Pagina 1 van 4

Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 0:12
door web
Bekende auto, minder bekende eigenaar nog.
Dit is de ex van Maartenschuur, dus een 2001 5-deurs Turbo SE (B205L) met...

Motorisch:
- 278.000km
- BioPower software Stage 1 (Aan Maarten verkocht als 265pk - ik heb m'n twijfels, met de originele uitlaat enzo)
- TD04
- EVAP klepjes
- BSR Optiflow lampekap
- MOD6
- Open SID
- Siliconen koelwaterslangen
- Saabtuners dumpvalve
- Henko brandstofpomp (Sambal bij?)

Aangezien het derhalve best moeilijk is de voorkant in beeld te krijgen, houd ik het hier maar even bij.

Afbeelding

Met die heerlijk onsubtiele steigerpaal onder de achterbumper, voldoende deuren en zelfs een setje dakdragers heeft ie alle praktische eigenschappen die sommige voorgangers misten - waardoor ze uiteindelijk het veld moesten ruimen.

80-120 in III voor nu even geklokt op 4.0s. Da's drie tienden vlotter dan m'n ex Lancia Thema Turbo 16v 205pk, die ongeveer een accu lichter is. En nee dat had niks met roest te maken :wink: Daarom durf ik niet meer dan 225pk te claimen, wat ook al niet onaardig is, door de originele uitlaat enzo. Volgas wordt de 1,5 bar turbodruk net aangetikt volgens de OpenSID, vrij constant over het toerenbereik (= niet vanzelfsprekend bij T7). Maar zo veel turbodruk nodig hebben voor een niet heel schokkende tussenacceleratie is wel reden om eens te checken of het allemaal wel gezond loopt.

Afbeelding

Aandrijving & onderstel:
- Viggen koppeling en slave cilinder
- 17" Vector Alu 45 (winter: alu26)
- Goodridge remleidingen
- Subframe brace
- Steering braces
- Dubbele stabi's achter
- Schokbrekers Bilstein B4 achter, B6 voor
- Draagarmen voor met PU bussen

Petje af voor Maarten's keuze in onderstel modificaties. Zeer strak sturende auto (voor deze generatie) zonder noemenswaardig verlies van comfort. Krijgt veel meer vermogen veel beter op de weg dan de LPT die ik ooit had. Een basis waar ik dus graag mee verder ga.

Audio AS2 met:
- Aero stuur met stuurwielbediening
- Saab aux

Tierlantijnen:
- Aero achterspoiler
- Middenarmsteun voor
- Betimmering

Deze gimmick van de BioPower vond ik wel leuk:
Afbeelding
Nou wist ik dat natuurlijk al, maar toch best snugger van een 16 jaar oude auto.

Verlanglijstje:
- Stage 0: Koets na laten lopen door een ken(st?)er, om te zien of ie echt investeren waard is. Conserveren waar nodig.
- Stage 0: Zien waarom Check Engine regelmatig oplicht. Maarten's vermoeden was dat er een nieuwe DI cassette nodig zou zijn.
- Stage 0: Software nalopen. Is het allemaal wel goed/verantwoord gedaan?
- Stage 0: Uitzoeken waarom night panel maar half werkt. Middenconsole gaat niet uit, en als de Open SID gebruikt wordt, misdraagt ie zich al helemaal. Heb gelezen dat het aan de Saabaux kan liggen.
- Er staat een koe in de gang.
- B204 nokkenassen, zodat de turbo en versnellingsbak minder hard hoeven te werken voor hetzelfde vermogen.
- Kurk uit de uitlaat halen (tenzij jullie me nu gaan vertellen dat de originele uitlaat prima is tot 250+ pk...)
- Wennen aan het stofzuigergeluid van de BSR, of vervangen door een stillere oplossing. Valt nu een beetje uit de toon op een auto die verder z'n comfort (én sleeper-gehalte) goed bewaard heeft.
- Misschien een paar cm omlaag, als dat kan met behoud van comfort. Hoeven er maar twee te zijn ofzo, dat smoelt al heel wat beter op 17".
- Audio. AS2... seriously? Geen bas, schel hoog en geen normale subwaffer-uitgang. Ik heb betere bluetooth speakers op batterijen gehoord. Ik heb nog wat speakers liggen om te proberen, als dat te weinig verschil maakt heb ik de neiging om het hele zaakje met saabaux en al aan de wilgen te hangen, en de Alpine erin te schroeven die ik nog heb liggen, die dat allemaal standaard heeft plus blauwe tantes. Zonde van de originaliteit, maar het oor wil ook wat. Ik ben een tikje verwend geraakt in de 120d... (20cm woofers onder de voorstoelen, die de dorpels als transmissielijn/klankkast gebruiken... briljante vinding, vind ik)
- Als de basis daar goed genoeg voor is... LPG! Ja echt, na bijna drie ton.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 0:35
door Makada
Heel mooi exemplaar :D

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 0:39
door hilko73
Leuk! Ik ga 'm volgen!

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 9:07
door ReinO
die voorkant kan nog 3cm lager. Je krijgt dan een prachtige dtm look en nog fijner stuurgedrag.

En idd die as2: weg ermee en lekker genieten van je veel beter alpine. Dempingsplaten in de deuren helpen je geluid lekker warm te krijgen.
Heb je ook een foutcode voor die ce? Gas zal wel weer eens tekort schieten.
Robbert Bevaart is een kenner en liefhebber in je buurt -by the way- .

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 13:37
door web
Nog niet uitgelezen. Kan zelfs via de OpenSID begreep ik. Het is wel zo dat het lampje direct na de start aan gaat (meestal, niet altijd) en dan aan blijft. Niet iets wat tijdens het rijden gebeurt.

