunten en wensen:
1. motorkap embleem vervangen (gedaan)
2. sproeier RV maken (gedaan)
3. lampje lichthoogte schakelaar defect (gedaan)
4. lampje sid unit defect (knoppen) (gedaan)
5. achterruitrijlichten werken niet (gedaan)
6. vaccuumslang motorregeling poreus (gedaan)
7. servicebeurt nodig (gedaan)
8. Nieuwe originele DI Cassette + bougies (gedaan)
9. kleppendekselpakking lek (gedaan)
10. remblok voor en achter vervangen (gedaan)
11. alle koelvloeisstofslangen vervangen (gedaan)
12. dak impregneren (eigen wens) (gedaan)
13. rubbers behandelen (eigen wens) (gedaan)
14. Richtingaanwijzer rechter zijkant vochtig
15. bekerhouder onder SID unit
16. asbak houder versleten (gedaan)
17. handrem afstellen zit te hoog (gedaan)
18. Tussenpositie sensor cabrioletkap
19. remslang achter aansluiting vervangen
20. vulpijp bout afgebroken (gedaan)
21. ALU 36 velgen eronder (gedaan)
22. roestpreventie (eigen wens)
--------------------------------------- na de aankoopkeuring kon het volgende aan de to do lijst toegevoegd worden:
23. stabilisator eind rechtsvoor vervangen (gedaan)
24. paar keer de versnellingsbakvloeistof vervangen (gedaan - vaker doen)
25. carter lichten en reinigen (gedaan)
26. Verder tunen :-) (gedaan)
27. koelventilator vervangen (gedaan)
28. trillingsdemper (links en rechts) vervangen (gedaan)
29. stuurbekrachtigingslangen nalopen (gereinigd, km's maken en nogmaals beoordelen)
30. kleppendeksel (gedaan)
31. nieuwe benzinepomp (gedaan)
32. krukaskeerring vervangen (gedaan)
33. aandrijfas rechtsvoor vervangen (gedaan)
34. SID reviseren
35. benzinefilter vervangen (gedaan)
36. thermostaat vervangen (gedaan)
37. ontluchting automatische versnellingsbak (gedaan)
38. luchtfilter (gedaan)
39. oliedruksensor vervangen (gedaan)
40. MOD6 & olievulpijp (gedaan)

Streven is de auto tip-top te krijgen zodat er weer jaren probleemloos in genoten kan worden. Ik maak gebruik van originele Saab onderdelen en doe zoveel mogelijk zelf (maar ingewikkelde klussen - en dat is het al vrij snel) doe ik niet zelf. Op het forum en rest van internet staat informatie te over zag ik al (viewtopic.php?f=7&t=162356#p1790227).

Hieronder volgt een update van de werkzaamheden, het is een hobbyauto nietwaar :lol: en mogelijk heeft een argeloze sleutelaar (in spe) er nog iets aan.
Laatst gewijzigd door Sneepie op zo 28 apr, 2019 10:09, 12 keer totaal gewijzigd.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 21 okt, 2018 21:16

1. Motorkapembleem vergaan. Was zo los met flostouwtje en schroevendraaier. Plastic pootjes afgebroken (in motorkap achtergebleven, met miniboortje het plastic eruit geboord. Let op: origineel embleem kost paar euro meer en schijnt goed te blijven. Was de eerste quick-win.

2. Ruitensproeier RV verstopt. Is makkelijk onder de motorkap los te trekken, rubbers doorblazen, etc maakt dat hij weer als vanouds sproeit

3. lampje lichthoogte schakelaar defect (groen). Beetje zoeken om lampje er uit te wippen, zie viewtopic.php?f=7&t=161964

4. lampje sid unit defect (knoppen), lampjes eenvoudig te vervangen, maar nadat ik de SID eruit heb gehaald deed het schermpje het niet helemaal goed meer (was daarvoor 100% in orde). Nu maar met nieuw lint in de weer. Let op dat als je aan de SID komt het beruchte kabeltje naar het schermpje los kan komen te zitten.

5. De achterruitrijlampen deden het geen van beiden. Lampjes wisselen bood geen soelaas. Als het de microswitch in de automaatbak is, dan ben je de pineut (moet nogal wat voor los om daarbij te komen – wordt dan dure grap). Gelukkig was het een gebroken kabeltje in de achterklep (rubber naar beneden trekken – beetje solderen, plastic eromheen en de achteruitrij verlichting brandt weer). Ook overige kabeltjes even afgeplakt met speciale tape.

6. vacuumslangen. Bij Brezan aantal meter rubberslang gekocht en een voor een de slangen vervangen. Dankbare klus, oude slangen waren poreus en een enkele was gescheurd. Verder de EVAP klep (onder deksel) vervangen door verbeterde variant. Dit is een hele belangrijke (!) en bleek in 17 jaar tijd niet te zijn vervangen (helaas).

7. servicebeurt. Bougies vervangen (altijd NGKs erin lees ik veel plekken!), oliefilter, olie, luchtfilter (was nog nieuw). Interieurfilter moet nog, maar ach... een cabrio ;-). verder forte benzinetank en forte benzine reiniger toegevoegd (twee tankbeurten). Nieuw benzinefilter moet er nog op.

