De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Locatie: Utrecht

De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 21 okt, 2018 21:12

Verslag van de 'na-aankoop-aankoopkeuring' van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001.

Sinds kort in het bezit van een Saab 9-3 Cabrio. Aangeschaft als hobbyauto, de eerste de beste gelijk maar gekocht. Goede achtergrond, gehele onderhoudshistorie beschikbaar, 14 jaar in bezit bij één eigenaar die de auto zelf heeft geïmporteerd uit Duitsland. Vermoedelijk betreft het een Amerikaanse Aero.

De auto rijdt heerlijk, zal wel komen door het (origineel) Aero en Hirsch verlaagd onderstel, en de (vele) pk's. Lekker vermogen en goede wegligging.

En toen een 'na-de-aankoop aankoopkeuring' uitgevoerd (oja, da's dus eigenlijk te laat ;-)).

Hierbij het overzicht met aandachtspunten en wensen:
1. motorkap embleem vervangen (gedaan)
2. sproeier RV maken (gedaan)
3. lampje lichthoogte schakelaar defect (gedaan)
4. lampje sid unit defect (knoppen) (gedaan)
5. achterruitrijlichten werken niet (gedaan)
6. vaccuumslang motorregeling poreus (gedaan)
7. servicebeurt nodig (gedaan)
8. DI Cassette foutcode (gedaan)
9. kleppendekselpakking lek
10. remblok voor en achter vervangen (gedaan)
11. koelvloeisstofslang lek (gedaan)
12. dak impregneren (eigen wens) (gedaan)
13. rubbers behandelen (eigen wens) (gedaan)
14. Richtingaanwijzer rechter zijkant vochtig
15. bekerhouder onder SID unit
16. asbak houder versleten (gedaan)
17. handrem afstellen zit te hoog
18. Tussenpositie sensor cabrioletkap
19. remslang achter aansluiting vergaan
20. vulpijp bout afgebroken
21. nieuwe banden voor en achter (eigen wens)
22. roestpreventie (eigen wens)
23. stabilisator eind vervangen (gedaan)
24. paar keer de versnellingsbakvloeistof vervangen (eigen wens)
25. carter lichten en reinigen (eigen wens) (gedaan)
26. Verder tunen :-)

nieuwe klussen zijn er door voortschrijdend inzicht ook:
27. koelventilator vervangen (gedaan)
28. trillingsdemper (links en rechts) vervangen (gedaan)
29. stuurbekrachtigingslangen nalopen

Streven is de auto tip-top te krijgen zodat er weer jaren probleemloos in genoten kan worden. Ik maak gebruik van originele onderdelen en doe zoveel mogelijk zelf. Op het forum en rest van internet staat informatie te over zag ik al (viewtopic.php?f=7&t=162356#p1790227).

Hieronder volgt een update van de werkzaamheden, het is een hobbyauto nietwaar :lol: en mogelijk heeft een argeloze sleutelaar (in spe) er nog iets aan.
Laatst gewijzigd door Sneepie op vr 16 nov, 2018 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Locatie: Utrecht

Re: De na-aankoop-aankoopkeuring van een 93 Aero Cabrio Hirsch uit 2001

Bericht door Sneepie » zo 21 okt, 2018 21:16

1. Motorkapembleem vergaan. Was zo los met flostouwtje en schroevendraaier. Plastic pootjes afgebroken (in motorkap achtergebleven, met miniboortje het plastic eruit geboord. Let op: origineel embleem kost paar euro meer en schijnt goed te blijven. Was de eerste quick-win.

2. Ruitensproeier RV verstopt. Is makkelijk onder de motorkap los te trekken, rubbers doorblazen, etc maakt dat hij weer als vanouds sproeit

3. lampje lichthoogte schakelaar defect (groen). Beetje zoeken om lampje er uit te wippen, zie viewtopic.php?f=7&t=161964

4. lampje sid unit defect (knoppen), lampjes eenvoudig te vervangen, maar nadat ik de SID eruit heb gehaald deed het schermpje het niet helemaal goed meer (was daarvoor 100% in orde). Nu maar met nieuw lint in de weer. Let op dat als je aan de SID komt het beruchte kabeltje naar het schermpje los kan komen te zitten.

