Saab 9.3 2.0t T5 2000 ingeruild voor Cabrio 9.3

1993-2002
Jeroenal
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan, 2012 21:33
Regio: - kies een regio

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door Jeroenal » do 11 aug, 2016 17:55

Gewoon op assteunen en er onder kruipen, gaat prima.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » do 11 aug, 2016 18:29

Assteunen alleen aan de voorkant?

Jeroenal
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan, 2012 21:33
Regio: - kies een regio

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door Jeroenal » vr 12 aug, 2016 9:30

Ja alleen aan de voorkant, gaat prima.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » wo 17 aug, 2016 18:30

Nou Slurfje is binnen en hangt weer in het motorruim. Dank aan Werner.
Intussen nog een turboslang vervangen, want deze had haarscheurtjes.
Turboslang, Origineel, Saab 900ng en 9-3 Versie1, bouwjaar: 1994 t/m 2003, ond.nr. 4444261.

Binnenkort oliewissel. Setje voor parkeersensorensetje is binnen. Helaas lukt het mij niet om de achterbumper te verwijderen. Ondanks Haynes-beschrijving en zoeken op dit forum. Alle bouten (6) los en dan beschermstrip wielkast beetje ombuigen en dan Pull!!!!
Geen resultaat. Ben natuurlijk bang dat ik weer iets te hard trek en de boel gaat afbreken.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » di 23 aug, 2016 20:25

Vandaag via het forum een andere Kiekert binnen voor de achterklep. Ding was snel verwisseld en bij uittesten helaas niets. Geen wonder , want als je de stekker niet aansluit doet ie het niet. :? . Nu wel. Eigenlijk een klein ding, maar groot gemak.

Olie ververst en ga de komende tijd voor de zekerheid dit wat vaker doen. Zit elke keer weer te klooien met die ring van de carterplug (heb een nieuwe ring en carterplug). Moet nu de bolle kant naar buiten wijzen of net andersom.
Verbaas mij over de Saab en als alles in orde is gaat het al kriebelen om de T5 te gaan tunen. Ga ik natuurlijk niet zelf doen.
Nog te doen:
- parkeersensoren inbouwen
- paar lampjes dashboard doen het niet, dus allemaal vervangen
- lampje Fasten Seatbels doet het niet. Kan ook zijn dat het met interieurwissel niet is aangesloten
- sleutel zoeken voor afneembare trekhaak, zodat ik deze ook kan gebruiken
- handrem afstellen, want als ik deze vergeet eraf te halen kan ik wel wegrijden. Ben in de Toyota een automatische handrem gewend en dat went heel snel.
- verfbeurt leren interieur en leren stuur
- afgeknapte bouten spruitstuk uitboren en vervangen

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » zo 25 sep, 2016 18:55

Niet zoveel te melden eigenlijk, want rijdt bijna niet meer in de Saab. Kan alles op de fiets af,wat wel even wennen is. Hiervoor reed ik 50.000 km per jaar.

Waar ik nog niet over uit ben is vanaf welk toerental ik de turbo moet gaan voelen. Ofwel hoe groot is het turbogat bij een Saab. Denk dat ik hem voel bij ongeveer 3000 toeren, maar echt spectaculair is het niet. Hoort dat zo? Weet ook niet wat ik precies moet gaan voelen als de turbo in gaat komen. Bij al mijn vorige auto's met een Turbodiesel wist ik precies wanneer de turbo in kwam en wanneer dat niet gebeurde wist ik dat er ergens een lek was. bij de Saab nog niet.

Zie ook dat ik witte rook, of damp uit het ventilatorrooster als de airco aan staat en op recirculatie staat de eerste kilometers. Lijkt mij niet normaal en de ramen zijn ook ietwat vettig. Zie nergens lekkage, nieuw interieurfilter en voor zover mogelijk met zo'n dunne stofzuigerslang alle troep verwijderd en het ventilatortje in de middenconsole van de temperatuursensor schoon gemaakt, want die wat vettig en veel stof. Ik hoorde deze na het afzetten van het contact nog nazoemen.
Tot nu toe erin rijden, kijken, poetsen, motorruimte schoon maken, wat kleine dingetjes maken en de Saab leren kennen.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » zo 23 okt, 2016 22:54

Geen verlichting meer bij de raambedieningsschakelaars. Ding eruit gewipt met een schroevendraaier en uit elkaar gehaald met als gevolg dat alle nokjes eruit vielen. Had eigenlijk niet gehoeven, want het lampje was ook te vervangen via de onderkant. Nokjes er weer in en na 3 keer verkeerd en zekering doorgeslagen kom je er ineens achter dat de buitenste nokjes van de voorruiten met de touchbediening net even iets anders zijn. Zie viewtopic.php?t=45356" onclick="window.open(this.href);return false;


Nu werkt alles weer. Zag vandaag dat het glas van de rechterkoplamp ineens een gat heeft. Na wat zoeken hier blijkt dat het glas gewoon te vervangen is. Toch wel fijn zo'n Saab. Binnenkort gaan de winterbanden eronder.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » wo 22 feb, 2017 19:17

Nieuwe APK.
Stadslicht vervangen, koplamphoogte afstellen en de achterste motorsteun was gaar. Was helemaal doormidden en hing nog aan elkaar aan dat kabeltje. Toch een vindingrijke constructie met dat kabeltje. Volgens de leverancier van de garage kostte deze € 350. Dat is even schrikken zo onwaarschijnlijk duur.

