Mijn Turbo SE BioPower

1993-2002
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » zo 31 dec, 2017 16:12

je Tair is wel erg hoog in vergelijking met de huidige buitentemperatuur.
Hopelijk duidt dit niet op te arm lopen. Maar goed dat shooten is natuurlijk ook al niet goed
en kan er mee samenhangen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Mach2005
Geregistreerd lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di 04 dec, 2012 17:56
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door Mach2005 » zo 31 dec, 2017 16:40

Pas geleden schreef ik al in een ander topic dat deze symptomen ook veroorzaakt kunnen worden door een kleine ontsnapping van vacuüm.

Het lijkt leuk dat in de derde versnelling nog wielspin krijgt, maar je sloopt je blok.

Die extra pk's zijn "foute" pk's als gevolg van overcompensatie in de software.

Ik heb me wel vaker rot gezocht naar problemen die in eerste instantie te maken lijken te hebben met "elektrische" onderdelen, terwijl het vacuüm gerelateerde problemen waren.

Test eerst je hele vacuüm systeem en alle klepjes op goede werking door er druk op te zetten.
Misschien dat er toch ergens iets "sist" waar je het niet verwacht.
Saab 9-3 2.0 T 5 deurs SE Anniversary Midnight Blue Mica (Huidig)
Saab 9-3 Coupe SE Anniversary Zwart 2.0 LPT
* LPi-G3 *
Saab 9-3 Coupe SE 2.0 LPT Midnight
* LPi-G3 * Verkocht
Saab 9-5 SE Automaat4 2.0 LPT
* LPi-G3 * Verkocht
|||||||||||||||||||||
TECHNEUTJE

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » zo 31 dec, 2017 17:51

Net ff mee mogen rijden met WEB. Maar mooie kar hoor - altijd weer mooier dan de mijne:( -
En erg snel voor een st3 zonder 3 inch dp. Sowieso in goede handen bij de nieuwe eigenaar.

Het uitlezen leverde geen vacuumlekken op ook geen beroerde amul.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door web » ma 01 jan, 2018 18:55

Ja, mooier misschien, maar... ;) En nog bedankt voor de rondleiding door beide Saabs. Een warm welkom in het Saab-wereldje. Blijft verbazen hoeveel mensen hier ontzettend technisch goed bezig zijn. Veel andere merkenfora zijn meer een soort poetsclubs, met vragen "mijn asbak is vol, kan ik die zelf legen of kan ik beter naar een specialist gaan?".

... terwijl je hier met evenveel gemak tips krijgt over de inwendige werking van een drive by wire motormanagementsysteem. Gaaf!

Drie foutcodes (van hoe lang, geen idee):
P1312 "Combustion detection cylinder 1+2, open circuit / short to B+". (DIC)
P1334 "Combustion detection cylinder 3+4, open circuit / short to B+". (DIC)
P0340 "Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction" (je raadt het al, ook DIC)

Gereset, daarna drie ritten (1 lange) geen lampje gezien, wel af en toe goed gas gegeven. Nul fouten in OpenSID.
Vanmiddag wel weer een lampje. Mogelijk ergens een slecht contactje in/aan/bij de DIC, anders de hele DIC vervangen. Bougies nakijken staat ook nog op m'n lijst. Komen we wel uit.
Volgens OpenSID nu trouwens 4 foutcodes, één ervan "1056"; da's P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold), die had ik nog niet eerder gezien.

Tijd om een goeie OBD kabel te regelen die ook met T7Suite werkt, zodat ik zelf kan lezen/resetten.

Verder vandaag (door Rein op het idee gebracht) o.a. even goed naar de spruitstuk bouten gekeken. Die ene die je niet ziet... moer ontbreekt. Draadeind ernaast was al aan het lostrillen en het lekt er, zo te zien aan de roetaanslag, flink langs. Ik hoop dat het een stalen pakking is, dan kan ik met aandraaien volstaan. Mogelijk verklaart dat lekje P0420; ik heb wel vaker gezien dat een uitlaatlekje tussen motor en sensor gekke dingen geeft op de lambda's. Al is er, zoals Rein zei, met de correctiefactoren niks mis.