8. DI cassette foutcode p1312 en p1334. Via marktplaats een andere op de kop getikt, moet er nog op. Wat opviel is dat de auto met 98 octaan benzine en een fles forte erbij geen foutmelding gaf. Na de eerste de beste tankbeurt met benzine 95 verscheen een paar minuten later de vertrouwde foutcodes (via ODB2) weer op mijn telefoon .... alsof het ook met de benzine van doen heeft (kom ik alleen nergens tegen op internet). Overigens een absolute aanrader: ODB2 ECU lezertje (uit China euro of 6 en Torque Pro app, voor 3,50 euro)

9. Kleppendeksel los gehad, foto's gemaakt (sporen van BS) en deksel weer goed aangedraaid. Sindsdien droog, en heb nu nieuwe originele saab kleppendekselpakking over.

10. Remblokken voor en achter. Bij de LIDL een garagekrik gekocht voor €20.- Top ding! Remblokken vervangen bleek eenvoudiger dan ik had gedacht. Het terugduwen van de cilinder: tip: met oud remblok erop en schroevendraaier of tang, dat was nog het meeste werk (na het loskrijgen van de wielbouten, man man man.. het was lang zoeken naar de rubberstoephamer, maar toen ik die gevonden had kreeg ik met wat tikken de bouten los). Niet vergeten de remvloeistofdop tijdelijk los te halen en met doekje remvloeistof op te vangen.

11. Koelvloeistof slangenset. Bijproefrit met Tanisha scheurde de koelvloeistofslang (bij motorblok) kapot. We hebben er hard om gelachen ;). Let op: na 17 jaar (en in dit geval: 193.000 km) zijn de slangen wel aardig op. Via internet nieuwe koelvloeistofslangenset besteld zodat ze allemaal vervangen kunnen worden door nieuwe. Ze moet er allemaal nog wel op .. en de klemmetjes moet ik nog nieuwe zien te vinden en bestellen.

12. De bekerhouder defect. Zijn tweedehands relatief duur, wacht ik maar even mee tot de belangrijkere klussen klaar zijn

13. dak impregneren. Na flinke regenbuien is er wat water te bespeuren bij het dak. Heb de rubbers eens goed schoongemaakt (wat een boel viezigheid komt daar vanaf zeg, ben er uren mee in de weer geweest) ik heb een youtube filmpje gevolgd. Als hij droog blijft (wat me niet zou verbazen gezien de weerstand in het rubber) dan deel ik het youtube filmpje. Rubber aan binnenkant dak (boven de hemel) oogt goed, dak tot twee maal toe het dak doordrenkt met Ultramar Protector. Ik ben benieuwd.

14. Alle rubbers schoonmaken en insmeren met zuurvrije vaseline. Scheelt een boel en kost niets. Idem voor de lederen bekleding, ledervet doet wonderen.

15. Vocht richtingaanwijzer. Geen aanleiding dit aan te pakken eigenlijk. Ik neem aan dat het ook een keer verdampt … (?)

16. Asbak tweedehands gekocht. Mechanisme oude defect. Kleur is echter net niet helemaal hetzelfde, ik wil het uitklapbare gedeelte omwisselen, maar krijg de asbak vooralsnog niet los. Dat kan toch los?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Natnek3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 33
Lid geworden op: di 01 jan, 2019 13:26

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Natnek3 » ma 28 jan, 2019 23:28

Weinig reacties zie ik, maar ik ben enthousiast. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen en het filmpje van het dak op YouTube.
Saab 9-3 Cabrio 2000

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » ma 28 jan, 2019 23:39

Veel gedaan ondertussen, leukste was de vermogensupdate. Ochtendje Duitsland aan geknoopt. Auto is geschorst en toe aan een nieuwe benzinepomp..

Dak droog gekregen met https://www.youtube.com/watch?v=PNIVdqHRKc8
en twee keer een flinke dosis Ultramar (op een schoon dak). Het dak heeft geen druppel meer gelekt sindsdien :0)
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Berichten: 917
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door gårdarket » di 29 jan, 2019 0:16

Leuk projectje maar er missen wat foto's :pleased:
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

SAAB 99 gl, 1984 "walnoot"

Zoek nog een 900 classic coupé, i-tje of turbo het maakt niet zoveel uit.

Natnek3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 33
Lid geworden op: di 01 jan, 2019 13:26

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Natnek3 » di 29 jan, 2019 0:26

Sneepie schreef:
ma 28 jan, 2019 23:39
.

Dak droog gekregen met https://www.youtube.com/watch?v=PNIVdqHRKc8
en twee keer een flinke dosis Ultramar (op een schoon dak). Het dak heeft geen druppel meer gelekt sindsdien :0)
Dat klinkt behoorlijk goed. Ga hier deze week nog ff aan beginnen denk ik.
Sneepie schreef:
ma 28 jan, 2019 23:39
Veel gedaan ondertussen, leukste was de vermogensupdate. Ochtendje Duitsland aan geknoopt.
Wat heb je precies laten doen?
Saab 9-3 Cabrio 2000

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13606
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door ReinO » di 29 jan, 2019 6:30

Ik had dit topic nog niet gezien maar is het een idee om een eigen restauratie topic aan te maken.
En voor verroeste bouten: zo n fijn wringijzer (soms voor 25 euro te vinden) van een meter doet wonderen. Voor de subframebouten kom je er niet met een hamer.

