Vibratie stationair

1993-2002

Vibratie stationair

Berichtdoor Casper » za 14 okt, 2017 12:06

Hoi, ik heb last van vibraties van de motor bij stationair Het lijkt dan wel alsof er een oude diesel in ligt. Met een tikje gas erbij, laten we zeggen ongeveer op 1100/1200 toeren is het helemaal weg en heerlijk rustig. Het maakt niet uit in welke versnelling ik de automaat zet. Als ik verbruikers aan zet is het wel wat erger.
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de spanner van de multiriem onrustig beweegt. Als ik die onder spanning zet met een verlengstuk uit de doppenset is de vibratie ook weg. Iemand dit ook wel eens aan de hand gehad of een idee waarom dat ding zo beweegt?
Kan zo'n veer lam worden of zou het door bv de krukaspoelie kunnen komen?

Groet, Ed
Saab 9-3t automaat 319000km
Citroen C5 1.8i X Break Bj 02 390000km
Dodge D 200 Diesel Custom 200 Bj 78 (project)
Casper
Geregistreerd lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: za 14 mei, 2005 13:07
Woonplaats: Toivala/Finland

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Motolab » za 14 okt, 2017 14:16

Denk dat je verkeerd zoekt.. ik zou je motor/bak steunen eens onderzoeken... 9 vd 10 x is er bij eentje (of meer) het rubber afgebroken/gescheurd... trillingen bij lage toerentallen zijn het gevolg..

"balans" is nooit 100% balans bij alle toerentallen, daarnaast heeft elke motor layout een specifieke onbalans. cilinders in lijn is weer heel anders dan boxer of V shape en dan heb je bij V-vorm nog weer meerdere graden hoeken.
dat is de basis balans/onbalans, dan is er nog de balanceer factor waar een fabrikant voor kiest, welke zo zal zijn dat die zo min mogelijk trilt binnen het beoogde rijdbare toerengebied.. daarbuiten tril hij dus altijd meer.. omdat 100% balans overal niet kan..
stationair is zo'n gebied waar hij meer onbalans zal hebben..
verbruikers aan zal het toerental nog verder omlaag brengen dus nog meer onbalans..


waarom dan jou "trukje" met de riemspanner "werkt"? logisch, met de krachten op het verlengstuk, leg je net de trillingfrequentie anders danwel ontlast je de (gok onderste) gescheurde motorsteun..(lees steun werking neem jij over)
Saab 9-3 2.0T Coupe M00 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
Avatar gebruiker
Motolab
Geregistreerd lid
 
Berichten: 545
Geregistreerd: vr 01 jul, 2011 11:44
Woonplaats: Sleen

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Casper » za 14 okt, 2017 15:25

Hoi, bedankt voor je antwoord,
Ik heb net ff de riem eraf gehad en de veer van de spanner lijkt mij niet lam omdat er best wat kracht nodig was om een boortje in het gaatje te krijgen zodat de spanner vast bleef staan. Ook op het krukaspoelie gebeuren totaal geen speling te vinden.
De motorsteun echter aan de zelfde kant lijkt vrij slap te zijn. Met de steel van een hamertje til ik het blok zo 1cm op. Heb de steun er dus ook maar ff afgehaald maar geen scheurtjes of iets dergelijks aan te zien. Was een origineel Saab rubber en er stond in een rondje 01 op.
Zou dat het productie jaar zijn van het rubber? De auto is nl van 2001.

Groet Ed
Saab 9-3t automaat 319000km
Citroen C5 1.8i X Break Bj 02 390000km
Dodge D 200 Diesel Custom 200 Bj 78 (project)
Casper
Geregistreerd lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: za 14 mei, 2005 13:07
Woonplaats: Toivala/Finland

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Motolab » za 14 okt, 2017 16:02

maar er zitten meer steunen he! de onderste zou ik zeker ook bekijken..

meestal is zo'n rondje met een pijltje en een getal bouwmaand en bouwjaar..
Saab 9-3 2.0T Coupe M00 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
Avatar gebruiker
Motolab
Geregistreerd lid
 
Berichten: 545
Geregistreerd: vr 01 jul, 2011 11:44
Woonplaats: Sleen

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor ReinO » zo 15 okt, 2017 8:02

links en rechts nog een steun. en dan is de baksteun er ook nog als meest verdachte.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11959
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Casper » zo 15 okt, 2017 11:23

Hoi,
Ik heb 3 steunen gevonden nl: links aan de bak, rechts aan de motor en eentje aan de achterkant.
Ik zal hopelijk ergens van week die andere ook gaan bekijken.
Wordt vervolgd.