Ben toen zelf op zoek gegaan en kwam bij J&D Vinkeveen terecht en daar kostte deze ongeveer € 55. Wel een aftermarket en zal dus wel geen 15 jaar meegaan.
Snel ophalen in Vinkeveen die steun en de volgende dag was de APK weer in orde. Gelijk ook weer een oliewissel gedaan. Door de voorwielen dit keer op een paar dikke terrastegels te rijden (wiggen onder de achterwielen) had ik net voldoende ruimte om erbij te kunnen.

Voor de rest geen spannende dingen. Alleen dat de achterruitwisser wat rare geluiden gaat maken. Zal wel een lager in de motor zijn. Binnenkort bougies vervangen en alle onderhoud is weer bijgewerkt voor het komende jaar.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door reiernumans » do 23 feb, 2017 22:19

Dat kgggk kggggk geluid van de achterwisser herken ik van de 9-3 waarmee ik de winter doorrijd. Doet 'ie al jaren, maar de motor is er (nog) niet mee opgehouden..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door gj.stegeman » vr 24 feb, 2017 20:09

Klopt.
Tijdens deze barre winter deed de achterruitwisser het ook niet, pas als het wat was ontdooit deed ie het wel. Heb hem van bovenaf (de as) ingespoten met imal en toen deed het wel weer. Nu dit geluid. Volgens mij oud en vuil vet.
Kijk het even aan en anders komt er gewoon een andere op.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Kachelslangpech

Bericht door gj.stegeman » di 18 apr, 2017 19:46

Vrijdag naar Zweden en net voor Bremen ineen melding: geen koelvloeistof meer. Snel een afslag genomen en aan de kant met stoom vanuit de motorkap. Reservoir leeg en alles nat. Bijgevuld met water en toen zag ik dat de bovenste kachelslang was gesprongen. ANWB/ADAC erbij om af te slepen en gelukkig zei de monteur direct dat hij het kon maken. En dat op Goede Vrijdag. Hij had dat eerder bij de hand gehad. Hij heeft de slang kunnen inkorten, vast gemaakt, KVS afgevuld en we konden weer verder (nog 600 km).
Vandaag weer terug naar huis en alles heeft het gehouden.

Ga morgen een paar nieuwe slangen ophalen, want ineens besef je dat je in een auto rijdt van 17 jaar oud en dan willen wel wat slangen over de datum zijn.

In Zweden zie je weinig 9.3 OG of 900 Classic en NG rijden eigenlijk.Volgens mij vinden ze dat oude meuk

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Kachelslang vervangen

Bericht door gj.stegeman » zo 13 aug, 2017 16:59

273.000 km.

Vorige week airco laten vullen. Nu weer koud gelukkig. Wel aan denken dat de volgende keer de droger ook vervangen moet worden.

Vandaag eindelijk de beide kachelslangen vervangen. De noodreparatie heeft het goed gehouden, maar omdat ik naar Frankrijk ga toch maar voor de zekerheid vervangen.

Eerst koelvloeistof aftappen via de de aftapplug van de radiator. Ding zit echt op een ontoegankelijke plek. Onderkappen eraf, slangetje erop en dan nog kom je er niet bij. Lukte niet echt. Dan maar de kachelslang eraf en een grote bak eronder om de koelvloeistof op te vangen.

Had zo’n mooie klemtang met een flexibel uiteinde aangeschaft en hiermee was het te doen.
Afbeelding
Wel een hoop gedoe om de klemtang op zijn plek te krijgen bij het schutbord.

Afbeelding

Om bij de grote aansluiting te kunnen komen heb ik eerst de turbobuis verwijderd die daar boven loopt. Al met al ben ik wel een uur of 3 bezig geweest om die slangen te vervangen en dat viel mij wel wat tegen. Het blijft een prutklus. Volgende keer toch maar een brug gaan huren.

Het is wel de eerste grotere klus aan de Saab in een jaar dus mag in mijn handen knijpen.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Trekhaak-dingen

Bericht door gj.stegeman » wo 30 aug, 2017 20:10

Tijdens de vakantie is ineens de afdekkap van de afneembare Brink-trekhaak weg. Gelukkig is deze nog na te bestellen dankzij Jansen die deze link doorstuurde http://www.rendcarparts.nl/saab/onderde ... D400109526.

Had vandaag nog een keer gekeken naar de trekhaak en het blijkt dat deze niet op slot staat en dus gewoon te plaatsen is. Toch zinde mij dat niet, want iedereen kan deze eraf halen.
Via wat zoeken blijkt dat Swakhoven https://www.swakhoven.nl/ op basis van het slotnummer nieuwe sleutels kan leveren. Meteen 2 besteld voor ongeveer € 15,00. We gaan het zien of het werkt.

Na zo'n 10.000 km een kwartliter olie bij moeten vullen. Voor de rest doet alles het. Cruisecontrol zit erop. Gebruik deze niet. Merk wel dat een LPT wat vermogen mist in het lage toerental. Pas rond 3000 toeren komt de turbo in. Is dat normaal of moet er toch een tuning op?

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door Bummer » do 31 aug, 2017 9:52

Kan vast geen kwaad om daar onderin ook wat koppel erbij te krijgen. Laatst in een licht getunede lpt gereden. Dat scheelde toch wel een stuk! Net als bij mijn huidge SportEstate overigens.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Jabaars Saab 9.3 2.0 T5

Bericht door DionHPT » vr 01 sep, 2017 6:29

Als ik hem tune krijg je toch meestal wel een lekkere schop bij 2200 toeren.. maar ook onderin is hij dan wat meer bij de les. En ietsje zuiniger :lol:

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Plaats reactie