Climate Control werkt niet + ratelend geluid

1993-2002
Timgoedhart
Geregistreerd lid

Climate Control werkt niet + ratelend geluid

Bericht door Timgoedhart » ma 20 nov, 2017 11:17

Hi iedereen,

Ik ben super blij met mijn mooie 9-3 2.0t SE 5 deurs. Uiteraard zijn er wel wat puntjes die ik ga aanpakken.

Te beginnen met de Climate Control.

- Op het schermpje lijkt alles te werken, ik kan temperaturen instellen, AUTO functie, HIGH/LO etc. Echter komt er geen/weinig lucht uit de roosters, hoe hard ik hem ook zet.
- Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar er komt een soort constant ratelend (klinkt als rrrrrrrrr) geluid (vrij zacht) van achter de middenconsole. Dit geluid is er ook al als de auto nog niet gestart is.

Wellicht een relais of weerstandje ofzo?

Ik ga er zowiezo even naar laten kijken, maar mocht iemand iets weten komt dat altijd van pas.
Hoor het graag!

Psychotic
Geregistreerd lid

Re: Climate Control werkt niet + ratelend geluid

Bericht door Psychotic » ma 20 nov, 2017 18:55

Ah, ik zit met een soort gelijk probleem en kwam deze oude post tegen;

viewtopic.php?f=7&t=42565

Je hebt twee servo's die de stand van de kleppen bedienen. Het motortje kan stuk zijn of het radertje is te ver naar boven gekomen zodat hij het binnen radarwerk niet aandrijft...

Timgoedhart
Geregistreerd lid

Bericht door Timgoedhart » ma 20 nov, 2017 19:04

Bedankt! Ik ga het resetten eens proberen, en anders even langs de garage met deze tips. Thanks!

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » ma 20 nov, 2017 19:15

Niet zelluf, scheelt je de nodige euro's (als je een beetje handig bent)

Motortje kan je al 140,- kosten en dan de reparatiekosten nog :wink:

Hier nog een link;
viewtopic.php?f=8&t=149562&p=1658251&hi ... e#p1658251

Oja, dat; "- Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar er komt een soort constant ratelend (klinkt als rrrrrrrrr) geluid (vrij zacht) van achter de middenconsole. Dit geluid is er ook al als de auto nog niet gestart is. " is dat temperatuursensortje (als ik het goed heb) naast je sigaretten aansteker (dat gaatje) die kan je eventueel schoonmaken en met wat olie smeren. Die draait ook als je motor uitstaat na een ritje.

Zoals hieronder afgebeeld :wink:

Timgoedhart
Geregistreerd lid

Bericht door Timgoedhart » ma 20 nov, 2017 21:19

Top, bedankt! Woensdagavond even rustig naar kijken.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 20 nov, 2017 22:37

Ga eerst even het rateltje oplossen. In de middenconsole zit een voeler en die hoor je vaak ratelen. Die is vaak vervuild met stof.
zie Afbeelding
Ding eruit halen en sensor schoonmaken met een wattenstaafje en alcohol van de apotheker. Geen WD40 of ander spul gebruiken. Ding schijnt nogal gevoelig te zijn.
Zelf zoeken op het forum helpt.

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » di 21 nov, 2017 1:57

Beste Tim Goedhart,

Ik heb een soort gelijk probleem met mijn 9:3 2.0 SE uit 2000 gehad, en heb dat als volgt opgelost.

1.als eerste heb ik de interieur ventilator, die onder de flexibele zwarte kunststof afdek in de motorruimte bij de voorruit zit gecontroleerd.
De ruitenwisser motor en de wisser-armen moet je dan als een hele set demonteren. Dan kom je bij de interieur ventilator.
2. Met een draadje van de accu even kort spanning op de motor gezet, gaat dan als een malle draaien. heel kort ;-|+ want je zet de volle Accu spanning van 24 volt met dito ampere erop. Er zijn veiliger methodes, maar als Rookie probeer ik altijd van alles uit. :wow:
3. Bij mij werkte de interieur-ventilator dus, daarna de " spanningsregelaar" die in de voetenruimte van de passagier voor zit, locatie aan de linkerkant onder de plastic kappen, opgezocht en gedemonteerd.Afbeelding zie afbeelding.

Ook hier is weer een trucje bij om eenmalig te testen of deze het doet. Er zit namelijk een "torretje" onder een koelplaatje op dit stukje elektronica wat nog wel eens de geest geeft en dan niet de juiste spanningsvariatie doorgeeft aan de interieur ventilator. Het is soms met snuffelen wel te ruiken of dit onderdeel doorgebrand is.
4. Het Torretje kost bij Conrad inclusief verzend kosten ca, € 10,-- maar je moet wel goed pootjes kunnen solderen, priegel- werk en zonder het juiste gereedschap niet te doen.

De regelaar is gebruikt en nieuw ook te koop bij de bekende Saab leveranciers, gebuikt een zeker risico bij auto-elektronica van 20 jaar en ouder.
Vervanging van dit onderdeel gaf bij mij weer de gewenste luchtstromen.

