Vette pech..

1993-2002
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vette pech..

Bericht door Steve-O » za 30 dec, 2017 13:43

@werner: mijn fout misschien dat ik altijd heb gedacht dat de ketting speling kreeg door oprekken en de verandering van de tandvorm van de tandwielen. Bij de aandrijfketting van een motorfiets is dit namelijk wel zo.

Maar goed: TS schrijft oliepeil is veel te laag: hetgeen geheel past bij het geluid uit het filmpje. Dus TS doet er het beste aan om de voorgeschreven olie uit het boekje te kopen en goed bij te vullen, motor starten en kijken of de tik verdwijnt. Dat lijkt mij sowieso de 1e stap voordat je mensen verteld hun auot te slopen. Ongeacht de leeftijd van die auto!

De ANWB kan door de telefoon niet beoordelen hoe goed of slecht de auto onderhouden is en ook geen oordeel vellen over de algehele staat van de auto op basis van een enkel defect. Hun oordeel is een puur financieële afweging die m.i. in dit specifieke geval wel heel erg kort door de bocht genomen wordt.

Mijn persoonlijke ervaring op de werkvloer van de ANWB neem ik in mijn afweging mee. In sommige aspecten is het meer een bedrijf met winstoogmerk dan de wielrijdersbelangenbeharitger die hert vroeger was.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Vette pech..

Bericht door werli » za 30 dec, 2017 14:22

heey
bj '98 en een itje
dus >10w40 volgens de voorschriften
ik hoop voor jou dat het goed komt , als je vrouw hier ook leest en concludeert dat het probleem aan jou nochelance kan toegeschreven worden dan ga je elke x voor dat je ergens voor een paar dagen naar toe rijdt de vraag krijgen "is het oliepijl goed want weet je nog toen ......"
en dat gaat jaren zo zijn :) ja ik ben dus ook getrouwd

de titel van het topic is dus ook ongepast maar ik zal me onthouden het te verbeteren :-P+

mvg werner

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Vette pech..

Bericht door Motolab » za 30 dec, 2017 14:38

Steve-O schreef:@werner: mijn fout misschien dat ik altijd heb gedacht dat de ketting speling kreeg door oprekken en de verandering van de tandvorm van de tandwielen. Bij de aandrijfketting van een motorfiets is dit namelijk wel zo.
Nee, hoor.. dat is dezelfde slijtage redenen... dat staal "rekt" amper.. de rollen, spietjes slijten, dus ook de tandwielen en dat "vertaalt" zich o.a. in ruimer zitten/slap worden, maar is geen "rek" alleen meer speling

Steve-O schreef: De ANWB kan door de telefoon niet beoordelen hoe goed of slecht de auto onderhouden is en ook geen oordeel vellen over de algehele staat van de auto op basis van een enkel defect. Hun oordeel is een puur financieële afweging die m.i. in dit specifieke geval wel heel erg kort door de bocht genomen wordt.
ik onderschrijf je laatste quote hoor maar het is maar de vraag of de ANWB het "oordeel" geveld heeft of dat de TS, gevraagd heeft of de auto gerepatrieerd kan worden igv noodzaak en dat men toen dat antwoord gegeven heeft... waarbij ik het een uitstekende vraag vind"ga je hem dan repareren of slopen..." hij kan dus igv reparatie binnen de dekking retour... ik had al andere aannames gelezen (dat de ANWB bepaald of het "uit kan") en vind dit een terechte vraag, bepaald volgens mij ook, hoe ze de personen repatrieren, zonder auto, moet het met de trein of vliegtuig bv, MET de auto, kun je soms in de cabine mee oid.
Steve-O schreef: In sommige aspecten is het meer een bedrijf met winstoogmerk dan de wielrijdersbelangenbeharitger die hert vroeger was.
DAT stoort mij ook.... auto in verkopers, verzekeringen, creditcards, telefoons... is allemaal niet clean en belangeloos (richting hun "leden") meer , maar goed andere discussie dit..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vette pech..

Bericht door Bummer » za 30 dec, 2017 19:01

Filmpje klonk een beetje als een MB-dieseltje :cry:

My two cents:

Waar is die olie gebleven?

Misschien nog checken of de rechter (bijrijders) kant v h blok droog is of vet van de olie, net als de riem. Ik ga er vanuit dat als de airco-pomp net gechecht is, de riem onlangs nog goed bevonden is. Is de boel droog (vooral rechter onderzijde), dan is de keerring daar nog okee. Voor de terugweg voldoende reserve olie meenemen.

Volsyntheet (!) 10W 30 of 40 erin, zou ik zeggen. Geen halfsyntheet. (5W 30 bij -20ºC of lager volgens het boekje).