Suc6 en veel lol straks in de lente. Dichtbij zit een club in Amersfoort met veel saabkennis en onderdelen :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 723
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Dabutcha76 » di 29 jan, 2019 9:37

Goed bezig :O:
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
Marty__Mouse
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 08 sep, 2017 10:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Marty__Mouse » di 29 jan, 2019 13:37

Leuk! Lekker bezig alvast!

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door daniel 9-3 » di 29 jan, 2019 13:55

Een behoorlijke Bucket list, maar al wel veel aangepakt.

Leuk om te lezen. Nog leuker met wat foto’s.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero -driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr - driver

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » di 29 jan, 2019 23:05

30. schoonmaken kleppendeksel. (winterklus, aanrader)

pakking aangeschaft. bovenste rail kleppendeksel aangeschaft.
kleppendeksel verwijderd en vervolgens de grootste smurrie los geschraapt, om vervolgens met remmen reiniger aan de slag te gaan. verder loskrabben, schuren (schuurpapier), extra remmenreiniger erop. wat achteraf het beste werkte was ovenreiniger.

let bij het schoonmaken vooral op de 2 'snorkels', een daarvan bleek helemaal dicht te zitten. met een tyrap, ovenreiniger en het nodige gepruts ook de snorkels helemaal open gekregen (er zijn vast handigere manieren voor..)

kan de auto weer lekker ademen. anders heeft een MOD6 (denk ik) ook niet zoveel zin, als het aan de basis dichtgeslipt zou zitten.

denk eraan ook een 'bovenste rails kleppendeksel' te bestellen en de oude (bleek hard en brak af bij vervangen) te vervangen door een nieuwe.

Afbeelding
heb wat kopervet gebruikt om de pakking vast te zetten.
een en ander voor elkaar gekregen dankzij tips van de toppers hier op het SF (dank Werner!)
Laatst gewijzigd door Sneepie op di 29 jan, 2019 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13606
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door ReinO » di 29 jan, 2019 23:09

In goed gezelschap van Werner, dat geeft vertrouwen. job well done.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 02 feb, 2019 0:12

Sneepie schreef:
ma 28 jan, 2019 23:39
Veel gedaan ondertussen, leukste was de vermogensupdate. Ochtendje Duitsland aan geknoopt.
Wat heb je precies laten doen?
[/quote]

26. Bij de aankoopkeuring kwam al aan de orde dat de keurmeester twijfelde of de tuning er op zat. De tuning is echter gedocumenteerd (officiële uitdraaien zitten er bij). Besloten om naar Duiven te rijden (ik noem geen namen ;)) en daar bleek de originele Aero 2001 er op te zitten. Dat was eigenlijk wel goed nieuws... :lol: De auto was al bepaald niet traag, en nu is er nieuwe software op gezet die is gebaseerd op T7 uit 2010, schijnt ook stukje zuiniger te zijn.

Om het nuttige en aangename te combineren gelijk maar even uitgeprobeerd op de Autobahn.
Afbeelding

Heerlijk zoeven, alleen kreeg ik de auto niet sneller dan 234 km/u (GPS), dat zou aanzienlijk sneller moeten kunnen. Diezelfde avond nog, toen ik een ritje wilde maken, viel op 1,5km van huis de auto stil met een defecte benzinepomp. Ik vermoed/hoop dat dit reden is dat hij wat kuren had en niet harder wilde (fingers crossed).
De ANWB heeft een paar dreunen op de pomp gegeven en toen kon ik terug naar huis rijden. Daar staat hij nu, direct geschorst, op de oprit, te wachten op een nieuwe pomp :-)
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » za 02 feb, 2019 0:46

daniel 9-3 schreef:
di 29 jan, 2019 13:55
Een behoorlijke Bucket list, maar al wel veel aangepakt.

Leuk om te lezen. Nog leuker met wat foto’s.
Het is inderdaad een flinke lijst. Tip: (jawel, open deur) doe de aankoopkeuring vóór de aankoop :lol:. De lijst aan to do's was wat groter dan waar ik op had gehoopt, maar dat is ook wel het gevolg van de leeftijd van de OG's. 17 jaar en 190dkm vereist wat TLC zullen we maar zeggen. Ik vervang alles met nieuw, origineel spul en dat is ook wel weer een lekker idee, het gaat lang mee allemaal.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
jonasewp124
Donateur 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2018 + 2019
Berichten: 1246
Lid geworden op: za 28 dec, 2013 10:33
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door jonasewp124 » za 02 feb, 2019 7:35

Ik heb onze 9-3og eens opgezocht. Een 2.0T aero en die zou een top hebben van 235km/u dus dan is jou top van 234km/u toch nog niet zo slecht. :)

http://www.parts-specs.nl/saab/9-3-Cabr ... 999-038968
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk

Plaats reactie