Herrie in de aandrijving

1993-2002
Plaats reactie
LeColonel
Geregistreerd lid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 29 aug, 2015 15:02
Regio: BE - Liege / Luik

Herrie in de aandrijving

Bericht door LeColonel » vr 23 mar, 2018 14:49

Goedemiddag!

Het is al weer een tijd geleden dat ik actief was hier op het forum, wat een goed teken is want dat betekend toch alweer bijna een jaar zonder grote problemen.......tot vanochtend.......

Het betreft hier een Saab 9-3 cabrio uit 2001 met automaat.

Auto start gewoon prima, bij het selecteren van de Reverse (nog op de rem) maakt de auto duidelijk meer geluid dan normaal en begint wat te trillen, dit blijft bij het achteruit rijden. Bij het vervolgens selecteren van Drive wordt het minder en in Neutral is het afwezig. Ik ben vervolgens gaan rijden en na een paar honderd meter leek het dat ik met links voor een gat in het wegdek raak (ik woon in Belgie, ben het gewend) of ergens overheen rij. Kortom een behoorlijke boink door de wagen. Ik rij verder, ga de snelweg op en krijg nog een paar keer dezelfde boink. Snelweg verlaten en bij de rotonde nog een boink. Thuis aangekomen een paar keer achteruit en vooruit gereden. Bij het serlecteren van Reverse nog steeds gebrom en getril, als ik de vervolgens Drive selecteer gaat er een voelbare schok door de wagen.

Mijn vraag: Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt voor het meedenken!


Groet,


Carlo

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Herrie in de aandrijving

Bericht door gws » vr 23 mar, 2018 15:49

Controleer eerst de aandrijfassen , er is misschien speling op de tripoides of de homokineten .

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Herrie in de aandrijving

Bericht door Theun49 » vr 23 mar, 2018 16:31

Ik denk toch eerder aan de fusee als het om de boink gaat. Of iets met de veer of het toplager van de wielophanging.
Schudden, trillen en resoneren in versnelling is wel vaker aan de orde gesteld. Steunen, balansassen, het gewone rijtje.

In zo'n geval schakel ik een vakman m/v in voor een hands-on visuele inspectie (brug is erg handig bij het onderzoek).
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

LeColonel
Geregistreerd lid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 29 aug, 2015 15:02
Regio: BE - Liege / Luik

Re: Herrie in de aandrijving

Bericht door LeColonel » vr 23 mar, 2018 17:24

Probleem gevonden...... de linker motorsteun is afgebroken. pffiieewww dat lijkt dan toch weer mee te vallen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet,


Carlo

Plaats reactie