En dan thuis gekomen een volledige olie-wissel doen. Doe dat bij het 2.0 i-tje om de 15.000km. Blijft een heerlijk soepel blokje.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vette pech..

Bericht door Steve-O » zo 31 dec, 2017 2:08

Motolab schreef:
Steve-O schreef:@werner: mijn fout misschien dat ik altijd heb gedacht dat de ketting speling kreeg door oprekken en de verandering van de tandvorm van de tandwielen. Bij de aandrijfketting van een motorfiets is dit namelijk wel zo.
Nee, hoor.. dat is dezelfde slijtage redenen... dat staal "rekt" amper.. de rollen, spietjes slijten, dus ook de tandwielen en dat "vertaalt" zich o.a. in ruimer zitten/slap worden, maar is geen "rek" alleen meer speling
Dat is feitelijk wat ik bedoelde, ik drukte mij verkeerd uit. Terecht dat ik gecorrigeerd wordt. Fijn dat je het nog even op deze manier verwoord.
Steve-O schreef: De ANWB kan door de telefoon niet beoordelen hoe goed of slecht de auto onderhouden is en ook geen oordeel vellen over de algehele staat van de auto op basis van een enkel defect. Hun oordeel is een puur financieële afweging die m.i. in dit specifieke geval wel heel erg kort door de bocht genomen wordt.
Motolab schreef: ik onderschrijf je laatste quote hoor maar het is maar de vraag of de ANWB het "oordeel" geveld heeft of dat de TS, gevraagd heeft of de auto gerepatrieerd kan worden igv noodzaak en dat men toen dat antwoord gegeven heeft... waarbij ik het een uitstekende vraag vind"ga je hem dan repareren of slopen..." hij kan dus igv reparatie binnen de dekking retour... ik had al andere aannames gelezen (dat de ANWB bepaald of het "uit kan") en vind dit een terechte vraag, bepaald volgens mij ook, hoe ze de personen repatrieren, zonder auto, moet het met de trein of vliegtuig bv, MET de auto, kun je soms in de cabine mee oid.
Als het protocol niet is gewijzigd, heeft de medewerker van de ANWB eerst de opdracht te vragen naar de diagnose door een terzakekundige. In Frankrijk wordt er geen diagnose langs de weg gesteld maar normaliter afgesleept naar een garage voor diagnostiek. Dat lijkt mij ook de enige juiste methode die de ANWB op afstand kan worden gehanteerd. Als de ANWB nu al vóór de diagnose schift op basis van het bouwjaar van de auto en een "natte vinger-dagwaarde", houdt daarmee de de definitie van pechhulp-dekking op en kun je feitelijk spreken van oplichting. Ik ga er derhalve vooralsnog vanuit dat het hier een incidentele onprocedurele fout van een seizoensmedewerker is geweest, die voor zijn beurt praatte en daarmee deze SAAB-rijder met een kluitje het riet instuurde.

Want wat als de dynamo van de auto defect was geraakt, of de TS een lekke band had gekregen? Beide heel gangbare pechoorzaken met een hogere reparatiekosten dan slechts het bijvullen van olie en verhelpen van een olielekkage. Gaan we om dat soort redenen mensen de overweging geven om hun auto te doen laten slopen? Dat zou een zorgwekkende ontwikkeling zijn, naar mijn idee.

Als daarentegen de TS als verzekerde direct om repatrouillering vraagt zonder diagnose (wat ook regelmatig voorkomt) dan kan ik me inderdaad de informatieverstrekking van de medewerker goed voorstellen en is dit een wake-up call aan het adres van TS geweest.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vette pech..

Bericht door Steve-O » zo 31 dec, 2017 2:20

Het zou hoe-dan-ook fijn zijn om van TS te vernemen of zijn SAAB met nieuwe olie en oplossing van eventuele lekkages weer als vanouds "snort" en goed huiswaarts is gekomen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vette pech..

Bericht door tanisha » zo 31 dec, 2017 10:12

ANWB is kwalitatief uitermate teleurstellend als het op oudere gestrande auto's in het buitenland aan komt.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid
Berichten: 390
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 23:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vette pech..

Bericht door sjaak-dimphie » zo 31 dec, 2017 11:14

Ik vraag me af hoe je een kentekenregistratie (op jouw naam) uit het RDW systeem moet krijgen als je de auto in het buitenland achterlaat nu uitschrijven onder het mom van "demontage in eigen beheer" niet meer mogelijk is.
Rij nu een tijdje een 9000 CS en ben daar zeer tevreden over.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Vette pech..

Bericht door ReinO » zo 31 dec, 2017 11:58

ik ben ook wel benieuwd naar de goede afloop.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Vette pech..