Groeten en succes R :mrgreen: :mrgreen: kie

Timgoedhart
Geregistreerd lid

Bericht door Timgoedhart » wo 22 nov, 2017 20:24

Ik ben net bij de auto geweest en even een aantal dingen gechecked.

- Ik heb de AUTO + OFF check gedaan bij de ACC, echter deze gaf als melding 0. Volgens mij betekend dat dat hij geen storingen heeft gevonden toch?
Echter, terwijl ik die calibratie deed, hoorde ik een haperend geluid van achter de middenconsole. Dat stopte ook weer toen ik stopte met de calibratie. Wie kan mij vertellen wat dit is?
- Ik heb de zekeringen gechecked en daar was niks doorgebrand. Wel waren er een hoop lege vakjes...

Ik heb het voelertje (temperatuursensortje) nog niet los gekregen, had geen goed gereedschap bij de hand. Echter even goed geluisterd, en inderdaad daar komt het gekke geluid vandaan.

Wat zou de volgende stap zijn om achter het airco probleem te komen?

Hoor het graag en bedankt voor de hulp zover!

%%123
Geregistreerd lid

Bericht door %%123 » wo 22 nov, 2017 21:48

Check mijn post even. Succes! viewtopic.php?f=7&t=151702&p=1686712#p1686712" onclick="window.open(this.href);return false;

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 22 nov, 2017 23:21

%%123 schreef:Check mijn post even. Succes! viewtopic.php?f=7&t=151702&p=1686712#p1686712" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij jouw was het blijkbaar de simpele oplossing die bij mij niet werkt; asje/messing tandwieltje opnieuw afstellen. Heb ik het weekend dus gedaan maar dat lost e.e.a. bij mij nog niet op. Het verhaal van die vastlopende drum hoop ik niet te hebben hoewel ik eerder merkte dat de face/down strem af en toe ook haperde.... :roll: Ik ga eerst kijken of e.e.a opnieuw 'gekalibreerd' moet worden, hopelijk kom ik daarmee weg :lol: Dit weekend maar is een poging wagen...

Timgoedhart
Geregistreerd lid

Bericht door Timgoedhart » do 23 nov, 2017 14:39

Top, ik ga zaterdag even kijken of het inderdaad de regeleenheid/weerstand is.

Klopt het dat dit het juiste onderdeel is om het mee te vervangen, mocht het indd doorgebrand zijn?

http://www.rendcarparts.nl/saab/onderde ... RD5045158U" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij voorbaat dank!

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » do 23 nov, 2017 18:24

Beste Tim,
Klopt het dat dit het juiste onderdeel is om het mee te vervangen, mocht het indd doorgebrand zijn
Voor mijn 9:3 was de 50 45 158 het juiste onderdeel
Wil laten weten of het je lukt?
Groet R :mrgreen: :mrgreen: kie

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 23 nov, 2017 20:11

Timgoedhart schreef:Top, ik ga zaterdag even kijken of het inderdaad de regeleenheid/weerstand is.

Klopt het dat dit het juiste onderdeel is om het mee te vervangen, mocht het indd doorgebrand zijn?

http://www.rendcarparts.nl/saab/onderde ... RD5045158U" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij voorbaat dank!
Dan snap ik toch nog niet helemaal wat jouw probleem is. Er komt weinig lucht uit de openingen, dus hoe hard of zacht je hem zet, er lijkt geen verandering, dus ook niet in het geluid van de ventilator die harder/zachter gaat blazen?

En als je de verschillende vloer/dashboard/raam standen zet, verandert er ook niets in de hoeveelheid lucht die er uit de verschillende openingen komt? Als er wel verschil in zit, zou ik het eerder in de servo's zoeken.

Geen verschil, dan zou ik idd naar de regelunit kijken.

Anyway, ik ga zelf morgen ook weer even verder kijken of ik mijn probleem kan oplossen... :roll:

Timgoedhart
Geregistreerd lid

Bericht door Timgoedhart » do 23 nov, 2017 20:20

Inderdaad, geen enkele stand, of snelheid op het scherm veranderd iets aan de luchtstroom.

Zaterdag de regeleenheid/weerstand vervangen! Kan iemand mij nog een keer goed uitleggen waar ik dit onderdeel vind, en wat er losgehaald moet worden? Ga het doen met een ervaren monteur, maar dan weten we waar we moeten gaan zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte!

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » do 23 nov, 2017 23:59

Beste Tim,

De grote alu module zal je niet hebben, maar als je op de andere foto's klikt wordt het e.e.a wel duidelijk.
Bij de 900 NG en de 9:3 is er niet zoveel verschil.
Ik heb wel het halve dashboard aan de passagiers kant gedemonteerd om er een beetje redelijk bij te kunnen.

http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 ... tached.jpg

Succes R :mrgreen: :mrgreen: kie

Plaats reactie