Olielampje na verversen en BS controle

1993-2002
Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » za 23 dec, 2017 16:45

Hallo allemaal! Vandaag mijn carterpan gelicht, schoongemaakt en olie ververst. Echter: nu brand het olielampje. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb geen lekkages oid. Overigens zat er op de oliezeef vooral vloeibare pakking.
Er zit 5w30 olie in en iets meer dan 4L.

Foto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door Motolab » za 23 dec, 2017 16:55

kijk dat is netter ;-)
de procedure staat hier http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... _sump.html, niks subframe los oid... helemaal niet nodig...

oliviereilers schreef:Echter: nu brand het olielampje. Wat zou het kunnen zijn?
mijn tip: auto niet meer starten, niet mee rijden!! voor je weet wat er loos is... ROOD = stop=direct!

heb je de O-ring wel vernieuwd om de aanzuigbuis? (of uberhaupt terugegeplaatst?)


als dat lekt.. en permanent ROOD LAMPJE = geen oliedruk =je lagerschalen binnen 1 tot 5 minuten naar z'n grootje..

wellicht heb je geluk en alleen een druksensor (beschadigd) maar dat is wel toeval..

wat ik overigens altijd doe na complete clean up...en dus alle olie er af geweest... DI cassette er af (ook stekker), alle bougie's er uit en "starten" tot je oliedruk lampje uit gaat..

dan alles terugplaasten mbt ontsteking en dan pas echt starten..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » za 23 dec, 2017 18:07

Dank voor de snelle reactie! Maar, hoe kan ik nu dingen uitsluiten? Ik heb de ring in de carter bij de zeef gewoon hergebruikt.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door Motolab » za 23 dec, 2017 19:14

oliviereilers schreef:Ik heb de ring in de carter bij de zeef gewoon hergebruikt.
O-ring van de aanzuigbuis?

dat is heel dom.... helemaal als je ziet wat ie kost ;-)

start het wel? heeft hij gelopen? hoe ver/lang?

je kunt ff de bedrading checken (visueel) naar de oledruk sensor.. wellicht heb je hem losgetroken onbedoeld

na een check kun je weer : DI cassette er af (ook stekker), alle bougie's er uit en "starten" tot je oliedruk lampje uit gaat..

ik zou echter als je niets ziet aan dat draadje oliezender, snel de carterpan weer lichten en die O-ring vervangen...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13750
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door ReinO » za 23 dec, 2017 19:40

tja. verkeerde zuinigheid en die ring is bijna altijd gaar en zeker vervangen door die brede versie cq origineel.
daarnaast kunnen de kleine vaten / olekanalen alsnog verstopt zitten en hoort daar een een goede flush to te staan.
volg motolab
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » za 23 dec, 2017 20:07

Jeetje jongens, wat een narigheid... ik wist niet dat deze vervangen diende te worden. Anders had ik dat uiteraard gedaan! Pfff het was al zo’n zware klus om de carter eronderuit te krijgen. Maar heel veel dank voor jullie meedenken! Waar is deze sensor gelokaliseerd?

Enfin, de auto staat geschorst dus in die zin heb ik alle tijd en rust.

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » za 23 dec, 2017 20:10

Aanvulling: Auto start wel probleemloos. Met de aanzuigbuis wordt de buis aan de zeef bedoeld? Auto heeft misschien 500 meter gelopen.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door Motolab » za 23 dec, 2017 21:17

oliviereilers schreef:Jeetje jongens, wat een narigheid... ik wist niet dat deze vervangen diende te worden. Anders had ik dat uiteraard gedaan! Pfff het was al zo’n zware klus om de carter eronderuit te krijgen. Maar heel veel dank voor jullie meedenken! Waar is deze sensor gelokaliseerd?
.
Elke pakking en dus ook O-ring in een blok moet je vervangen als je los heb gehaald.. Blok wordt behoorlijk heet dus alle pakkingen en rubbers leiden daar onder.. O-ringen verliezen de flexibiliteit om weer de oude (ronde) afdichtende vorm aan te nemen welke ze hadden igv nieuw.. Igv her gebruik zit hij altijd net anders en dicht niet meer...