Bericht door Motolab » zo 31 dec, 2017 13:45

tanisha schreef:ANWB is kwalitatief uitermate teleurstellend als het op oudere gestrande auto's in het buitenland aan komt.
Dat lijkt er wel op inderdaad gezien meerdere uitspraken van forumleden ... echter ik lees in dit geval ook dat de TS een keuze IS gegegeven,,, repatriering KAN mits hij in NL gerepareerd wordt.

daar vind ik vanalles van (die mits), maar kan die zienswijze nog enigzinds "begrijpen"
Jasper1234 schreef:Had wel even kort naar de peilstok gekeken voor vertrek, maar niet grondig.
ik bespeur in mijn business ook een trend (bij veelal de wat "jongere" voertuigbezitter) dat er wel erg makkelijk met voertuigonderhoud en staat wordt omgegaan.. (dan kan ik gaan snappen dat er in verhouding tegenwoordig meer gerepatrieerd moet worden dan "voorzien" op basis van premie)

als je in de winter (dikke sneeuw met MIN temperaturen nu in de wintersport oorden) naar zuid frankrijk afreist met je gezin/partner met een auto welke al een paar km achter de rug heeft.. ... en doet alleen zo'n "check"... zelf... vlak voor vertrek terwijl je ook nog eens weinig verstand van de technische aspecten hebt van een voertuig....... dat gaat toch nergens over?

het is toch geen computer of phone welke je een keer herstart en je gaat weer vrolijk verder...

ik ga de ANWB niet direkt verdedigen maar "de gemiddelde autobezitter" heeft ergens ook zelf een rol in dit geheel.

Ook ik ben benieuwd of de TS na hopelijk aankomst een gaatje vind om ons op de hoogte te brengen van de hopelijk suc6 volle uitkomst!
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vette pech..

Bericht door Bummer » zo 31 dec, 2017 14:52

TS geeft aan dat na aanschaf er op het gebied van achterstallig onderhoud hij flink bezig geweest is om een en ander weer op peil te krijgen. Ik mis een olie-wissel in dat lijstje. Het zou een van mijn eerste dingen zijn om te wisselen, om geen twijfel over te hebben. Betrekkelijk eenvoudig zelf te doen en een stukje zekerheid over de versheid van de motorolie in het blok.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Vette pech..

Bericht door jaap noord » zo 31 dec, 2017 15:53

Als je zelf al aan geeft dat je het oliepeil op de stick niet goed,of slecht hebt afgelezen......? Dan vraag ik mij af..............??
En inderdaad het klopt wat voorgangers hier al hadden geschreven, namelijk ; er wordt (met name in de zomer) met veel "oudere" auto's die weinig tot geen echt onderhoud hebben gekend, naar verre oorden gereden. Vooral in de bergen, die wij in Nederland niet hebben, én met volle bepakking, wordt de wagen lekker (motorisch) belast, hierdoor veel gestrande medeweggebruikers. Die na repatriëring, toch een leuke offerteprijs te horen krijgen, en de wagen naar de sloop gaat. Heb je het spul toch redelijk gratis weer thuis gekregen toch? En dan kun je natuurlijk zeggen, daar heb ik toch voor betaald? Ja dat heb je, maar de rest van de leden dus ook. Maw: hierdoor gaat de premie weer lekker omhoog, iedereen blij.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Mach2005
Geregistreerd lid
Berichten: 139
Lid geworden op: di 04 dec, 2012 17:56
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vette pech..

Bericht door Mach2005 » zo 31 dec, 2017 16:17

Hoe is het afgelopen?

Als je om advies vraagt, horen we ook graag hoe het afloopt.

Ik zag dit bericht pas vandaag, maar ik hoor ook alleen maar geluid van "ontstelde" kleppen.

Olie er in en gassen maar, neem ik aan?
Saab 9-3 1.8i SportEstate * LPi-G3 Vialle 2e gen.* (Pre-facelift 2007) (Huidige)
Saab 9-3 2.0 T 5 deurs SE Anniversary LPi-G3
Saab 9-3 Coupe SE Anniversary 2.0 LPT LPi-G3
Saab 9-3 Coupe SE 2.0 LPT LPi-G3
Saab 9-5 SE Automaat4 2.0 LPT LPi-G3
|||||||||||||||||||||
TECHNEUTJE

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vette pech..

Bericht door Bummer » ma 01 jan, 2018 13:44

jaap noord schreef:Als je zelf al aan geeft dat je het oliepeil op de stick niet goed,of slecht hebt afgelezen......?
Staat toch in het boekje, zou je zeggen.

Maar het blijft nu akelig stil... Misschien dat we hier wat te kritisch zijn geweest, om nog te horen of TS met gezin èn auto de reis heeft voortgezet.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Vette pech..

Bericht door jaap noord » ma 01 jan, 2018 23:49

Misschien staat TS ook wel vast in de files daar in Frankrijk.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Plaats reactie