Groet, Ed
Saab 9-3t automaat 319000km
Citroen C5 1.8i X Break Bj 02 390000km
Dodge D 200 Diesel Custom 200 Bj 78 (project)
Casper
Geregistreerd lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: za 14 mei, 2005 13:07
Woonplaats: Toivala/Finland

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Casper » vr 17 nov, 2017 16:34

Hoi.
Vorige week de rechter motorsteun vervangen omdat die toch wel slap leek. Het blok hangt nu zichtbaar hoger en de aandrijflijn voelt een stuk strakker aan zeg maar voelt als minder speling.
Helaas trilt de auto als de motor stationair loopt onveranderd.
Heb net de multiriem er ff afgehaald en dan is het nagenoeg weg.
Iemand wel eens de zelfde aan de hand gehad waarbij iets wat met de snaar in verbinding staat de veroorzaker was of een goede tip hoe één en uit te kunnen sluiten?
Saab 9-3t automaat 319000km
Citroen C5 1.8i X Break Bj 02 390000km
Dodge D 200 Diesel Custom 200 Bj 78 (project)
Casper
Geregistreerd lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: za 14 mei, 2005 13:07
Woonplaats: Toivala/Finland

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Theun49 » vr 17 nov, 2017 17:30

Ik heb ook een automaat en wat vibratie van de carrosserie stationair in versnelling hoort er bij.
Vooral bij koude bak. In de versnellingsbak draait dan een schoepenrad in vrij dikke olie rond.
Bij combustion aandrijving is er een grote variatie in koppel. Vooral bij lage toeren kan het vliegwiel deze niet volledig opvangen.
Via de motor en baksteunen worden de krachten doorgegeven aan het blik.
Motor- en baksteunen zijn dus eerste verdachte bij abnormaal sterke vibratie.

Lijkt mij niet met de multiriem te maken te hebben. Er zou dan ook vibratie optreden in vrij.

PS: het trucje met de spanner kan te maken hebben met resonantie van een deel van het multiriem systeem.
Lijkt mij niet erg eenvoudig om te bepalen welk deel de resonantie veroorzaakt. Mogelijk speelt ruimte op de lagers een rol.
Is het lang geleden dat het multiriem systeem onderhouden is? In dat geval kan vervanging van rollen, waterpomp en lagers van dynamo enz. verbetering brengen.
Ik vervang de hele multiriem zooi zo eens per 150 tot 200dkm.
Saab 9-3 2.0i Vialle LPI 399dkm+ automaat. Next: geen turbo, maar elektro.
Theun49
Geregistreerd lid
 
Berichten: 856
Geregistreerd: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor Casper » za 18 nov, 2017 10:54

Hoi, het probleem is er ook als hij in z'n vrij staat.
Ik heb misschien een verdachte looprol gevonden en wel de grote naast de spanner.
Zonder riem dus geen trillen meer maar nadat ik de riem er weer netjes recht had omgelegd meteen weer trillen zodra de motor onder de 1000rpm loopt.
Toen ik vervolgens naar de riem keek blijkt hij er bij die grote rol zelf een beetje over de rand te hangen.Van onderaf met een bandenlichter tussen het blok en de looprol blijkt daar toch veel beweging in te zitten terwijl ik er met de riem vanaf niets raars aan voelde.
Ik heb de auto zelf nu zo'n 30k en weet niet wanneer het spulletje vervangen is maar ik denk al ff geleden.
Ik ga nu dan maar de multiriem en de rollen vervangen.

Groet: Ed
Saab 9-3t automaat 319000km
Citroen C5 1.8i X Break Bj 02 390000km
Dodge D 200 Diesel Custom 200 Bj 78 (project)
Casper
Geregistreerd lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: za 14 mei, 2005 13:07
Woonplaats: Toivala/Finland

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor ReinO » za 18 nov, 2017 12:38

check ook even de dynamo -lagers-.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11959
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Vibratie stationair

Berichtdoor H.Geertsema » za 18 nov, 2017 12:52

... en de aircopomplagers; het zit 'm geheid in een (riemgedreven) lager dat aan het stuklopen is :roll:.

:arrow:
Mooie Engelse Saab 9-3 CABRIO (RHD) te koop voor slechts 2000 euro.
76.xxx miles
Avatar gebruiker
H.Geertsema
Geregistreerd lid
 
Berichten: 946
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 11:32
Woonplaats: Veluwezoom


Keer terug naar 9-3 en 900 NG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BasT, Bungy123, ilovemyx en 16 gasten