ACC display donker en geen ACC en probleem SID [OPGELOST!!]

1993-2002

Re: ACC display donker en geen ACC en probleem SID

Berichtdoor JvD » za 30 sep, 2017 9:48

meulenc schreef:Te vroeg gejuichd :-(

Ik kan dan proberen:
- De accu te vervangen. Hij is op leeftijd, maar ik heb geen startproblemen of zo.
- Weet iemand of er iets van een spanningsregelaar tussen de accu en de boordspanning zit? Hier ben ik nog niet zo bekend mee.

De zoektocht zet zich voort dus. Gelukkig is het hobby...... :roll:

Spanningsregelaar moet er zijn, op de dynamo. (http://www.jendvandenbosch.nl/spannings ... 46918.html)

Maar heb je ook andere verschijnselen? zwakke verlichting oid?
Heb je de spanning afkomstig van de dynamo gemeten?
Wanneer doen zich de verschijnselen voor, net na het starten en wegrijden of pas lang daarna? Of maakt dat niet uit? Of bij hoge stroomvraag (verlichting en andere apparaten aan)?
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)
JvD
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » za 30 sep, 2017 15:53

Ik merk nog niet een verband. Gisteren op de rit naar huis over de A1 viel het herhaaldelijk uit, maar kwam het na een tijdje ook weer terug. Ik heb geen last van zwakke verlichting, een moeilijk rondkomende startmotor of zoiets. Ik heb nu op de 4 dikkere connectoren van de multistekker op de ACC bediening met draden een constructie gemaakt, zodat ik kan meten wat er gebeurt. Wat ik net bij een hele korte test zie is dat bij een correcte werking er inderdaad 12,5 v spanningsverschil zit tussen de zwarte en rood/witte draad. Opeens valt de spanning terug naar ong 5,5 volt en dan valt de unit uit. Zet je dan het contact uit, dan is de 12,5 volt er weer.

Het zou handig zijn om te weten waar deze draden heengaan. De DICE, of ergens op het blok met de zekeringen oid. Dat probeer ik nu uit te zoeken. Als er iemand iets van een bedradingsschema heeft, dan houd ik me aanbevolen :-)

Inmiddels weer een aantal keer uit en aan. Ik heb de boel onder het dashboard weer open voor het zoeken.
Geprobeerd erachter te komen waarop die zwarte en rood/witte draad uitkomen.
- Als de DICE eruit is staat er nog spanning op. Daar niet dus.
- Stuk voor stuk de zekeringen aan de zijkant van het dashboard getrokken bij contact uit. De spanning bleef staan. Dus wellicht bij de zekeringen bij de motor.

Ik blijf zoeken:
- Wellicht iets bij het contact? Omdat als ik contact uit/aan doe ik de spanning zie omgaan.
- Toch de spanningsregelaar? Het lijkt soms te varieren bij gas geven en gas los.
Saab 900ng SE 185pk Cabriolet
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » ma 02 okt, 2017 22:17

Vandaag nog wat verdere metingen verricht. Dit keer de spanning gemeten tov een vast massapunt:
- Op de Rood/Witte draad staat constant 12V.
- Op de zwarte draad staat bij contact uit 0v, maar bij contact aan ong 8V!

Dat lijkt me niet correct. Ik verwacht dat dit een massadraad is en dat deze op 0v moet blijven. Ook deze draad gaat via de DICE volgens mij. Het spanningsverschil tussen de rood/wit en zwarte draad is bij contact aan dus ong 5v, dus valt de ACC controlunit uit. Soms op schijnbaar willekeurig moment sprint de ACC unit aan en is het spanningsverschil correct.

Ergo:
- Of ik heb hier te maken met ergens een slecht massacontact, alleen waar zal dat zijn?
- Of het hoort zo, en ik heb last van een ander probleem.
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor ReinO » di 03 okt, 2017 6:58

de dynamo geeft slecht licht en uitvallende tellerklok met kerstboom vooraf Plingplong en je staat stil.

Ik raad maar mee, je weet nooit: ergens een kabelbreuk. En uit het hoofd is het dan 'gewoon' de bedrading achter de dash - dagje werk?- dus niet de kabelboom naar de motor.
Vrolijk worden we niet van dit probleem hoor. Knap dat je het zo stug vol houd!

