remschijven achter

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arnold
Geregistreerd lid
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 22:06

remschijven achter

Bericht door arnold » vr 12 okt, 2018 16:01

Mijn remschijven achter zien er niet uit van mijn 9-3 coupe met 155000 op de teller uit 1998.
Volgens de garage zijn de roestplekjes wel ok maar er zitten ook wel zware groeven in.
De garage maakt er niet zo'n punt van maar ik denk dat ik eens aan nieuwe schijven en blokken ga.
Dat mag weleens na 20 jaar. Er is volgens mij nooit wat aan die achterremmen gedaan.
Ik vind trouwens ook dat ie bij hogere snelheden niet geweldig remt.
Weet iemand ook iets van een totale remmen upgrade ? Ik heb weleens wat gezien....op dit gebied ,
maar weet niet meer waar.......

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12641
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: remschijven achter

Bericht door ReinO » vr 12 okt, 2018 16:54

308 voor en idd verse blokken eerst maar eens. die schijven achter kunnen altijd nog, scheelt geld:)
308 heeft andere brackets uiteraard .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: remschijven achter

Bericht door reiernumans » ma 15 okt, 2018 22:25

Voor kun je, als het aan vervanging toe is, inderdaad gemakkelijk upgraden naar de 308mm schijven setup die gebruikt is voor de Viggen en voor de 9-5 Aero. De klauwen blijven behouden, de houder waar de klauw in ligt vervang je dan voor een nieuwe die past over de grotere schijf. Met nieuwe 'standaard' schijven en blokken heb je dan voornamelijk het voordeel van vers spul + de grotere arm. Als je het flink beet wil pakken en je budget is wat ruimer zou ik een setje gegroefde schijven en bijvoorbeeld EBC redstuff blokken aanraden. Heb ik hele goede ervaringen mee.

Achter is lastiger. Het is mogelijk om dat te upgraden naar de geventileerde achterremmen die de 9-5 vanaf 2002 op de zwaardere uitvoeringen had, maar voor zover ik weet is dat vrij bewerkelijk. Het beste kun je dan een set complete achter naven van zo'n auto kopen (J&D of Elferink even bellen) en je op de internationale fora goed inlezen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het wiel is al eens uitgevonden wat dat betreft. Wil je het makkelijker houden kun je de standaard setup aanhouden met eenzelfde upgrade schijven en blokkenset (gegroefd + redstuff) als je voor kan monteren.

Uiteindelijk doet achter maar 30% van de totale remkracht. Ja, je moet de balans zien te houden, maar ik denk dat het een beetje onzin is voor de meesten hier om achter helemaal om te gaan bouwen naar iets sjiekers als je met een set fatsoenlijke schijven en blokken al een heel eind komt. Voor heeft véél meer effect wat dat betreft.

Om e.e.a nog af te maken aan maximale rem-upgrades; volgens mij kun je de bekrachtiger van een 1998-2001 9-5 plaatsen, dat zou nog kunnen helpen in het pedaalgevoel.

PS. Groeven in de schijven komen vaak door harde stukjes in de remblokken, kan wat dat betreft geen kwaad. Als dat harde stukje uit je blok gesleten is slijt je de groef vanzelf (hoewel dat lang duurt) weg.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12641
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: remschijven achter

Bericht door ReinO » di 16 okt, 2018 8:32

idd: mocht naar die geventileerde schijven gaan dan is de naaf meenemen het handigst.
Het is ff puzzelen maar toch goed te doen hoor. Neem gelijk de de remleiding mee: goed gereedschap is een must want ze zitten soms
erg vast. de blokken passen gewoon boven op de schijf maar onder wil ook, staat wel racy maar is flauwekul natuurlijk.

Ik vond de upgrade achter verrassend veel verschil uitmaken maar ik rem dan ook erg laat.... .
Dat red stuf is toch dat spul dat eerst warm moet worden? ik vond dat niet altijd een suc6 s morgens vroeg in de file.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: remschijven achter

Bericht door reiernumans » di 16 okt, 2018 10:49

Redstuff zou in principe koud ook goed moeten werken. Ik heb nooit het idee gehad dat ze op moesten warmen in mijn rij-ervaring met die blokken.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12641
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: remschijven achter

Bericht door ReinO » di 16 okt, 2018 14:57

of was dat die yellow stuff uitvoering.ik weet het niet zeker hoor. Maar ben nu weer op aeroblokken overgestapt, lekker goedkoop en ook goed:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: remschijven achter

Bericht door reiernumans » di 16 okt, 2018 16:14

Je bedoelt standaard Saab blokken? De Aero's hadden gewoon hetzelfde spul als de standaard auto's met 288mm remmetjes..

Ik gaf de gegroefd + redstuff suggestie puur ter 'stof tot nadenken' als TS wat verder wil upgraden dan een volledig standaard setup. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie