onverklaarbaar niet starten

1993-2002

onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » za 21 okt, 2017 15:04

Hallo,
De 900NG 2.0 turbo heeft twee weken stilgestaan. (wachten tot hij eindelijk naar de keuring kon om er mee te kunnen gaan rijden) Toen ik hem startte ging dat perfect, maar na een vijftal seconden viel hij stil. Opnieuw gestart: sloeg perfect aan om na drie seconden stil te vallen.
Sedertdien kan je proberen zoveel je wil... startmotor gaat rond, maar geen enkele aanwijzing van willen starten.
Na de recente kostenstroom begint het eerlijk gezegd mijn strot uit te hangen. ;-|+ ;-|+
Ding heeft 200.000 km.

Iemand suggesties? Liefst zonder weer weken onder de auto te hoeven liggen of weer zware kosten te moeten doen.
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor Rik Tuin » za 21 okt, 2017 16:03

Beweegt de naald van de toerenteller tijdens het starten? Zo nee, dan vrijwel zeker de BDP-sensor.
Saab 9-3 Aero Cabrio, bj. 2001
Volvo S80 2.5T, bj. 2004
BMW R850R, bj. 1995

Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Avatar gebruiker
Rik Tuin
Donateur 2015
Donateur 2015
 
Berichten: 952
Geregistreerd: za 17 jan, 2009 23:16
Woonplaats: Grijpskerk

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor 93Rookie » za 21 okt, 2017 16:48

Beste Stevanom,

Krijgt de motor nu wel benzine ?
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=157661&p=1749151&hilit=benzinepomp#p1749151
Bij geen benzine kan het toch de de benzine pomp zijn:

Stevanom je hebt toen wel een post aangemaakt, maar ik zo niet een reactie:
Alleen de mededeling Geen Brug

Pomp vervangen Ja of Nee ?

Na de recente herstellingen aan koppakking, turbo en temperatuursensor rijdt hij eindelijk weer prima :O: :O: . Maar nu blijkt dat de bezinepomp heel veel gebrom maakt en regelmatig lijkt te stroppen (zelfs de dashboardlampjes zie je dan verzwakken).
Is zo'n benzinepomp gemakkelijk te vervangen? Ik heb hier nog een sloper staan. Zinvol om die als donor te gebruiken?


Het is voor de mede forumleden ook leuk als er door jou verslag uitgebracht wordt van deze herstel werkzaamheden, niet waar?

Groetjes R :mrgreen: :mrgreen: kie
Avatar gebruiker
93Rookie
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 109
Geregistreerd: do 23 apr, 2015 13:04

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor Psychotic » za 21 okt, 2017 18:39

eerste snelle gok idd bdp-sensor of DI-cassette?
9-3 Viggen 1999 rhd cabrio Monte Carlo yello, origineel 225pk, 350Nm (gestald)
9-3 Viggen 1999 rhd coupé lightning blue, 265pk, 420Nm, getuned in vele opzichten
voorheen;
9-3 SS 1.8t 2003 laserred, G3 tuned: 200pk
9-3 2.0t 2000 lhd ambassy blue, G3 tuned: 235pk
Avatar gebruiker
Psychotic
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: di 23 nov, 2004 10:54
Woonplaats: Vleuten

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » za 21 okt, 2017 19:21

Ter info: het betreft in dit geval onze andere 900NG 2.0 turbo cabrio.

De brommende rijdt vrolijk elke week zijn 400 km... en blijft brommen.

93Rookie schreef:Beste Stevanom,

Krijgt de motor nu wel benzine ?
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=157661&p=1749151&hilit=benzinepomp#p1749151



Bij geen benzine kan het toch de de benzine pomp zijn:

Stevanom je hebt toen wel een post aangemaakt, maar ik zo niet een reactie:
Alleen de mededeling Geen Brug

Pomp vervangen Ja of Nee ?

Na de recente herstellingen aan koppakking, turbo en temperatuursensor rijdt hij eindelijk weer prima :O: :O: . Maar nu blijkt dat de bezinepomp heel veel gebrom maakt en regelmatig lijkt te stroppen (zelfs de dashboardlampjes zie je dan verzwakken).
Is zo'n benzinepomp gemakkelijk te vervangen? Ik heb hier nog een sloper staan. Zinvol om die als donor te gebruiken?


Het is voor de mede forumleden ook leuk als er door jou verslag uitgebracht wordt van deze herstel werkzaamheden, niet waar?

Groetjes R :mrgreen: :mrgreen: kie
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » za 21 okt, 2017 19:23

Na een uur stilstaan is de wagen uiteindelijk toch gestart... In het begin was het pompen om hem draaiend te houden, maar na een tijdje ging het goed. Laten warm draaien en toen was er geen enkel probleem meer.