Robbert Bevaart in Lelystad is een tovenaar met elektronica en saabkenner. Wellicht een bezoekje waard, wel bellen van te voren en reken op een week wachttijd op het moment.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016

Berichtdoor Dabutcha76 » di 03 okt, 2017 9:12

Misschien ook nog ff de pinnetjes in de connector van de DICE checken, bij mij zijn die een keer na een stoeprandje losgeschoten ('weerhaakje' stuk) met als gevolg dat het probleem (in mijn geval knipperlichten links) soms wel en soms niet optrad. Is te zien doordat de pinnen in de stekker wat verder de connector ingeschoven zijn. Terugduwen helpt niet per se, omdat de connector er nogal stevig opgeklikt wordt met de hendel en de pinnen dan weer (half) los gaan.

Rotprobleem in ieder geval, succes.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i
Dabutcha76
Donateur 2016
Donateur 2016

Berichtdoor Theun49 » di 03 okt, 2017 10:22

Of ik heb hier te maken met ergens een slecht massacontact

Ja, slechte ground, haperende contacten of kabelbreuk zijn het waarschijnlijkst.
Zowel op basis van symptomen en metingen, maar ook stochastisch.
Verklaart ook de problemen met de SID (CANBUS fouten).

Bij moderne CANBUS transceivers blijft de CANBUS operationeel als een CANBUS module uitvalt.
Bij vorige generaties helaas niet altijd het geval.
Saab 9-3 2.0i Vialle LPI 399dkm+ automaat. Next: geen turbo, maar elektro.
Theun49
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » wo 04 okt, 2017 22:42

Dank voor de reacties.

- Ik heb de pinnetjes van DICE connector gecontroleerd. Deze zijn in orde.
- Als ik de connector op de DICE lostrek blijft de spanning staan. De rood-witte draad geeft constant 12v tov massapunt.
- Als ik dan de zwarte draad op de connector test, is deze 8v tov de massa auto.
- Aardpunten links onder dashboard op de deurstijl los gehad, maar geen effect. Bij doormeten hingen deze ook niet direct aan de zwarte draad op de dice connector.

Het is een beetje tasten in het duister zo. Ik heb geen schema om te achterhalen hoe de kabels vanuit de ACC unit naar de DICE lopen. Wat kan helpen is bij een correct werkende auto de spanningen uit te lezen om te kijken of de door mij gemeten waarden fout zijn.

En heeft iemand een idee van waar de massapunten zitten? Ik kan op internet geen overzichten vinden.
En helaas ook niet zo'n Heynes boek voorhanden dus ik kan daar niet op terugvallen.

En anders het telefoonnummer van die Robbert Bevaart maar eens gaan opzoeken.....
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor Theun49 » do 05 okt, 2017 11:14

Ik heb de posts nog nagelezen, maar je hebt toch al een andere ACC unit geprobeerd, toch?
Tenslotte is dat de unit die volledig uitvalt. Oorzaak bijvoorbeeld een slecht (soldeer)contact of een defecte volt regelaar in de unit.
Theun49
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » do 05 okt, 2017 14:00

Theun49 schreef:Ik heb de posts nog nagelezen, maar je hebt toch al een andere ACC unit geprobeerd, toch?
Tenslotte is dat de unit die volledig uitvalt. Oorzaak bijvoorbeeld een slecht (soldeer)contact of een defecte volt regelaar in de unit.

Ik heb aan het begin inderdaad een andere ACC unit geprobeerd. Deze gaf hetzelfde verschijnsel. Helaas heb ik er niet eentje extra om uit te wisselen.
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor Theun49 » do 05 okt, 2017 16:01

Bij storing even van contact en de ACC doet het weer, toch?
Al een ander contactblokje geprobeerd?
(Of een bypass draadje voor het +54 contact)
Theun49
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » do 05 okt, 2017 21:44

Theun49 schreef:Bij storing even van contact en de ACC doet het weer, toch?

Nee. De unit valt uit op het moment dat deze aangesloten is. Als vanuit contact uit, één stap opzij ga dan gaat de verlichting van de knoppen wel aan (dus heeft hij spanning), maar kachelbediening werkt dan nog niet (hoort volgens mij ook zo). Ik meet dan ook tussen ro/wi en zwart op de connector van de unit een spanningsverschil van 12v. Schakel ik het contact dan door naar ACC, dan valt de unit uit. Er blijft dan ook maar 5,7 volt over tussen ro/wi en zwart.

