onverklaarbaar niet starten

1993-2002
Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » za 16 dec, 2017 19:30

Het is nu een beetje donker :-) maar als het weer morgen wat meezit, ga ik geheid op zoek en houd ik je op de hoogte.

Ik zoek ook even of hij een motorkapsensor heeft, maar volgens mij heb ik hem nog proberen te starten met de kap dicht. Maar dat test ik morgen ook nog even als eerste werk.
CBA schreef:Kijk eens of je iets van kastjes / relais oid in de auto kan vinden met de volgende nummers :

SAAB M750/3 - P6442K - HPB2 Comandi GM
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 234
Lid geworden op: di 10 jan, 2012 18:46
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door CBA » za 16 dec, 2017 19:41

Laat maar horen, ik hoop dat ook andere forumleden hier hun licht over laten schijnen, ik ben maar een beginneling op Saab gebied, MAAR DAT KRENG MOET TOCH GAAN LOPEN ! we laten ons toch niet kisten door een paar kromme volt,s
3 x Saab 9-5 3.0 Griffin Scarabee Green 2x 2000 1x 1999
3 x Saab 900ng cabrio, 2.5 1995 /2.3 1995 / 2.0 1998
Saab 9000 2.0 CSE 2.0 LPT sky blue 1995
Volvo 965 1996
Volvo 740 1989
3 x Jaguar XJ8 3.2 2000 / 2001 1 rijden / 2 sloop
Ford Escort Mexico 1973 / nog steeds 1e eigenaar
Ford RS2000 1978

CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 234
Lid geworden op: di 10 jan, 2012 18:46
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door CBA » za 16 dec, 2017 20:08

Ben nog even gaan spitten in m,n oude werkplaatsdocs, Ik ben er voor 90% zeker van dat het een alarmsysteem is van Meta Systems Italie type HPB-2, deze hebben wij in een grijs verleden wel ingebouwd in Volvo FH12 vrachtwagens,
dit systeem maakt gebruik van de standaard afstandbediening / centrale vergrendeling van de auto, je zet hem dus aan/af met de standaard afstandbediening, als je problemen hebt met je standaard afstandbediening WERKT DE HPB-2
dus ook niet !! dus als je de deur openmaakt MET DE SLEUTEL/DEURSLOT bestaat de kans dat de startonderbreker niet uitgeschakeld wordt, heb het een aantal malen meegemaakt dat de chauffeur de deur handmatig opende omdat het batterijtje in de afstandbediening leeg was EN DAT GEBEURT BIJ VOORKEUR MIDDEN IN DE WINTER ZATERDAG OP ZONDAG NACHT, zodat je de hele nacht aan de bel zit met een jankende chauffeur omdat zijn auto niet start !! maar dit terzijde.
Dit systeem kon ook extra uitgerust zijn met ruitbreuksensors, kijk eens of er van die ronde plakkertjes met een draadje op de ruiten zitten, dan kun je die ook terugvolgen naar het alarmkastje
3 x Saab 9-5 3.0 Griffin Scarabee Green 2x 2000 1x 1999
3 x Saab 900ng cabrio, 2.5 1995 /2.3 1995 / 2.0 1998
Saab 9000 2.0 CSE 2.0 LPT sky blue 1995
Volvo 965 1996
Volvo 740 1989
3 x Jaguar XJ8 3.2 2000 / 2001 1 rijden / 2 sloop
Ford Escort Mexico 1973 / nog steeds 1e eigenaar
Ford RS2000 1978

CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 234
Lid geworden op: di 10 jan, 2012 18:46
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door CBA » wo 20 dec, 2017 23:25

Probleem opgelost ??
3 x Saab 9-5 3.0 Griffin Scarabee Green 2x 2000 1x 1999
3 x Saab 900ng cabrio, 2.5 1995 /2.3 1995 / 2.0 1998
Saab 9000 2.0 CSE 2.0 LPT sky blue 1995
Volvo 965 1996
Volvo 740 1989
3 x Jaguar XJ8 3.2 2000 / 2001 1 rijden / 2 sloop
Ford Escort Mexico 1973 / nog steeds 1e eigenaar
Ford RS2000 1978

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » za 23 dec, 2017 18:18

absoluut niet opgelost ;-(+
Heb ondertussen de plaat onder het dashboard er uit gehaald, die zwarte geribbelde ijzeren plaat verwijderd om te constateren dat het alarm waarschijnlijk al eerder gedesactiveerd werd. Er zit een draad die er niet thuis hoort, maar die is afgeknipt en met isolatietape omwikkeld aan het uiteinde. Er loopt nog een rood-zwarte dubbele draad door die er niet thuis lijkt te horen.
Morgen gaat het deurpaneel er af want het contactslot wringt ook en gaat soms niet open of dicht.
Maar ik heb de volgende vragen:
- WAAR zit die startonderbreker?
- WAAR zit de brandstofleiding (zodat ik kan zien of er brandstof aankomt als ik die leiding los maak)?
- WAAR kan ik meten of er stroom aankomt bij de DI Cassette?
De lol is er af voor mij. Dat is al drie maanden dat ik de auto niet meer gestart krijg. Ik geloof er ook niet meer in dat dit nog ooit in orde komt.
Al een geluk dat ik het probleem met mijn andere auto heb kunnen oplossen met een uitgave van (jawel) 1.20 euro. Een verantwoorde kost voor een auto die op 330.000 km in totaal 71.20 euro kosten gehad heeft buiten het gewone onderhoud. Nee het is geen SAAB
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: onverklaarbaar niet starten : filter al gecontroleerd?