De uitlaat is nog helemaal origineel. Downpipe bocht naar de kat is amper meer dan 2"... en de catback is origineel (dus 60mm). Ook een loshangend hitteschildje gevonden, ergens bij de zigzag achteraan. Iets om op de brug te fixen. Op dit nivo is een downpipe wel een van de eerste dingen gok ik. Intercooler laat ik nog even voor wat het is, ookal loopt de temperatuur hard op bij flink gasgeven.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2543
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door DionHPT » di 02 jan, 2018 0:55

Ik kan je uit ervaring vertellen dat die DO88 intercooler een toffere upgrade is dan de 3 inch downpipe op deze specifieke combinatie. Zeker bij de 9-3 lopen de IAT's zo idioot op bij een beetje gas geven dat het eigenlijk gewoon een vanzelfsprekende upgrade zou moeten zijn.

De foutcodes die je opnoemt zijn echt specifiek voor een DI cassette. Ik zou eens kijken of je er een nieuwe voor wilt aanschaffen, lijkt altijd een dure uitgave aan de auto maar betaald het zichzelf altijd terug in betrouwbaarheid en constant vermogen.

Overigens als de P0420 blijft zou je mogelijkerwijs ook je 2de lambda uit kunnen programmeren, mooiste is even checken met de Tech2 wat er gebeurt voordat je dit doet en er toch iets mis blijkt te zijn met de kat. Dit laatste kan ook een gevolg/oorzaak zijn van de hoge turbodruk.

Tegelijkertijd is de hoge turbo druk ook een gevolg van bijvoorbeeld een hoge negatieve Ioff (goede check in je SID) dit is vaak een gevolg van een slechte ontstekingscassette of bougies.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » di 02 jan, 2018 7:26

codes: di of bougies want de tune is wel erg agressief gezien de rest van de hardware.
De ioff kwam dacht ik tot -38 dus vond ik niet erg afwijkend.
TS mag mijn di wel even proberen om te checken of het echt nodig is: maar dan wel met nieuwe bougies goed gegapte bougies!

Idd kunnen lekken daar codes en ce geven.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door web » di 02 jan, 2018 12:42

Ja, dat was me al opgevallen, dat de intercooler een prima warmte-spons is, maar niet zo goed in het lozen van die warmte. Er zit wel een crossflow versie in, volgens Rein de Aero of Viggen variant.
Op de snelweg ligt Tair net even onder de 20 in dit bijzonder warme weer, maar een paar keer goed gasgeven en je zit zo op 50, en voordat je dan weer op 20 zit ben je een kilometer of twee verder.
Toch stond de intercooler niet zo hoog op m'n lijst omdat ik dan ook gelijk op zoek moet naar een setje grotere remmen. Ook in de remmen zal ik wat hittecapaciteit tekort komen als ik de auto ga opbouwen voor intensief doorpoken. Nu houdt de intercooler me nog in het gareel :-)

Crossflow slangenwerk heb ik al, maar is de upgrade naar siliconen nodig bij de DO88 IC, of zijn de originele slangen sterk zat voor dit werk? De intercoolerbuis van IC naar gasklep bovenlangs is zelfs van plastic...
Bling bling onder de motorkap geef ik niks om, dus als het origineel sterk genoeg is laat ik het mooi zo.

Maar Dion, wat vond je van de Mreq en Mair waardes? Gezien de Amul enzo gok ik dat de luchtmassameter nog wel in orde is.
mAir begon zo rond de 1150 om langzaam weg te zakken tot iets onder de 1050.
mReq zit dan consequent zo'n 50-100 boven mAir. Dit dus bij Pair van 2350 --> 2250.
Peng piekt op 246 maximaal, maar is natuurlijk niet nauwkeurig. Gezien de geklokte 80-120 tijd schat ik 'm op zo'n 230 werkelijke pk's nu. Heeft best haast, maar kan beter :wink:

Ik haal wel een nieuw setje bougies en een andere DI cassette. Is het nu niet nodig (misschien ligt het alleen aan de bougies) dan is het altijd handig om als wisseldeel bij de hand te hebben om dingen uit te sluiten, als ik in de toekomst nog eens een probleem heb. Ik heb begrepen dat sommige Saab-rijders standaard met een extra cassette en torx-setje in de kofferbak rondrijden...