Ik ben benieuwd hoe het morgen zal zijn... Ik houd jullie op de hoogte.
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor ReinO » za 21 okt, 2017 19:48

Heb je geprobeerd om te starten en het gaspedaal in te drukken?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11969
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor delano.888 » zo 22 okt, 2017 10:30

Ik had dit laatst ook toen ik de auto een half uur open had gehad zonder de motor aan, na het starten sloeg hij telkens weer af. Wat bij mij het probleem bleek: startblokkering die bij het alarm hoort, die hoort het starten van de motor te voorkomen (neem ik aan) maar in plaats daarvan, zet hij de motor weer uit nadat hij al aangeslagen is.

Auto met ab op slot en weer open doen loste het op bij mij.
Avatar gebruiker
delano.888
Geregistreerd lid
 
Berichten: 905
Geregistreerd: za 01 dec, 2012 0:14
Woonplaats: Arnhem

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor marel » zo 22 okt, 2017 12:23

ik heb begrepen dat de ontsteking na een reset moet 'inleren'.
Na heel veel problemen met de DI-cassette kwam ik daar achter. Accu-los is een reset en elke start daarna was zoals jij beschreef. Na een tijdje herstarten en onregelmatig lopen kwam de boel weer tot rust.
9-3 Cabrio (2001) 2.0 (Hirsch 230 pk)
marel
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 136
Geregistreerd: vr 04 maart, 2005 10:46
Woonplaats: Noord veluwe

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor ReinO » zo 22 okt, 2017 13:06

voor mij een onbekend verhaal. Na het starten kan ie idd onregelmatig lopen en moet ie nog 'inleren'. Maar afslaan?
Mi duidt dit op meer probleempjes.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11969
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » zo 22 okt, 2017 17:50

Dat verklaart het misschien, want ik had de auto inderdaad op slot gedaan tijdens dat uur wachten... Vanochtend startte hij perfect normaal van de eerste keer.
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » za 04 nov, 2017 12:12

ondertussen kan ik alles doen wat ik wil. Starten is er niet meer bij ;-|+ ;-|+
Hoe test ik of hij brandstof of ontsteking krijgt?
Na zes maanden van herstellingen en kosten aan zowat vanalles (vering, remmen, banden enz...) aan deze auto waarbij hij telkens perfect bleef starten en rijden, dacht ik eindelijk naar de keuring te kunnen om eindelijk te rijden en dan houdt hij er verdomme mee op.
Eén van de dagen pak ik een voorhamer ;-|+
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor Steve-O » za 04 nov, 2017 12:26

Troost je met de gedachte dat hoe meer je investeert, hoe minder er overblijft dat nog mis kan gaan. Ik snap je frustratie, maar een hamer lost doorgaan weinig op natuurlijk.

- BDP-sensor € 30,-
- Vocht/corrosie na langdurig stilstaan (contactspray langs relais/zekeringkast)
- defect brandstofpomp relais (van sloper € 0 tot € 5,-
- defecte brandstofdrukregelaar € 15 tot € 40,-
- Bougies nat € 0,-

Het valt nog wel mee, denk ik.

-
Avatar gebruiker
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 4276
Geregistreerd: za 23 okt, 2004 21:24
Woonplaats: East of the sun West of the moon

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor stevanom » za 04 nov, 2017 12:31

en enig idee hoe dat gecheckt kan worden? Er sprak iemand van de hamerklapmethode om de brandstofpomp weer even los te krijgen?
Hoe check ik de di cassette of de BDP of brandstofpomp?
stevanom
Geregistreerd lid
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 09 apr, 2016 17:39

Re: onverklaarbaar niet starten

Berichtdoor Jungleman » za 04 nov, 2017 15:07

BDP stuk: als bij starten de toerenteller dood in de hoek blijft liggen.
brandstofpomp: een direkte 12-voltdraad erheen leggen en kijken/aanhoren of-ie het doet.
DI: probeer een ruil-DI waarvan je zeker weet dat-ie goed werkt. een defecte DI is niet echt lekker te renoveren, dacht ik.
1994 Mercury Capri 1.6 16v
[1986 Saab 9000i CC]
[1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
2015 Volvo V60 T3 R-design
Avatar gebruiker
Jungleman
Geregistreerd lid
 
Berichten: 6807
Geregistreerd: vr 03 apr, 2009 16:42
Woonplaats: Hilversum

Volgende

Keer terug naar 9-3 en 900 NG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rik Tuin en 19 gasten