Bericht door Theun49 » za 23 dec, 2017 19:13

WAAR zit de brandstofleiding (zodat ik kan zien of er brandstof aankomt als ik die leiding los maak)?
De brandstofleiding is aangesloten op de brandstofrail. Makkelijk te vinden. Waarschijnlijk met snelkoppelingen bevestigd.
Lastig los te halen als de 900NG inderdaad dezelfde koppelingen heeft als mijn 9-3 uit 2000.
Dat er benzine uit de leiding komt, zegt nog erg weinig. Kan ik zeggen uit ervaring.
Ook zo'n gevalletje gehad. Van het ene moment naar het andere was de motor in mijn 9-3 na een paar keer pruttelen zo dood als een pier,
maar de pomp had geen enkel probleem om binnen enkele seconden een liter benzine uit de tank opgevoerd te krijgen.

En nou komt het: de DRUK is waar het om draait. Kan het systeem druk opbouwen op de rail? Daarvoor heb je een drukmetertje nodig.
En wat bleek: er was in het geval van mijn 9-3 een hoge drukval over het brandstoffilter.
Filtertje van €15 vervangen en een totaal dode motor draaide weer even betrouwbaar als voorheen.

200dkm is wel een kilometerstand waarbij een filter kan opspelen.

In plaats van een drukmetertje aanschaffen, kun je ook een nieuw filter plaatsen. Wat kosten betreft is er geen groot verschil.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » za 23 dec, 2017 19:29

en waar zit dat filtertje?
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door Theun49 » za 23 dec, 2017 19:43

Erg makkelijk bij te komen. Als ie bij een 900NG op dezelfde plaats zit als bij mijn 9-3 uit 2000.
Rechterzijde onder de vloerplaat, dicht bij de deurstijl. Twee benzinekoppelingen los (gewone zeskant).
Een misschien een beugel/houder los. Weet het niet exact meer, het is al weer een tijdje terug.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door Bummer » za 23 dec, 2017 19:48

Voor het linker achterwiel, onder de bodem van de auto.

Bierblik grootte.
Afbeelding
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door jaap noord » zo 24 dec, 2017 1:07

En denk er om, geen gewone zeskant bouten, maar banjo bouten! Bestel hier ook de bijbehorende O-ringen mee!
En het filter heeft een bepaalde doorstroom richting.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door jwaterink » zo 24 dec, 2017 13:17

T5 startonderbreker zit niet onder de stuurkolom maar onder de bestuurdersstoel.

Daar zit onder de bekleding een grote gele stekker.

Als er een alarm op zit word die daar met een connector op aangesloten.

Zonder alarm zit daar een contra plug op met drie kleine lussen die de benzine ecu en de ontsteking doorverbinden.

Je moet pin 8 en 20 doorverbinden 9 en 21 en pin nummer 10 en 22.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » zo 24 dec, 2017 13:45

Vandaar dat ik dus onder de stuurkolom helemaal niets vind.

Kan je aan die stekkers aan zonder de bestuurdersstoel helemaal uit te bouwen? Staan er nummertjes op die pinnen (misschien een stomme vraag) of hoe herken ik die? Heb ik het goed dat het uittrekken van de stekker van het alarm en het plaatsen van een contraplug dan het alarm compleet buiten spel zetten? Kan ik zo'n contraplug uit een afbreker halen?

Wanneer ik de het contact opzet knippert er een klein rood lampje links onderaan de voorruit. En dat blijft zo, ook terwijl ik probeer te starten. Is dit een aanduiding dat de startonderbreking actief is of zo? Of is het normaal dat dit lampje blijft knipperen.
jwaterink schreef:T5 startonderbreker zit niet onder de stuurkolom maar onder de bestuurdersstoel.

Daar zit onder de bekleding een grote gele stekker.

Als er een alarm op zit word die daar met een connector op aangesloten.

Zonder alarm zit daar een contra plug op met drie kleine lussen die de benzine ecu en de ontsteking doorverbinden.

Je moet pin 8 en 20 doorverbinden 9 en 21 en pin nummer 10 en 22.
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » zo 24 dec, 2017 13:47

Voor het linker achterwiel is helemaal niets te vinden vrees ik
Bummer schreef:Voor het linker achterwiel, onder de bodem van de auto.

Bierblik grootte.
Afbeelding
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door Injectie » zo 24 dec, 2017 14:18

Klopt, want het filter zit bij het rechter achterwiel.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: onverklaarbaar niet starten

Bericht door stevanom » zo 24 dec, 2017 15:31

Links en rechts is blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde lol :joker:
Injectie schreef:Klopt, want het filter zit bij het rechter achterwiel.
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Plaats reactie