Die aanzuig buis is net een rietje... Prik boven de water/ranja rand maar eens een gat in een rietje... Benieuwd of je dat glas nog leeg krijgt.. En als je dat al lukt... Komt er een hoop lucht mee. M.a.w de olie hoeveelheid halveert al snel..
De druk dus ook... Glijlagers zijn van wit-metaal (heel zacht metaal, net zoals lood zeg maar) die moeten altijd olie hebben.. Daar waar een kogel of rollenlager nog toe kan met bijwijze van spreken regelmatig een paar duppels kan wit metaal geen seconde zonder olie.. Dat smelt direct en dus speling, dus nog minder oliedruk.

Daarom is dat rode lampje dus ook echt STOP!!!

Doe je dat stoppen direct en het aanzuig traject IS de oorzaak dan beschadig je in het ergste geval alleen die schaaltjes.. Maar de krukas nog net niet... Lagerschalen wisselen (€55) is dan het meest zekere... Doe je dat niet omdat je "er op gokt" is de case bij misgegokt, complete motorrevisie (krukas slijpen) houd al snel in dat je ook de rest los mag halen met alle consquenties van dien...

DUS: snel oplossen v.w.b. Die olie druk... Andere schaaltjes er in (kan vanuit "de carter opening" zeg maar) en het valt allemaal reuze mee waarschijnlijk...

Oliedruk sensor? "Achter" de startmotor (net boven)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5673
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door werli » zo 24 dec, 2017 8:49

heey
je carter zag er al wel beter uit, maar als je die er nog eens afhaalt haal dan het overige er ook af <staalborstel op boormachine
deze O ringen nr 9137993 vervang je ook best mee, 2 stuks
pijp gaat van filterhuis naar hoofd oliekanaal
je bent goed bezig :)

tip: bij een revisie bedrijf hebben ze een grote onderdelen wasmachine,laat maar lekker draaien ........ https://www.youtube.com/watch?v=siDguoUQ5Rw" onclick="window.open(this.href);return false;
mvg werner

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » zo 24 dec, 2017 12:25

Heel erg bedankt voor jullie goede meedenken, dat heb ik wel nodig in deze situatie! Dank! :mrgreen:

Oke dus concreet voor nu, ik moet:
- lagerschalen bestellen en vervangen (is dat een moeilijk klusje?)
- O-ringen bestellen en vervangen
- carterpan nog schoner proberen te krijgen
- starten zonder bougies en DI-casette om eventuele schade te kunnen voorkomen
Oh ja, en nog weer een keer de olie verversen :(

Wat een zonde van al de moeite en het geld, maargoed. I can only blame myself...

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door jwaterink » zo 24 dec, 2017 13:29

Gewoon eerst pan eraf, nakijken of er een ring in zit dan weet je de oorzaak. Nieuwe o ring.

Verder die olie even aftappen en opnieuw erin gooien nadien.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » zo 24 dec, 2017 13:30

Dus lagerschalen hoeft niet?

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door jwaterink » zo 24 dec, 2017 13:39

Je weet nog niet of die in de soep gelopen is.

Ik had het toch eerst geporbeerd.

Ringen kost geen drol, olie heb je al. Het kost je alleen je eigen rijd.

Lagerschalen zelf vervangen is niet een dingetje voor de hobbyist.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
oliviereilers
Geregistreerd lid
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 04 okt, 2017 10:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door oliviereilers » zo 24 dec, 2017 14:56

Maar het blok is niet in de soep gelopen? Of begrijp ik het nu verkeerd? Ik word hier wel een beetje nerveus van :shock:
Als ik de pan eraf haal, moeten de lagerschalen dan mee worden vervangen of niet?

Pff ik krijg er wel buikpijn van zo :(

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5673
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Olielampje na verversen en BS controle

Bericht door werli » zo 24 dec, 2017 15:08

heey
van 5 a 10 seconden olie lampje is je motor niet in de soep bij stationair loop ,echt niet
dan zou elke nieuw gestarte motor direkt kapot zijn
rij je daarentegen met motorlampje aan dan is het iets anders, dat doe je zeker niet !

als je je olie proper kunt opvangen is die niet verloren, en te hergebruiken (dat is jou keuze)
de ends van de drijfstangen dienen goudkleurig te zijn : blauw/zwart is een probleem, maar dat zie je pas als het carter er vanonder is

jij hebt tijd, doe dan ook rustig aan en laat je niet zot maken
mvg werner

Plaats reactie