Inmiddels heb ik de hand kunnen leggen op een schema van de bekabeling van de unit uit de Heynes handboek. Deze bestuderen we nu verder om te kijken of we de oorzaak kunnen vinden.

Het contactblok heb ik ook aan gedacht. Ik zou dan verwachten dat ik meer elektronische problemen zou hebben. We aan gemorreld om te kijken of dat wat uitmaakt, maar geen verschil. Als ik hiermee niet verder kom wordt dat toch het volgende om te gaan bekijken. Ik moet dan eerst op zoek naar een goede beschrijving van hoe ik daarbij kom. Ik heb al begrepen dat ik dan het hele middelconsole mag demonteren.
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor JvD » do 05 okt, 2017 22:17

meulenc schreef:
Theun49 schreef:Bij storing even van contact en de ACC doet het weer, toch?

Nee. De unit valt uit op het moment dat deze aangesloten is. Als vanuit contact uit, één stap opzij ga dan gaat de verlichting van de knoppen wel aan (dus heeft hij spanning), maar kachelbediening werkt dan nog niet (hoort volgens mij ook zo). Ik meet dan ook tussen ro/wi en zwart op de connector van de unit een spanningsverschil van 12v. Schakel ik het contact dan door naar ACC, dan valt de unit uit. Er blijft dan ook maar 5,7 volt over tussen ro/wi en zwart.

Even gissen maar is de spanningsdaling misschien te danken aan een apparaat wat niet in de AC unit zit maar daar wel door wordt aangestuurd? De ventilator? Deze eens afkoppelen van de stroom?
9-3 2.2 TiD SE Anniversary m2002 (2017 - )
9-3 2.0t Business Edition autom. G3 m2002 (2009-2012)
9-3 2.0i S. G3 m1999 (2006-2009)
JvD
Geregistreerd lid

Berichtdoor Theun49 » vr 06 okt, 2017 9:53

De ACC unit heeft meerdere voedingsbronnen: contactblok +30, +15, +54 en de DICE (PWM naar ground voor verlichting)
Een draad naar het bedieningspaneel is mogelijk de aansturing van de verlichting vanuit de DICE.
Geen PWM dim effect = 12V. Daalt zodra de SID actief wordt (op contact +54). 5.5V klopt aardig.

DUS: ik blijf toch bij het contactblokje als eerstvolgende verdachte. Bekende storingsbron.
Theun49
Geregistreerd lid

Berichtdoor meulenc » vr 06 okt, 2017 15:54

Pfffffffff,

Dankzij het schema kwam ik erachter dat de zwarte draad op de stekker toch echt aan de massa moest hangen.
Het schema gaf aan dat de draad naar de 'Fan Speed Control Module' loopt en daar met nog een andere massa (van het motortje van de interieur temperatuur meter) met massapunt G200 is verbonden.

De locatie van de Fan Speed Module heb ik gevonden op Planoff.com DIY Saab Guides. De stekker bij de Fan Speed module losgehaald, nog geen verbetering.
Toen stekker doorgemeten en..........daar zit het dus los. Het koperen connectortje waarop de dikke massadraad zit is afgebroken. Bij aanduwen werkt het meteen weer. De massa's worden blijkbaar in die Module doorverbonden. Ik ben er nog niet achter hoe je fotos kan bijvoegen anders had ik dit gedaan. Nu op zoek naar het vervangende onderdeel, want ik begreep dat ze vaker stuk gaan. Ik zag dat ze in Vinkeveen meteen Eur 120 kosten nieuw, of Eur 60 tweedehands. Nog effe zoeken naar meer alternatieven.
meulenc
Geregistreerd lid

Berichtdoor Theun49 » vr 06 okt, 2017 17:50

AHA, wel degelijk een slecht contact. Op het andere eind van de stroomkring.
Zit er veel verschil in diameter van de beide massa aansluitingen van de modules?

Direct buiten de module de massa draden doorverbinden is namelijk de goedkoopste oplossing
als een afgebroken pin het enige probleem is.
Theun49
Geregistreerd lid

VorigeVolgende

Keer terug naar 9-3 en 900 NG