Ik denk trouwens dat een 3" downpipe ook behoud van de turbo is. Met een kurk in de uitlaat moet die erg hard werken, wat ook weer bijdraagt aan hoge Tair.
Het zou me goed uitkomen als de 2e lambda uit kan, dan kan ik dat gat voor een wideband AFR meter gebruiken zonder lassen (en zonder downpipe, want ik zag al dat veel 3" downpipes een extra lambda gat hebben)
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door web » di 02 jan, 2018 13:27

Ben er trouwens ook achter waarom de stereo zo beroerd klinkt.

... ontbrekende deurspeakers zouden daar iets mee te maken kunnen hebben :? :lol:
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » di 02 jan, 2018 13:46

die saabslangen zijn sterk zat: vervangen kan altijd nog en is niet veel werk. Zeker gezien je sleutelervaring.
Die plastic delivery vond saab een upgrade omdat die minder gevoelig is voor motorhitte. Maar er is ook een
upgrade naar veel groter en alu... tja.
die remmenupgrade naar 308mm: ff lekker rondshoppen - neo brothers heeft ook vaak aanbiedingen-.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
RubenDakloze
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 aug, 2017 21:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door RubenDakloze » di 02 jan, 2018 14:07

web schreef:Ben er trouwens ook achter waarom de stereo zo beroerd klinkt.

... ontbrekende deurspeakers zouden daar iets mee te maken kunnen hebben :? :lol:
Ik dacht enige tijd geleden zo'n zelfde eureka-ontdekking te doen, maar kwam er al snel achter dat dit de standaard audioset is in de 9-3: voorin wél speakers in het dashboard, maar niet in de deur. Wil je tóch speakers achter de roosters in de deur dan zul je eerst een AS3 versterker moeten aansluiten, voordat je 2 extra speakers kunt aansturen vanaf de standaard radio/cd-speler.

Om toch een beter geluid te hebben, heb ik gisteren de aanwezige dashboard speakers dus geupgrade (in mijn topic lees je erover viewtopic.php?f=7&t=158440).
Nu: Saab 9-3 Cabrio 2.0t SE Anniversary '02 225pk T7 (B205E) / Renault Grand Scenic 1.5dci '07
Ex: VW Touran 1.9TDI '05 / Honda Accord Tourer 2.0iVTEC '03 / Daihatsu Cuore 1.0 '08 / Ford C-MAX 1.6TI-VCT '05 / Renault Clio 1.4 16V / Peugeot 106 1.1 '98 / Ford Escort 1.6 '95 / Peugeot 106 1.1 '92

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » di 02 jan, 2018 14:10

en dan nog is aftermarket veel beter, as3 is ook al een paar jaar ouder immers.
en zoek maar eens zo n set bij elkaar voor een 9-3: zeldzaam wanneer ie compleet met subwoofer is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door web » di 02 jan, 2018 16:13

Het lijkt me dat de bedrading er wel ligt, dus dat je met scheidingsfilters ertussen best een deur/dash composetje kan bouwen.

Is het serieus zo dat je het t/m de AS2 origineel moet doen met tweeter-formaat speakers voorin? Tjonge.

Ik heb geen ambities om een originele AS3 bij elkaar te scharrelen, heb genoeg aftermarket spul liggen...
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door ReinO » wo 03 jan, 2018 8:16

je hebt gehoord hoe een composet kan klinken 8)
voor die deuren heb je vulringen nodig: opel B omega ringen. 18 euro bij de carshop.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2543
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door DionHPT » wo 03 jan, 2018 20:01

ik vindt die Mrequest prima waarden eigenlijk. Misschien een tikkeltje hoog maar aan de andere kant met wat mattere ontstekingswaarden zul je wel meer luchtmassa nodig hebben voor hetzelfde koppel. Overshoot zelf ben ik alleen niet zo blij mee. Ik probeer altijd te zorgen dat hij maximaal 10 overshoot als dit constant is, anders de boostmap even wat bijwerken. Misschien heb je ook wel BADP in je SID staan, is ook een goede richting gever in het kader van de boostadaptie.

Overigens is die upgrade van IC natuurlijk persoonsgebonden. Feit blijft dat een Viggen of Aero IC gewoon een Trionic 7 intercooler is. Alleen de Trionic 5 autos die B204R als motorcode hebben die genieten ook al van deze upgrade!
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12922
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Mijn Turbo SE BioPower

Bericht door tanisha » do 04 jan, 2018 20:37

Een nieuwe di cassette plaatsen dan ben je van alle 4 de storing codes af en krijg je het vermogen ook weer terug.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Plaats reactie