5. De achterruitrijlampen deden het geen van beiden. Lampjes wisselen bood geen soelaas. Als het de microswitch in de automaatbak is, dan ben je de pineut (moet nogal wat voor los om daarbij te komen – wordt dan dure grap). Gelukkig was het een gebroken kabeltje in de achterklep (rubber naar beneden trekken – beetje solderen, plastic eromheen en de achteruitrij verlichting brandt weer). Ook overige kabeltjes even afgeplakt met speciale tape.

6. vacuumslangen. Bij Brezan aantal meter rubberslang gekocht en een voor een de slangen vervangen. Dankbare klus, oude slangen waren poreus en een enkele was gescheurd. Verder de EVAP klep (onder deksel) vervangen door verbeterde variant. Dit is een hele belangrijke (!) en bleek in 17 jaar tijd niet te zijn vervangen (helaas).

7. servicebeurt. Bougies vervangen (altijd NGKs erin lees ik veel plekken!), oliefilter, olie, luchtfilter (was nog nieuw). Interieurfilter moet nog, maar ach... een cabrio ;-). verder forte benzinetank en forte benzine reiniger toegevoegd (twee tankbeurten). Nieuw benzinefilter moet er nog op.

8. DI cassette foutcode p1312 en p1334. Via marktplaats een andere op de kop getikt, moet er nog op. Wat opviel is dat de auto met 98 octaan benzine en een fles forte erbij geen foutmelding gaf. Na de eerste de beste tankbeurt met benzine 95 verscheen een paar minuten later de vertrouwde foutcodes (via ODB2) weer op mijn telefoon .... alsof het ook met de benzine van doen heeft (kom ik alleen nergens tegen op internet). Overigens een absolute aanrader: ODB2 ECU lezertje (uit China euro of 6 en Torque Pro app, voor 3,50 euro)

9. Kleppendeksel los gehad, foto's gemaakt (sporen van BS) en deksel weer goed aangedraaid. Sindsdien droog, en heb nu nieuwe originele saab kleppendekselpakking over.

10. Remblokken voor en achter. Bij de LIDL een garagekrik gekocht voor €20.- Top ding! Remblokken vervangen bleek eenvoudiger dan ik had gedacht. Het terugduwen van de cilinder: tip: met oud remblok erop en schroevendraaier of tang, dat was nog het meeste werk (na het loskrijgen van de wielbouten, man man man.. het was lang zoeken naar de rubberstoephamer, maar toen ik die gevonden had kreeg ik met wat tikken de bouten los). Niet vergeten de remvloeistofdop tijdelijk los te halen en met doekje remvloeistof op te vangen.

11. Koelvloeistof slangenset. Bijproefrit met Tanisha scheurde de koelvloeistofslang (bij motorblok) kapot. We hebben er hard om gelachen ;). Let op: na 17 jaar (en in dit geval: 193.000 km) zijn de slangen wel aardig op. Via internet nieuwe koelvloeistofslangenset besteld zodat ze allemaal vervangen kunnen worden door nieuwe. Ze moet er allemaal nog wel op .. en de klemmetjes moet ik nog nieuwe zien te vinden en bestellen.

12. De bekerhouder defect. Zijn tweedehands relatief duur, wacht ik maar even mee tot de belangrijkere klussen klaar zijn

13. dak impregneren. Na flinke regenbuien is er wat water te bespeuren bij het dak. Heb de rubbers eens goed schoongemaakt (wat een boel viezigheid komt daar vanaf zeg, ben er uren mee in de weer geweest) ik heb een youtube filmpje gevolgd. Als hij droog blijft (wat me niet zou verbazen gezien de weerstand in het rubber) dan deel ik het youtube filmpje. Rubber aan binnenkant dak (boven de hemel) oogt goed, dak tot twee maal toe het dak doordrenkt met Ultramar Protector. Ik ben benieuwd.

14. Alle rubbers schoonmaken en insmeren met zuurvrije vaseline. Scheelt een boel en kost niets. Idem voor de lederen bekleding, ledervet doet wonderen.

15. Vocht richtingaanwijzer. Geen aanleiding dit aan te pakken eigenlijk. Ik neem aan dat het ook een keer verdampt … (?)

16. Asbak tweedehands gekocht. Mechanisme oude defect. Kleur is echter net niet helemaal hetzelfde, ik wil het uitklapbare gedeelte omwisselen, maar krijg de asbak vooralsnog niet los. Dat kan toch los?
93 Aero Cabrio 2001 Hirsch (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Plaats reactie