Afbeelding

:wink:
Robbert kan daar vast ook bij helpen als electra specialist. Geen idee of hij ook de koets kan beoordelen, maar ik kan allicht eens een bakkie gaan doen.

3cm omlaag is al heel wat denk ik. Geen haast mee, maar heb je daarvoor een bepaald merk veren in gedachten? Ik wil geen stuiterbak, daarom zou ik met bijvoorbeeld 2cm ook al genoegen nemen. Puur optisch eigenlijk, het stuur- en veergedrag hoeft niet stugger.

Vroeger wel eens verlaagd op Apex veren met Koni geel rondgereden, dat was een fijne combinatie. Op twee verschillende auto's gehad. Maar toen was ik nog twintiger, en dan is het hoe stijver hoe beter :wink:
Later nog eens een onbekend merk veren op een V40 geprobeerd met nieuwe originele dempers, maar dat was een slecht idee. Springen en stuiteren op drempels, allerlei combinaties uitgeprobeerd en uiteindelijk reden de oude originele poten gewoon het lekkerst...

Dempingsplaten in de deuren ga ik onthouden.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 16:30
door relaxed
web schreef:3cm omlaag is al heel wat denk ik. Geen haast mee, maar heb je daarvoor een bepaald merk veren in gedachten? Ik wil geen stuiterbak, daarom zou ik met bijvoorbeeld 2cm ook al genoegen nemen. Puur optisch eigenlijk, het stuur- en veergedrag hoeft niet stugger.
Bilstein B12 Pro-kit (Bilstein dempers in combinatie met Eibach veren) bevalt mij uitstekend op mijn 9-5, is inderdaad 30 mm lager, sportief en strak zonder stuiterig te worden.

PS Ben jij de Marcel die mijn 9-5 interieur heeft overgenomen?

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: do 28 dec, 2017 22:14
door DionHPT
Ah Cool,

1,5 bar druk is met stage 1 B205R (als we het even zo noemen) wel enorm hoog.

Check je luchtmassameter eens? Vaker bij T7 hebben de autos enorm hoge turbodrukken en lopen ze kapot op smerige of kapotte luchtmassameters.
Goed te zien door Mair even met Pinl of in dit geval turbo druk te vergelijken. Als ik een B205R stage 1 map dan draait hij ongeveer 1,15 bar op zijn max.
Is persoonlijk voor mij echt de max zonder catback en downpipe!

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 0:35
door a3426rage
Strakke wagen met de juiste upgrades. Denk dat een Bilstein B12 setje wel een hele leuke upgrade is en precies is wat je zoekt. Ik heb deze ook onder mijn 9-3 zitten en geen dag spijt van gehad.

Dat verhaal van de defecte LMM kan ik beamen, mijn 9-3 liep ook akelig hard met een kapotte LMM.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 1:22
door web
relaxed schreef:PS Ben jij de Marcel die mijn 9-5 interieur heeft overgenomen?
Dat zou zomaar kunnen ja ;) Komt hier als het goed is nog wel een keer langs dus.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 1:37
door web
DionHPT schreef:1,5 bar druk is met stage 1 B205R (als we het even zo noemen) wel enorm hoog.
Ik had al zo'n vermoeden, ja.
DionHPT schreef:Als ik een B205R stage 1 map dan draait hij ongeveer 1,15 bar op zijn max.
Is persoonlijk voor mij echt de max zonder catback en downpipe!
Dat klinkt een stuk realistischer dan 265pk en bijna 1,5 bar met de originele uitlaat. Ik ga Mair eens vergelijken met de turbodruk en post de resultaten wel. Thanks!

En verder voorlopig maar even rustig aan tot het op orde is.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 7:35
door ReinO
mocht je willen dan kun je langskomen bij mij, om b6 met eibach 3 cm verlaging zelf te voelen. B12 vinden sommigen te straf. Maar dat is persoonlijk.
1.5 bar: tja dat gaat je turbo tje niet lang trekken.
Robbert is een kenner hoor dus die koets kan ie ook beoordelen en uitlezen enz.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 11:22
door web
Graag. Als dat bevalt is het ideaal, B6 heb ik immers al. Ik PB wel even., later vandaag.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: vr 29 dec, 2017 13:14
door ReinO
ach ja, ik lees het net.

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: zo 31 dec, 2017 12:13
door relaxed
web schreef:
relaxed schreef:PS Ben jij de Marcel die mijn 9-5 interieur heeft overgenomen?
Dat zou zomaar kunnen ja ;) Komt hier als het goed is nog wel een keer langs dus.
Cool, ik hou het in de gaten

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Geplaatst: zo 31 dec, 2017 14:01
door web
Oke, even wat rondjes gereden om het een en ander uit te proberen.

Vandaag was de turbodruk wat lager dan ik eerder zag. Gemiddeld 1,35 bar, soms iets meer, hoger in de toeren aflopend naar 1,25 bar. Dat zijn al iets gezondere waardes.
Verschil is wel, dat dit in z'n drie was op een "80km" weg, en niet in vier op de snelweg ofzo. Misschien bouwt ie dan toch nog wat hoger op, als het kouder is. Het was namelijk wel te merken dat ie de turbodruk nog lager ging zetten als de intercooler goed warm was (Tair >40).

mAir begon zo rond de 1150 om langzaam weg te zakken tot iets onder de 1050.
mReq zit dan consequent zo'n 50-100 boven mAir. Dit dus bij Pair van 2350 -- 2250.

Er is in elk geval 1 duidelijk probleem: Als je boven de 3000 toeren abrupt het gaspedaal vloert, schiet de turbodruk voorbij de 1,5 bar (Pinl staat dan even op precies 2500 - blijkbaar de max van de MAPsensor :shock: ). Mair kan daarbij heel kort zomaar naar de 1400 schieten. Best lekker, maar niet gezond.